Hai Meiden,
Misschien weten jullie wat ik kan doen, ik zit met een probleem. Ik volg een alternatief traject in Schoonhoven bij Tanja van Hengel, om uiteindelijk een geslachtsveranderende operatie te krijgen. In April 2007 wil zij een SRS operatie verklaring maken voor mij zodat ik geopereerd kan worden, maar er zijn ook problemen met mijn zorgverzekeraar.
Met zo'n verklaring kan je volgens mij alleen in het buitenland geopereerd worden en mijn zorgverzekeraar weigert om een operatie in het buitenland te vergoeden. Volgens hun kan een operatie alleen in Nederland vergoed worden, ik heb trouwens Anderzorg als zorgverzekeraar. Maar kan je dan met deze verklaring bijvoorbeeld in het VU ziekenhuis geopereerd worden, of in Groningen het ziekenhuis, daar doen ze volgens mij ook deze operaties. Alleen het VU ziekenhuis accepteert mensen die ook onder behandeling staan van hun? Tenminste dat is wat ik gehoord heb.
Mijn vraag is misschien zijn er meerdere meiden hier die ook onder behandeling zijn van Tanja van Hengel. Hoe lossen jullie het op met de zorgverzekeraar, of betalen jullie zelf zo’n operatie?
Groetjes,
Wendy
Zorgverzekeraar, SRS operatie verklaring
Moderator: Moderators
Re: Zorgverzekeraar, SRS operatie verklaring
Ik loop ook bij Tanja en ik heb mijn SRS verklaring. In principe kan ik niet worden geopereerd bij de VU of UMCG. Zij behandelen alleen transen die bij hun het gehele traject hebben doorlopen en accepteren geen SRS verklaring van Tanja of een andere gendertherapeute. Ik heb onlangs wel overleg gehad met Dr. Robinson van de UMCG en bij hoge uitzondering zou ik daar terecht kunnen als alle andere wegen naar mijn SRS dood zouden lopen. Hij eist wel van mij dat ik nog een keer door de molen van psychiaters ga - hij wil extra zekerheid boven de diagnose en SRS verklaring van Tanja van Hengel.Wendy18 schreef:Hai Meiden,
Misschien weten jullie wat ik kan doen, ik zit met een probleem. Ik volg een alternatief traject in Schoonhoven bij Tanja van Hengel, om uiteindelijk een geslachtsveranderende operatie te krijgen. In April 2007 wil zij een SRS operatie verklaring maken voor mij zodat ik geopereerd kan worden, maar er zijn ook problemen met mijn zorgverzekeraar.
Met zo'n verklaring kan je volgens mij alleen in het buitenland geopereerd worden en mijn zorgverzekeraar weigert om een operatie in het buitenland te vergoeden. Volgens hun kan een operatie alleen in Nederland vergoed worden, ik heb trouwens Anderzorg als zorgverzekeraar. Maar kan je dan met deze verklaring bijvoorbeeld in het VU ziekenhuis geopereerd worden, of in Groningen het ziekenhuis, daar doen ze volgens mij ook deze operaties. Alleen het VU ziekenhuis accepteert mensen die ook onder behandeling staan van hun? Tenminste dat is wat ik gehoord heb.
Mijn vraag is misschien zijn er meerdere meiden hier die ook onder behandeling zijn van Tanja van Hengel. Hoe lossen jullie het op met de zorgverzekeraar, of betalen jullie zelf zo’n operatie?
Groetjes,
Wendy
Je bent dan inderdaad aangewezen op chirurgen in het buitenland. Belgie (UZ Gent) valt ook af omdat UZ en VU een onderlinge afspraak hebben dat zijn geen TS'en meer uit Nederland behandelen.
Bij mijn zorgverzekering (Zilveren Kruis Achmea) worden operaties in Nederland vergoed bij gecontracteerde zorginstanties (VUmc en de UMCG vallen daaronder). Bij operaties in het buitenland (binnen Europa) is er geen sprake van een gecontracteerde zorginsantie. Zilveren Kruis vergoed de operatie, maar zij kennen wel een 'plafond'. Is je operatie duurder, betaal je de rest zelf. Momenteel zit ik midden in deze procedure. Bij Zilveren Kruis doet men helemaal niet moeilijk, maar zij verwachten wel dat ik al m'n gegevens, m'n behandelaars, een kostenraming en dergelijke per fax naar hen toestuur. Zij zullen, indien nodig, contact opnemen met je behandelaars om extra zekerheid te krijgen.
