Joost à Campo in Opzij, april 2005

Algemeen

Moderator: Moderators

adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Ja, ik heb hem ook eerder gezien in een film geloof ik.. dat is toch die "geleerde" man die Frankenstein in het laboratorium in elkaar zette en toen dat mislukte is hij wat anders gaan doen :roll:

Adriana
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Neeeee,

volgens mij is het die Britse acteur die een tijdje met Emma Thompson getrouwd was, kom hoe heettie ook al weer... Kenneth Brannagh.

Maar wel een interessante discussie verder. Het is vooral verontrustend dat zo'n man ruim baan krijgt in de Opzij om z'n opvattingen rond te strooien. Dat geeft een hoop mensen weer een verkeerd beeld.

groetjes,

Monica
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik zag laatst weer een discussie tussen homo en een conservatief. De homo bleef volhouden dat geaardheid aangeboren is en genetisch bepaald, terwijl de conservatief volhield dat homofilie door opvoeding en omgeving is aangeleerd en dus met de juiste opvoeding te voorkomen is en zelfs te genezen.

In de psychologie is al heel lang de controverse tussen enerzijds de invloed van de omgeving en de andere kant de aanleg op de identiteit van een mens. Tegenwoordig is men tot de conclusie gekomen dat beide invloeden onontwarbaar met elkaar verweven zijn.

Simpel voorbeeldje. In je jeugd wordt je brein gevormd, niet alleen op'software'-nivo , maar ook op 'hardware'-nivo. Maar je ouders voeden je ook op zoals zij zelf zijn en als je wordt opgevoed door je biologische ouders krijg je de genen mee, die jou al maken zoals zij vóór de opvoeding. Dus hoe komt het nu dat je bent wie je bent ? Dat wordt een kip of het ei verhaal.

Het zal best lukken om je los te maken van wat al te rigide normen van thuis over mannelijkheid/vrouwelijkheid, maar je culturele achtergrond en gezinssituatie zal toch altijd een zekere invloed hebben op je ideeën over de m/v scheiding. En omdat dat dus gewoon een deel is van jezelf, kies je daarin een richting en/of plaats.

Ik krijg hier op dit forum ook wel eens het idee dat als je die culturele invloed toegeeft dat er zoiets gesuggereerd wordt als dat het dan allemaal niet echt zou zijn. Maar zo bezien heeft alleen een 'echte' TS nog recht om zichzelf T* te noemen.

Wat betreft Joost á Campo:
Ik vindt dit soort ideeën wel link omdat het een self-fulfilling prophecy is. Zoals wel vaker met ideologisch getinte 'wetenschap' worden oorzaak en gevolg omgedraait. Als iemand T* is en door zijn/haar omgeving in een rol gedwongen wordt die hem echt niet past kan zo iemand in extreme gevallen in grote psychische problemen komen, zoals schizofrenie en psychoses. Als deze man dus hulp aan mensen die het echt nodig hebben tegenhoudt creëerd hij zijn eigen gelijk.
Plaats reactie