Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Maar ja, daar zijn ze vaak of te gemakzuchtig of te schuw voor, ik weet het niet.
Of te sluw. Maar ja, ik ben natuurlijk de achterdocht zelve. Ingrid is zeer slechtziend en ik vraag me dus af of zij wel weet voor welk stereotype karretje ze zich heeft laten spannen.

@Frederique, waarom kan Thomas (voor de onwetenden hier een VM trans) wel normaal in beeld gebracht worden als men vooral een bevestigend stereotype beeld neer wil zetten?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

ah, slechtziend, dat was het

niks gezegd en excusez;)
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Petra: goede vraag, verkeerde persoon om die vraag aan te stellen :wink:

Je kunt ook de vraag stellen wat het beeld van de interviewer is bij vm-transen en bij mv-transen en of die interviewer zowieso wist dat Thomas een vm-trans is...

Overigens vond ik het verslag wel meevallen... En ik vind Ingrid een erg moedige vrouw om dit gevecht zo in het openbaar aan te gaan!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Als ze dat niet wisten, dan doen ze hun huiswerk erg slecht. Niet dat dat me zou verbazen overigens... Zo miste ik bijvoorbeeld ook een reactie van minister Klink. Het is nogal een stelling die EenVandaag maakte dat het niet meer vergoeden van een bvg van transen een onbedoeld neveneffect is van het nieuwe zorgstelsel. Maar misschien moet er ipv deskundige ook wel ervaringsdeskundige komen te staan onder Thomas' naam. Zit die man niet ergens op een forum ofzo? Als hij er toch iedere keer als een er trans op tv komt er als deskundige bij gesleept gaat worden, waar het wel wat op lijkt, dan is zou een feedback platform handig zijn. */me denkt luidop*

Hoe zou je het verslag gevonden hebben als je Thomas tussendoor zag gewichtheffen?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Weet je, hoewel er natuurlijk best wel wat te verbeteren valt (en meer te verknoeien, zoals je duidelijk schetst :wink: ): je kunt 't ook andersom bekijken. Men was meelevend (dat is men bij EenVandaag -lang- niet altijd), als je kijkt naar het aantal minuten voor vs het aantal minuten tegen dan zie je dat Thomas/Ingrid duidelijk langer in beeld geweest zijn dan de woordvoerder van de gemeente (en zelfs die was niet -echt- principieel tegen vergoeding, was alleen er op tegen dat de gemeente dit moest betalen).

Het is goed dat EenVandaag het probleem breder bekend heeft gemaakt en het is nu aan de rechter/politiek om dit balletje op te pakken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:de woordvoerder van de gemeente
De woordvoerder van de gemeente gaf een politiek antwoord en liet geheel in het midden of het wel of niet vergoed moet worden. Ze zat er zelfs een beetje bij te jokken met haar "wij voeren alleen de bijstandswet uit." Er zijn 2 bijstandswetten, de WWB (wet werk en bijstand, de uitkeringen dus) en de bijzondere bijstand. Het bijzondere aan de bijzondere bijstand is vooral dat je als gemeente een hele hoop vrijheid hebt hoe je dat geld besteed. Dat geeft veel meer ruimte dan alleen doen wat Den Haag zegt. Iets dat mooi geïllustreerd wordt door de bezwaarschriften commissie omdat die adviseerde Ingrid haar aanvraag gewoon toe te kennen. Ook hier had een beetje journalist zhaar huiswerk gedaan. Tenzij ik te dicht op het vuur zit.
Frederique_ schreef: Het is goed dat EenVandaag het probleem breder bekend heeft gemaakt en het is nu aan de rechter/politiek om dit balletje op te pakken.
Mee eens. Dat heb ik ook eerder in dit draadje gezegd. Maar wat EenVandaag ook gedaan heeft is Ingrid wegzetten als een of andere rare. Zie bijvoorbeeld de reactie van Joy voordat ze wist dat Ingrid slechtziend is. Daarmee creëer je nou niet bepaald draagvlak voor de oplossing van het probleem. Ik hoor bij wijze van spreken de boeren in de achterhoek al schimpen. Moet je die omgebouwde kerel eens zien met z'n borstel en z'n lippenstift. Die wil op onze kosten naar z'n tieten staren.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Myrte
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: do dec 13, 2007 12:11

Bericht door Myrte »

Als ik het artikel waar het waarschijnlijk over gaat, art. 35, dan neig ik Ingrid gelijk te geven. Als de rechtbank fatsoenlijk onderzoek doet zal er waarschijnlijk uitkomen dat er een psychische noodzakelijkheid aanwezig is (i.t.t. wat ik vind dan, maar enfin wie ben ik op psychologisch gebied), aangezien medische en psychologische kopstukken dit al hebben geconcludeerd.

Ik heb wat dat betreft een vraagje voor de forumleden hier die wat meer over de operatieprocedures weten: als Ingrid volgens het boekje een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan, is er dan een eerder psychisch onderzoek geweest waaruit de noodzaak voor de persoon in kwestie naar voren is gekomen?

Mocht de rechtbank anders beslissen dan lijkt het mij dat er weer beroep mogelijk is. Voor beiden trouwens, want als ik de gemeente was had ik een argument aangevoerd tegen de noodzakelijkheid dat m.i. juridisch best houdbaar zou zijn. Maar dat noem ik niet, aangezien ik het nog nergens heb gelezen en ik de zaak ook weer niet wil verpesten voor Ingrid.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Myrte schreef:
Ik heb wat dat betreft een vraagje voor de forumleden hier die wat meer over de operatieprocedures weten: als Ingrid volgens het boekje een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan, is er dan een eerder psychisch onderzoek geweest waaruit de noodzaak voor de persoon in kwestie naar voren is gekomen?
Ja. Voordat een genderteam besluit om je hormonen voor te schrijven, zijn 6 gesprekken met een psycholoog of psychiater nodig. Als men dan kan uitsluiten dat er verder niks geks aan de hand is dan mag je door naar de volgende fase in het diagnose door uitsluiting proces; de RLE (real life experience). Het is dan de bedoeling dat je in het gewenste geslacht gaat leven en dat je eens in de 3 maanden komt vertellen hoe dat gaat. Na weer 6 gesprekken en dus 18 maanden kom je in aanmerking voor een plaatsje op de wachtlijst die wonderbaarlijk genoeg ongelooflijk lang is. Je belandt gedurende de gang naar de operatietafel echt in een zielenknijpersmolen en je wordt dus helemaal binnenstebuiten gekeerd. Hoe men het in Groningen doet weet ik niet maar de VU verkoopt ja tenzij behandelingen. Het is de bedoeling dat je aantoont echt de langdurige wens te koesteren om van geslacht te veranderen terwijl de doktoren aantonen dat je geestelijk verder niks mankeert. Van intake tot srs duurt al snel een jaar of 4.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ja, tegenwoordig is het een stuk langer dan 10 jaar geleden, ik heb het in iets meer dan 2 jaar gedaan, half augustus intake, zelfde jaar eind oktober 1e gesprek psychologe, en 2 jaar later half oktober operatie.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Ja. Voordat een genderteam besluit om je hormonen voor te schrijven, zijn 6 gesprekken met een psycholoog of psychiater nodig.
Anders geformuleerd: de VU vindt (minimaal) 6 gesprekken nodig. Er is fundamenteel nogal wat op af te dingen...
Morbide schreef:Hoe men het in Groningen doet weet ik niet maar de VU verkoopt ja tenzij behandelingen. Het is de bedoeling dat je aantoont echt de langdurige wens te koesteren om van geslacht te veranderen terwijl de doktoren aantonen dat je geestelijk verder niks mankeert.
De VU is bezig haar protocol te herzien zodat deze meer in lijn komt met de Standards of Care (SoC). Volgens de SoC is het mogelijk om zonder RLE of SRS toch hormonen te krijgen. Ik ben erg benieuwd hoeveel vrijheid het nieuwe VU-protocol op dit vlak bij patiënten laat.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:
Anders geformuleerd: de VU vindt (minimaal) 6 gesprekken nodig. Er is fundamenteel nogal wat op af te dingen...
Hun toko, hun regels. En terecht. Wat is nou 6 maandjes? Als je sneller wilt, inhouse pharmacy, toegankelijk via iedere internetaansluiting.
Frederique_ schreef: De VU is bezig haar protocol te herzien zodat deze meer in lijn komt met de Standards of Care (SoC). Volgens de SoC is het mogelijk om zonder RLE of SRS toch hormonen te krijgen. Ik ben erg benieuwd hoeveel vrijheid het nieuwe VU-protocol op dit vlak bij patiënten laat.
Vast -veel- te weinig in jouw ogen. O, ik had al eens gezegd dat jij het levende bewijs bent dat de VU al lang aan hormonen aan jan en alleman voorschrijven doet hè?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide,

Ik heb het gevoel dat je me bewust kwaad zit te maken.
Zoek het maar uit.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nee hoor, al geef ik toe dat ik jan en alleman ook wat minder confronterend had kunnen zeggen. Het punt blijft wel hetzelfde, je kunt bij de VU terecht voor hulp als je geen srs wilt. Dat de wachttijden wel wat korter mogen ben ik helemaal met je eens. Ik heb ze destijds ook helemaal plat gebeld, gemaild en gefaxt toen ik na de intake moest wachten op de psych. Ik heb dat alleen niet breed uitgemeten op allerlei fora en ik heb ook niet mijn frustraties keer op keer op keer etc geuit iedere keer als iemand de letters V en U typte. Jij wel. Jij vindt het bij wijze van spreken oneerlijk dat de keurslager geen vegetarische producten verkoopt. Ik heb echt medelijden met je psych...
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Heb jij ook last gehad van 30-50 pijnsteken per dag, van minimaal 1 en vaak zelfs 2 dagen in het weekeind dat je daar (de hele dag op bed liggend) van mij lag te komen; van 200 pijnsteken op 2 zomerse dagen in de lente en een psychologe die dan vrolijk roept "nee, we moeten de diagnostiek wel zorgvuldig doen", "jij en ik moeten wel van de gesprekken recupereren" (alsof we daar 4 weken voor nodig hebben), "logistieke problemen bij het genderteam" en nog meer drogredenen waarom die verduvelde diagnostiek geen dag sneller kon dan dat die ging?

Weet je, je kunt 2 dingen met dit soort frustraties doen. Je kunt ze bij jezelf houden, jezelf opvreten en de persoon na jou gaat dan hetzelfde traject in, met dezelfde frustraties. En jij loept dan lachend: ja hoor, is heel normaal, heb ik allemaal ook meegemaakt.

Wat je beter kunt doen is informatie delen. Mijn hele verhaal staat op het forum van de Vlaamse Gender Kring. Daar kunnen mensen lezen wat ze te wachten staat bij de VU, waardoor ze vooraf een betere beslissing kunnen nemen dan ik kon omdat ik domweg informatie miste. Want laat me eerlijk zijn: die 30-50 pijnsteken per dag, die weekeinden die naar de verdommenis gingen en die 200 pijnsteken op die middagen - dat had ik er nu voor over omdat ik bij een genderteam terechtkwam waarbij die bij problemen direkt zouden ingrijpen en direkt contact opnemen met mijn internist die drie deuren verder zat als er iets met de diabetes misging. Wist ik veel dat er NOOIT problemen zijn, dat men daarom NAUWELIJKS bloedwaarden meet en dat mijn uitgangspunten (die ook bij hen bekend waren) dus verkeerd waren en dat ik dus voor Jan Joker vele duizenden steken in mijn buik gevoeld heb, 14 maanden wachttijd + diagnostiek (geen 6, zoals jij noemt) doorlopen heb? Waarna ik, als bonus, een endocrinoloog tegenkwam die het na afloop van 14 maanden diagnostiek en lijden alsnog verdomde om me hormonen voor te schrijven - ondanks dat hij mijn uitgangspunten over die geslachtsoperatie (en mijn diabetesinstelling) ook 14 maanden eerder al kende en me toen vertelde dat het geen probleem was om hormonen te krijgen als je een geslachtsoperatie niet definitief afwijst (wat ik niet deed), waarbij hij toen niet over diabetesinstelling in combinatie met hormonen gepraat heeft? En pas nadat mijn psychologe ingreep na 15 maanden EINDELIJK de hormonen kreeg waarvoor ik kwam?

Ik ben nog steeds kwaad op de mensen die hier voor verantwoordelijk zijn. Het is niet voor niets dat ik, zo objectief mogelijk, mijn informatie over de uitgangspunten en de werkwijze van de VU op de Wiki van de Noodles gezet heb en mijn eigen ervaringen op de site van de VGK. Weet wat hun uitgangspunten en behandelwijze is als je naar de VU gaat....

En ja, ik weet dat het voor mensen niet altijd prettig is om dit voor de zoveelste keer te lezen. Maar ondertussen vind ik het ook niet terecht dat we dit onderwerp dan maar volledig laten rusten. Vandaar dat ik er regelmatig tussendoor probeer te gaan door het (heel) kort aan te stippen.

Als jij dan het bloed onder mijn nagels probeert te trekken en keer-op-keer doet alsof het heel normaal is wat daar gebeurt onder het motto "zij bepalen hun eigen werkwijze" - ja, mijn neus. Zij zijn een ziekenhuis en zijn er aan gehouden om patiënten zo snel en efficiënt mogelijk van hun pijn af te helpen. Zorgvuldig onderzoek waarbij het nauwkeurig volgen van een protocol belangrijker is dan de vraag wat dit met je proefpersonen doet doen ze maar op vrijwillige basis aan de universiteits-kant van de Boelelaan. En niet als absolute voorwaarde voor het krijgen van medische zorg. Ze hadden in mijn geval mee moeten wegen dat ik 40 psychische gesprekken met mijn coach gehad had voor ik me bij de VU meldde. Hebben ze niet gedaan. Ze hadden mee moeten wegen dat ik 24/7 als vrouw leefde en anderhalf jaar daarvoor in vrije tijd bewust en consequent tussen de genders in. Hebben ze niet gedaan. Ze hadden die 30-50 pijnsteken en het minimalistische leven dat ik daardoor leidde mee moeten wegen. Hebben ze niet gedaan. "Zorgvuldige diagnostiek" en kadaverdiscipline was het enige dat telde. En dat patiënt-onafhankelijk behandelen wat er nu gebeurt is (per definitie) niet goed.

Laten we hopen dat het nieuwe protocol hierin verandering brengt...

En vergelijkingen met keurslagers (en wat voor andere creatieve vergelijkingen ook) gaan niet op zolang ze zichzelf "Zorgcentrum voor Genderdysforie" noemen. Ik hoef jou niet uit te leggen dat het behandelen van genderdysfore mensen verder gaat dan alleen het behandelen van "mensen met een wens voor een geslachtsoperatie".

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:
Weet je, je kunt 2 dingen met dit soort frustraties doen. Je kunt ze bij jezelf houden, jezelf opvreten en de persoon na jou gaat dan hetzelfde traject in, met dezelfde frustraties. En jij loept dan lachend: ja hoor, is heel normaal, heb ik allemaal ook meegemaakt.
Dat is niet wat ik doe. Ik heb me herhaaldelijk kritisch geuit over de VU. Wel minder vaak dan jij. Je verhaal over pijnsteken en 14 kwellende maanden had ik dan ook wel zien hangen eigenlijk. Je informeert niet. Je zeurt. Iedere keer als er iemand iets neutraals of positiefs meldt over de VU, start jij je klaagzang. Ook lekker contraproductief als je tegelijkertijd vindt dat de VU ook alle twijfelkonten in behandeling moet nemen. Daar worden de wachttijden niet korter van. En standaard is de diagnose echt 6 gesprekken. Dat je niet altijd de mazzel hebt om dat in 6 aaneengesloten maanden te doen vanwege vakantie tsja.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Plaats reactie