In art. 8.4, b 5, van de polisvoorwaarden van AnderZorg zegt: "uiterlijke geslachtskenmerken bij vastgestelde transseksualiteit". Lees ook art. 13, b eens door en art. 11, e. Het is wat summier opgesteld, maar het lijkt erop dat zij (deels) je SRS in het buiteland moeten vergoeden. Ik weet niet in hoeverre ja al met AnderZorg om de tafel hebt gezeten, maar weigeren lijkt me stug.
Als zij echt niet vergoeden in het buitenland, kun je overwegen om over te stappen naar een ander die voor jou wat gunstiger uitpakt.
Liefs, Kitty.
Hai Kitty,
Bedankt voor je reactie, nu kan ik weer wat verder. Ik heb per mail contact gehad met Anderzorg en zij zeggen daarin dat ze het niet vergoeden en alleen een SRS operatie in het Nederland vergoeden. Ik ga dan maar verder proberen te onderhandelen met anderzorg en mocht dat niks worden kan ik altijd kijken om over te stappen van zorgverzekeraar.
Misschien kan ik dan beter ook overstappen naar Zilverenkruis, als zij in jouw geval wel een SRS operatie gedeeltelijk vergoeden in het buitenland. Tot hoeveel geld mag je gaan voor een operatie bij Zilverenkruis? Geldt het alleen binnen europa of ook andere delen wat ze vergoeden? Ik wil namelijk graag naar thailand naar dr chettawut misschien heb je wel over hem gehoord. Het voordeel namelijk van thailand is dat je snel geopereerd kan worden en binnen een termijn van 3 maanden. Volgens mij is het niet al te duur, daar kost een operatie iets van 5000 euro voor een standaard SRS.
Maar het VU of het UMCG maken soms wel eens een uitzondering om je op te nemen met een SRS verklaring van Tanja? Maar wanneer ben je dan een uitzondering? Mag ik je vragen waarom jij wel eventueel bij dr Robinson terecht zal kunnen met je SRS verklaring, alleen als alle wegen naar jouw SRS doodlopen? Maar alleen moet je dan weer gesprekken nemen met een psychiater daar, moet je dan ook weer het proces helemaal opnieuw daar beginnen? Of zijn het daar een paar gesprekken, dat ze zeker willen zijn dat de SRS verklaring van Tanja van Hengel klopt?
Liefs,
Wendy
Bedankt voor je reactie, nu kan ik weer wat verder. Ik heb per mail contact gehad met Anderzorg en zij zeggen daarin dat ze het niet vergoeden en alleen een SRS operatie in het Nederland vergoeden. Ik ga dan maar verder proberen te onderhandelen met anderzorg en mocht dat niks worden kan ik altijd kijken om over te stappen van zorgverzekeraar.
Misschien kan ik dan beter ook overstappen naar Zilverenkruis, als zij in jouw geval wel een SRS operatie gedeeltelijk vergoeden in het buitenland. Tot hoeveel geld mag je gaan voor een operatie bij Zilverenkruis? Geldt het alleen binnen europa of ook andere delen wat ze vergoeden? Ik wil namelijk graag naar thailand naar dr chettawut misschien heb je wel over hem gehoord. Het voordeel namelijk van thailand is dat je snel geopereerd kan worden en binnen een termijn van 3 maanden. Volgens mij is het niet al te duur, daar kost een operatie iets van 5000 euro voor een standaard SRS.
Maar het VU of het UMCG maken soms wel eens een uitzondering om je op te nemen met een SRS verklaring van Tanja? Maar wanneer ben je dan een uitzondering? Mag ik je vragen waarom jij wel eventueel bij dr Robinson terecht zal kunnen met je SRS verklaring, alleen als alle wegen naar jouw SRS doodlopen? Maar alleen moet je dan weer gesprekken nemen met een psychiater daar, moet je dan ook weer het proces helemaal opnieuw daar beginnen? Of zijn het daar een paar gesprekken, dat ze zeker willen zijn dat de SRS verklaring van Tanja van Hengel klopt?
Liefs,
Wendy
Ik weet niet het plafond, maandag gaat de fax weg en binnen een week hoop ik meer te wetenWendy18 schreef: Misschien kan ik dan beter ook overstappen naar Zilverenkruis, als zij in jouw geval wel een SRS operatie gedeeltelijk vergoeden in het buitenland. Tot hoeveel geld mag je gaan voor een operatie bij Zilverenkruis?
