Joost à Campo in Opzij, april 2005

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Joost à Campo in Opzij, april 2005

Bericht door Frederique_ »

In een artikel over schoonheidsbehandeling bij vrouwen:
Opzij, april 2005 schreef:[...]

Psychiater Joost à Campo, die afgelopen najaar aan de Universiteit Maastricht promoveerde, toonde aan dat er een duidelijk verband is tussen de behoefte aan veranderingen in je uiterlijk en psychiatrische stoornissen. 'Bij mensen die bijvoorbeeld een psychose aan het ontwikkelen zijn - de opmaat ernaar toe kan maanden duren - zie je vaak dat ze behoefte krijgen om hun uiterlijk dramatisch te veranderen,' legt hij uit. 'Ze zitten niet lekker in hun vel, dingen lukken niet, en dan gaan ze dat proberen op te lossen met sleutelen aan hun buitenkant. Ze scheren hun hoofd kaal, ze laten een satan op hun rug tatoeëeren of ze stappen naar de cosmetisch chirurg. En als ze zich dan laten opereren, doen ze dat niet zelden aan hun gelaat. Een andere neus, kin, kaak... Maar cosmetische ingrepen lossen psychiatrische problemen natuurlijk niet op. Integendeel, als ze voor hun psychiatrische ziekte behandeld zijn, herkennen ze zichzelf niet meer'. En dan hebben we het wel over een onomkeerbare operatie. 'Ik noem dat eerder mishandeling dan behandeling. Maar deze ingreep is te kwetsbaar om de cosmetisch chirurgen aan te klagen'. Al verwacht hij wel schadeclaims in de toekomst.

à Campo, als psychiater verbonden aan Stichting Mondriaanzorggroep in Heerlen, bepleit een psychologische screening voor cliënten van de cosmetische chirurg. 'Als er bijvoorbeeld goed naar de dieper liggende problematiek van Michael Jackson was gekeken, zou het wellicht beter met hem zijn gegaan. En had hij op z'n minst een minder misvormd uiterlijk gehad.'
Gelukkig gaat een plastisch chirurg verder in op de onzin die deze man schrijft. Dit is niet de eerste keer dat hij dit doet, en de strekking van het verhaal is niet erg anders dan hij eerder deed (lees bijvoorbeeld hier over de achtergrond rond zijn opmerkingen over transseksualiteit).

Zeker de opmerking over Michael Jackson vind ik wel erg gemakkelijk en voor iemand vanuit de wetenschap veel te onzorgvuldig.

Groetjes,

Frederique
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Een leuk artikel voor Mara. Zij kan het bloed van Joost à Campo wel drinken. En inderdaad vanwege zijn opvattingen over transseksualiteit. Door o.a. zijn toedoen zit Mara nog steeds in de pre-op-fase vanwege zijn visie dat het allemaal 'maar tussen de oren zit'. Een gevaarlijk manneke dus dat zelf eens nodig naar de psychiater moet.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Het komt me allemaal wel bekend voor.

Laatst kwam ik iemand tegen op een forum die doodleuk beweerde dat 'nieuwe inzichten in de gedragswetenschappen hebben aangetoond dat homofilie aangeleerd gedrag is (door rolmodel ouders) en als het is aangeleerd kan het dus met de juiste gedragstherapie ook weer afgeleerd worden.
Zo nieuw is dat niet, het klinkt meer als 19e eeuws moralisme.

Ik heb wel eens wat gesprekken gehad met een psycholoog en na afloop raadde hij mij het boekje aan 'Hoe overleef ik mijn familie' van John Cleese. Nou dat boekje gaat daar dus helemaal over. (slechte lectuur als je gauw gestresst bent ;) )
Over het opgroeien van een kind in het gezin en wat er 'fout' kan gaan zoals homofilie of TG.
Freud revisited.

Wat deze mensen steeds koppig blijven ontkennen is dat een mens gewoon is zoals die is en dat je 'afwijkingen' alleen kan bijsturen; Je kunt een mens niet veranderen.

Maar met het nieuwe (Amerikaanse) conservatisme komen al die ideologieën weer terug.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Wat ik vervelend vind is dat de man in kwestie wetenschapper is en zo dus "wetenschappelijk onderbouwd" onderbuikgevoel loopt te verspreiden...

Gelukkig kwam er over zijn transseksualiteitsstandpunt wel een duidelijke reactie vanuit het VU-Genderteam.

