19 juni: It's a queer world - film en discussie (Utrecht)

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

19 juni: It's a queer world - film en discussie (Utrecht)

Bericht door Frederique_ »

It's a queer world - film en discussie

Informatief en uitdagend, glamorous en eerlijk. De documentaire ‘Gender X’ van Julia Ostertag laat ons een wereld zien van drag, crossdressers, transen en mensen die zichzelf niet willen vastleggen. ’De film biedt een glimp van het spectrum van identiteiten waar we uit kunnen kiezen, geeft inzicht in de motivatie van mensen waarom ze kiezen voor een bepaalde levenswijze. Speelt in deze wereld wellicht iedereen een rol – ongeacht of je op het toneel staat of niet? De documentaire wakkert de discussie aan over gender en identiteit. Waarom zou je altijd dát moeten zijn wat de maatschappij verwacht? Deze film van Julia Ostertag ging in première op de Biënnale 2005 en won de publieksprijs voor de beste documentaire in Sao Paulo in 2006.

In de discussie na de film is er ruimte voor reflectie en reactie, voor vragen en uitwisseling. Het panel bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en een zeer persoonlijke kijk op de zaak.

Kom ook en beleef een avond 'out of the box'.

datum: donderdag 19 juni
tijd: 20.00 uur

locatie: Werftheater, Oudegracht aan de werf 58
entree: gratis

[bron: midzomernachtfestival]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Re: 19 juni: It's a queer world - film en discussie (Utrecht

Bericht door Joyy »

Frederique_ schreef:It's a queer world - . Waarom zou je altijd dát moeten zijn wat de maatschappij verwacht?

[/url]]
ik dnek dat je helemaal niet zou moeten zijn wat een maatschappij van je verwacht. los van het genderverhaal

niet eenvoudig, wel een uitdaging

:wink:
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Stik, ik zie het nu pas. Te laat om nog te gaan.
Kan iemand die wel is geweest laten weten hoe het was?

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Valerie_
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: di jul 08, 2008 0:19

Bericht door Valerie_ »

Ja ik ben geweest, ik vond het verschrikkelijk!
Het eerste uur alleen maar fetish, van laklaarzen tot eten uit een hondenbak... slechts 1 transseksueel en een transgender die beweerde dat vrouw worden niet mogelijk is, omdat het allemaal nep is.
Er werd een suggestie gedaan dat gender een soort van keuzevrijheid is: je kunt je gender "kiezen" omdat niemand begrijpt wat "gender" eigenlijk is. "Wat is man-zijn, wat is vrouw-zijn, wie weet het?"
Wat dus de moeite die transseksuelen moeten doen om enigzins zichzelf te zijn totaal onbenullig doet lijken.
Slotconclusie van de avond: Voor mensen zonder genderdysforie is gender een "spel" dat gespeeld kan worden. Een "rol" die je aanneemt om plezier aan te beleven of om te ervaren hoe het is tot de andere sekse te behoren. Er werd gezegd dat er op transgenderfeestjes "gender" iets totaal subjectiefs en individueels is...wat me juist de pijn lijkt voor elke niet passabele transseksueel. Het wordt gezien als een individuele beleving en niet serieus genomen. De naam voor de film had beter "GenderseX" kunnen zijn. Het had nl totaal niets (of heel weinig) met genderbeleving te maken.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Valerie_ schreef:Ja ik ben geweest, ik vond het verschrikkelijk!
Het eerste uur alleen maar fetish, van laklaarzen tot eten uit een hondenbak......
Hahaha :lol:
En wéér wordt er ook op zo'n avond blijkbaar alles als sex gezien ipv identiteit. Daar zakt je broek toch van af. (Is hier wel toepasselijk he hahaha)
Ik droom, dus ik ben.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Inderdaad San, en ja, in het kader daarvan vind ik het doortrekken van de lijn van de holesbi gebeuren naar ts gebeuren eigenlijk heel erg onlogisch en onverstandig om dat openbaar te doen. Want daarmee bevestig je het beeld van de samenleving dat het om seksualiteit gaat en niet om sekse, om je genderidentiteit. Dat je heel veel kunt leren van die beweging is waar, dat er redelijk aantal ts-en zich thuis voelen in het holesbi gebeuren kan ik ook 100% begrijpen. Maar zorg dan voor duidelijkheid hoe of wat je aan een holesbi gebeuren meedoet, en NIET omdat je ts bent.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

