Sophie op 3 praat met transgenders

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Frederique_ schreef:Dan denk ik "wat vervelend dat ik geen lichaamsdelen heb om ook te voelen waar ze het nu over hebben - ik zou dolgraag gelijk zijn aan elke andere vrouw". Maar ja, een SRS is daar geen oplossing voor. Welke operatie je ook doet - je blijft anders en een SRS helpt alleen voor de buitenkant (en een -heel- klein beetje binnenkant).
En zo blijft het bij mij allemaal een beetje dubbel...
Maar waarom dan wel hormonen, vrouwenkleding, oorbellen, make-up? Want je bent toch altijd anders e je zal toch nooit 100% gelijk zijn aan elke andere vrouw....en ook dit soort dingen helpen alleen voor de buitenkant...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

AM_ber_79 schreef:
Frederique_ schreef:Dan denk ik "wat vervelend dat ik geen lichaamsdelen heb om ook te voelen waar ze het nu over hebben - ik zou dolgraag gelijk zijn aan elke andere vrouw". Maar ja, een SRS is daar geen oplossing voor. Welke operatie je ook doet - je blijft anders en een SRS helpt alleen voor de buitenkant (en een -heel- klein beetje binnenkant).
En zo blijft het bij mij allemaal een beetje dubbel...
Maar waarom dan wel hormonen, vrouwenkleding, oorbellen, make-up? Want je bent toch altijd anders e je zal toch nooit 100% gelijk zijn aan elke andere vrouw....en ook dit soort dingen helpen alleen voor de buitenkant...
Het lijkt mij dat iedereen zijn eigen grens trekt, soms niet helemaal te motiveren maar gevoelsmatig. Waarom zou je cup c moeten hebben, als er genoeg vrouwen met a zijn :-?
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

AM_ber_79 schreef:Maar waarom dan wel hormonen, vrouwenkleding, oorbellen, make-up? Want je bent toch altijd anders e je zal toch nooit 100% gelijk zijn aan elke andere vrouw....en ook dit soort dingen helpen alleen voor de buitenkant...
Dat klopt - als dit je denktrand is hoef je nooit aan welke verandering dan ook van de buitenkant te beginnen.

De enige reden die ik heb is: omdat het bij mij past. Omdat ik jaloers werd toen ik mensen zag die wel oorbellen mochten en ik ook graag oorbellen zou dragen. Omdat ik jaloers werd op vrouwen in een rok en ik ook de behoefte had om mooi te zijn in een rok. Omdat ik jaloers werd op vrouwen met (natuurlijke) borsten waardoor het bij mij daar ook niet zonder kon.

Het van mijn jaloezie afkomen en het kunnen leven zoals bij mij past is bij mij drijfveer nummer één voor elke verandering die ik doe. Passabiliteit interesseert me nauwelijks.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Duidelijk antwoord. Bedankt dat je er zo open op reageerde. Je vatte m in ieder geval goed op. Maar heb je dan niet zoiets van "die mooie vagina, die wil ik ook"? Of heb je meer angst dat het fout gaat?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik vind een vagina niet mooier dan een piemel (ik vind ze beide even niet-mooi). 't Zit meer in het verlangen niet (of: minder) af te wijken van vrouwen. Zo heb ik vreselijk veel zin om in het zwembad in de buurt te gaan zwemmen, maar het idee dat ik er de enige zal zijn met een piemel in een badpak houd me tegen (ik heb al wel in hotelzwembaden gezwommen en dat vond ik heerlijk - maar daar was ik vaak de enige, of er kwamen later nog 1 of 2 mensen bij - da's in een gemeente-zwembad waarschijnlijk anders). Omgekeerd vind ik het ook niet goed om om dit soort redenen wel een geslachtsoperatie te gaan doen.

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik heb het net gezien (had het opgenomen) en ik moet zeggen: het viel me eigenlijk nog mee. Dit kwam vooral doordat de mensen die er zaten -echt- heel goed de vragen liepen te beantwoorden (en daar niet in steriotypen bleven hangen).

Wat je wel merkt is dat de programmamakers -heel- sterk in het idee zaten dat "de operatie het belangrijkste is". Jos z'n foto's en plaatjes hadden wat mij betreft ook niet gehoeven. (N.B: zowieso was Jos uit het programma winst geweest voor het programma - 't enige voordeel van Jos -in- het programma is dat hij -heel- goed weergeeft hoe autoritair het bij de VU toegaat).

De "buitenwereld" blijft toch gefascineerd door die operatie en alles wat daarbij komt kijken. En dat vind ik wel jammer...

Groetjes,

Frederique
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Frederique_ schreef:...
De "buitenwereld" blijft toch gefascineerd door die operatie en alles wat daarbij komt kijken. En dat vind ik wel jammer...

Groetjes,

Frederique
Ook wel begrijpelijk, want eigenlijk het enige tastbare waar niet TS' een voorstelling bij hebben...
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Precies.

Voor niet ingewijden is een zwart - wit kijk nog het gemakkelijkste om het voor zo veel mensen totaal onbekende terrein van T* zijn te bevatten. Hoe een persoon emotioneel voelt, man / vrouw voelt is niet aan de persoon te zien, waarom iemand er zo uitziet als die eruitziet. Fysieke kenmerken zijn voor bijna iedereen te "zien". en leveren "het" bewijs :-? voor wie ze voor zich hebben, in hun ogen dan.

