Onder veel trava's leeft de behoefte om naar buiten te treden met hun "echte ik". Daar zouden ze vanaf moeten stappen, omdat ze hun partner met die woorden (onopzettelijk) kwetsen. Die partner is immers gevallen op en gaan houden van een man. Door te stellen dat die man niet je echte ik is, ontken je niet alleen de liefde van je partner maar bevestig je ook het schrikbeeld dat onder veel partners van trava's leeft, namelijk mijn man is geen echte man. Onzin, je bent wel een echte man, alleen heb je soms de behoefte even niet zo gezien te worden. Ter illustratie:
Als Richelle de kinderen nou eens zou vertellen dat papa niet ineens een mevrouw is, maar dat hij het gewoon prettig vindt om zich bij tijd en wijle en femme te presenteren en dat hij daar niks minder papa van wordt, dan zou dat trauma geen trauma meer zijn. Kinderen begrijpen namelijk veel meer dan de meeste mensen denken. Ze zijn een onbeschreven blad dat langzaamaan volgeschreven wordt en daar hebben de ouders de meeste invloed op. Als de ouders ergens een probleem van maken, zal het kind dat ook doen. Als de ouders het kind meegeven dat ieder individu een optelsom is van karaktertrekken die van oudsher worden ingedeeld in mannelijk en vrouwelijk en dat de uitkomst van die som alleen maar kan betekenen dat niemand voor 100% kan voldoen aan de verwachtingen man of vrouw omdat beide in iedereen verenigd zijn maar dat de balans wel over het algemeen door zal slaan naar overwegend man of vrouw, dan kan de wereld er uiteindelijk alleen maar toleranter op worden.Richelle_tv schreef: Het trauma hun vader ineens als vrouw te zien, wil ik hen graag besparen. Dat is aan kinderen niet uit te leggen, denk ik. Vervelend is het wel, want het stiekeme gedrag wordt daarmee in stand gehouden.
Die optelsom, dat is je echte ik. Bij mij is de uitkomst daarvan overwegend vrouw, daarom heb ik het man zijn afgezworen. Dat neemt niet weg dat ik me niet meer mannelijk zou mogen gedragen, want daarmee zou ik mezelf tekort doen. Het betekent ook niet dat mijn gender ter discussie staat. Mijn gender is dat van een transvrouw. Daar heb ik keihard voor gestreden en als je daar aan gaat tornen dan ga je neer.
Trava's zouden daar ook voor moeten strijden, maar wel met inachtneming van het feit dat zolang je het man zijn niet afzweert, je nooit overwegend vrouw zult kunnen zijn. Of zoals Lisa zegt, soms man, soms vrouw, altijd travestiet. Dan is travestiet je echte ik, niet de vrouwelijke presentatie waarmee je dat uit. En dan moet je partner je om jou recht te doen, je de ruimte geven om aan die vrouw invulling te geven. Daar tegenover staat dat jij die man ruimte moet geven voor je partner. Op die manier verrijk je het leven van alle betrokkenen en zadel je niemand met een last op.
Vertellen dus, niet verstoppen. Ook aan je kinderen, maar wel op 1 voorwaarde, zorg ervoor dat de vrouw in je er een beetje presentabel uitziet, anders doe je haar onrecht aan.