San10 schreef:
Valerie_ schreef:Ja ik ben geweest, ik vond het verschrikkelijk!
Het eerste uur alleen maar fetish, van laklaarzen tot eten uit een hondenbak......
Hahaha :lol:
En wéér wordt er ook op zo'n avond blijkbaar alles als sex gezien ipv identiteit. Daar zakt je broek toch van af. (Is hier wel toepasselijk he hahaha)
Ehm, wat hebben laklaarzen en eten uit een hondenbak te maken met gender identiteit? Of verwar je nu gender identiteit en seksuele identiteit?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Inderdaad San, en ja, in het kader daarvan vind ik het doortrekken van de lijn van de holesbi gebeuren naar ts gebeuren eigenlijk heel erg onlogisch en onverstandig om dat openbaar te doen. Want daarmee bevestig je het beeld van de samenleving dat het om seksualiteit gaat en niet om sekse, om je genderidentiteit. Dat je heel veel kunt leren van die beweging is waar, dat er redelijk aantal ts-en zich thuis voelen in het holesbi gebeuren kan ik ook 100% begrijpen. Maar zorg dan voor duidelijkheid hoe of wat je aan een holesbi gebeuren meedoet, en NIET omdat je ts bent.
Waarom? Ik vind dat je nu ten onrechte een link legt tussen holebi emancipatie en fetishme.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Morbide schreef:
San10 schreef:
Valerie_ schreef:Ja ik ben geweest, ik vond het verschrikkelijk!
Het eerste uur alleen maar fetish, van laklaarzen tot eten uit een hondenbak......
Hahaha :lol:
En wéér wordt er ook op zo'n avond blijkbaar alles als sex gezien ipv identiteit. Daar zakt je broek toch van af. (Is hier wel toepasselijk he hahaha)
Ehm, wat hebben laklaarzen en eten uit een hondenbak te maken met gender identiteit? Of verwar je nu gender identiteit en seksuele identiteit?
Moet je die organisatoren van die avond vragen.
Ik droom, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

San10 schreef:
Morbide schreef:
San10 schreef: Hahaha :lol:
En wéér wordt er ook op zo'n avond blijkbaar alles als sex gezien ipv identiteit. Daar zakt je broek toch van af. (Is hier wel toepasselijk he hahaha)
Ehm, wat hebben laklaarzen en eten uit een hondenbak te maken met gender identiteit? Of verwar je nu gender identiteit en seksuele identiteit?
Moet je die organisatoren van die avond vragen.
Jij bent degene die stelt dat het ten onrechte als seks gezien wordt...
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Omdat de gene die daar langs geweest is, beschrijft dat zoals op zo'n avond ook; allerlei geaardheden en sexuele belevingen tov identiteiten op diezelfde avond achter elkaar of door elkaar, behandeld worden, ipv apart een avond alleen maar over puur identiteit; dus dat de organisatoren er voor gekozen hebben, te combineren,
waardoor nog steeds voor de buitenwereld alles over 1 kam geschoren wordt, omdat zij konstant geconfronteerd worden met die combinatie met sex, wat ook duidelijk zichtbaar was bij de "Anders zo gewoon" tentoonstelling.

Wanneer is er nu iets, een evenement, feest, tentoonstelling, waar TG of TS in voorkomt en wat niet gelijk gekoppeld wordt aan sex?
(los van wat lezingen in een instituut dan )
Ik droom, dus ik ben.
Valerie_
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: di jul 08, 2008 0:19

Bericht door Valerie_ »

het woord transseksualiteit doet al vermoeden dat het net iets is als heteroseksualiteit of homoseksualiteit...
Daarom lijkt het me beter om voortaam travestie en alles wat er bij hoort transseksualiteit te noemen... en alles wat nu transseksualiteit heet te omschrijven als transgenderisme (hoewel dat woord ook een beetje vreemd is). Maar je moet ergens beginnen. ;)
Gebruikersavatar
Hexley
dagelijks aanwezig
Berichten: 76
Lid geworden op: za sep 15, 2007 0:31
Locatie: .nl
Contacteer:

Bericht door Hexley »

Nannette schreef:Inderdaad San, en ja, in het kader daarvan vind ik het doortrekken van de lijn van de holesbi gebeuren naar ts gebeuren eigenlijk heel erg onlogisch en onverstandig om dat openbaar te doen. Want daarmee bevestig je het beeld van de samenleving dat het om seksualiteit gaat en niet om sekse, om je genderidentiteit. Dat je heel veel kunt leren van die beweging is waar, dat er redelijk aantal ts-en zich thuis voelen in het holesbi gebeuren kan ik ook 100% begrijpen. Maar zorg dan voor duidelijkheid hoe of wat je aan een holesbi gebeuren meedoet, en NIET omdat je ts bent.
Is lak, leder en cybersex in het openbaar dan wel slim? :roll:
En daar bedoel ik dus oa. dit forum, de profielen en de chat en zo mee. :wink:
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dit is niet alleen een forum voor transseksuelen. Maar voor de hele t* community. En ik geloof ook niet dat het primaire doel van deze site is om transseksualiteit beter geaccepteerd te krijgen. Mij lijkt (correct me if I'm wrong) het doel van deze site meer de onderlinge contacten en van elkaar kunnen leren onder andere, informatie verstrekken over/van de doelgroepen. En die doelgroepen zijn divers, maar liggen soms wel in elkaars verlengde. Raken doen ze elkaar zeker.
En op de chat ben ik nog nooit cybersex tegengekomen. Degene die dat wel doen via de chat, zelfs al is het privé, houden zich niet aan de regels van de chat.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

De lol is dat travestieten, transgenders en transseksuelen allemaal hetzelfde zoeken op dit forum: ervaringen van lotgenoten en -bovenal- erkenning.
Het is dan best wel pijnlijk dat met name travestieten (en soms ook transgenders) vaak de kous op de kop krijgen van "echte" transseksuelen die die andere kant liever niet zien (hoe begrijpelijk ook).

Overigens ben ik het wel eens met de beoordeling van de tentoonstelling "Gewoon Anders". Er zat gewoon -te-veel- seks in. "Seksueel anders" was een betere naam voor de tentoonstelling geweest.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie