transsexualiteit en zorgverzekering

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Snoopy schreef:neem dan de 5mg versie... en koop een pillensnijder bij de apotheek voor een paar euro... zo doe ik dat ook.. elke dag 2,5 MG... scheelt je toch een hoop geld!
Ehrm, ja, daar heb ik dus om gevraagd, en toen gebeurde dit.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

he jakkes....
ja dat heb ik al eens gelezen...vreselijk reactie van die man. Andere huisarts? Ik zou er gek van worden zo'n huisarts...ik ban tegenwoordig alles uit m'n leven wat het niet met me eens is ;) hihih

ben al over de helft van de mensheid :D
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

joandelynn schreef:Misschien al bekend, maar ik kwam vandaag een erg handige vergelijkingssite voor zorgverzekeraars tegen:

www.zorgplanet.nl

Zo zie ik bijvoorbeeld dat er diverse verzekeraars zijn die Finasteride vergoeden bij bepaalde aanvullende verzekeringen. Die van mij doet dat niet. Tijd om te switchen dus :)
Finasteride komt v.z.i.w. uit de basisverzekering?!
Ik heb het via mijn huisarts laten voorschrijven en er nooit bij gehoord dat het uit een aanvullende verzekering zou komen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
joandelynn
Eredivisie

Frederique_ schreef:Finasteride komt v.z.i.w. uit de basisverzekering?!
Finasteride komt in 2 versies, in 5mg pillen (Proscar) en 1mg pillen (Propecia). Oorspronkelijk was het alleen bedoeld als middel tegen prostaatklachten, daar is de 5mg pil voor bedoeld. Alleen omdat het middel ook bleek te werken tegen haarverlies is er een lagere dosering op de markt gebracht, de 1mg pil.

Alleen de 5mg pil tegen prostaatklachten wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De 1mg pil niet. Veel mensen splitsen echter de 5mg pil op omdat dit goedkoper is, en sommige huisartsen werken hier ook aan mee door deze voor te schrijven bij haarverlies, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat je verzekeraar wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen als ze er achter komen dat je de 5mg pil slikt tegen haarverlies. En dat is iets dat ze waarschijnlijk wel kunnen zien aan de frequentie van je declaraties omdat die dan lager zal liggen dan bij mensen met prostaatklachten, want die slikken elke dag een 5mg pil en splitsen hem niet op.

Bronnen: haarweb.nl en medicijnkosten.nl
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Klopt. Ik had het inderdaad over de halve 5 mg-pil. Ik splits 'm op met een ordinair aardappelschilmesje en dat gaat ook prima :wink: . Je moet er wel zelf om vragen bij de huisarts. Als je deze tip niet kent kost 't (fors) geld.
Mijn apotheek verving propesia door een standaard (merkloos) produkt dat ook finasteride heet. Vandaar de verwarring.

Groetjes,

Frederique
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik weet niet of die paar transseksuelen nu zo opvallen in de grote statistieken die verzekeraars hebben, en je moet eens weten hoeveel mensen niet medicijntrouw zijn, schijn behoorlijk veel te zijn. Ik zou ook kiezen voor 5mg en splitsen, en ik zou daar geen enkel gevoel van misbruik bij hebben. Er wordt op vele plaatsen in de gezondheidszorg, zelfs bij medicijnen veel meer geld over de balk gegooid.
joandelynn
Eredivisie

Anna. schreef:Ik weet niet of die paar transseksuelen nu zo opvallen in de grote statistieken die verzekeraars hebben
Niet alleen transseksuelen slikken finasteride tegen haarverlies hoor :)
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik geloof niet dat zorgverzekeraars op de voet individueel gebruik volgen, als men eenmaal tot vergoeding is overgegaan is het afgedaan, behalve als er grootschalig misbruik wordt gemaakt zullen ze actie ondernemen, van marchanderen ligt niemand wakker volgens mij.

Irene
Kleine stapjes
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Anna. schreef:Ik weet niet of die paar transseksuelen nu zo opvallen in de grote statistieken die verzekeraars hebben, en je moet eens weten hoeveel mensen niet medicijntrouw zijn, schijn behoorlijk veel te zijn. Ik zou ook kiezen voor 5mg en splitsen, en ik zou daar geen enkel gevoel van misbruik bij hebben. Er wordt op vele plaatsen in de gezondheidszorg, zelfs bij medicijnen veel meer geld over de balk gegooid.
vrouwen krijgen toch ook bij haaruitval allemaal pillen voorgeschreven???
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ja, maar niet die, omdat er meestal iets anders aan de hand is dan een overschot aan testosteron.

Groetjes,

Frederique
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Frederique_ schreef:Ja, maar niet die, omdat er meestal iets anders aan de hand is dan een overschot aan testosteron.

Groetjes,

Frederique
sommigen slikken wel androcur tegen overbeharing.....

joandelynn
Eredivisie

Op de verpakking van Finasteride staat 'alleen voor mannen' (best wel ironisch eigenlijk dat we dat dus slikken ;) )

Daar is overigens een goede reden voor, een hele kleine hoeveelheid finasteride kan bij zwangere vrouwen er al voor zorgen dat het kind interseksueel wordt. Daarom is het ook niet aan te raden om de 5mg pillen te splitsen als je een huishouden deelt met een zwangere vrouw.
Plaats reactie