Een man die graag een vrouw wil zijn is niet gek

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bliss
ff weer wat posten

Bericht door Bliss »

Snoopy schreef:
Bliss schreef:Heelheid begint in jezelf, je geluk behoort in eerste instantie niet afhankelijk te zijn van uiterlijkheden of externe invloeden.
ja dat weet ik.... en dan?
Ik hoefde je toch alleen klein stukje op weg te helpen? :lol:
Bliss
ff weer wat posten

Bericht door Bliss »

joandelynn schreef:
Bliss schreef:Heelheid begint in jezelf, je geluk behoort in eerste instantie niet afhankelijk te zijn van uiterlijkheden of externe invloeden.
"It's what inside that matters anyway..." a friend of mine said to me one sunny day.
"That's exactly right," I replied. "And because the inside matters so much, you should understand why the outside must reflect who I am inside."
She just raised an eyebrow and looked away.

(Annah Moore)
Maar dat impliceerd nog niet dat een transsexueel alleen heelheid kan ervaren in een lichaam dat een complete geslachtsverandering heeft ondergaan. Wil je het uberhaupt al compleet noemen..
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Bliss schreef:
Snoopy schreef:
ja dat weet ik.... en dan?
Ik hoefde je toch alleen klein stukje op weg te helpen? :lol:
ja een eindje op weg naar zoals ik altijd al geleefd heb... in mn hoofd ;)
nee maar serieus... ik probeer ook van alles hoor... die heelheid in mezelf heb ik ook gevonden, als vrouw dus, en daar probeer ik maar naartoe te leven, om die heelheid te behouden... ik kan er natuurlijk voor kiezen enkel en alleen in mn hoofd te leven, maar dan kan ik net zo goed het hele lichaam aan de kant zetten, net zo makkelijk :)
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Bliss schreef: Maar dat impliceerd nog niet dat een transsexueel alleen heelheid kan ervaren in een lichaam dat een complete geslachtsverandering heeft ondergaan. Wil je het uberhaupt al compleet noemen..
daarom heb ik ook de poll geplaatst, hoe leer je leven met die halve oplossing?
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

Bliss
ff weer wat posten

Bericht door Bliss »

Ik heb zelf het kadertje gender aan de kant gezet. Het gaat niet om vrouw zijn, maar het gaat om meer ikke te zijn. :)
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Bliss schreef:Ik heb zelf het kadertje gender aan de kant gezet. Het gaat niet om vrouw zijn, maar het gaat om meer ikke te zijn. :)
ja ik doe het precies andersom.. ik heb het ikke aan de kant gezet, en dan blijft er dus vrouw over bij mij :)

Bliss
ff weer wat posten

Bericht door Bliss »

Kijk daar begint het al he. :o
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Bliss schreef:Kijk daar begint het al he. :o
hihi, ja het begin van alle ellende :). Hm nee het is wel heerlijk om geen zelf te hebben, gewoon te zijn, geen ikke, dat er bij mij dan ook een gender overblijft wat tegengesteld is aan mn geboortegeslacht, dat is pech. Het is ook niet te overstijgen met meditatie ofzo ;)
Wordt er alleen maar erger van :)

dus heb je nog een ander idee?

kusje

Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Bliss schreef:
Janiek_ schreef:
Bliss schreef: Travestie, transgenderist, transseksueel en alles wat er tussen in en omheen hangt. We zitten dus zogezegt allemaal in het zelfde schuitje.
En juist de transgender zou moeten weten dat we beter naar de overeenkomsten kunnen kijken en niet naar de verschillen...
Wat zijn dan die overeenkomsten? En wat is dat zelfde schuitje?
De overeenkomsten zijn dat we allemaal transgender zijn, geboren zijn met een genderidentiteit die deels of geheel niet correspondeerd met de uiterlijke geslachtskenmerken. En het schuitje is die van de de non-acceptatie van de maatschappij.
Dat "transgender zijn", die "parapluterm" is iets wat bedacht is, omdat men meende dat het goed is om een aantal verschillende groepen mensen te bundelen. Eigenlijk vooral vanwege dat schuitje, zoals jij dat omschrijft.

