Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Richelle_
daar ben ik weer
Berichten: 19
Lid geworden op: do okt 07, 2004 16:29
Locatie: Zoetermeer

Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Bericht door Richelle_ »

De stelling is dat op travestie een groter taboe rust dan op transseksualiteit. Waar transseksuelen in het algemeen kunnen rekenen op mededogen - zij zijn immers buiten hun schuld (door een speling van de natuur) in een verkeerd lichaam terechtgekomen - wordt travestie door velen nog steeds beschouwd als iets wat pervers is en waarvoor betrokkene 'behandeld' zou moeten worden. Wij weten natuurlijk wel beter, maar toch....
Transseksuelen kunnen uiteindelijk ook 'kiezen' voor één bestaan, terwijl travestieten veroordeeld zijn tot het leiden van een 'dubbel bestaan'.


Liefs,
Richelle :
Je leeft maar één keer; doe het goed!
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Re: Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Bericht door Frederique_ »

Richelle_tv schreef:De stelling is dat op travestie een groter taboe rust dan op transseksualiteit.
Ach.. ofschoon ik je redernatie snap: het is maar hoe je het ziet. Je kunt net zo goed de volgende stellingen verdedigen:

Transgenders hebben bijvoorbeeld meer last van genderdysforie, immers: zij identificeren zich niet met 1 beeld (man/vrouw) zoals travestieten en transseksuelen, maar bepalen per onderdeel (borsten, make-up. lichaamsbeharing, logopedie, enz) hoever ze daarin gaan. Twijfelen dan ook veel meer over hun uiterlijk dan transseksuelen en travestieten. Die halve presentatie wordt door de buitenwereld veel minder goed begrepen dan transseksualiteit (hoe leg je uit dat je je "een beetje vrouw" voelt? Waarom niet een hele?). Travestieten kunnen prima zichzelf vermaken achter de gordijnen, transgenders voelen zich niet zichzelf als men niet ook "als zichzelf" naar buiten gaat. Arme transgenders :wink:

Transseksuelen gaan het verst t.o.v. transgenders en travestieten: zij zijn niet eerder "klaar" met hun hele traject voordat de SRS afgerond is, het medische deel van dit traject loopt minimaal 2 jaar. In de tussentijd is er een real-life-test waarbij men met een lichaam een rol in gedrukt wordt die niet bij dat lichaam past. Als je kijkt hoeveel transseksuelen aan hun lichaam veranderen dan gaat men daar wel heel erg ver in. En desondanks zal het soms na zo'n operatie nog steeds niet helemaal "je dat" zijn... Arme transseksuelen :wink:

Tja, zo heeft iedere groep zijn eigen specifieke problemen. Allemaal nadelen die veel erger zijn dan de nadelen van de andere groepen :P

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Het antwoord van Frederique vond ik wel een beetje vaag, maar het geeft er wel aan, dat wij niet precies weten waarover je eigenlijk wilt praten hier. Je posting snijdt twee totaal andere onderwerpen aan, m.i.,:

1. Is transseksualiteit meer geaccepteerd door de maatschappij dan travestie?

2. Is het makkelijker om (post-op) transseksueel te zijn dan travestiet?

In zo ver als ik de posting van Frederique begrijp, ben ik met haar eens, dat de tweede stelling wel een beetje betekenisloos is. Je kunt nu eenmaal niet appels en peren vergelijken.

Ook over de eerste, valt er te twisten. Als je veronderstelt, dat de definitie die wij hier hanteren van wat een transseksueel is, datgene is wat de "maatschappij" doorgaans hanteert dan heb je misschien gelijk. Maar wanneer "de maatschappij" de zuid-amerikaanse she-male prostituees als "transseksuelen" bestempelt -- tja, dan denk ik dat het niet zo veel uitmaakt, want is hun beeld van transseksualiteit net zo ver verwijdert van de beleving van de transen die hier komen, als hun beeld van travestie verwijdert is van de beleving van de trava's die hier komen.

Dus over die stelling kan ik alleen maar zeggen: ik weet het niet, hoor.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Richelle_
daar ben ik weer
Berichten: 19
Lid geworden op: do okt 07, 2004 16:29
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Richelle_ »

Lisa met een S schreef:Je posting snijdt twee totaal andere onderwerpen aan, m.i.,:

1. Is transseksualiteit meer geaccepteerd door de maatschappij dan travestie?

2. Is het makkelijker om (post-op) transseksueel te zijn dan travestiet?

Ook over de eerste, valt er te twisten. Als je veronderstelt, dat de definitie die wij hier hanteren van wat een transseksueel is, datgene is wat de "maatschappij" doorgaans hanteert dan heb je misschien gelijk. Maar wanneer "de maatschappij" de zuid-amerikaanse she-male prostituees als "transseksuelen" bestempelt -- tja, dan denk ik dat het niet zo veel uitmaakt, want is hun beeld van transseksualiteit net zo ver verwijdert van de beleving van de transen die hier komen, als hun beeld van travestie verwijdert is van de beleving van de trava's die hier komen.

