groetjes, Fenna
Moderator: Moderators
En in jouw leven ben jij de eindverantwoordelijke: als jij een dergelijke keuze wilt maken, hetgeen ik betwijfel, dan is dat jouw verantwoordelijkheid mèt de consequenties die daaraan verbonden zijn, en die zijn niet gering. Laat anderen in hun waarde en laat anderen die keuzes maken die hen goeddunkt.
Ik heb nog steeds het idee dat je iets anders doet dan inleven, namelijk je voorstellen hoe jij je zou voelen in die situatie, maar goed. Wat ik bedoel is dat Fenna zich een idee kan vormen van de gevoelens van beide partijen. En dat lijk jij niet te kunnen.mila schreef:<Ik denk dat Fenna's vermogen tot identificatie of inleving gewoon wat minder beperkt is dan het jouwe.>
Ik kon me levendig inleven in Ada's situatie als echtgenote van, majah, dat telt natuurlijk voor niet voor jou.
Stel je voor zeg! Dat iemand zich identificeert met vrouw van......foei! (volgens jou dan)
Mila.
Dit is een heel controversiëel onderwerp. Heel moeilijk om iets algemeens over te zeggen. Sommigen leggen de nadruk op de psychsche belasting voor de kinderen van onopgeloste spanningen tussen de ouders, anderen op het trauma van de onverteerbare waarheid dat het tussen twee mensen die geacht worden van elkaar te houden zozeer mis kan gaan.Dorine schreef:het is eigenlijk net als bij een scheiding vaak blijven de ouders voor de kinderen bij elkaar, dat vind ik wel goed...... (zal ook wel weer verkeerd vallen) en soms scheiden de wegen (meeste kinderen krijgen daar toch last van)
Ik sprenkel het wel in het rond, hoorDorine schreef:nee Janiek, jij hebt nog nooit wat gemeens geschreven volgens mij, da s ook niet goed natuurlijk, bedenk ik me dan meteen, kom maar gooi het er maar uit
Je kan het ook anders bekijken, je zelf aanpassen voor je eigen geluk, want dat hangt nou eenmaal samen met het geluk van de mensen van wie je houd.Zelfs je eigen pijn (je hele ts-zijn) verbergen en je "opofferen" voor het geluk van anderen is geen mogelijkheid: anderen voelen het toch als iemand zichzelf wegcijfert en zullen zich beladen voelen met een schuld waar ze niet om gevraagd hebben. Van opofferen en wegcijferen is nog nooit iemand gelukkig geworden, niet degene die het doet en al helemaal niet degene voor wie het gedaan wordt.
Ja, wat was het ook al weer: heb je naaste lief als jezelf of heb jezelf lief als je naaste?Irene schreef:Je kan het ook anders bekijken, je zelf aanpassen voor je eigen geluk, want dat hangt nou eenmaal samen met het geluk van de mensen van wie je houd.
Irene
Dat klopt, al ben ik er ook wel van overtuigd dat ik, als ik mijn coach niet tegengekomen was, er later zelf wel achtergekomen was. Maar dan had het (veel) langer geduurd en was het misschien ook niet zo goed gekomen als het nu komt.Dorine schreef:maar dat was bij jou toch ook min of meer 'toevallig' vanwege omstandigheden ?
Dat klopt. Daarom vind ik ook dat Mila's en Patricia's beeld hier te gemakkelijk is en teveel uitgaat van de transseksueel die haar hele leven al weet dat ze (minimaal) een vrouwelijke kant heeft. Het gaat te weinig uit van transseksuelen die dat niet weten. Het ontkennen van meer mogelijkheden dan alleen de "algemeen erkende transseksueel" die vroeger met poppen in plaats van auto's speelde vind ik altijd een beetje flauw t.o.v. die transgenders en transseksuelen.Dorine schreef:voor hetzelfde geld was je in relatie (kids) beland?
het is helemaal niet goed dat ouders voor de kinderen bij elkaar blijven. Het belemmert de ontwikkeling als mens van de ouders èn de kinderen. Het is helemaal niet verkeerd om heldere keuzes te maken, ook binnen een relatie, ook als het beter is als je je eigen weg gaat, ongeacht de aanwezigheid van kroost.Dorine schreef:En in jouw leven ben jij de eindverantwoordelijke: als jij een dergelijke keuze wilt maken, hetgeen ik betwijfel, dan is dat jouw verantwoordelijkheid mèt de consequenties die daaraan verbonden zijn, en die zijn niet gering. Laat anderen in hun waarde en laat anderen die keuzes maken die hen goeddunkt.
o ja betwijfel je dat? vertel eens
Ik heb niet de illusie voor anderen keuzes te kunnen maken, En je hebt je twijfel en ik de mijne want het laatste wat ik wil is brokken maken in mijn familie of omgeving door mn zin door te drijven. Of totaal onbegrepen geisoleerd in het leven te komen staan, je leeft niet alleen op de wereld (normaal gesproken). Maar ja ik heb het over een theoretische vader trans in een film die ik niet gezien heb en jij hebt het direct over mij dan vraag ik mij af wie er voor anderen oordeelt?
Ik had niemand in het bijzonder op het oog en ik weet dat er hier veel voorbeelden zijn waar het in onderling overleg wel goed is gegaan.. het is eigenlijk net als bij een scheiding vaak blijven de ouders voor de kinderen bij elkaar, dat vind ik wel goed...... (zal ook wel weer verkeerd vallen) en soms scheiden de wegen (meeste kinderen krijgen daar toch last van)
het is niet altijd fantastisch als iemand een individuele keuze maakt ten koste van