stembandoperatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Wendy18
ff weer wat posten

stembandoperatie

Bericht door Wendy18 »

Alhoewel ik hier niet vaak een bericht post heb ik toch wat advies van jullie nodig. Ik sta op de wachtlijst voor een stembandoperatie en nu ben ik dus bijna aan de beurt. Alleen werkt mijn zorgverzekeraar niet echt mee om het te vergoeden. Namelijk telkens als de arts een aanvraag indient zeggen ze steeds niks ontvangen te hebben. Dit speelt al bijna een jaar en begin goed flauw van mijn zorgverzekeraar te worden. Ik zit overgigens bij CZ.

Ik was dus benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt om voor een stembandoperatie in aanmerking te komen? En ook hoe dat bij jullie ging qua vergoeding van je zorgverzekeraar.

En als er gelukkige zijn die het vergoed hebben gekregen bij welke zorgverzekering zijn jullie lid?
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

Dit is best een ingrijpende operatie,ik heb er weleens aangedacht ,maar weer gauw vergeten,men moet het maar met me doen zo.
Je hebt logopedie gehad?
Heel veel oefeningen willen best helpen,bij mezelf is het echt veranderd,
maar een tijd geleden wilde ik echt van alles,ook die operatie,maar nu is het moment van rust aangebroken,het is wel mooi zo.
Ziekenfondsen doen maar een ding zo snel mogelijk de premie omhoog gooien en iets betekenen voor de mensen ,ho maar.
antoinette
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
natasja
ff weer wat posten

Bericht door natasja »

Hoi Wendy,

Ik hoop dat je mij (en anderen uiteraard) op de hoogte wilt houden van de operatie. Ik speel al veel langer met het idee namelijk want ik heb in tegenstelling tot mijn lichaam wel een beetje tenorren stem :oops:
Ik zit trouwens ook bij CZ

Succes
2016 KAN MIJN OMMEKEER WEL EENS WEZEN
Wendy18
ff weer wat posten

Bericht door Wendy18 »

Een stembandoperatie is idd een ingrijpende ingreep, maar als je niet verder komt met logopedie is dit de enigste optie nog. De kans op stemverlies of stemheesheid is het grootste bij deze operaties. Alhoewel er verschillende methodes bestaan ervoor door middel van laser enz. Was ik wel benieuwd welke veel effect geven op het verkijgen van een vrouwlijke stem. Het is heel mooi als je jezelf kan accepteren, maar ik kan dat dus niet. Ik wil ook een mooie vrouwenstem en niet dat de rest al weet dat ik een trans ben als ik mijn mond open trek. Maar denk dat sommige misschien zich wel hierin kunnen vinden.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

De ellende van en stembandoperatie is dat het regelmatig ook nog gebeurd dat na verloop van een jaar (of een paar) de stem weer exact is als vroeger. Na de operatie weer logopedie gaan volgen lijkt mij de kans daarop te verkleinen. f2m krijgen ook niet vanzelf een manlijke stem ook al worden de stembanden zwaarder, ook daar zijn er genoeg bij die een redelijk hoge stem houden. Ik persoonlijk heb (als zangstem) een lage alt of een hoge alt. Zijn wel de laagste vrouwenstemmen, en de hoge alt kost best wel veel energie (nu nog).
ratje
is nieuw hier
Contacteer:

Bericht door ratje »

Er zijn mannen met een bovengemiddeld hoge stem, zoals Marc Marie Huybrechts, en er zijn vrouwen met een bovengemiddeld lage stem zoals Marlene Dietrich of de stevig shag rokende buurvrouw.

Maar spreek je ze aan de telefoon, weet je meestal zonder twijfel of het een man of een vrouw is.

Mannen of vrouwenstem heeft niets met stemhoogte te maken.

Ik zit momenteel op logopedie en heb een aantal bandjes gehoord waar ik moest raden of het een man of vrouw was. Ik had ze allemaal goed, terwijl er vrouwenstemmen tussen zaten die beduidend lager waren dan de mijne.

Het geheim zit vooral in 3 dingen:
-Vrouwen praten wat melodieuzer dan mannen (mannen mompelen en brommen)
-Vrouwen articuleren beter, praten iets meer voor in de mond
-Vrouwen hebben minder borstresonantie dan mannen. (Die zorgt bij mannen voor de bassige brom in de stem) (niet te verwarren met borst-, kopstem)

Als je je stembanden laat opereren, maar niets aan deze drie dingen doet, blijf je dus in principe een mannenstem houden, alleen hoger.
*Tous droits réservés*
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Anna. schreef:De ellende van en stembandoperatie is dat het regelmatig ook nog gebeurd dat na verloop van een jaar (of een paar) de stem weer exact is als vroeger. Na de operatie weer logopedie gaan volgen lijkt mij de kans daarop te verkleinen. f2m krijgen ook niet vanzelf een manlijke stem ook al worden de stembanden zwaarder, ook daar zijn er genoeg bij die een redelijk hoge stem houden. Ik persoonlijk heb (als zangstem) een lage alt of een hoge alt. Zijn wel de laagste vrouwenstemmen, en de hoge alt kost best wel veel energie (nu nog).
als zangstem heb ik een tenor denk ik... maar ik heb een altstem wanneer ik gewoon praat.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Wendy18
ff weer wat posten

Bericht door Wendy18 »

Helaas krijg ik mijn stembandoperatie onmogelijk vergoedt gaat het lijken. Ik ben zelf verzekert bij CZ, maar zij weigeren het te vergoeden omdat ik mezelf dus heb laten operen in Thailand. En valt dus niet binnen de harry benjamin standars of care versie 6 bla bla.... Erg nadelig dit en ook de zorgverzekeraar OHRA vergoed deze ingreep niet als je jezelf hebt laten operen in het buitenland, buiten een Nederlands genderteam om. Maar ik geef niet op en ga kijken wat ik hieraan kan. Ik vindt dit werkelijk bespottelijk wat maakt het nou uit of iemand zijn SRS in het buitenland heeft ondergaan? Ook dan zal het gewoon vergoed moeten worden vindt ik.
antoinette41
dagelijks aanwezig

Bericht door antoinette41 »

@Wendy18
Ik wil ook een mooie vrouwenstem en niet dat de rest al weet dat ik een trans ben als ik mijn mond open trek. Maar denk dat sommige misschien zich wel hierin kunnen vinden.