Dus over die stelling kan ik alleen maar zeggen: ik weet het niet, hoor.
Lisa
Het was zeker niet mijn intentie twee verschillende onderwerpen aan te snijden. Ik bedoelde eigenlijk het eerste: voor mijn gevoel is transseksualiteit in onze maatschappij inderdaad meer aanvaard dan travestie. In het verlengde daarvan ligt dan de vraag wat wij vervolgens kunnen doen om de emancipatie van trava's te bevorderen, zodat ook dat taboe in Nederland enigszins wordt doorbroken? Is het een kwestie van: "Verbeter de wereld en begin bij jezelf"? Zelf op de barricaden?

Groetjes,
Richelle
Je leeft maar één keer; doe het goed!
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik denk gewoon, maar dat is een persoonlijke mening, dat travestie veel meer geaccepteerd word dan iemand die van geslacht verandert!
Mijn ouders bvb, vonden het geweldig un travestieshow te zien in Hamburg, maar accepteren dat ze nu un dochter hebben, nou ik weet het niet :roll:

Ik zie dit nog veel vaker bij andere mensen, mensen kunnen gewoon beter een man in vrouwenkleren aanvaarden dan iemand die zo gek is zijn piemel weg te laten snijden, zo zien ze dat namelijk! Ik moest me niet EEN keer laten vragen of ik niet volstrekt gestoord ben, nee wel veel vaker, verkleden vinden mensen wel grappig en vinden ook leuk wat daar zo mee mogelijk is, maar als ze horen daar onder gaat het mes in, ohhhwheee, dat moeten ze dan niet weten!

Nou, dat zijn gewoon mijn bevindingen op de stelling :roll:

Liefs Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Mara schreef: vonden het geweldig un travestieshow te zien in Hamburg,
Ik denk dat de meeste travestieten die hier lezen en posten zich ook vest zullen vermaken met een travestieshow, maar dat het toch niet zo heel veel te maken heeft met hun eigen beleving van travestie. Of heb ik dat mis?

Waarschijnlijk is de acceptatie waar Richelle (e.a.) naar verlangt iets heel anders dan de show stelen op een podium en voor anderen een voorwerp van amusement te zijn. Gaat het dan niet eerder om de behoefte serieus genomen te worden als de mens die je bent, zonder dat een belangrijk deel daarvan aan het zicht van de buitenwereld onttrokken dient te worden?

Ik krijg wel eens de indruk dat travestieten en transgenders zich graag zouden optrekken aan de acceptatie die transseksuelen genieten ("eigenlijk zijn wij ook een beetje Kelly"), maar dat lijkt me niet echt eerlijk tegenover transseksuelen. Dus ja, als de andere twee T*s dezelfde acceptatie willen genieten, zullen ze zelf de barricades op moeten. Ook in de praatprogramma's met vrouw en kinderen om de samenleving van dat beeld van "ziekelijk" en "pervers" af te helpen.
Dat zou zelfs voor fetisjistische travestieten, voor wie coming out geen noodzaak is, kunnen gelden. Ik bedoel, er zijn SM liefhebbers ook op TV geweest om heersende vooroordelen daarover te ontzenuwen.

Zou best bevrijdend voor veel mensen kunnen zijn en leuk om te zien hoe weinig "normale" mensen er over blijven als ieders variaties op de dominantie van de hetero-cultuur zichtbaar werden.

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Jeanet, ik denk dat trafs toch mannen zijn, mannenrol leven, met hun mannenlijf overweg kunnen en maar af en toe in de andere rol kruipen ter gelegenheit of zow, ik denk dan, dat dit niet zo het probleem is voor de algemene mens, dit te aanvaarden, fetisjistische traf ff buiten gelaten, die zie je toch niet in het openbaar(stel ik maar zo)

Om nu bij de stelling van deze draad te blijven, vind ik, dat TS niet zo worden aanvaard dan trafs, mensen, vooral mannen, hebben een groot probleem ermee TS te accepteren, als ze het horen dat daar het mes ingaat, komt hun eigen kastratieangst naar boven en ze kleppen dicht, mannen zijn zo aan hun nootjes gehecht, dat ze daar blijkbaar erge pijn lijden, zodra ze met het thema geslachtoperatie geconfronteerd worden :roll:lijkt wel zo :roll: blijkbaar :wink: !
Het blijft nog steeds makkelijker te aanvaarden als iemand maar andergender kleren aantrekt of un transitie in wil!!

