Jamie schreef:Wat mij de laatste jaren is opgevallen is dat de meeste transen zich erg focussen op hun kleding, make-up en ze zien ook erg uit naar hun srs en borstimplants. En dat begrijp ik ook wel; voor jezelf is dat toch wel erg belangrijk. Maar de buitenwereld heeft eigenlijk schijt eraan of je nou wel of niet een piemeltje hebt of cup aa of dd----> dat piemeltje kun je nog wel wegwerken en die cup aa tsja, er zijn zoveel biovrouwen die zowat niks hebben. Wat volgens mij het belangrijkste is voor je passabiliteit is je gezicht (zachte vormen en een haarvrij gezicht), je stem, je houding en je manier van bewegen. Bij de meeste transen zie ik vaak dat ze helemaal geen facial feminisation surgeries laten doen en ook al begrijp ik niet iedereen daar geld voor heeft, maar de meeste van jullie kunnen volgens mij best daarvoor een lening afsluiten, het huis of de auto verkopen etc etc. Tuurlijk zal dat de kwaliteit van leven op het begin niet echt op en top zijn. (Je moet toch inleveren qua materiële zaken) Maar uiteindelijk zal je kwaliteit van leven er echt wel op vooruit gaan. (Doordat je veel minder of misschien wel helemaal niet meer voor man aangezien wordt.) Ik ben 23 maar ik wil voor mijn 30ste toch wel de volgende dingen hebben laten doen aan mijn gezicht:
- Kaakhoekreductie
- Kincorrectie d.m.v. sliding osteotomie
- Totale neuscorrectie
- Trachial Shave
- Wenkbrauwlift
- Lippen laten vullen met Aquamid
Ik heb nu mijn gezicht laten laseren (donderdag laatste behandeling gehad) en ik moet toch nog een aantal keer electrolyse laten doen want er zitten nog een aantal witte haartjes die de laser niet 'gepakt' heeft. En die castratie en ik heb een tijdje illegaal hormonen geslikt en dat heeft in totaal voor een schuld nu van €7000,- gezorgd.... Dus eerst die maar aflossen voordat ik weer verder kan met verdere veranderingen...
Ik loop bij het VU en tuurlijk zullen uiteindelijk die srs en die boobies me ook wel blij maken maar ze zijn voor mij niet het belangrijkste qua passabiliteit.
Als je nou bv Kelly van Big Brother neemt; dat wordt toch gezien als een redelijk passabele trans; maar ik vind het ZO jammer dat ze haar voorhoofdbotje en kaak niet laat opereren; en die stem; dat kan toch niet?? Ze is er trots op dat ze nooit logopedie heeft gehad maar ik denk alleen maar: "Meid, je stem klinkt als een homo!!"
Whatever, dat was wat ik even wilde zeggen over passabiliteit.
Jamie,
volgens mij ben je veel te veel met je uiterlijk bezig. Wat verwacht je daar nu mee te bereiken? Je bent toch geen fotomodel? Je verdient je geld er toch niet mee?
En als ik al te vaak verkeerd word ingedeeld qua sexe dan vind ik dat ook wat vermoeiend, helemaal als mensen dan ook nog mijn opmerking dat ik 100% man ben, negeren. Maar ik maak me daar verder niet echt druk over. Wat maakt het nu uiteindelijk uit of je man of vrouw bent? O.K. in de partnerkeuze van mensen zal het wel iets uitmaken. Maar zelf ben ik bi en of het nu een man is of een vrouw maakt me weinig uit. Het soort mens vind ik veel belangrijker. Kun je er mee lachen, kun je er mee kletsen? Maar voor de rest doe ik precies hetzelfde werk en dezelfde klusjes als mijn vrouw en we doen beiden ongeveer evenveel de huishouding en de kinderen. In de praktijk van het leven ("arbeiten und lieben" volgens Freud) maakt het allemaal dus bitter weinig uit. In onze moderne maatschappij is dat hele sexe-onderscheid voor een groot deel achterhaald. Alleen mensen zijn traag en snappen dat nog niet zo goed.
