Beste Johnn,johnn schreef:zomaar even een losse vraag tussendoor.....gewoon uit belangstelling.
Is er eigenlijk wel iets wat wij WEL goed doen?????
Allereerste wil ik je bedanken voor hoe jij in het bres ben gesprongen om in je eentje het forum over te nemen, toen ik van de een op de andere dag uit beeld verdween. Ik wil ook mijn excuses aanbieden dat ik plotsklaps, zonder jullie te informeren, totaal off-line ging. Jullie verdiende op z'n minste te weten, temeer dat wij zo lang en zo nauw met elkaar hebben samengewerkt.
Ik ga ook hier niet vertellen wat er allemaal aan de hand is, maar laat ik het zo stellen: Mijn lichaam had mij laten weten dat ik het minder moest belasten. Ik moest harde keuzen maken over hoe ik mijn tijd en energie zou verdelen, en de inspanningen die ik voor travestie.org maak, hoe mager het voor een aantal mensen lijkt, moest ik laten vallen. Wanneer ik het op kon brengen, kwam ik even vluchtig kijken, misschien zelfs hier en daar een posting, maar meer liet ik niet van mij horen.
Een onbewuste side-effect van mijn plotseling vertrek was het aanmeldingsprocedure voor het TS-forum. Om de leden tegemoet te komen, hadden wij een systeem bedacht waarmee, bij gebrek aan de technische kennis om het anders op te lossen, mijn Outlook client werd gebruikt om automatisch de e-mails van aanmelders te verspreiden. Echter omdat ik niet meer on-line was, ook niet met Outlook, gebeurde dat niet en dat heeft gezorgd voor enige ongemak en ongerief bij de leden. Ook mijn excuses hiervoor; dit systeem loopt zo lang en eigenlijk zonder dat wij er erg in hebben, dat wij met z'n allen vergeten waren dat het zo werkte.
Ik zag jouw posting waarin je schreef dat ik nu aan de beterende kant ben, en terwijl ik hoop dat het zo is, is helaas de reden waarom ik enige inspanningen tbv de site heb kunnen doen niet zo positief. Ik moest noodgedwongen een aantal dagen bedrust nemen, en omdat ik toch niet andere dingen kon doen, heb ik besloten om de spaarzame energie dat ik toch over had, te gebruiken voor de site. Of ik in de nabije toekomst mijn taken zullen hervatten, durf ik geen uitsprak te doen.
Zoals ik al zei, heb ik de laatste weken maar vluchtig gevolgd wat er op het forum gebeurt, en, hoewel ik niet alles grondig heb gelezen, heb ik enigzins een idee wat men al heeft geschreven. Het viel mij op dat mijn naam -- en zelfs mijn foto (maar dan zonder mijn toestemming) -- meerdere malen voorbij is gegaan, en ik voel mij wel een beetje gevleid dat mijn persoontje zoveel aandacht verdient.
Maar om jouw vraag te beantwoorden, of wij wel iets goed doen, het antwoord is, ja, want wij, jij, Pamela, Natalie en ik, houden dit site in de lucht. Zonder ons was er geen travestie.org, geen voorpagina met nieuws, hoe mager dan ook, geen profielen, geen chat en ook geen forum. Het forum krijgt veel aandacht van ons, maar in wezen is het ook niet zo belangrijk voor de site. Onze voorpagina's en artikelen krijgen veel meer pageviews dan het forum; zo ook de contactads natuurlijk maar zelfs het profielenrubriek streeft het forum voorbij in pageviews. Nou kan je je afvragen, of het beeld van 'ons wereldje' dat ontstaat uit laatstgenoemde rubrieken datgene is waarmee wij naar buiten willen treden, maar ook wat er in het forum gebeurt tegenwoordig vind ik niet echt positief. Maar ja, zoals Elsie dat stelt, "de mensen die op dit forum schrijven maken *samen* dit forum", dus als dat beeld van zichzelf wat het forum creeert niet zo fraai is, moeten ze de hand in eigen boezem steken, en niet met hun vingers naar ons dan wijzen. Want als wij besluiten om het forum morgen dicht te gooien voor nieuwe postings, en opschonen van alle gemekker, hebben wij toch een mooie archief van informatie en advies waar men uit kan putten als ze op zoek gaan naar informatie, in plaats van voor oud vuil te worden uitgemaakt omdat je toevallig niet wist vanaf je 3e levensjaar dat je meisje was. Want als het forum een vismarkt is geworden, is dat, volgens Elsie, omdat het zo gemaakt is door de mensen die in het forum schrijven. Ik vraag mij dan ook af, of ze zichzelf ook rekent tot die mensen?
Maar is haar stelling waar? Nou, al is het forumbezoek niet het grootste deel van de sitebezoekers, is het niet niks. Maar als het forumbezoek alleen beperkt bleef tot alleen de mensen die daarin schrijven, dan zouden wij het onmiddelijk uit de lucht halen, want dat is niet veel en zo veel zinnigs gebeurt daar niet momenteel. De hoeveelheid bezoekers zou dan niet het hoeveelheid werk rechtvaardigen dat wij aan het forum hebben. Dus is het grotendeels dankzij de mensen aan de zijlijn die meelezen in het forum, dat het blijft bestaan.
Nou, het is een forum, en een forum is een plaats waar iedereen een mening mag geven. Dus kan ook iedereen hun mening geven over het forum zelf, maar ook over de site die het forum huisvest. Echter schijnt men te denken dat het recht om een mening te geven ook hen het recht geeft om te bepalen wat ermee gebeurt met dat mening. Men beklaagt zich op een verontwaardigde toon, dat wij niet meer tijd in de site insteken. Dat wij niet meer doen om de site te moderniseren, dat wij niet meer aktief op zoek gaan naar artikelen voor de voorpagina, dat wij niet vaker aanwezig zijn, zodat wij beter kunnen modereren, dat wij niet een hele administratie in het leven roepen om een strafbank systeem te bedenken voor tijdelijke bans en zo. Maar hebben zij het recht om van ons te eisen dat wij meer tijd in de site steken? Betalen ze onze salarissen, soms? Ik dacht het niet. Elsie schrijft zelfs, dat men 'een schadevergoeding moeten eisen van travestie.org'; soms denk ik dat zoals zij zich soms laat gaan, er ergens een paar steekjes los zit. Schade? Welke schade? En op welke gronden? Je kunt pas een schadevergoeding eisen als je recht hebt op iets, als iemand zijn plichten niet is nagekomen, en ik vraag mij af welke rechten men denkt te ontlenen aan het lidmaatschap in het forum, en welke plichten wij dienen na te komen.
Het TS forum is een goede voorbeeld, voor meerdere redenen. Ik zie allerlei klachten over het feit dat Babette in het toegangscommissie zit, maar ik hoor niemand roepen dat ze zelf bereid zijn om dat op zich te nemen. Ik ga niet beoordelen of Babette daarin hoort of niet, maar ik weet wel dat wij tot twee keer toe een oproep hebben gedaan in het TS forum voor mensen toe te treden tot het toegangscommissie. Alleen Babette en Renate hebben daar gehoor aan gegeven. In het poll dat jij had geplaatst in het TS forum over het toegangsbeleid, had ik, als het mijn poll was, de tweede vraag anders gesteld: "Ja, ik ben voor het voortzetten van het huidige beleid, en ik ben bereid om toe te treden tot het TS forum toegangscommissie". Reken maar dat de resultaat van de poll dan anders was geweest.
Dat geOH dat wij over ons heen krijgen over het TS forum beleid, dat hadden wij destijds toen al voorzien, toen de leden van het TS forum met dit systeem, dit onding, op de proppen kwamen. Als mensen even de moeitie nemen om het uitgebreide en ingewikkelde procedure van toelating die je hebt beschreven door te lezen, dan hebben ze een idee met hoeveel extra werk ze ons hebben opgezadeld. Ik vond het toen onwerkbaar en foutgevoelig, en dat is bewezen gebleken. Ik zie mensen toegelaten en afgewezen, waarvan ik zelf ook vraagtekens erbij moet zetten. Maar het is het verantwoordelijkheid van de toegangscommissie, en ik weet dat ze hun best doen om een juiste beslissing te nemen, op basis van onwerkbare voorwaarden.
En, jawel, langzamerhand stierft het TS forum af, maar de leden van het TS forum vinden het best zo. Wij hebben als 'bestuur' bezweken voor de druk van de leden van het TS forum zelf, tegen beter weten in, want wij zagen de valkuilen toen al, met z'n allen. De leden stemmen zelf in grote meerderheid voor een gesloten TS forum, maar schrijven daar nauwelijks. Wat heeft het voor zin?
Nog meer voorbeelden: wij worden verweten dat wij alleen artikelen plaatsen die in de grote Nederlandse kranten staan, 'terwijl er binnen de EU genoeg nieuws is om bijna dagelijks te kunnen updaten'. Men citeert van de voorpagina van onze website, maar ziet dan over het hoofd:
.We doen ons best om zoveel mogelijk informatie te geven voor de T* gemeenschap. Maar helaas bereikt niet al het nieuws ons. Mocht je nog leuke of belangrijke dingen tegenkomen, of tref je in een krant, tijdschrift of elders in de media berichten die eigenlijk iedereen zou moeten weten, mail het dan even naar ons.
Kennelijk leest Glenda dagelijks artikelen uit de EU die geschikt voor de voorpagina zijn, maar heeft nooit de moeitie genomen om zelfs eentje te vertalen of herschrijven en naar ons op te sturen. Dus klaagt ze dat wij dat zelf niet doen.
Als men vindt dat er wat moet veranderen, dan moet men zelf ook bereid zijn om de handen uit de mouw te steken. Wij worden verweten een 'stoffig bestuur' te zijn, die 'geen aandacht' meer heeft voor de site, en men vindt dat er een nieuwe 'crew (nieuws, moderatie en onderhoud)' moet komen om de boel op te frissen. Ik vraag mij af of Glenda the Bunny zich heeft gemeld. Zij is tenslotte op de hoogte van nieuws binnen de EU, dus kan ze dagelijks onze voorpagina verfrissen. En ik vermoed dat het iemand is met de technische kennis om onze site een frisse look te geven, en te helpen bij het oplossen van onze database problematiek. Dan pas, mag ze wat mij betreft, commentaar hebben over de hoeveelheid tijd en energie die wij in de site steken. Frederique, bijvoorbeeld, heeft ons in het verleden artikelen gestuurd, maar is ermee gestopt voor een paar redenen, waaronder een was, dat ze vond dat het te lang duurde voordat wij haar artikel plaatsten. Ook weer iemand die dacht over onze tijd te kunnen beslissen.
Maar ja, vragen wij om versterking, dan schrijft ene Joanie:
Dus als antwoord, voor dezelfde redenen waarom wij onze vrije tijd besteden aan de website. Omdat door medewerker te worden, het ook jouw website wordt.Joanie schreef:Ik dacht meer aan:
"met een korte motivatie waarom ik mijn vrije tijd moet gaan besteden aan het programeren van jullie website"
Dit zijn, wat mij betreft, de mensen die 'aan de zijlijn commentaar geven'. Kijk bijvoorbeeld wie het hardste roept om een andere form van modereren: de mensen die het meest verdienen om weggemodereerd te zijn. Men denkt dat met een grote mond ze alles mogen roepen, maar dat is niet zo. Ik zie bijvoorbeeld Elsie/Mina schrijven dat haar stokpaardje het toegangsbeleid van het TS forum is. Ze blijft het hier publiekelijk afbranden, nadat ze een paar jaar geleden één keer werd afgewezen. Als ik mij het goed herinneren, stuurde ze mij destijds een boze e-mail of pbtje nav het standaard afwijzingse-mail, waarop ik netjes had beantwoord dat ik zelf geen antwoord kon geven over de volledige reden daarvoor, en haar had geadviseerd om een e-mail aan Johnn te sturen met waarom ze denkt wel toegang te moeten krijgen, en de vraag waarom de toegangscommissie dat anders zag. Ik weet niet of ze dat had gedaan, ik weet wel dat ze gewoon is doorgegaan met mekkeren, zelfs nadat ze terugkeerde onder een andere naam, en zelfs nooit de moeitie heeft genomen om opnieuw zich aan te melden. Handen uit de mouw steken is gewoon iets meer werk dan zeuren.
Wat dat betreft, sta ik niet zo ver verwijderd van Michelle van Isis qua insteek. Het forum is geen democratie, wij ontvangen geen geld van de maatschappij en hebben geen plicht om de opdrachten van de leden op te volgen. Het is ook geen vereniging, waar je lidmaatschapsgeld je recht van spreken geeft over het beleid. Net zoals Isis, is het forum een huiskamer, dat ingericht is door de vrijwilligers van Travestie.org, en waar wij een aantal mensen uitnodigen om over T*-gerelateerde onderwerpen te praten. En als wij je niet mogen, als je ons beledigt, als je onze vrienden beledigt, als je onze gasten beledigt, dan ben je gewoon niet meer welkom. Wil je opnieuw uitgenodigd worden? Dan moet je het eerst met ons bespreken, onze onenigheid uit de wereld helpen, zodat wij allebei weten wat wij van elkaar kunnen verwachten. Geen ingewikkelde, onpersoonlijke gedoe met gele kaarten, rode kaarten, strafbank, allemaal bijgehouden in Excel, dit is geen sportwedstrijd. Zo hebben wij dat altijd gezien, tot nu toe. En als iemand dat niet wil, dan hoepel ze maar op, zou ik dan zeggen.
Dat Michelle anders dan ik modereert, is haar goede recht. Over haar moderatie kan ik niets zeggen, want ik ken het niet, maar zelfs dan zou ik het niet doen. Het is haar forum. En Travestie.org is het forum van de medewerkers van Travestie.org. Michelle, bijvoorbeeld, vindt dat travestieten niet genoeg aansluiten bij de rest van de T*-wereld, en laat ze niet toe tot haar site. De meeste mensen vinden dat begrijpelijk en klagen daar niet over. Het is ook haar goede recht, dat zou je mij nooit horen ontkennen. Persoonlijk vind ik het discriminerend, maar ik was meer verontwaardigt door hoe ze dat verwoorde op haar website. Toen dat is besproken, vond ze mijn bezwaar over haar bewoording gegrond, kennelijk, en heeft het netjes aangepast. Het probleem is wat mij betreft opgelost. Net zoals als wij zouden besluiten om primaire non-op transen uit te sluiten omdat ze weinig aansluiting hebben met onze doelgroep, omdat ze nooit echt als man hebben geleefd of geprobeerd te leven, en nooit de noodzaak van een volledige transitie hebben gevoeld, en zich primaire met vrouwen identificeren die zich niet kunnen meeleven met de problematiek van onze doelgroep. Wij hebben ook het recht om dat te doen. Echter hebben wij een andere insteek, en doen wij dat niet. Maar wil men ook daarover meebeslissen, moeten ze dan medewerker worden. Er is genoeg hier te doen.
Dus, Johnn, wij doen het niet slecht. Wij hebben een prachtig huiskamer ingericht waar heel veel mensen gebaat bij zijn. Het is dankzij onze inspanningen dat het allemaal er is, gratis en voor niks. En als men vindt dat het beter moet, dan kunnen ze zelf wat aan doen om het beter te maken. Willen ze alleen maar mekkeren en rotzooi maken, dan nodigen wij ze voortaan gewoon niet meer uit.
Met het schrijven van deze brief ben ik eigenlijk al een paar dagen bezig geweest, en het heeft heel veel energie gekost. Het zou kunnen dat ik niet snel reageer op je reaktie, maar maak je daarom geen zorgen. Voor de rest, wens ik jou, Pamela, Natalie en iedereen die Travestie.org een warme hart toedraagt het beste.
Groetjes,
Lisa