Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Bericht door Frederique_ »

Op dinsdagochtend 12 augustus a.s. wordt voor de bestuursrechter in Den Bosch een beroepszaak behandeld over vergoeding van borstprotheses.

Ingrid van Kranen heeft bij de gemeente Vught bijzondere bijstand aangevraagd om het plaatsen van borstprothesen mogelijk te maken. Ingrid is een transseksuele vrouw die geïndiceerd is voor een borstvergroting. Helaas behoort dit deel van de geslachtsaanpassende behandeling niet meer tot het pakket dat door de ziektekostenverzekeraars vergoed dient te worden. De gemeente heeft het verzoek afgewezen.

Ingrid heeft daarna bezwaar ingediend. De bezwaarcommissie heeft het college van B&W van de gemeente Vught geadviseerd de gevraagde vergoeding toe te kennen, maar de gemeente heeft dit advies niet overgenomen.

Ingrid is naar aanleiding van die beslissing in beroep gegaan bij de rechtbank te Den Bosch. Dit beroep dient dus op dinsdag 12 augustus aanstaande, om 9.45 uur. De zitting is openbaar en Ingrid zou het op prijs stellen als er lotgenoten en betrokkenen aanwezig willen zijn.

Het adres van de rechtbank is: Leeghwaterlaan 8, 5223 BA Den Bosch.

[bron: www.transvisie.nu ]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

Hoee zit dit dan als een gewone vrouw borstvergroting wil hebben, om wat voor reden dan ook?
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Ik wens Ingrid heel veel sterkte toe...

Ik vind dat ze helemaal gelijk heeft dit tot de hoogste instantie te willen procederen.........zeker nu ze geïndiceert is hiervoor vind ik het belachelijk dat een instantie dit gewoonweg afwijst.

Ik zie door mijn werk ook regelmatig mensen die van alles vergoedt krijgen door de gemeente waar ik zeer grote vraagtekens bij zet....

Ik kan zelf niet aanwezig zijn, maar in gedachte wel...
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

lindaR schreef:Hoee zit dit dan als een gewone vrouw borstvergroting wil hebben, om wat voor reden dan ook?
Die moet ze dan zelf betalen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

misschien snap ik het geindiceerd niet.
wat houd dat dan in?
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

De doctor heeft een medische indicatie hiervoor gegeven..................een medisch advies dus.
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

Dat kan bij een vrouw toch ook het geval zijn?
door psychische redenen, of door de gevolgen van een ziekte.....
Of ben ik nou echt blond?
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

VGZ schreef:Belangrijkste regel: medische noodzaak
De ingrepen die wél verzekerd in het kader van de Zorgverzekeringswet, worden alleen vergoed als er sprake is van een medische noodzaak. Daarvan is sprake bij:

* Een aandoening met een aantoonbaar lichamelijke klacht die u fors beperkt in uw lichamelijk functioneren.
Er zijn natuurlijk genoeg klachten die hinderlijk of vervelend zijn, maar als deze u verder niet fors beperken in uw lichamelijk functioneren, zijn ze geen reden voor een vergoeding.
* Verminkingen door een ziekte, ongeval of een geneeskundige verrichting.
Het gaat hier om een ernstige misvorming van een lichaamsdeel. Dan moet u denken aan brandwonden, ernstige reumatische vervormingen, zaagverwondingen of borstamputaties. Een zichtbare verandering is daarbij niet zonder meer hetzelfde als een verminking.
* De volgende aangeboren misvormingen:
spleten in lip, kaak of gehemelte, misvormingen van de botten in het gezicht, goedaardige woekeringen van bloedvaten of bindweefsel, geboortevlekken en misvormingen van de urineweg of geslachtsorganen. Bedenk, niet elke aangeboren aandoening is een misvorming!
* Correctie van uiterlijke geslachtskenmerken bij vastgestelde transsexualiteit. De plaatsing van een borstprothese valt hier niet onder.

Psychisch lijden: geen medische indicatie
Bij plastische chirurgie is psychisch lijden geen medische indicatie. Ook psychosociale oorzaken - zoals niet naar zwembad of sauna durven, zich schamen voor de partner waardoor problemen in de (seksuele) relatie ontstaan, geen nieuwe relatie durven aangaan omdat men zich schaamt of gepest wordt - zijn bijzonder vervelend maar vormen helaas géén reden voor vergoeding.

Tot slot zijn er voor ons als zorgverzekeraar nog twee belangrijke voorwaarden. Ten eerste: is de behandeling doelmatig? Is ze bijvoorbeeld niet onnodig duur in vergelijking met andere mogelijkheden? En ten tweede: is de ingreep doeltreffend? Dat wil zeggen: verdwijnt de klacht of verminking door de behandeling ook echt?
Beetje belachelijk trouwens dat de VGZ transseksualiteit niet goed kan schrijven. Het geeft wel aan hoe veel verstand ze er van hebben.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

Ik snap het, niet dat ik het ermee eens ben.
Het lijkt erop dat ze het zekere voor het onzekere willen stellen, door gewoon alles niet te vergoeden wat psychisch zou kunnen zijn.

Dank je Morbide.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Vroeger werd het standaard wel vergoed, en wel om de reden dat borstontwikkeling na de puberteit vaak minder is dan gedurende de puberteit. De meeste transseksuelen hebben kleinere borsten, niet allemaal. In de tijd dat het vergoed werd, liet 90-95% tegelijk met SRS borstvergroting doen. Het schrappen moet je in hetzelfde kader zien als de neuscorrecties, epileren, het levert procentueel zo goed als niks op, maar je beperkt voor een groep mensen wel de mogelijkheid om sociaal beter geaccepteerd te worden. Zeker als je zelf geen enkele mogelijkheid om het te betalen. We gaan echt richting Amerikaanse toestanden.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Graag gedaan. Transen zijn een beetje het kind waar de zorgverzekeraars het snoep van hebben willen afpakken. Dat is aardig gelukt. Als je nu de pech hebt om van geslacht te moeten veranderen, dan mag je daar toch wel een budget van 10.000 euro voor uittrekken. Anders heb je kans dat je een vrouw met baard en zonder borsten wordt. Met zo'n 150 geslachtsveranderaars per jaar heeft het nieuwe vergoedingenbeleid de maatschappij een besparing van maar liefst anderhalf miljoen opgeleverd. Wat in perspectief gezien dus 3x niks is. Daarentegen is 10.000 euro voor veel mensen zowat een jaarinkomen. O ja, "onze" belangenvereniging, de LKG, stond erbij en keek ernaar toen Hansje Hoogervorst het nieuwe zorgstelsel door de Kamer loodste.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

* Correctie van uiterlijke geslachtskenmerken bij vastgestelde transsexualiteit. De plaatsing van een borstprothese valt hier niet onder.
Komt een beetje zo over van: we plaatsen wel verkeerslichten, maar je mag er geen spanning op zetten en aansluiten.................kortom een ronduit Stupide regel.............
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

Maar dan lijkt het dus een kansloze missie met die rechtzaak. toch?
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

lindaR schreef:Maar dan lijkt het dus een kansloze missie met die rechtzaak. toch?
Nee, niet echt. Het is namelijk hoogst ongebruikelijk dat een gemeente het advies van haar eigen duur betaalde bezwaarschriftencommissie naast zich neerlegt. Helemaal als je bedenkt dat zo'n commissie bestaat uit juristen die niks anders doen dan regeltjesneuken. Als zij vinden dat iemand recht heeft op een vergoeding, dan is dat zo. Dan moet je als wethouder je nee wel heel goed kunnen verkopen wil je daar niet in meegaan. Niet dat ik die wethouder niet begrijp, want als Ingrid wint dan zet dat de deuren natuurlijk wagenwijd open voor andere transen. Het wordt dus een enorm spannende rechtszaak. Jammer dat het mij niet lukt op 's ochtends om kwart voor 10 al in Den Bosch te staan, anders was ik zeker gaan kijken. Zet 'em op Ingrid!

*nomineert de gemeente Vught penny-wise, pound-foolish award*
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
lindaR
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: zo jul 27, 2008 17:04
Locatie: rond Amsterdam

Bericht door lindaR »

duidelijk, dit kan dus heel goed uitpakken.

Dan wens ik haar ook veel succes.
Zij staat ieder geval veel steviger in haar schoenen dan ik.
Plaats reactie