Wat de kleding betreft: ik zie er vaak een stuk vrouwelijker (qua kleding) en sexier uit dan mijn vrouw. Zij accepteert dat van mij en ik accepteer van haar dat zij geen zin heeft in sexy kleren en uitgebreid optutten. Ondertussen plundert ze mijn klerenkasten als dat zo uitkomt.
En het uiterlijk? O.K. Ik vind een mooie vrouw leuker om te zien dan een lelijke man. En daarom vind ik het leuk om mijn uiterlijk (zo af en toe) wat in die richting bij te stellen. En ik geef toe, als je daar een keer mee begint, kan het gemakkelijk een obsessie worden. Maar je kunt potverdorie, toch ook een grens trekken? Jullie doen van: alles moet kunnen.
"You are beautiful..." Je bent mooi zoals je bent. Leer jezelf eerst eens te accepteren. Natuurlijk kan er voor je eigen idee altijd wel iets mooier of anders. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt. En ook mooie vrouwen zijn echt niet perfect. Ik accepteer mezelf zoals ik ben. En vervolgens wil ik mezelf best eens wat opleuken, maar het middel moet wel in verhouding staan tot de opbrengst.
Ik maakte vrijdag in A'dam een droomvrouw mee... Dit stukje heb ik verplaatst naar het draadje DROOMVROUW. Kijk daar maar.
Wat je zegt over passabiliteit (het herkend worden als vrouw) ben ik voor een deel wel met je eens en voor een deel niet. Je piemeltje doet er dus inderdaad echt niet toe. De borsten die je hebt doen er ook niet toe. Maar de borsten die je suggereert (via bh, truitje, vulling en grootte, etc.) kunnen er wel toe doen. Maar ik ben het met je eens dat men normaal eerst vooral naar andere dingen kijkt. Die zijn het haar, de kleding en het gezicht. Als je geen pruik draagt, wat ik me kan voorstellen, hou je alleen kleding en gezicht en daarna borsten, over. Als je neutrale kleding draagt (maar je bent toch niet verplicht om dat te doen), die ook door een man gedragen kan worden, hou je dus in eerste instantie alleen het gezicht over. Ik denk dat stem, houding en manier van bewegen meer in tweede instantie bekeken worden, daar moet je niet te veel van verwachten. (Via de telefoon is die stem natuurlijk wel bepalend.) Zo groot zijn die verschillen in houding en bewegen niet altijd. Hoewel je natuurlijk mannen hebt die als ze een soort eenden lopen, wat ook weer niet echt helpt.
Maar het oordeel in eerste instantie is bepalend. En dan kijken mensen niet naar de details. Ze kijken naar het totale plaatje en zien nog helemaal geen details. Dus over die details hoef je je niet zo druk te maken als je in eerste instantie als vrouw (of man) wilt worden ingedeeld. In eerste instantie kijkt men naar het haar, de kleding, de baard en de borsten. Als men naar de details gaat kijken om te bepalen hoe men je moet indelen, ben je al te laat. Dat doet men alleen als men twijfelt op basis van het globale plaatje.
Als je die details belangrijk vindt voor de tweede instantie, heb je gelijk. Maar op dat moment ben je al ingedeeld als man of vrouw. Je wordt dan hooguit droomman of droomvrouw. Ook niet gek, maar wat heb je er uiteindelijk aan?
Als TV kwam ik soms een eindje in die richting. Dat is leuk, maar het is ook onbenullig. Mensen laten zich misleiden door je uiterlijk. Maar uiteindelijk laat niemand zich blijvend misleiden door dat uiterlijk. Je kunt geen stabiele relatie bouwen alleen op basis van een leuk uiterlijk. Integendeel. Als je partner op je valt vanwege je uiterlijk, is de basis voor de relatie wel erg smal en wankel. Dus Jamie, staar je niet blind op dat uiterlijk en probeer het wat te relativeren. Dat was wat ik even wilde zeggen over passabiliteit.
Liefs, Kim.