Openheid is besmettelijk?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

joandelynn
Eredivisie

Openheid is besmettelijk?

Bericht door joandelynn »

Hoi allemaal,

Gisteren ben ik weer bij een oude vriend langs geweest voor een coming out gesprek, wat overigens heel erg goed verlopen is. Maar tijdens dit gesprek biechtte die vriend opeens een groot geheim van hemzelf op (wat ik hier vanzelfsprekend niet zal herhalen). Ik was hierdoor nogal verrast en ik geloof dat hij er achteraf ook wel van schrok dat hij dat aan me verteld heeft. Hij zei dat doordat ik mijn grootste geheim had opgebiecht hij het gevoel had dat zelf ook te willen/moeten doen met zijn geheim.

Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Zo merk ik bij anderen, b.v. mijn ouders, ook dat er als gevolg van mijn coming out opeens over dingen gesproken wordt waar vroeger nooit over gesproken werd. Denk b.v. aan traumatische ervaringen die mijn ouders zelf hebben meegemaakt in hun eigen jeugd.

Hebben jullie dat ook meegemaakt, dat mensen veel opener worden naar je toe na je coming out? En dat ze opeens zelf ook over dingen gaan praten waar vroeger nooit over gesproken werd?
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Dat is niet alleen na je coming out hoor. Ik merk dat mensen zowiezo opener zijn als jij je ook meer open stelt voor hun. Ik zou het eerder een wisselwerking dan een besmetting willen noemen denk ik.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als je mensen in vertrouwen neemt zullen ze ook eerder geneigd zijn je in vertrouwen te nemen.

Irene
Kleine stapjes
joandelynn
Eredivisie

Nuja, in vertrouwen nemen is natuurlijk niet helemaal de goede omschrijving, ik ga iedereen in mijn omgeving over mijn transseksualiteit inlichten, niet alleen hem.

Daar maakte hij ook nog een grapje over, hij zei dat ik hem nu kon chanteren met dat geheim maar dat hij dat niet met mij kon omdat ik iedereen in ga lichten. Dat is mooi, want nu weet ik tenminste waar ik het geld voor niet-vergoede behandelingen vandaan kan halen ;)

Maar dat was wel een enorme 'eye opener' voor mij. Ik heb mijn hele leven lang mezelf van alles en iedereen afgesloten in de hoop dat ze me dan niet konden raken, maar nu snap ik pas dat jezelf juist heel open opstellen veel beter werkt. Als je geheimen hebt ben je veel kwetsbaarder dan wanneer je die niet hebt.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

het valt me vooral op soms dat volslagen vreemden je soms als een soort biechtstoel gebruiken :D Misschien is openheid idd wel besmettelijk.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Robijntje
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Re: Openheid is besmettelijk?

Bericht door Robijntje »

[quote="joandelynn"]Hoi allemaal,

Gisteren ben ik weer bij een oude vriend langs geweest voor een coming out gesprek, wat overigens heel erg goed verlopen is. Maar tijdens dit gesprek biechtte die vriend opeens een groot geheim van hemzelf op (wat ik hier vanzelfsprekend niet zal herhalen).

Lieve Joandelynn,

Wij kennen deze jongen toch niet!

Wil je ons asjeblieft vertellen wat zijn geheim was/is?

Ik ben geen nieuwsgierig Aagje! .... maar soms wel een beetje...
joandelynn
Eredivisie

Sorry, geheimen zijn alleen leuk zolang je ze geheim houdt :P
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Ik denk dat ie graag met een gedragen string over zn hoofd door Staphorst wil lopen... Ik vraag me serieus af waarom je het geheim van iemand wil weten die je, zoals je zelf zegt, niet eens kent. Wat is dan de toegevoegde waarde?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Robijntje
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

joandelynn schreef:

Sorry, geheimen zijn alleen leuk zolang je ze geheim houdt :P
Ik beloof plechtig dat ik het geheim zal houden!

Vertel nou maar.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Vertrouwen moet je nooit schaden, dat werkt altijd tegen je.

Irene
Kleine stapjes
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Hoi Joan, las al dat je nu openheid accepteert. :) Wou al reageren op de kop "Openheid is besmettelijk" In jou tweede antwoord gaf je eigenlijk al aan dat je vroeger erg gesloten was en nu in alle openheid door het leven wilt gaan.

Dus de koptekst gaf in wezen al aan wat openheid vroeger voor jou betekend. Iets engs, beangstigend en je kunt er mee besmet raken. In wezen is een besmetting (vaak geassocieerd met een enge ziekte) iets waar je niet mee in aanraking wilt komen en vandaar dat dit woord is gebruik. :(

Kijk even naar deze opening: "Openheid geeft Openheid" Een totaal andere benadering van het geheel :)
In wezen is dit de kracht van het leven en uitwisseling van gevoelens etc. zowel in positieve en negatieve kanten.

Je hebt eigenlijk genoeg energie om Openheid te tonen, geeft deze energie door aan een ander die dit kan gebruiken om ook openheid te tonen :) Hij of zij toont dit waardoor jij die energie weer voelt en dankbaar bent dat je openheid toont. :)

Ikzelf stond ook verbaasd dat ik dit ontdekte, was vroeger zelf ook zo gesloten als een pot :( Voor mijzelf heb ik ook geleerd om deze gedachte toe te passen en in wezen zijn er diverse spreekwoorden die dit ook wel aangeven. Zoals "Wat je geeft krijg je terug", "Doe iemand niet iets aan wat je zelf ook niet wilt" "Heb je naaste lief, zoals je jezelf lief hebt".

Wat je terug krijgt is eigenlijk een bevestiging van jouw eigen gevoelens.

Trek je het door naar andere zaken dan ziet het er zo uit.

Toon je liefde dan ontvang je liefde
Toon je angst dan ontvang je angst
Toon je woede dan ontvang je woede
Toon je haat dan ontvang je haat
Toon je plezier dan ontvang je plezier
Toon je genegenheid dan ontvang je genegenheid
Toon je rust dan ontvang je rust
Toon je drukte dan ontvang je drukte

Het grappige was ook om te zien en te ervaren dat je daardoor "negatieve zaken" om kunt draaien in iets positiefs door te besluiten om jou negatieve energie om te draaien in iets positiefs.

Ik werk met meervoudige gehandicapten en op het moment dat ik bijv. negatief gestemd ben dan gaat de dag slecht. Heb ik het goede voornemen om er wat van te maken, neem ik de rust, toon ik genegenheid, toon ik liefde dan loopt alles op rolletjes. Dit lukt ook als je een rot moment heb, ervaart wat die emoties voor jou en anderen kan betekenen (en dit hoeft maar een gedachte te duren) en besluit om hier geen energie in te steken (dus niet voeden, maar accepteren dat die gevoelens er zijn en besluiten dat dit kan veranderen) dan kan de rest van de dag ook prima verlopen.

Dus openheid is niet besmettelijk maar een bevestiging van jou eigen ik.

:)
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Robijntje
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Stuur het me dan maar via een PM :P
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

dhiamara schreef: "Wat je geeft krijg je terug"

Wat je terug krijgt is eigenlijk een bevestiging van jouw eigen gevoelens.
Vraag ik me toch af waarom mijn ex is vreemd gegaan tijdens onze relatie terwijl ik zo trouw en monogaam als de paus ben...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
joandelynn
Eredivisie

@dhiamara:
Ik heb daar eigenlijk weinig aan toe te voegen, behalve dat je het mooi gezegd hebt en helemaal gelijk hebt. Je krijgt inderdaad vaak terug wat je geeft.

Toevallig had ik het er van de week nog met mijn zusjes over naar aanleiding van die tv uitzending met Kelly. Net als haar ben ik ook altijd op zoek geweest naar mijn identiteit (iets dat denk ik voor veel transseksuelen geldt). Als je geen echte eigen identiteit hebt dan heb je andere mensen ook weinig te bieden. En dan krijg je zoals jij al opmerkte ook weinig terug van anderen. Daarom waren mijn vriendschappen ook altijd erg oppervlakkig.

Een van mijn vrienden vertelde me nu ook dat ze me al een beetje opgegeven hadden. Ze hadden mij altijd op sleeptouw genomen maar zelf toonde ik nooit eens wat initiatief. Dus op een gegeven moment 'vergeten' ze je dan als ze weer wat gaan ondernemen. Wat het extra wrang maakt is dat ik ooit om dezelfde reden een hele goede vriend heb opgegeven die ik altijd op sleeptouw moest nemen. Dus ook hier geldt weer, je krijgt terug wat je geeft.

Ik moet dus maar eens flink gaan uitdelen :)

@Robijntje:
Sorry, ik sluit me bij Irene aan, vertrouwen moet je nooit beschamen!

@Amber:
Je ex krijgt dat ook vast nog wel eens terug. Dan wel niet van jou, maar waarschijnlijk wel van een ander.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

dhiamara schreef:
Toon je liefde dan ontvang je liefde
Toon je angst dan ontvang je angst
Toon je woede dan ontvang je woede
Toon je haat dan ontvang je haat
Toon je plezier dan ontvang je plezier
Toon je genegenheid dan ontvang je genegenheid
Toon je rust dan ontvang je rust
Toon je drukte dan ontvang je drukte
)
niet iedereen is toe aan liefde, niet iedereen reageert op jouw angst, een ander voelt zich niet plezierig omdat jij plezierig reageert, die kan wel hele andere dingen aan zijn of haar hoofd hebben. Wat je zegt klopt soms wel maar net zo vaak ook niet.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Plaats reactie