Waar ik naar vroeg, zijn werkelijke overeenkomsten. Wat je geeft is een tamelijk abstracte omschrijving waar heel veel mensen zich deels of geheel niet in kunnen herkennen.

En dat schuitje: ten eerste heb ik in de afgelopen zes jaar dat ik langzaam opgeschoven ben van als man naar als vrouw leven eigenlijk mar weinig van die non-acceptatie gemerkt. Als die er al is, dan is die net zo groot in het schuitje als daarbuiten.

Verder vind ik het belangrijk om helder te houden dat de acceptatie die een travestiet nodig heeft (dat hij als man af en toe zijn vrouwelijke kant mag laten zien) een totaal andere is dan die welke ik verlang, namelijk dat ik gewoon mijn plek als vrouw in deze wereld kan innemen, zonder onnodig en ongewenst gedoe.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Bliss schreef:En een transvrouw is een man die zich laat 'ombouwen'? :roll:
Bliss schreef:Ik heb het ook over travestie en genderdysforie, is dat niet duidelijk?
En ik denk niet dat ik een omgebouwde man ben of zal zijn, en ik denk ook niet dat een travestiet een verklede man is. Ik geef juist aan dat zij dat juist niet zijn.
En als jij niet om kan gaan met mensen die een andere mening dan jou hebben dan vraag ik me af wat je op een forum doet. Me dunkt dat een forum juist bedoeld is om de nodige uitwisseling van meningen te hebben? Of is het soms gewoonte dat iedereen het hier gezapig met elkaar eens is en binnen het zelfde kringetje denkt? Lijkt mij sterk..

Ik zeg gewoon simpelweg dat ik het ronduit jammer vindt dat de ene transgender de andere transgender uitsluit. Simpelweg omdat die transgender net iets anders in elkaar zit. Dat is het zelfde gedrag wat homofobe heteromannen naar homomannen hebben. Wat blanke racisten tegen niet blanke mensen hebben enz enz.

Transgender is een verzamelnaam voor eenieder die geboren is met een genderidentiteit die deels of geheel niet correspondeerd met de uiterlijke geslachts kenmerken. Travestie, transgenderist, transseksueel en alles wat er tussen in en omheen hangt. We zitten dus zogezegt allemaal in het zelfde schuitje.
En juist de transgender zou moeten weten dat we beter naar de overeenkomsten kunnen kijken en niet naar de verschillen...
In het (recente) verleden was transgender de naam voor mensen die tussen beide geslachten in wilden leven. Pas sinds kort probeert men de term transgender ook voor transseksueel en nu dus zelfs ook travestie te gebruiken.
Voor de rest is jouw mening ook maar jouw mening net zo goed als die van mij die van mij is. In we zitten niet allemaal in hetzelfde schuitje. Ik wordt door de samenleving volledig als vrouw geaccepteerd en vind en zie mezelf ook als vrouw, alleen met een aangeboren foutje.
Je kunt alles zo breed of zo smal maken als je zelf wilt, maar respecteer elkaar, en dat respect mis ik bij jou wel een beetje. En lees ook maar eens een hoop oude threats door op het forum.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef: En dat schuitje: ten eerste heb ik in de afgelopen zes jaar dat ik langzaam opgeschoven ben van als man naar als vrouw leven eigenlijk mar weinig van die non-acceptatie gemerkt. Als die er al is, dan is die net zo groot in het schuitje als daarbuiten.
.
Precies veel mensen vinden het prachtig dat je een zelfverkozen lifestyle er op nahoudt. Een trans is heel interessant, want geen vrouw.