Er zit van jouw kant wel een logica in, maar een ander hoeft je niet te veroordelen op wie je bent,c.q. was.
Persoonlijk ben ik hier wat harder in,ze nemen je maar zoals je bent,
mijn stem ligt rond de 154hz,en veel beter zal die niet worden.
Dus doen ze het er maar mee.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Prescilla
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Prescilla »

Wendy18 schreef:Helaas krijg ik mijn stembandoperatie onmogelijk vergoedt gaat het lijken. Ik ben zelf verzekert bij CZ, maar zij weigeren het te vergoeden omdat ik mezelf dus heb laten operen in Thailand. En valt dus niet binnen de harry benjamin standars of care versie 6 bla bla.... Erg nadelig dit en ook de zorgverzekeraar OHRA vergoed deze ingreep niet als je jezelf hebt laten operen in het buitenland, buiten een Nederlands genderteam om. Maar ik geef niet op en ga kijken wat ik hieraan kan. Ik vindt dit werkelijk bespottelijk wat maakt het nou uit of iemand zijn SRS in het buitenland heeft ondergaan? Ook dan zal het gewoon vergoed moeten worden vindt ik.
Ja het is zo krom als maar zijn kan inderdaad wat maakt het uit waar je bent geopereerd maar ja dat zijn dus hun regels zo te lezen..Ik heb wel een onderzoek naar mijn stem laten doen bij een kno arts ik wou dus ook na de srs een stemband correctie laten doen..Maar mijn arts die rade het af omdat hij vond dat mijn stem al goed was en vond het dus niet nodig om te gaan opereren..

Ik heb ook geen logopedie gehad vonden ze ook niet nodig heb wel een gesprek met een logopediste gehad maar die vond dat mijn stem ook al vrouwelijk genoeg was dus ze doen het maar met de stem die ik heb..Aan de telefoon wordt ik ook vaak met mevrouw aangesprokken dus dat van mijn stem zal dan wel zo zijn al vind ik mijn stem zelf helemaal niet vrouwelijk klinken als ik die terug hoor in filmpjes enzo

Maar ik hoop voor je dat je toch een oplossing kan vinden voor je probleem met de zorgverzekeraar volgens mij moeten ze gewoon toestemming geven voor deze operatie en mogen ze niet kijken naar een operatie in het buitenland..

groetjes Prescilla
Groetjes Prescilla
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Wendy18 schreef:En valt dus niet binnen de harry benjamin standars of care versie 6 bla bla....
Is dat ook echt zo dat je niet aan de SoC voldoet? Want ook als je buiten de VU om gaat kan je daar nog steeds aan voldoen. En als ze dat zwart op wit hebben gezet dat het niet voldoen aan de SoC de reden voor afwijzing is, maar je voldoet er wel aan, dan zou je die beslissing wel eens succesvol kunnen aanvechten.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Wendy18
ff weer wat posten

Bericht door Wendy18 »

Bedankt voor jullie reacties en idd mensen moeten je maar nemen zoals je bent. Maar ik denk dat het ook te maken heeft of jezelf kunt accepteren, maar een vrouwenstem is wel belangrijk in de zin als je niet steeds gezien wilt worden als transseksueel. Ik vindt het persoonlijk heel belangrijk om zoveel mogelijk op de bio-vrouw te lijken. En een vrouwenstem kan daar niet aan ontbreken voor mij.

De zorgverzekeraar (in mijn geval met zorgverzekeraar CZ) houdt zich vast aan het feit dat ik mezelf heb laten opereren in het buitenland. Zij houden zichzelf eraan vast dat alle zorg voor transen binnen een nl genderteam moet gebeuren zoals vumc / umcg. En zeggen dat ik daarom dus niet voldoe aan de harry benjamin standards of care versie 6. Maar daarin staat niet dat de zorg per se binnen een genderteam gegeven moet worden als je het zo leest. In mijn geval heb ik dus alternatief traect gevolgt nadat ik mijn diagnostische fase bij het vumc afgemaakt hebt. (de periode dat je dus groen licht moet hebben gehad en of je dan wel of geen transseksueel bent) bij Tanja van Hengel en via haar heb ik de SRS verklaringen gekregen na de RLT.

Maar er staat wel in de harry benjamin standards of care dat er een tweede persoon moet zijn die achter je operatie heeft gestaan. En wie moet die tweede persoon zijn als je dus een alternatief traject bij Tanja van Hengel gevolgt hebt? Hebben jullie misschien een idee? En trouwens wie verstaan zij als tweede persoon in zo'n kwestie?
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

ingewikkeld weer
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

snoopy schreef:ingewikkeld weer
een mummie, das pas ingewikkeld...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

AM_ber_79 schreef:
snoopy schreef:ingewikkeld weer
een mummie, das pas ingewikkeld...
Gewoon inpakken in een mooi papiertje, dan kun je het ontwikkelen :wink: 8) (of die mummie ontwikkelen, maar da's helemaal een klus)
Plaats reactie