Dan is het zeker interessant om in vogelvlucht de meest duidelijk tastbare zaken aan de orde te brengen, waaronder het voor vele zo onbegrijpelijk operatie. Waar sommigen van ons met smacht op zitten te wachten, kunnen outsiders totaal niets van begrijpen.

Juist door dat je beelden toont met de juist bijbehorende informatie, zo dat het allemaal in de juiste context blijft, breng je een stukje mysterie aan het licht voor diegene die iets meer daarvan willen weten.

Dat er nog veel meer aan de hand is, dat kunnen diegene verder gaan uitzoeken, waarvan hun interesse geprikkeld is geworden door Sophie's programma.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
helen
ff weer wat posten

Bericht door helen »

Frederique_ schreef:Ik vind een vagina niet mooier dan een piemel (ik vind ze beide even niet-mooi). 't Zit meer in het verlangen niet (of: minder) af te wijken van vrouwen. Zo heb ik vreselijk veel zin om in het zwembad in de buurt te gaan zwemmen, maar het idee dat ik er de enige zal zijn met een piemel in een badpak houd me tegen (ik heb al wel in hotelzwembaden gezwommen en dat vond ik heerlijk - maar daar was ik vaak de enige, of er kwamen later nog 1 of 2 mensen bij - da's in een gemeente-zwembad waarschijnlijk anders). Omgekeerd vind ik het ook niet goed om om dit soort redenen wel een geslachtsoperatie te gaan doen.

Groetjes,

Frederique
Hi Frederique

Ik ga regelmatig met de kids naar het zwembad.
Gewoon in bikini en een omslagrokje.
Heeft me nog nooit problemen opgeleverd.
Over krap een jaar hoop ik dat rokje thuis te kunnen laten :wink:

Groetjes Helen
Luctor et emergo
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Same here, alleen dan buitenwater en n badpak :wink:

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Het beeld dat ik veel liever had gegeven is dat er bij een transitie -veel- meer komt kijken dan alleen die operatie.

* Zelf-acceptatie, zoeken naar wie of wat je werkelijk bent
* Zoeken naar het verschil tussen man en vrouw
* Kijken wat bij je past: qua humor, qua gedrag en je humor en gedrag durven te veranderen
* De grens met vrouwen overdurven
* De eerste keer in andere kleding de straat op durven
* Durven staan voor wie je bent tijdens de outing
* Durven staan voor wie je bent tijdens het 24/7 gaan leven in de vorm die bij je past (transgender en werk, maar ook transgender t.o.v. familieleden die je mogelijk niet gaan accepteren)
* Je verleden onder ogen durven te zien, met alle vervelende dingen die er (zowel qua gender als qua andere zaken) gebeurd zijn

En daarbij komen alle andere uiterlijkheden en vormzaken:

* Nepborsten
* Epilatie
* Logopedie
* Make-up
* Oorbellen
* Welke vrouwenkleren passen (niet) bij elkaar
* Welke vrouwenkleren zijn (niet) gepast voor een bepaalde situatie
* Borstvergrotingsoperatie
* Gezichtsoperatie
* Adamsappelreductieoperatie
* Stembandperforatie
* Haartransplantatie
* Haarbehoud via overige medicijnen
* ...

Als dit soort zaken al genoemd zijn in Sophie op 3, dan in 1 of 2 zinnen. Bastiaan en Chris hadden over het eerste rijtje punten veel meer kunnen vertellen, maar zijn nauwelijks in beeld geweest. Maar die operatie - breeduit werden er foto's en beschrijvingen gegeven. Soms zo luguber dat ik me afvraag of het ook maar -iets- bijdraagt aan de acceptatie van transen. Bij vrijwel iedere persoon (!) is gevraagd of die operaties wil ondergaan en zo ja, welke. En als ongeveer laatste zin van de uitzending zei Sophie "en laten we hopen dat de operatie goedgaat, want dat is toch het belangrijkste!"

Ja, dat die operatie goed gaat is natuurlijk ERG belangrijk want ja, een niet-gelukte operatie heeft ZEER ingrijpende gevolgen, daar kun je op de diverse forums en lijsten bijzonder vervelende verhalen over lezen.

Maar ik twijfel toch ernstig aan de uitspraak of die operatie werkelijk HET BELANGRIJKSTE onderdeel van ons proces is. Ik denk het niet. Ik denk, dat een goede sociale acceptatie, een goede zelf-acceptatie, een goed uitgezocht gender (met daarbij ALTIJD de open vraag waar je als mv-trans ook nog mannelijke eigenschappen en mannelijke gevoelens hebt en of je ook die van jezelf kunt accepteren) - ik ben er van overtuigd dat dit VELE malen ingrijpender en belangrijker is dan die ene operatie.

Groetjes,

Frederique
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Waarom meld je je niet aan bij een publieke omroep om er een documantaire over te maken?

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik zit er sterk over te denken. Maar ben er nu nog niet sterk genoeg voor om dit aan te durven. 't Komt vast nog wel eens!

Groetjes,

Frederique
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Het enige wat nu in me opkomt is "de beste stuurlui staan aan wal".

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

...en jij?...

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie