Transgender Gedenkdag Nederland 2008
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Transgender Gedenkdag Nederland 2008
Sinds 1998 wordt er jaarlijks, op of rond 20 november, in diverse landen wereldwijd, Transgender Day of Remembrance georganiseerd. Op deze dag staan transgenders(1) en hun naasten en vrienden over de hele wereld stil bij slachtoffers van hate-crimes. Wereldwijd wordt door een hate-crime minstens één transgender persoon per maand om het leven gebracht. En naar schatting blijft dit niet bij één persoon per maand.
In Nederland organiseren we sinds 2005 ook Transgender Gedenkdag. In 2005 en 2006 is deze dag georganiseerd door Queer collectief ‘De Noodles’. In 2007 is de Gedenkdag georganiseerd door Transgender Netwerk Nederland(2). Ook dit jaar zal Transgender Netwerk Nederland de organisatie weer op zich nemen.
Geweld, hate-crimes en discriminatie zijn, helaas, niet enkel gericht tegen transgenders. Veel mensen die buiten de algemeen geaccepteerde hokjes treden en niet voldoen aan de normen en verwachtingen van deze maatschappij worden geconfronteerd met uitsluiting, discriminatie en geweld. Daar willen wij speciaal op deze dag weer aandacht voor vragen door het tonen van zichtbaarheid. Door samen het antwoord te geven ‘hier zijn wij en wij zijn in vele kleuren’ nodigen we eenieder in onze samenleving uit om juist van elkaars eigenheid en de grote diversiteit onder mensen te genieten. Met deze herdenking vragen, en tonen, we hiervoor ons respect. We nodigen jou en je netwerk uit om voor jezelf en je naasten op te komen. En voor ieder in de samenleving die gediscrimineerd wordt wegens ‘anders zijn’.
Belangrijk: de Gedenkdag zal dit jaar gehouden worden op zaterdag 15 november 2008. (Tijdstip volgt nog).
Wij roepen, via deze uitnodiging, groepen/activisten op om zichtbaar deel te nemen in de organisatie en uitvoering van Transgender Gedenkdag 2008. Een belangrijke dag.
De voorbereiding en uitvoering zullen, de komende weken, in overleg met alle geïnteresseerden, plaatsvinden. Dus neem contact met ons op om mee te doen!
Voor informatie en aanmelding, stuur een mail naar Bastiaan Franse van Transgender Netwerk Nederland bastiaan@transgendernetwerk.nl of bel naar 020 523 11 00 en vraag naar Bastiaan Franse van Transgender Netwerk Nederland.
We hopen op je deelname!
Hartelijke groet, Transgender Netwerk Nederland
Voor meer info over de internationale Transgender Day of Remembrance zie:
http://www.transgenderdor.org en http://www.gender.org/remember/day/
---
(1) Transgenders, personen die niet zonder meer in het hokje man of vrouw passen of willen passen.
(2) Transgender Netwerk Nederland (TNN) is een samenwerkingsverband van zeven organisaties en groepen die zich actief inzetten voor de belangen van transgenders en hun naasten. Met als doel het verbeteren van de positie van transgenders en hun naasten in onze samenleving. De organisaties en groepen die deelnemen in het netwerk zijn: COC Amsterdam, COC Nederland, Landelijke Kontaktgroep Travestie en Transseksualiteit, Queer Collectief ‘De Noodles’, Stichting T- Image, Transman.nl. en Transvisie, centrum voor genderdiversiteit www.transgendernetwerk.nl
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- Forumdiva
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
Saartje schreef:
Ik zal me niet snel transgender noemen, juist vanwege de grote variëteit aan definities.
Voor de een leef je tussen de geslachten in, voor de ander is het een parapluterm en voor weer een ander ben je iemand die van een operatie afziet, om er maar een paar te noemen.
Irene
Ik accepteer het eigenlijk niet, is dat erg?Je hoeft het niet te snappen, als je het maar accepteert!
Ik zal me niet snel transgender noemen, juist vanwege de grote variëteit aan definities.
Voor de een leef je tussen de geslachten in, voor de ander is het een parapluterm en voor weer een ander ben je iemand die van een operatie afziet, om er maar een paar te noemen.
