RailZ
Moderator: Moderators
daar verschillen de meningen over. Je hebt namelijk groottes in letters en in cijfers. de grotere sporen heten 1 en 0 (0 is 1:43, dus een op nul is logischer) maar je hebt ook N,Z, TT...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Ik snap er helemaal niets van. 'k Laat het me volgende week graag door iemand van jullie uitleggen
Groetjes,
Frederique
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique, je hebt de volgende schalen
spoor IIm, spoorwijdte 45 mm, schaal 1:22,5. De LGB-schaal
spoor 1, spoorwijdte 45 mm, schaal 1:32. Groot door Märklin
spoor 0, spoorwijdte 32 mm, schaal 1:45. Veel toepassing in USA met Lionel
spoor S, spoorwijdte 22,5 mm, schaal 1:64. Toepassing in USA met zelfbouw
spoor H0, spoorwijdte 16,5 mm, schaal 1:87. Meest verbeid
spoor 00, spoorwijdte 16,5 mm, schaal 1:76. Toepassing vooral in GB
spoor TT, spoorwijdte 12 mm, schaal 1:120. Vroeger vooral in Oost-Europa groot, veel Oost-Duitse fabrikaat
spoor N, spoorwijdte 9 mm, schaal 1:160 (in GB 1:148)
spoor Z, spoorwijdte 6,5 mm, schaal 1:220. Wordt door Märklin gemaakt
spoor ZZ, spoorwijdte 4,8 mm, schaal 1:300. Vooral in Japan toegepast
spoor T, spoorwijdte 3 mm, schaal 1:450. Vooral in Japan toegepast
Zelf ben ik N-rijder, in deze schaal is het rollend materieel uitwisselbaar met elkaar en kun je alles door elkaar gebruiken
spoor IIm, spoorwijdte 45 mm, schaal 1:22,5. De LGB-schaal
spoor 1, spoorwijdte 45 mm, schaal 1:32. Groot door Märklin
spoor 0, spoorwijdte 32 mm, schaal 1:45. Veel toepassing in USA met Lionel
spoor S, spoorwijdte 22,5 mm, schaal 1:64. Toepassing in USA met zelfbouw
spoor H0, spoorwijdte 16,5 mm, schaal 1:87. Meest verbeid
spoor 00, spoorwijdte 16,5 mm, schaal 1:76. Toepassing vooral in GB
spoor TT, spoorwijdte 12 mm, schaal 1:120. Vroeger vooral in Oost-Europa groot, veel Oost-Duitse fabrikaat
spoor N, spoorwijdte 9 mm, schaal 1:160 (in GB 1:148)
spoor Z, spoorwijdte 6,5 mm, schaal 1:220. Wordt door Märklin gemaakt
spoor ZZ, spoorwijdte 4,8 mm, schaal 1:300. Vooral in Japan toegepast
spoor T, spoorwijdte 3 mm, schaal 1:450. Vooral in Japan toegepast
Zelf ben ik N-rijder, in deze schaal is het rollend materieel uitwisselbaar met elkaar en kun je alles door elkaar gebruiken
liefs, Josette
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Berichten: 1365
- Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
- Locatie: Weiteveen
- Contacteer:
Om even op het bezoek aan RAILZ terug te komen.
- 28 feb is DE datum............toch ????
- wie komen er ????? (ben dat even kwijtgeraakt in de hele discussie)
- 28 feb is DE datum............toch ????
- wie komen er ????? (ben dat even kwijtgeraakt in de hele discussie)
Groetjes,
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
- Frederique_
- Forum Junkie
- Berichten: 4825
- Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
- Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
- Contacteer:
Hoi John,
Ja, 28 februari is DE datum, 14:00 is DE tijd en RailZ is DE plaats
Ik kom! Vriendelijk verzoek aan de mensen die ook komen dit hier ook even te posten!
Groetjes,
Frederique
Ja, 28 februari is DE datum, 14:00 is DE tijd en RailZ is DE plaats
Ik kom! Vriendelijk verzoek aan de mensen die ook komen dit hier ook even te posten!
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
- Berichten: 447
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
- Locatie: Rotterdam
Hoi Josette,
Je opsomming was bijna compleet, maar er zijn er nog twee, nl. de smalspoorwijdtes van H0:
H0m, spoorbreedte 12 mm, schaal 1:87
H0e, spoorbreedte 9 mm, schaal 1:87
Vooral bekend van Bemo, maar ook geproduceerd in hele kleine oplages door al evenzo kleine fabriekjes als Lematec, Malutram en Signalmeister.