Het wordt pas ingewikkeld als je als trans wilt dat je als vrouw gezien wordt en als mensen merken dat je echt maar een normale vrouw bent van binnen. Dan reageren ze geshocked! Je had toch ballen!?
Jij was toch die vrijgevochten trans die lak heeft aan elk taboe??? :)

Wat zit je daar nou moeilijk te doen, onzeker te zijn over je uiterlijk en hoe mensen je zien. Jij bent toch die trotse trans, die alles behalve een vrouw is?? Kom op dan..!

en voer je circusact nog eens voor ons op :)
:)

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik hoef er gelukkig geen act voor uit te voeren, nooit voor hoeven te doen. Mijn gedrag paste en ook mijn uiterlijk paste en passen beter bij een vrouw dan bij een man. De een heeft dat wat meer dan de ander misschien, ik kan en wil daar niet over oordelen. We zijn allemaal mensen, die elkaars respect verdienen en daar gaat het mij in de 1e plaats om.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

@ Snoopy: Ik bedoelde niet dat je zo cool wordt gevonden omdat je trans bent. Dat kom ik ook wel eens tegen, maar dan eerder bij mensen die zelf ook een of ander vorm van genderonbehagen hebben. Of holebi zijn.

Ik bedoel dat ik weinig weerstand heb ondervonden bij te doen wat ik deed, tenminste niet van wat je "de maatschappij" noemt. Ik heb zelfs meegemaakt dat wanneer ik het vertelde, omdat anders mijn verhaal over mijn gezin niet begrijpelijk zou zijn, men daarna niets afdeed aan mij als vrouw te benaderen. En dat was toevallig een dame van ver in de 80.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hallo allemaal,

Even snel puntsgewijs wat reacties en overdenkingen:

* Ik beschuldig niemand van hokjesdenken, Snoopy, dat maak je er zelf van, maar iemand begon over 'het eigen deel' en dat iedereen in het bestuur daar wel de meeste aandacht voor zou willen, en ik probeer uit te leggen dat we zo niet werken. Er zijn knelpunten in de positie van transgenders en die moeten worden opgelost. Dat is ons uitgangspunt.

* Ik ben niet jaloers op transseksuelen, maar in mijn beleving als eenvoudige, minderwaardige niet-transseksueel is er voor transseksuelen geregeld dat ze in Nederland het hele transitieproces kunnen doorlopen en dat dat, met uitzondering van de borstcorrectie en de laserbehandeling, helemaal vergoed wordt. Ontslagbescherming is geregeld, aanpassing van het geslacht in de GBA is geregeld. Verder is er voor transseksuelen al decennia lang met enige regelmaat media-aandacht, wat het begrip voor transseksualiteit onder mensen heeft vergroot. Dat is lang niet slecht, als je het mij vraagt.

Er moet ook nog veel bereikt worden: vergoeding borstcorrectie en laserbehandeling terug in het pakket, betere (psychologische) nazorg na de transitie en een eind aan allerlei vormen van subtiele discriminatie die nog wel degelijk bestaan, om een paar dingen te noemen.

* Voor travestieten zou ook ontslagbescherming geregeld moeten zijn, zodat je niet de hele dag met de angst in je lijf hoeft te lopen dat ze er op je werk achter komen, en zodat je, als het wel bekend wordt, naar de afdeling P&O kan stappen als je daardoor gepest wordt op je werk. Lastigvallen of discrimineren op straat van travestieten zou een reden moeten kunnen zijn om daarover een klacht in te dienen, geweld tegen travestieten (en alle transgenders) zou als 'hate-crime' beoordeeld moeten worden. Onder travestieten heerst enorm veel angst over het uitlekken van hun travestie. Wij willen proberen meer begrip te kweken voor travestie, zoals dat al in een zekere mate bestaat voor transseksualiteit, om zo te bereiken dat mensen die angst kunnen laten varen.

* Natuurlijk is het DSM-verhaal een moeilijke kwestie, en Nederland is niet het enige land waar erover wordt gediscussieerd. Is ook prima, laten we er vooral over discussieren. Maar nogmaals, de DSM is een beperkt boek, het gaat alleen over psychische stoornissen, zoals er waarschijnlijk ook boeken zijn die alleen maar over botbreuken gaan of alleen maar over kanker. Stel dat transseksualiteit in het handboek over kanker zou staan als een gezwel waar je aan geopereerd moet worden. Zouden we dat dan ook goed vinden, omdat we dan tenminste een vergoeding krijgen? De ICD van de WHO is een lijst van alle ziektes en aandoeningen, en die lijst volgt nu klakkeloos wat de DSM opschrijft als het gaat om genderdysforie. Als we dus de WHO ervan kunnen overtuigen dat genderdysforie wel een aandoening is, alleen geen psychische, maar wel een waar behandeling voor noodzakelijk is omdat het anders inderdaad dodelijk kan zijn (denk aan het hoge aantal zelfdodingen onder mensen die niet geholpen worden), dan moet het op die manier nog steeds mogelijk zijn om je behandeling vergoed te krijgen.

* Dat transseksuelen wel in een hokje willen passen is prima, maar ik hoef niemand hier te vertellen dat het een langdurig en moeizaam proces is om van het ene hokje naar het andere te komen. Ik vind het dan altijd zo raar dat zoveel mensen geen hulp wensen van anderen om dat proces een beetje te versnellen en makkelijker te maken waar dat kan.

* Anna, je hoeft niet bij een van de aangesloten organisaties te komen om je kennis en ervaring met ons te delen. We houden begin volgend jaar een dag waarop we weer met zoveel mogelijk mensen willen brainstormen (datum moet nog worden geprikt), we noemen dat een netwerkdag, en verder zijn we op zoek naar vrijwilligers. Wat je verwachtingen betreft, we zijn pas net begonnen, zijn nog bezig met het op poten zetten van de organisatie en hebben het behoorlijk druk met ontmoetingen met relevante mensen. Dat doen we allemaal vrijwillig in onze vrije tijd, met uitzondering van Judith, die part-time in dienst is bij TNN. We hebben werk genoeg om de komende tien jaar bezig te kunnen zijn, dus je kunt nog een heleboel verwachten van TNN, maar niet alles tegelijk. Eerlijk gezegd vonden wij het niet slecht dat, na zeven maanden de pers bestoken met persberichten, er eindelijk eens een krant iets wilde plaatsen.

Tot zover mijn reactie namens TNN.

Op persoonlijke titel nog dit: Volgens mij heeft niemand in deze discussie gesuggereerd dat genderdysforie een spelletje is. Verder is TNN er niet voor het individuele belang maar voor dat van zoveel mogelijk transgenders. Snoopy, waarom het niet in jouw belang is dat een man zich als vrouw wil kleden begrijp ik inderdaad niet, en ik snap ook niet zo goed waarom je je daar druk over maakt. Het suggereert dat je eigenlijk vindt dat travestie maar niet moet mogen ofzo? Verder is het me overigens wel duidelijk waar het jou om gaat, maar waarom moet dat altijd betekenen dat iemand die het net even anders voelt niet in jouw hokje mag passen? En dat transgender een koepelterm is heb ik niet bedacht en TNN ook niet, dat is nou eenmaal zo.

Dat transseksuelen vaak vinden dat ze beter zijn dan niet-transseksuelen daar ben ik inmiddels aan gewend, en dat er mensen zijn die vinden dat travestie niet onder genderdysforie valt en dat het al helemaaaal niets te maken heeft met transseksualiteit heb ik me ook al bij neergelegd. Maar ik vind dat wel getuigen van een hokjesgeest, en ik zie het anders, ik vind dat het wel degelijk dicht bij elkaar ligt. Dat is een mening, en daar mag je het mee oneens zijn.

