Twaalf jaar cel voor moord op transseksueel

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Twaalf jaar cel voor moord op transseksueel

Bericht door Chantal C. »

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft de 21-jarige Marco H. woensdag veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf voor de moord op de Thaise transseksueel 'Irene'.

Een kennis vond het lichaam van de man half juli in zijn woning op de Amsterdamse Wallen. De transseksueel was met veel geweld omgebracht. Justitie had vijftien jaar cel geëist.

H. had de man meerdere malen met een mes in het gezicht, de hals en de borst gestoken, met een touw zijn keel dichtgebonden en een handdoek in zijn mond gestopt. H., die de moord heeft bekend en er negen verschillende verklaringen over heeft afgelegd, was een collega van Irene in de Amsterdamse homobar waar zij werkten.

H. had zijn collega in de vroege ochtend van 14 juli thuis opgezocht om geld van hem te krijgen. Hij was op de bank voor de televisie in slaap gesukkeld en toen hij wakker werd, zat het slachtoffer aan zijn geslachtsdeel. H. zei daar niet van te zijn gediend. Er ontstond een vechtpartij waarbij H. het slachtoffer sloeg en schopte en hem stak met een mes.

Toen H. later merkte dat Irene weer overeind kwam, heeft hij het slachtoffer nogmaals gestoken en gewurgd. Toen Irene daarna nog steeds geluid maakte, heeft H. een handdoek in de mond gedrukt. Na de moord ging hij ervandoor met geld, twee telefoons, een kluis en sieraden van het slachtoffer.

De gewelddadige dood van de Thaise transseksueel zorgde voor een schok in het Amsterdamse homo-uitgaansleven. Irene was een bekende in het circuit. Kort na de moord hielden vrienden en bekenden een stille tocht van de homobar waar Irene werkte, naar zijn huis in de Bethaniënstraat in de rosse buurt.

Ze maken er weer lekker een potje van. Hij, hij, hij, hij... Pfffff
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Misschien een boze brief naar de redactie?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Monique-M
ff weer wat posten
Berichten: 32
Lid geworden op: do nov 24, 2005 18:29

Bericht door Monique-M »

Ik las het artikel en ben meteen op deze forum gaan kijken. Ik ben blij niet de enige te zijn die er aanstoot aan neemt. Nu kan ik met een gerust hart op 'send' drukken. Hopelijk zijn er nog meer die dat willen doen.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Lisa met een S schreef:Misschien een boze brief naar de redactie?
Bij deze:
Geachte redactie,

Langs deze weg wil ik graag reageren op het nieuwsbericht over Irene. Ik vind het van geen respect, dat er in het hele artikel over "de man", "hij" en "zijn" wordt gesproken. Irene was een vrouw, ook al is zei in het verleden geboren in een mannelijk lichaam.

Nieuwsberichten als deze dragen helaas bij aan het beeld dat transseksuelen eigenlijk "mannen" zijn. Dat is een foutief beeld. Erg jammer dat een grote nieuwssite als nu.nl er aan bijdraagt om dit beeld in stand te houden.

Groeten,
Chantal Coolsma
:evil:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Helaas stond precies hetzelfde in De Telegraaf; maar ik heb het in ieder geval bewerkt voor onze voorpagina

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Monique-M
ff weer wat posten
Berichten: 32
Lid geworden op: do nov 24, 2005 18:29

Bericht door Monique-M »

Go Chantal!

Goed idee om je schrijfsel ook hier te plaatsen. Ik doe mee en schreef:
Waarom staat de naam Irene tussen aanhalingstekens en
waarom wordt Irene met hij aangesproken in het
artikel? Bewijst de auteur hiermee aan haar de laatste
eer?
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Tevens aangepast mailtje richting het ANP gestuurd (waar het originele bericht vandaan kwam)...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Dit is mijn mail naar nu.nl
Geachte redactie,

Is het nu zo'n probleem om een transsexueel gewoon aan te duiden als 'zij' en 'haar' ?

Door zo consequent de vrouwelijkheid van die Thaise transsexueel te ontkennen,
wekt nu.nl de indruk een duidelijke mening te willen ventileren mbt. transsexualiteit.
Voor een medium wat verder de indruk van objectiviteit lijkt te willen geven (nu.nl heeft geen opiniestukken ed.) is dat niet erg geloofwaardig.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
****

Bericht door **** »

12 jaar = 32 jaar te weinig.
Nu komt die moordenaar vrij als 'ie 33 is ipv 65.


Verder zoek ik me rot naar het email adres van nu.nl / anp
Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Samira schreef:12 jaar = 32 jaar te weinig.
Nu komt die moordenaar vrij als 'ie 33 is ipv 65.


Verder zoek ik me rot naar het email adres van nu.nl / anp
Iemand een tip?
http://www.nu.nl/news/680830/13/Twaalf_ ... sueel.html

Onderaan staat 'mail de redactie'
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
****

Bericht door **** »

Dank.

Ga meteen een :evil: mail sturen!
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Wendy B schreef:Dit is mijn mail naar nu.nl
Geachte redactie,

Is het nu zo'n probleem om een transsexueel gewoon aan te duiden als 'zij' en 'haar' ?
Alleen jammer dat je dan 'transsexueel' schrijft. De officiële spelling is 'transseksueel' verwijzend naar 'sekse' (als in genderidentiteit).

:-?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Chantal C. schreef:
Wendy B schreef:Dit is mijn mail naar nu.nl
Geachte redactie,

Is het nu zo'n probleem om een transsexueel gewoon aan te duiden als 'zij' en 'haar' ?
Alleen jammer dat je dan 'transsexueel' schrijft. De officiële spelling is 'transseksueel' verwijzend naar 'sekse' (als in genderidentiteit).

:-?
Oh, dat wist ik helemaal niet.
Ik dacht namelijk dat je ook kunt spellen: sexe :oops:
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
betteke
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 17:33

Bericht door betteke »

Wendy B schreef:
Oh, dat wist ik helemaal niet.
Ik dacht namelijk dat je ook kunt spellen: sexe :oops:
Ik wist dat ook niet hoor Wendy, dus je bent niet de enige! :-?

Ik hoorde trouwens toevallig vanmiddag weer dat leuke liedje ven een of andere Robbie Ronalds of zoiets van een transseksueel....mag ik ff een emmertje!!!! :evil: (erger me al jaren aan dat afschuwelijke lied....)
Plaats reactie