Wat zaterdag betreft, ik ga zeker m'n best doen, maar ik weet het nog steeds niet zeker.
groetjes,
Monica
Je opsomming was bijna compleet, maar er zijn er nog twee, nl. de smalspoorwijdtes van H0:
H0m, spoorbreedte 12 mm, schaal 1:87
H0e, spoorbreedte 9 mm, schaal 1:87
Vooral bekend van Bemo, maar ook geproduceerd in hele kleine oplages door al evenzo kleine fabriekjes als Lematec, Malutram en Signalmeister.
Wat zaterdag betreft, ik ga zeker m'n best doen, maar ik weet het nog steeds niet zeker.
groetjes,
Monica
Ik ben mezelf.
Klopt, en in N heb je ook smalspoor, namelijk Nm, dat is N met een spoorwijdte van 6,5 mm. Een e achter een schaalverhouding staat voor smalspoor tussen 650-850 mm, bijvoorbeeld de Mariazellerbahn of het Bosnische smalspoor. Een m achter een schaalverhouding staat voor iets breder smalspoor, nl. tussen 850-1200 mm. Meterspoor of Kaapspoor bijvoorbeeld. Het kaapspoor in Zuid-Afrika of Japan verhindert niet dat de voertuigen net zo groot en breed zijn als in Europa. Ik koos echter om het zaakje beknopt te houden voor de niet-ingewijden. De bekendste smalspoorwijdten zijn IIm (LGB), H0e (ROCO) en H0m (Bemo, Liliput). Deze link laat een lijstje zien van alle modelspoorschalen.
Dames, en heren, er is zelfs breedspoor in model, voornamelijk in Engeland waar Brunel's GWR met haar 2140 mm brede spoor uit de 19e eeuw wordt nagebootst. Vanwege de uitwisseling kwam er een eind aan het breder-dan-breedspoor in 1892. Dat breedspoor stond model voor de eerste Nederlandse treinen van de HIJSM en NRS vanuit Amsterdam naar Rotterdam respectievelijk Arnhem, die op een spoor van 1950 mm wijd spoor reden. Ook hier was de uitwisseling met België en Pruisen reden tot ombouw, NRS bouwde binnen 12 jaar haar breedspoorlijn om naar normaalspoor in 1855, HIJSM volgde tien jaar later. De HIJSM hield het meer dan 25 jaar vol om op breedspoor te rijden (1839-1866). De Arend en de bijbehorende rijtuigen zijn replica's van dit tijdperk en rijden nog steeds op breedspoor. Rijgedrag en hogere snelheden zijn beter mogelijk, maar aanleg is duurder. Dat is ook de reden van smalspoor: wil je iets relatief snel in moeilijk terrein dan zocht je sneller je toevlucht tot smalspoor.
Dames, en heren, er is zelfs breedspoor in model, voornamelijk in Engeland waar Brunel's GWR met haar 2140 mm brede spoor uit de 19e eeuw wordt nagebootst. Vanwege de uitwisseling kwam er een eind aan het breder-dan-breedspoor in 1892. Dat breedspoor stond model voor de eerste Nederlandse treinen van de HIJSM en NRS vanuit Amsterdam naar Rotterdam respectievelijk Arnhem, die op een spoor van 1950 mm wijd spoor reden. Ook hier was de uitwisseling met België en Pruisen reden tot ombouw, NRS bouwde binnen 12 jaar haar breedspoorlijn om naar normaalspoor in 1855, HIJSM volgde tien jaar later. De HIJSM hield het meer dan 25 jaar vol om op breedspoor te rijden (1839-1866). De Arend en de bijbehorende rijtuigen zijn replica's van dit tijdperk en rijden nog steeds op breedspoor. Rijgedrag en hogere snelheden zijn beter mogelijk, maar aanleg is duurder. Dat is ook de reden van smalspoor: wil je iets relatief snel in moeilijk terrein dan zocht je sneller je toevlucht tot smalspoor.
liefs, Josette
-
- Forumdiva
- Berichten: 1695
- Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25
Dames ik wens jullie een fijne dag toe, jammer dat ik er niet bij kan zijn. Ik had zo graag jullie willen ontmoeten. Treintjes vind ik ook echt mooi.
Raak het spoor niet bijster... al dat mooie fijn mechanica en prachtig geknutselde landschappen.
Ik hoop jullie een ander keer te mogen ontmoeten.
Groetjes
petra v.
Raak het spoor niet bijster... al dat mooie fijn mechanica en prachtig geknutselde landschappen.
Ik hoop jullie een ander keer te mogen ontmoeten.
Groetjes
petra v.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....