stelling in het hoenderhok

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fenna69
ForumFan

stelling in het hoenderhok

Bericht door fenna69 »

Tijdens het lezen van de draad over het vertrek van Kitty van het forum ging het op een gegeven moment over transseksualiteit in de media en wat dat al of niet voor effect heeft op de beeldvorming in de directe omgeving van andere transseksuelen.
Om die draad niet te vervuilen een nieuwe draad met een stelling in het hoenderhok.....

de stelling:
Dat je eigen omgeving naar jou toe erg uitgaat van het beeld dat door andere T-mensen in de media wordt neergezet is omdat je er zelf geen beeld tegenoverzet.

het hoenderhok:
het valt me erg op dat veel mensen hier nogal afgeven op hoe andere T-mensen zich in de media profileren. Zelf ben ik door een amsterdamse marktkoopman wel eens met kelly vergeleken, mijn reactie was dat Kelly en ik verschillende mensen zijn met slechts 1 overeenkomst, de TS. Verder met de man nog gezellig over wat andere dingetjes gebabbeld en ben ik weer met mijn werk verder gegaan (Mila, je weet wel dat stoere mannelijke chauffeurswerk)

benieuwd wat er los komt :) .. Fenna
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik ben het helemaal met je eens.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Mannen kunnen hun emoties niet tonen en ze zijn te trots om de weg te vragen als ze verdwaald zijn.

Vrouwen kunnen niet autorijden en houden van winkelen.

Wat ik daarmee wil zeggen. Kelly is/wordt gezien als een stereo type transseksueel, althans dat denk ik. Vervolgens worden alle transseksuelen met it stereo type vergeleken.

Veel mensen kennen natuurlijk geen transseksueel, behalve Kelly.

Ik verzin dit even ter plekke.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Fenna, mijn ervaringen geven mij ook in het algemeen terug dat mensen mij niet op voorhand beoordelen op een groep waar ik toe zou behoren. Nu is dat ook iets wat ik eis van mensen in de dagelijkse omgang, dus ik vind dat ik ook in mijn recht sta om mensen te corrigeren als ze dat niet doen. En als ik dat op een vriendelijke, maar wel duidelijke manier doe, gaat dat tot nog toe altijd goed.

Ik denk dat er iets anders een rol speelt hier: degenen die hier nu het hardst roepen dat Kitty ons als groep minder geaccepteerd maakt, geven zelf op andere punten blijk van mensen als groep te benaderen en gevoelig te zijn voor groepsnormen en zo.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Voor mijzelf heb ik ooit een gesprek gehad waar een vergelijk werd gemaakt met Drag - queens. Ik heb toen mijn kleding laten zien en het viel hun toen op dat het gewoon normaal is. Ik denk dat iedereen een bepaald beeld voor de ogen heeft over tv zijn. Al dan niet met beelden van personen die op tv zijn geweest. Het is inderdaad dus aan jezelf om jou eigen beeld te creëren om hun ideeën te veranderen.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<geven zelf op andere punten blijk van mensen als groep te benaderen en gevoelig te zijn voor groepsnormen en zo.>

Ja, dat is helemaal waar ja. Afgelopen week was ik bij H&M in de Kalvertoren, en daar stampte mij wijdbeens in rok + borsten (decollete)een bepruikte vadertrans al bassend pratend tegen bedremmelde 2 jonge kinderen voorbij.
De overige klanten reageerden van uit hun groepsnorm, te weten geschokt/verbaasd, en keken vervolgens met medelijdende blikken naar de 2 bedremmelde kinderen.
Ik dus ook.

Hier is het de norm, en nix aan de hand natuurlijk met die vadertrans, de (vrouwelijke) klanten reageerden volgens hun normbesef, en ik ook.

Het kan verkeren, en het is maar net in welke groep je op dat momente verkeert.

Mila.
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

frederique, volgens mij heb je veel naar mensen gekeken :)

Leonie, wat je terplekke verzint is eigenlijk wel een goede een raakt aan het begin van de stelling, je beschriijft een mechanisme dat bij veel mensen zo werkt als het gaat om beeldvorming als ze iets nieuws te zien/horen krijgen .. dat wordt de basis referentie en kan soms bijzonder hardnekkig zijn, maar hoe ga je dan om als die basisreferentie aangelegd is bij iemand die je dierbaar is, maar nog niet hebt vertelt hoe en wat er bij jou aan de hand is en die dierbare projecteerd die basisreferentie richting jou tijdens het vertellen?

Janiek, de speciefieke dingen die in die andere draad spelen, wilde ik met deze aparte draad graag daar laten. hier gaat het om de genoemde stelling en ik begrijp uit jouw verhaal dat je min of meer actief je eigen beeldvorming verzorgt of in ieder geval corrigeerd als het beeld van anderen niet voldoet naar jou toe.
Overigens komen we elkaar idd wel weer een keertje tegen .. maar voorlopig eerder in een jordaans cafe (ik probeer er de 20e te zijn) dan tijdens mijn werk.

Dhiarma, je snapt helemaal wat ik bedoel met de stelling :)

mila, welk punt tav de stelling wilde je maken, want ik mis het kennelijk

groetjes, Fenna
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

verreweg de meeste mensen komen nooit in kontakt met een TS, dus het beeld wat zij ervan hebben komt meestal uit de media, kranten of tijdschriften.
En vaak is dit een verkeerd beeld omdat de meeste TS gewoon een anoniem leven willen leiden en zeker geen webcam site hebben om hun TS commercieel (niets op tegen is haar lijf) zijn verder te benadrukken, want wat Kelly betreft ze hebben het altijd over ahh Kelly die omgebouwde of die TS maar je hoort eigenlijk zelden ooh die vrouw.

Dus ik ben het met de stelling eens, dat wil je dat de mensen in je eigen omgeving het beeld dat ze van een TS hebben terug brengen naar jou:
je er dan wat voor moet doen.

In de omgang jezelf te zijn en vooral als vrouw herkenbaar in het algemene beeld zoals vrouwen zijn, kleding, houding, manieren.
Realiteits zin en wat zelf kritiek speelt ook mee.

Gisteren direkte buurvrouw , ben veel op reis zie haar niet zo vaak,- wat heb je een mooi topje aan waar heb je dat gekocht- en je kleed je goed niet zo overdreven enz. enz. En tot mijn stomme verbazing, was net terug van winkelen in de stad, als je wilt gaan we samen een keer naar de stad en dan neem ik de kleine ook mee in de kinderwagen, gezellig.

Ik weet zeker dat het eigen beeld/presentatie/zijn hier bijdraagt aan mijn naaste omgeving, waardoor ik zonder problemen mijzelf kan zijn in een omgeving die toch ook kennis heeft van wat er zoal gepresenteerd wordt in de media enz.
Het is dus erg belangrijk om in je eigen kleine buiten wereldje een zelf beeld neer te zetten, als je daar aan toe bent.!!

Adriana
Dorine
Eredivisie

Bericht door Dorine »

Er zijn transen in de media die nooit als zodanig worden neergezet, omdat ze niet als ts worden herkend, gewoon een vrouw in een praatprogramma, over belastingen of bloemen :-) . Tja dat zien de meeste mensen dan niet maar zij wil daar ook geen issue van maken en anderen hebben daar ook geen behoefte aan.

Bovendien zien we zat documentaires met een serieuzere aanpak (Lucy, vreemde eend , de wandeling en laatst zelfs bij de Islamitische Omproep) dus ik ben het niet eens dat Kelly het beeld van de ts bepaalt. En geloof het of niet sommige mensen weten niet eens wie het is

en als je dan een voorbeeld wil neem dan Simone de Beauvoir of Hillary Clinton !

succes

Dorine
Dorine
Eredivisie

Bericht door Dorine »

hoi Adriana

ja dat bedoelde ik ook :-) zelfde moment gepost xx
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

Dhiamara, ik heb in mijn vorige posting jouw naam verkeerd gespeld, mijn excuses daarvoor,

Adriana, dat is ook weer een mooi verhaal van eigen beeldverzorging .. het zorgt voor balans met jezelf en met je omgeving :)

groetjes, Fenna
robert
dagelijks aanwezig

Re: stelling in het hoenderhok

Bericht door robert »

fenna69 schreef: de stelling:
Dat je eigen omgeving naar jou toe erg uitgaat van het beeld dat door andere T-mensen in de media wordt neergezet is omdat je er zelf geen beeld tegenoverzet.
Klopt helemaal. maar zou je er niet van maken omdat je er nog geen beeld tegenover hebt kunnen zetten?

wat ik daarmee bedoel. vrienden en kennissen van mij die mijn vriendin nog niet ontmoet hebben en zodoende alleen ts-en van tv kennen. zodra ze haar ontmoet hebben is hun beeld al behoorlijk bijgesteld. maar dit argument is mijns inziens volledig ondergeschikt aan het volgende:

stel je hebt transseksuele gevoelens (voor de meeste van jullie hier redelijk goed te begrijpen) je bent er in zover in dat je het eigenlijk tijd vind worden je omgeving in te lichten... vanavond gaat het gebeuren...
voordat je het vertelt wordt nog even tv gekeken dat is toeval het gaat over een TS..
2 mogelijkheden

1
het is een documentaire over lucy een documentaire die over de problemen gaat waarmee een beginnende ts kan worstelen. lucy maakt een redelijke kans om bij mensen wat compassie los te maken voor ts-en (op het gedeelte over die borsten na dan). je kan nu mooi gebruik maken van die compassie en je hart uitstoten

2
het gaat over een ts die ook zeemeermin wil zijn. kleine kans dat dit gelijk compassie losmaakt maar een grotere kans dat degenen waarmee je aan het kijken bent gaan zeggen dat bij die vrouw toch wel een steekje los moet zitten en ts-en niet sporen. ik denk dat je het deze avond toch maar niet vertelt de drempel is nu wel iets te hoog en dat het uit de kast komen weer een paar weken wordt uitgesteld. bedroeft ga je maar je bedje weer in..

moraal.
Heel fijn dat jullie allemaal uit de kast zijn en zo dus een beeld kunnen neerzetten wat jullie willen en tegenover jullie dat willen. maar houdt ook eens rekening met anderen die misschien iets minder ver zijn. (zijn de meesten volgens mij hier) verhoog hun drempel niet nog eens, maar help elkaar om de acceptatie van T's te verbeteren in plaats van verwarring te creeeren.

groeten robert
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi Fenna,

Adriana, dat is ook weer een mooi verhaal van eigen beeldverzorging .. het zorgt voor balans met jezelf en met je omgeving

groetjes, Fenna

Zoals je schrijft "balans met jezelf en met je omgeving", het ultieme doel om prettig :D te kunnen leven als TV/TG/TS door een eigen beeld/zijn neer te zetten denk ik.

groetjes, Adriana
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

robert schreef: wat compassie los te maken voor ts-en
Mag het ook gewoon respect zijn in plaats van compassie? En hebben wij ook het recht om onszelf te zijn in plaats van ons verplicht te voelen ons extra aangepast en correct te gedragen teneinde "compassie" of "clementie" te verdienen?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
Janiek2 schreef:
robert schreef: wat compassie los te maken voor ts-en
Mag het ook gewoon respect zijn in plaats van compassie? En hebben wij ook het recht om onszelf te zijn in plaats van ons verplicht te voelen ons extra aangepast en correct te gedragen teneinde "compassie" of "clementie" te verdienen?
precies! Ook wij zijn "gewone mensen" die gewone "mensen-dingen" doen. Ook ik wens als "mens" met respect behandeld te worden en zit niet te wachten op compassie of op belerende prietpraat over hoe een trans een "voorbeeld" zou moeten stellen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Plaats reactie