Irene
Kleine stapjes
Is t in Amsterdam?
Ik ben benieuwd naar meer informatie, maar dan een link naar een site waar het opstaat; ik heb niet zo'n zin om e-mails te gaan sturen en daar weer op te moeten wachten. Ik ga ook niet zomaar m'n emailadres geven en blijf liever anoniem voor ik weet wat waar wie hoe hoelaat enz.
Of is t een puur gesloten gebeuren ?
Ik ben benieuwd naar meer informatie, maar dan een link naar een site waar het opstaat; ik heb niet zo'n zin om e-mails te gaan sturen en daar weer op te moeten wachten. Ik ga ook niet zomaar m'n emailadres geven en blijf liever anoniem voor ik weet wat waar wie hoe hoelaat enz.
Of is t een puur gesloten gebeuren ?
Ik droom, dus ik ben.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi San,
Het is in Amsterdam. Ik zal (ook op dit forum) informeren wat, waar en hoe. Hoe meer mensen er komen, hoe liever het ons is!
Groetjes,
Frederique
Het is in Amsterdam. Ik zal (ook op dit forum) informeren wat, waar en hoe. Hoe meer mensen er komen, hoe liever het ons is!
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Laat je zien op Transgender Gedenkdag 2008!!
Op 15 november 2008 organiseert het Transgender Netwerk Nederland voor de vierde keer de Transgender Gedenkdag. Op deze dag worden wereldwijd mensen herdacht die aangevallen of vermoord zijn, omdat ze transgender zijn. Omdat ze 'anders' zijn. De manifestatie vindt plaats in Amsterdam.
Sinds 1998 wordt er ieder jaar op of rond 20 november in diverse landen wereldwijd de Transgender Day of Remembrance georganiseerd. Op deze dag staan transgenders, hun naasten, vrienden en sympathisanten over de hele wereld stil bij slachtoffers van hatecrimes. Wereldwijd is minstens één transgender persoon per maand het slachtoffer van geweld.
Geweld tegen transgenders vindt op veel plekken plaats. En ook als je zelf niet transgender bent, maar er volgens de heersende normen 'anders' uitziet, loop je vaak risico op schelden, op bedreiging, op geweld, op erger... Ook in Nederland! In India vindt men hijra's niets waard, in Amerika zijn de slachtoffers bijna allemaal latina of zwart.
Het Transgender Netwerk Nederland roept iedereen op om op 15 november naar de manifestatie in Amsterdam te komen. Door samen te zeggen 'hier zijn wij en wij zijn er in vele kleuren!' nodigen we iedereen uit om juist van elkaars eigenheid en de grote diversiteit van mensen te genieten. We nodigen jou uit om voor jezelf op te komen. En voor ieder in de samenleving die afgewezen en gediscrimineerd wordt wegens 'anders zijn'. Met deze herdenking tonen en vragen we respect voor diversiteit.
Programma 15 november
- Vanaf 13.00 uur infostand Transgender Gedenkdag op de Nieuwmarkt in Amsterdam.
- Vanaf 16.00 uur ben je welkom in het pand van COC Nederland, Rozenstraat 14, Amsterdam. Hier zullen korte video's vertoond worden en er is koffie en thee. Wie wil, kan zich hier ook (om)kleden.
- Om 17.15 uur korte inleiding fakkeltocht, Rozenstraat 14 in Amsterdam.
- Om 17.30 uur vertrekken we in een fakkeloptocht van het COC naar de Nieuwmarkt, in het centrum. Op de Nieuwmarkt zullen gastsprekers, onder wie Karin Spaink, het woord voeren. Aansluitend zullen we samen de namen oplezen van transgenders, van wie we weten dat zij de afgelopen jaren zijn vermoord of verminkt. Voor ieder van hen laten we ballonnen op.
- Om 19.15 uur 'Reclaim the Streets' march/optocht vanaf de Nieuwmarkt door het centrum.
Van 16.00 tot 19.00 uur is er een doventolk aanwezig.
Meer info vind je op www.transgendernetwerk.nl
Organisatie
Transgender Gedenkdag 2008 wordt georganiseerd door Transgender Netwerk Nederland, Ojalà, QueerNL, GenderQontrast, The International Committee on the Rights of Sex Workers in Europe en Amnesty International Nederland.
Deze manifestatie wordt mede mogelijk gemaakt door XminY Solidariteitsfonds.
Bron: Transgender Netwerk Nederland.
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
-
- Forumdiva
Er was vanochtend aandacht voor de dag en hetgeen er gebeurt bij Goedemorgen Nederland. Ik weet niet of anderen het gezien hebben, ik vond dat het in ieder geval goed gebracht en verteld werd door alle partijen. Ik hoop dat het zaterdag een dag wordt die er voor zorgt dat het probleem de aandacht krijgt die het verdient.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Nog 1 aanvulling, speciaal voor mensen die nog in de kast zitten: je kunt je omkleden bij het COC vanaf 16:00. Cassandra (van www.transdreams.nl ) is aanwezig voor het aanbrengen van een simpele make-up als je daar belangstelling voor hebt.
We vertrekken tussen 17:15 en 17:30 voor de stille tocht naar de Nieuwmarkt. Het COC is geopend van 16:00-17:30 en van 19:15 tot 21:00.
Komt allen!
Groetjes,
Frederique
We vertrekken tussen 17:15 en 17:30 voor de stille tocht naar de Nieuwmarkt. Het COC is geopend van 16:00-17:30 en van 19:15 tot 21:00.
Komt allen!
Groetjes,
Frederique
http://player.omroep.nl/?aflID=8246521Nannette schreef:Er was vanochtend aandacht voor de dag en hetgeen er gebeurt bij Goedemorgen Nederland. Ik weet niet of anderen het gezien hebben, ik vond dat het in ieder geval goed gebracht en verteld werd door alle partijen. Ik hoop dat het zaterdag een dag wordt die er voor zorgt dat het probleem de aandacht krijgt die het verdient.
- Hexley
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
De 20ste in Tilburg....
www.embracepink.nl
Op 20 november om 20.00 uur vindt in Tilburg een herdenkingsavond plaats, georganiseerd door EMBRACE PINK. Op het plein voor wijkcentrum De Poorten (Hasseltstraat 194 in Tilburg) is een doorlopende wake met foto’s van slachtoffers omringd door bloemen en kaarsen. Na ontvangst zal een Tilburgse, die tot enkele jaren terug als man door het leven ging, enkele passages voorlezen uit het script van haar nog te verschijnen boek (‘Laat je haar maar vast groeien’) over dit thema. Daarna zal in de filmzaal de film ‘Soldier’s Girl’ worden vertoond, een film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal: de relatie tussen een transseksueel en een soldaat met helaas een zeer dramatisch einde. Na afloop is in de ontmoetingsruimte van EMBRACE PINK plaats om onder het genot van een hapje en een drankje na te praten.
Voor bezoekers van de bijeenkomst die zich pas ter plekke wensen om te kleden, is een omkleedruimte ingericht.
De Transgender Gedenkdag wordt georganiseerd om personen, die wegens hun anders zijn aangevallen en/of vermoord zijn, te gedenken. Geweld tegen transgenders vindt overal ter wereld plaats. Afkeuring en haat liggen hier vaak aan ten grondslag. De wereldwijde dodenlijst met, openlijk vermelde, transgender ‘hate crimes’ telt meer dan 400 namen. EMBRACE PINK heeft begin 2008 besloten om zich naast op homo- en biseksuelen ook op deze groep te richten. Vanwege de bijzondere kwetsbare positie van deze groep en de negatieve gevolgen van dien, maar ook omdat bij de organisatie is gebleken dat de doelgroep veel groter is dan verwacht, als zij maar op een steunpunt kan rekenen.
Media zijn welkom om de bijeenkomst bij te wonen, echter uitsluitend door de privacy van bezoekers te respecteren. Het maken van foto’s daarom uitsluitend i.o.m. betrokkenen.
Nogmaals het programma:
20.00 uur Ontvangst met koffie en thee
20.00 uur Doorlopende wake (buiten)
20.25 uur Toespraak en voordracht
20.30 uur Aanvang film
21.15 uur Pauze
21.30 uur Vervolg film
22.15 uur Voordracht
22.30 uur Borrel op kantoor EMBRACE PINK