Voor zover ik weet alleen binnen Europa. Ik weet van Chettawut, en ja, je kunt redelijk snel terecht. Bij je prijs van je SRS moet je wel de kosten van je reis en je verblijf bij optellen!Wendy18 schreef: Geldt het alleen binnen europa of ook andere delen wat ze vergoeden? Ik wil namelijk graag naar thailand naar dr chettawut misschien heb je wel over hem gehoord. Het voordeel namelijk van thailand is dat je snel geopereerd kan worden en binnen een termijn van 3 maanden. Volgens mij is het niet al te duur, daar kost een operatie iets van 5000 euro voor een standaard SRS.
Wendy, dat heeft te maken met twee dingen: ik wil absoluut een chirurg die Nederlands spreekt. Ik beheers maar matig Engels en geen andere vreemde taal (sorry, die aanleg heb ik nooit gehad), en ik wil niet dat er een taalbarriere onstaat tussen chirurg, verplegend personeel en mij. Ik wil alles tot in detail weten, omdat mijn lichaam op medicijnen, hormonen en aanverwante zaken enorm afwijkend reageert. Ik heb daar in het verleden al veel problemen mee gehad. Goede communicatie is dus zeer belangrijk.Wendy18 schreef: Maar het VU of het UMCG maken soms wel eens een uitzondering om je op te nemen met een SRS verklaring van Tanja? Maar wanneer ben je dan een uitzondering? Mag ik je vragen waarom jij wel eventueel bij dr Robinson terecht zal kunnen met je SRS verklaring, alleen als alle wegen naar jouw SRS doodlopen? Maar alleen moet je dan weer gesprekken nemen met een psychiater daar, moet je dan ook weer het proces helemaal opnieuw daar beginnen? Of zijn het daar een paar gesprekken, dat ze zeker willen zijn dat de SRS verklaring van Tanja van Hengel klopt?
Het tweede is dat ik lange tijd overwogen heb om een aangepaste SRS te ondergaan (partial SRS). Na een lange zoektocht blijken maar weinig chirurgen de ingreep te willen uitvoeren. Na uitvoerig overleg met Robinson blijkt dat het zinniger is om een aangepaste SRS te laten vallen en een normale SRS te doen. De keuze van een partial is ontstaan omdat ik volledig asexueel ben en ik m'n neo-vagina dan ook nooit zal gebruiken - en ik had gehoopt dat ik mogelijke complicaties terug zou kunnen dringen.
Nu besef ik dat dat niet helemaal waar is: een uitzonderlijke ingreep kent meer risico's, daar er weinig ervaring mee is. De nazorg is precies gelijk en de hersteltijd is even lang. Daarnaast heb ik nu voldoende donormarteriaal en ja, het kan maar een keer. Later erop terugkomen gaat immers niet. Alleen om die redenen heb ik dat aanbod van Robinson nog staan.
VU zal echt nooit een uitzondering maken, en bij de UMCG eigenlijk ook niet. Ik weet niet hoeveel gesprekken ik bij de UMCG zou moeten krijgen, hij zal dat moeten bespreken met het team.
Vooralsnog heb ik maandag de 27e een gesprek met Dr. de Cat, Brussel. De wachttijd is daar ongeveer 3 maanden. Ik ga niet zomaar blind af op de resultaten bij post ops. Het moet ook klikken tussen de chirurg en mij. Ik moet de persoon blind kunnen vertrouwen, iets wat door mijn verleden nogal moeilijk is en wat veel tijd kost.
Pas wanneer ik meerdere gesprekken heb gehad met meerdere chirurgen zal ik mijn keuze maken.
Liefs, Kitty.
- Chantal C.
- Forumdiva
Ik weet niet hoe het bij Zilveren Kruis is, maar bij IZA vergoeden ze een operatie binnen europa met als maximale vergoeding de nederlandse tarieven.
Voor mijn adamsappelreductie mocht ik ook uitwijken naar het buitenland, maar een eventuele meerprijs moest ik dan zelf bijleggen. De operatie in nederland werd 100% vergoed.
Voor mijn adamsappelreductie mocht ik ook uitwijken naar het buitenland, maar een eventuele meerprijs moest ik dan zelf bijleggen. De operatie in nederland werd 100% vergoed.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.