Natuurlijk heb je ook weer van de liefhebbers, maar die zijn niet representatief, dat is maar een kleine groep die buiten valt, volgs mij zijn dat pas de perverslingen :-?

Maarja, t'is mijn mening maar, Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Re: Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Bericht door petra_ »

Richelle_tv schreef:De stelling is dat op travestie een groter taboe rust dan op transseksualiteit. Waar transseksuelen in het algemeen kunnen rekenen op mededogen - zij zijn immers buiten hun schuld (door een speling van de natuur) in een verkeerd lichaam terechtgekomen - wordt travestie door velen nog steeds beschouwd als iets wat pervers is en waarvoor betrokkene 'behandeld' zou moeten worden. Wij weten natuurlijk wel beter, maar toch....
Transseksuelen kunnen uiteindelijk ook 'kiezen' voor één bestaan, terwijl travestieten veroordeeld zijn tot het leiden van een 'dubbel bestaan'.
Och, arme jij. Geen enkele onvrede voelen met je lichaam is natuurlijk hardstikke zwaar. Gespeend zijn van ieder vooroordeel in je mannelijke hoedanigheid, valt ook niet mee. Je hebt groot gelijk, transen hebben het maar makkelijk. Die kunnen gaan en staan waar ze willen, worden nooit uitgescholden, want iedereen houdt van transen. Arme, arme jij. Welk een leed, graag een rokje willen dragen. Niet normaal meer. Gemeen, niet eerlijk, rot transen. Om jaloers van te worden.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Wat ben ik blij TS te zijn :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Everyone loves me :P 8)
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Re: Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Bericht door marjan »

petra_ schreef: Och, arme jij. Geen enkele onvrede voelen met je lichaam is natuurlijk hardstikke zwaar. Gespeend zijn van ieder vooroordeel in je mannelijke hoedanigheid, valt ook niet mee. Je hebt groot gelijk, transen hebben het maar makkelijk. Die kunnen gaan en staan waar ze willen, worden nooit uitgescholden, want iedereen houdt van transen. Arme, arme jij. Welk een leed, graag een rokje willen dragen. Niet normaal meer. Gemeen, niet eerlijk, rot transen. Om jaloers van te worden.
Ik was gisteravond bij een vriend die af en toe de behoefte voelt om vrouwenkleding te dragen en hij gaf aan toch best wel jaloers op mij te zijn. Hij zegt dat zijn behoeften niet zo ver gaan als die van mij, waarop ik hem antwoordde dat dankzij het proces van geslachtsverandering bij mij die behoeften er niet meer zijn, omdat het vrouwzijn iets vanzelfsprekends is geworden. Dat neemt niet weg dat ik er nog steeds van kan genieten. Ik zou dan ook voor geen goud met hem willen ruilen.

Marjan
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Re: Travestie meer taboe dan transseksualiteit

Bericht door Janiek »

petra_ schreef: Die kunnen gaan en staan waar ze willen, worden nooit uitgescholden, want iedereen houdt van transen. Arme, arme jij. Welk een leed, graag een rokje willen dragen. Niet normaal meer. Gemeen, niet eerlijk, rot transen. Om jaloers van te worden.
Wat een "strakke" parafrase van Richelle's post :D ! Je bent weer helemaal in vorm :lol: .
Ik denk dat Richelle vooral doelt op het beeld in de media dat transen hebben verworven. Dat is te danken aan veel goeie initiatieven, niet in de laatste plaats van de ouders die zich in die "Berdache" groep van Humanitas hebben verenigd. Daar lopen trava's ver bij achter, denk ik.

Iets heel anders: is dat mooie, melancholieke gedichtje in je sig soms ook van Slauerhoff?