Tenslotte vraag ik me dit af, maar misschien moet dat een apart draadje zijn: Is het niet zo dat transseksuelen zo ontzettend krampachtig in het hokje ‘vrouw’ willen horen omdat ze zich eigenlijk schamen voor het feit dat ze trans zijn? En zouden ze het leven voor zichzelf niet een stuk eenvoudiger maken als ze gewoon zich zouden identificeren als trotse trans?

Groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Monica Dreamgirl schreef:Snoopy, waarom het niet in jouw belang is dat een man zich als vrouw wil kleden begrijp ik inderdaad niet, en ik snap ook niet zo goed waarom je je daar druk over maakt. Het suggereert dat je eigenlijk vindt dat travestie maar niet moet mogen ofzo?

Dit klinkt misschien raar, maar vind echt dat iedereen het recht heeft te doen wat hij of zij wil. Heb ik ook eerder gezegd. Alleen ik heb het liever niet idd. Ik zou het fijn vinden als alles nog weer wat traditioneler zou worden, wat meer binair, zodat je makkelijker te plaatsen bent. Als er een hoop mannen in vrouwenkleding gaan lopen die zich niet zo voelen, en dat willen uitdragen, hoe zou dat in mijn belang kunnen werken. Dat is dus helemaal tegengesteld aan mn eigen bedoeling en identiteit...

Monica Dreamgirl schreef: Dat transseksuelen vaak vinden dat ze beter zijn dan niet-transseksuelen daar ben ik inmiddels aan gewend, en dat er mensen zijn die vinden dat travestie niet onder genderdysforie valt en dat het al helemaaaal niets te maken heeft met transseksualiteit heb ik me ook al bij neergelegd. Maar ik vind dat wel getuigen van een hokjesgeest, en ik zie het anders, ik vind dat het wel degelijk dicht bij elkaar ligt. Dat is een mening, en daar mag je het mee oneens zijn.

Ik heb nergens gezegd dat ik een travestiet minder vind, maar een travestiet is gewoon geen vrouw. Als dat wel zo was, dan was die travestiet dus TS. Dat een travestiet mannelijke en vrouwelijke kanten heeft, en dat er mensen zijn die zich tussen genders in voelen zweven dat neem ik echt wel voor waar aan hoor. Ik vind een travestiet echt niet minder dan mij, ik vind alleen de problematiek echt veel minder zwaar dan dat van een TS. Ik vind de vergelijking maken alleen al stuitend to be honest. Het verschil is dat een tsvrouw vrouwenkleding draagt omdat ze vrouw IS, is dat nu zo moeilijke te begrijpen... jij wilt vrouwen vergelijken met travestieten en ik denk dat geen enkele vrouw dat erg leuk vind. Ze hebben waarschijnlijk al de grootste moeite transen tot hun groep te rekenen.
Monica Dreamgirl schreef:Tenslotte vraag ik me dit af, maar misschien moet dat een apart draadje zijn: Is het niet zo dat transseksuelen zo ontzettend krampachtig in het hokje ‘vrouw’ willen horen omdat ze zich eigenlijk schamen voor het feit dat ze trans zijn? En zouden ze het leven voor zichzelf niet een stuk eenvoudiger maken als ze gewoon zich zouden identificeren als trotse trans?
Wat is er nu om trots op te zijn dat je een handicap hebt, transseksualiteit is een gemene aandoening, het is zelfs niet iets waar je aan herinnert wilt worden en -helaas- gebeurt dat al ruim voldoende bij de meeste transjes. Wat jij hierboven doet is zeggen dat vrouwen maar trots moeten zijn dat ze mismaakt geboren zijn en ze vooral ook naar het carnaval moeten gaan met mannen die af en toe graag verkleden en op hen lijken, om dan samen trots te gaan zitten zijn. Trots op iets wat je niet bent, hoe kun je nu trots zijn op iets wat je niet bent?

Je kunt je dus ook afvragen wie er een hokjesgeest heeft, en of je echt wel begrijpt wat sommigen van ons doormaken...

Verder vind ik je werk bij TNN prima hoor, en wens je the best of succes.

groetjes

Plaats reactie