Groetjes,

Frederique
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Zeker uit Amerika komt zoveel ideologisch getinte 'wetenschap'

Laatst was er weer een onderzoek wat 'bewees' dat AIDS helemaal geen virus is maar een uitputtingsziekte (omdat alle homo's 'zoals iedereen' weet zeker drie verschillende keren sex hebben met verschillende mannen op één avond ).

Dat soort 'onderzoeken' wordt natuurlijk gelijk aangegrepen door conservatieve tegenstanders.

Overigens ben ik het wel eens met dat eerste verhaal dat dergelijke figuren een zinnige discussie tegenhouden door de standpunten alleen maar te laten verharden.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Coco schreef:Een leuk artikel voor Mara. Zij kan het bloed van Joost à Campo wel drinken. En inderdaad vanwege zijn opvattingen over transseksualiteit. Door o.a. zijn toedoen zit Mara nog steeds in de pre-op-fase vanwege zijn visie dat het allemaal 'maar tussen de oren zit'. Een gevaarlijk manneke dus dat zelf eens nodig naar de psychiater moet.
Mara is niet de enige die meneer "Becrompo" (zoals Mara dat mooi wist te verwoorden) niet mag. Door zijn toedoen is het genderteam veel strenger geworden.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
PaulasBeauty
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Re: Joost à Campo in Opzij, april 2005

Bericht door PaulasBeauty »

Frederique_ schreef:In een artikel over schoonheidsbehandeling bij vrouwen:
Opzij, april 2005 schreef:[...]

Psychiater Joost à Campo, die afgelopen najaar aan de Universiteit Maastricht promoveerde, toonde aan dat er een duidelijk verband is tussen de behoefte aan veranderingen in je uiterlijk en psychiatrische stoornissen. 'Bij mensen die bijvoorbeeld een psychose aan het ontwikkelen zijn - de opmaat ernaar toe kan maanden duren - zie je vaak dat ze behoefte krijgen om hun uiterlijk dramatisch te veranderen,' legt hij uit. 'Ze zitten niet lekker in hun vel, dingen lukken niet, en dan gaan ze dat proberen op te lossen met sleutelen aan hun buitenkant. Ze scheren hun hoofd kaal, ze laten een satan op hun rug tatoeëeren of ze stappen naar de cosmetisch chirurg. En als ze zich dan laten opereren, doen ze dat niet zelden aan hun gelaat. Een andere neus, kin, kaak... Maar cosmetische ingrepen lossen psychiatrische problemen natuurlijk niet op. Integendeel, als ze voor hun psychiatrische ziekte behandeld zijn, herkennen ze zichzelf niet meer'. En dan hebben we het wel over een onomkeerbare operatie. 'Ik noem dat eerder mishandeling dan behandeling. Maar deze ingreep is te kwetsbaar om de cosmetisch chirurgen aan te klagen'. Al verwacht hij wel schadeclaims in de toekomst.

à Campo, als psychiater verbonden aan Stichting Mondriaanzorggroep in Heerlen, bepleit een psychologische screening voor cliënten van de cosmetische chirurg. 'Als er bijvoorbeeld goed naar de dieper liggende problematiek van Michael Jackson was gekeken, zou het wellicht beter met hem zijn gegaan. En had hij op z'n minst een minder misvormd uiterlijk gehad.'
Gelukkig gaat een plastisch chirurg verder in op de onzin die deze man schrijft. Dit is niet de eerste keer dat hij dit doet, en de strekking van het verhaal is niet erg anders dan hij eerder deed (lees bijvoorbeeld hier over de achtergrond rond zijn opmerkingen over transseksualiteit).

Zeker de opmerking over Michael Jackson vind ik wel erg gemakkelijk en voor iemand vanuit de wetenschap veel te onzorgvuldig.

Groetjes,

Frederique
Nou er zit hier zeker wel een waarheid in alleen inderdaad de opmerking van Michael Jackson is te gemakelijk.
Maar laten we wel wezen Michel Jackson is gewoon ziekelijk ondanks zijn goed muziek en ga door tot het uiterste.
Maar wat denken julle van geld want een cosmetische chirurg kijk niet zo nauw wanneer iemand duizenden en duizenden euro's op tafel telt dan opereert hij gewoon kijk naar de celeberties het wordt gewoon gedaan en sommige gaan daar heel ver in kijkbv naar de bekende kat woman die zich compleet heeft laten verbouwen.

Ik vind ook wanneer een plastische of een cosmetische chirurg ziet dat zij/hij een operatie onder wilt gaan omdat ze in een pschychose zit of een andere pshychische vorm dan moet je niet gaan opereren en zeker niet als het een extreme operatie waar het gelaat compleet verandert .

Dit moet je niet vergelijken bij een TS deze mensen worden totaal begeleid en gaat niet zonder slag of stoot en gaan een compleet proces in en maar goed ook.

Michael Jackson daarin tegen was een goed persoon als proefkonijn voor de medische wereld en zat in de begin fase van cosmetische chirurgie alles werd geprobeerd en laten we wel wezen hij staat klaar met zijn dollars waar geen enkele arts nee tegen zegt zeker niet in Amerika.
Wanneer jij een verminking ondergaat dan klaag een persoon aan maar Michael daar in tegen niet niets was goed en bleef maar veranderingen ondergaan op alle fronten van het gebied en ik vind dit heel erg triest,voor hem want er zit gewoon een steekje bij hem los maar ook voor de medische wereld die zich zo ver laten gaan waar duidelijk een financiele inpack een grote rol in speelt.

Groetjes,
Paula
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Groetjes,
Paula
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

PaulasBeauty schreef:Dit moet je niet vergelijken bij een TS deze mensen worden totaal begeleid en gaat niet zonder slag of stoot en gaan een compleet proces in en maar goed ook.
De heer Joost heeft ooit geroepen dat (ik meen) 95% van de transseksuelen schyzofreen is. Deze opmerking heeft bij het VU de nodige irritatie doen opwaaien. Volgens het VU is dat nog geen 1 a 2%.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
PaulasBeauty
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door PaulasBeauty »

Chantal C. schreef:
PaulasBeauty schreef:Dit moet je niet vergelijken bij een TS deze mensen worden totaal begeleid en gaat niet zonder slag of stoot en gaan een compleet proces in en maar goed ook.
De heer Joost heeft ooit geroepen dat (ik meen) 95% van de transseksuelen schyzofreen is. Deze opmerking heeft bij het VU de nodige irritatie doen opwaaien. Volgens het VU is dat nog geen 1 a 2%.
Beste Chantal,

Dat vindt ik totale onzin, en ja dat dit iiritatie doet opwaaien kan ik me heel goed voorstellen maar daar gaat het nu niet over en daar reageer ik ook niet op ik reageer puur op het bericht wat bovenaan staat en daar heb ik mijn reactie op gegeven.
Groetjes,
Paula :wink:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Groetjes,
Paula
jenni_b
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

Uhm, voordat er een hele felle discussie ontstaat... de heer à Campo heeft in het verleden natuurlijk wel een aantal opmerking gemaakt over transseksualiteit waar de honden geen brood van lusten. Die reputatie zal -zeker hier- elke uitspraak van die man overschaduwen.

In dit geval echter ben ik het niet helemaal met hem oneens. Ook mijn gevoel zegt dat er een steekje los moet zitten bij sommige mensen die hele extreme cosmetische ingrepen laten doen. Goed ik ben geen psychiater en mijn kennis op het gebied van methodeleer is erg roestig, dus ik wil in het geheel niet in gaan op de mogelijke tekortkomingen in de kwaliteit van zijn onderzoek in deze. Dat betekent dus ook dat ik de resultaten niet gelijk als onzin wil bestempelen. Zeker als je ziet wat er op het gebied van Extreme Body Modifications soms gedaan wordt, vraag ik me ook af of je daar niet een extra rem op zou willen zetten.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Het probleem met à Campo lijkt mij vooral dat hij vanuit de verkeerde hoek kijkt (nl: vanuit zijn ervaringen met mensen die psychisch in de knoei zitten) en daar vanuit conclusies trekt over iedereen die een lichamelijke correctie (transseksueel of vrouwen) willen hebben.

Het had hem gesierd als hij of alleen naar zijn eigen vakgebied gekeken had (en dan met uitspraken kwam als x % van de vrouwen die psychische problemen heeft wil ook een lichamelijke correctie - of x % van mensen die psychisch in de knel zit wil ook van geslacht veranderen), of als hij meer onderzoek gedaan had voordat hij algemene uitspraken doet over de hele groep van transseksuelen of vrouwen.

Het verbaast mij dat als hij op het gebied van algemene uitspraken over transseksuelen zo duidelijk een draai om de oren krijgt (zie de eerder geposte link met de reactie van het VU-genderteam, eigenlijk staat daar in wetenschappelijk taalgebruik dat hij zijn huiswerk niet goed gedaan heeft), dat hij dan nog steeds algemene uitspraken wil doen over vrouwen.

Groetjes,

Frederique
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Frederique, hier ben ik het helemaal met je eens. En eigenlijk geldt dat in zekere zin ook voor zijn grote voorganger Freud, die een heel mensbeeld ophing aan zijn ervaringen met mensen die psychisch in de knoop zaten. Met name vrouwen...

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
jenni_b
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

@Frederique:
Hoewel ik je opmerkingen wel snap is ook jouw basis te smal om een oordeel te vellen over deze specifieke uitspraak van hem. We baseren ons nu op een uitspraak gedaan in een blad waar geen enkele verdere onderbouwen verwacht mag worden. Om een oordeel te kunnen vellen over de kwaliteit van zijn onderzoek heb je veel en veel meer info nodig daarover en een publicatie van een paar kreten in de Opzij is daar onvoldoende voor. Onvoldoende voor een bevestiging èn onvoldoende voor een verwerping van zijn hypothese. De bottomline uiteindelijk is of hij op basis van de door hem onderzochte populatie uitkomt op acceptabele alpha- en beta kansen om zijn hypothese te steunen en of die onderzochte populatie representatief is voor de gehele populatie. Met de gegevens die jij en ik nu hebben is daar helemaal niets over te zeggen anders dan een paar op gevoel gebaseerde uitspraken. Alleen voor gevoel is geen plaats in de harde methodeleer.

Oftewel, zo roestig is mijn wetenschappelijke kennis nu ook weer niet en het uitleggen van het wetenschapelijke taalgebruik is echt niet nodig. Liever niet zelfs, aangezien in de vertaling naar lekemans taal er altijd een hoop verloren gaat :wink: Sterker ik moet nog eens ergens een jaartje of twee de tijd van daan halen om mijn eigen dissertatie eens af te maken en het recht te verwerven om ook het dr. voor mijn naam te mogen zetten.

@Janiek:
Zo vind ik het ook wat te makkelijk om Freud op die manier aan te vallen. Zowel de theorien van Freud als die van Jung mogen dan inmiddels grotendeels achterhaald zijn, dat doet niets af aan het baanbrekende werk dat beide heren gedaan hebben voor de ontwikkeling van de moderne psychologie. Het zou eigenlijk pas erg zijn indien hun theorien niet achterhaald waren inmiddels aangezien dat zou impliceren dat het vakgebied bijna een eeuw had stilgestaan. Om een voorbeeld uit de fysica aan te halen: we doen ook niets af aan de grootsheid van Albert Einstein, terwijl ook veel van zijn theorien op cruciale punten al door Niels Bohr gecorrigeerd werden.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

jenni_b schreef: @Janiek:
Zo vind ik het ook wat te makkelijk om Freud op die manier aan te vallen. Zowel de theorien van Freud als die van Jung mogen dan inmiddels grotendeels achterhaald zijn, dat doet niets af aan het baanbrekende werk dat beide heren gedaan hebben voor de ontwikkeling van de moderne psychologie. Het zou eigenlijk pas erg zijn indien hun theorien niet achterhaald waren inmiddels aangezien dat zou impliceren dat het vakgebied bijna een eeuw had stilgestaan. Om een voorbeeld uit de fysica aan te halen: we doen ook niets af aan de grootsheid van Albert Einstein, terwijl ook veel van zijn theorien op cruciale punten al door Niels Bohr gecorrigeerd werden.
Ik heb niet de pretentie met één klein klapje een reus te vellen, hoor :wink: . Wat ik naar voren bracht is alleen maar een ook al wat belegen punt van kritiek op Freud als wetenschapper: de verhouding tussen het aandeel onderzoek en het aandeel filosofische arbeid is iets waar hij vandaag de dag geen hoge ogen mee zou gooien. Dat is alles.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik heb met deze man gesproken, nou ik moet wel zeggen dat je ook zonder emphatische vaardigheden kunt zien dat met deze man iets niet klopt...... :roll:

Mara 8)
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Plaats reactie