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Richelle_tv schreef: Het was zeker niet mijn intentie twee verschillende onderwerpen aan te snijden. Ik bedoelde eigenlijk het eerste: voor mijn gevoel is transseksualiteit in onze maatschappij inderdaad meer aanvaard dan travestie. In het verlengde daarvan ligt dan de vraag wat wij vervolgens kunnen doen om de emancipatie van trava's te bevorderen, zodat ook dat taboe in Nederland enigszins wordt doorbroken? Is het een kwestie van: "Verbeter de wereld en begin bij jezelf"? Zelf op de barricaden?
Nee joh, nooit zelf iets doen om geaccepteerd te worden. Niet naar buiten gaan. Buiten is men gemeen, buiten is eng. Daar maken mensen elkaar af op uiterlijk. Jezelf verstoppen helpt. Geen enkele trans hoeft ervoor te knokken om met mevrouw aangesproken te worden, dat gaat automatisch zodra je een beetje mascara op doet. Ze lijken wel gek. Zomaar zelf vechten om jezelf te kunnen zijn. Dat doe je toch niet?
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

petra_ schreef:Nee joh, nooit zelf iets doen om geaccepteerd te worden. Niet naar buiten gaan. Buiten is men gemeen, buiten is eng. Daar maken mensen elkaar af op uiterlijk. Jezelf verstoppen helpt. Geen enkele trans hoeft ervoor te knokken om met mevrouw aangesproken te worden, dat gaat automatisch zodra je een beetje mascara op doet. Ze lijken wel gek. Zomaar zelf vechten om jezelf te kunnen zijn. Dat doe je toch niet?
Het venijn druipt er weer vanaf... Kan het zijn dat Richelle toch iets bij jou geraakt heeft dat je na dagen van respect toch ineens weer in de rol van "bijtende bitch" duikt?

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Mara schreef: Het blijft nog steeds makkelijker te aanvaarden als iemand maar andergender kleren aantrekt of un transitie in wil!!
Tja, mannen zijn inderdaad vaak wat schrikachtiger. Maar tot nu toe merk ik eigenlijk dat de meeste angst in mijzelf zat, om niet als T*whatever naar buiten te komen. Ik woon met mijn gezin in een buurt met veel Turkse en Marokkaanse kinderen en zelfs daar is het eergste wat ik heb meegemaakt dat een paar van die jochies zachtjes "hé travestiet" riepen toen ik voorbij liep. Een andere keer durfde eentje zelfs "dag mevrouw" te zeggen. En een paar buurtkinderen gingen een keer echt vragen stellen. Dat is alles.
Verder noemt de Turkse groenteman me nog gewoon meneer, omdat-ie me altijd zo gekend heeft. De cassières bij AH zeggen mevrouw, omdat mijn gezicht er zo uitziet. Mensen die me helemaal niet kennen, zoals een ober in de Efteling, spreekt me -ook als ik met mijn gezin ben- gewoon met mevrouw aan.
Mensen die me al lang kennen blijken heel goed met mijn veranderingen overweg te kunnen (op sommigen na). Zij snappen vaak zelfs zonder dat je het uitlegt dat zoiets als een gehele of gedeeltelijke transitie een proces is met weinig vanzelfsprekendheden.

Maar misschien is dat voor de meeste trava's moeilijker, omdat zij toch eraan hechten als man gezien te worden. Daar heb ik geen echte ervaring mee. Dan denk ik op het eerste gezicht dat je er vrede mee zult moeten leren hebben dat je voor de meeste "gewone" mannen onder dezelfde paraplu loopt als homo's, ook al ben je dat niet.

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Bericht door marjan »

Richelle_tv schreef: Het was zeker niet mijn intentie twee verschillende onderwerpen aan te snijden. Ik bedoelde eigenlijk het eerste: voor mijn gevoel is transseksualiteit in onze maatschappij inderdaad meer aanvaard dan travestie. In het verlengde daarvan ligt dan de vraag wat wij vervolgens kunnen doen om de emancipatie van trava's te bevorderen, zodat ook dat taboe in Nederland enigszins wordt doorbroken? Is het een kwestie van: "Verbeter de wereld en begin bij jezelf"? Zelf op de barricaden?
Het probleem is natuurlijk dat er verschillende uitingsvormen van travestie bestaan, varierend van puur voor de lol tot uiterst serieus. Aangezien de meeste mensen al niet eens het verschil tussen TV en TS kennen, lijkt me jouw streven daarom al bijvoorbaat haast onbegonnen werk. Ik denk overigens dat travestie over het geheel gezien al in redelijke mate is geaccepteerd in ons land, en dat je net als bijvoorbeeld met homoseksualiteit altijd te maken zult hebben met mensen die er niet mee overweg kunnen. En daar kun je volgens mij niet zoveel meer aan veranderen.

Marjan
Plaats reactie