9 juni: Kelly van der Veer bij Vaders & Zonen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Monica Dreamgirl schreef:Even weer terug naar Kelly. Volgens mij is Kelly voor een heleboel jonge transvrouwen wel degelijk een rolmodel geweest. Kelly is het levende bewijs dat je als jonge trans wat kan bereiken in het leven (los van hoe je denkt over wat ze heeft bereikt), en van het feit dat je trots kan zijn op je trans-zijn. Ze is een van de weinigen die niet ervoor kiest om zich uit angst voor de ontdekking van wie of wat ze is of was te verschuilen in de massa, en dat vind ik geweldig aan haar.
Wat ik tijdens dit soort discussies vaak zo jammer vindt is dat we twee dingen door elkaar halen.
  • Rolmodel voor jonge transseksuele vrouwen c.q. jonge vrouwen met een transseksueel verleden
  • Persoonlijkheid
Ieder mens is anders en heeft een ander karakter en een andere persoonlijkheid. Er zijn ook mannen en vrouwen waar ik het niet mee kan vinden maar dat betekent nog niet dat ik een afkeer heb aan alle mannen en vrouwen. De kans is klein dat Kelly en ik vriendinnen zouden worden want onze karakters verschillen enorm. Daarentegen vind ik wel dat Kelly er mede voor heeft gezorgd dat een moeilijk onderwerp meer bespreekbaar is gemaakt.

Maar waarom spreekt Kelly ons zo tot de verbeelding? Heeft Kelly iets bereikt dat nog geen enkele andere transseksuele vrouw c.q. vrouw met een transseksueel verleden heeft bereikt? Is Kelly het visiteplaatje? Ik ben benieuwd naar jullie motivatie. :wink:
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

******** schreef:Maar waarom spreekt Kelly ons zo tot de verbeelding? Heeft Kelly iets bereikt dat nog geen enkele andere transseksuele vrouw c.q. vrouw met een transseksueel verleden heeft bereikt? Is Kelly het visiteplaatje? Ik ben benieuwd naar jullie motivatie. :wink:
Er zijn wel transseksuelen die meer bereikt hebben, maar dat hangt net af van wat je meer noemt. Er zijn meer dan genoeg mensen met een academische titel die van geslacht veranderd zijn, er zijn genoeg mensen die meer verdienen dan zij. Maar Kelly zoekt de publiciteit zoveel als mogelijk op, en dat volgens mij geen enkele andere ex-ts zo erg als Kelly.
Visitekaartje of plaatje is ze zeker niet, en wat ik gelezen heb wil ze dat zelf ook niet zijn. Ik geloof ook niet dat zo'n plaatje nodig is. Als mensen het gewoon accepteren - wat meer mensen doen dan we denken - het goed. De mensen die het niet accepteren en in het openbaar er commentaar op hebben zouden eigenlijk direct door het OM vervolgd moeten worden, dat schrikt vaak wel af. Dat is nl geen vrije meningsuiting meer maar discriminatie, ook al is die scheidslijn soms heel vaag.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Anna. schreef: De mensen die het niet accepteren en in het openbaar er commentaar op hebben zouden eigenlijk direct door het OM vervolgd moeten worden, dat schrikt vaak wel af. Dat is nl geen vrije meningsuiting meer maar discriminatie, ook al is die scheidslijn soms heel vaag.
Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet. Je benadrukt ermee dat je een slachtoffer bent, dat bescherming behoeft. Gewoon zelf van repliek dienen en laten zien dat het nergens op slaat, daar word je sterk en gerespecteerd van.

Analogie: kinderen die gepest worden schiet er ook niks mee op als ze naar de juf kunnen hollen en dat de juf dan vervolgens de pestkop in de hoek zet. Daar wordt het slachtoffer niet weerbaar van, wel gehaat. En de pestkop schrikt het niet af. Er zijn beter manieren om in de dynamiek van pesten en discrimineren in te grijpen: weerbaarheid vanhet slachtoffer vergroten, dader aanspreken op zijn inlevingsvermogen, bevorderen dat omstanders sociale controle uitvoeren.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Janiek_ schreef:Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet. Je benadrukt ermee dat je een slachtoffer bent, dat bescherming behoeft. Gewoon zelf van repliek dienen en laten zien dat het nergens op slaat, daar word je sterk en gerespecteerd van.
Het gaat er mij niet om als iemand persoonlijk beledigd wordt, maar als iemand de hele groep discrimineert of iets dergelijks. Ik heb nog nooit gehoord dat daar actie op is ondernomen, terwijl dat bv wel gebeurd is als iemand de Islam beledigde. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen die een toonaangevende functie hebben bv tv, radio, krant eens moeten beseffen dat we geen omgebouwde mannen of wat dan ook zijn, dat transseksueel zijn ook geen keuze is. Een geloof is ten dele nog een keuze.
Het kan ook door positief aandacht te geven aan de groep. Kijk maar eens hoe het algemene beeld in 20-30 jaar tijd veranderd is tov mensen die het syndroom van down hebben. Er blijven altijd mensen over die beledigen, dat blijf je houden. Maar positieve aandacht werkt net zo goed als iemand (dreigen) voor de rechter te brengen vanwege discriminerende uitlatingen. (Ik denk wel dat positieve aandacht beter werkt, maar dan moeten er mensen zijn die het proces enkele jaren achter de rug zijn en were een goede functie oid hebben daar aan mee willen werken. En dat is een probleem, die zul je (bijna) niet vinden.)
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Anna. schreef:Kijk maar eens hoe het algemene beeld in 20-30 jaar tijd veranderd is tov mensen die het syndroom van down hebben. Er blijven altijd mensen over die beledigen, dat blijf je houden.
Dat moet ik dan toch even bijschrijven op het lijstje opvoeding!
Mijn vader, een bouwvakker, nam me mee naar zijn werk.
Een nieuwe vleugel voor een geestelijk en lichamelijk gehandicapte mensen.
Lunchen gebeurde in de kantine, tussen al die mensen.
Daar heb ik geleerd dat het gewoon mensen zijn, net als jij en ik.

En omdat ik dat snapte, vertelde ik vriendjes die het niet snapten dat ze even normaal moesten doen als ze zo iemand wilden pesten.

Opvoeding, dat wat zo vaak vergeten wordt omdat men zelf nog een kind is dat van alles wil.
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Persoonlijk denk ik dat Kelly niet het visiteplaatje hoeft te zijn want dan zou deze rol bij haar in de schoenen zijn geschoven. Dat Kelly graag de publiciteit opzoekt, heeft met haar persoonlijkheid te maken en niks met haar transseksuele verleden. Je hebt ook genoeg niet-transseksuele mensen en mensen met een transseksueel verleden die graag de publiciteit opzoeken terwijl andere mensen liever op de achtergrond blijven.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Als Kelly het visitekaartje zou zijn en de domheid zou gespeeld zijn, dan kan je je afvragen in hoe verre ze een visitekaartje is. Je kan je trouwens ook afvragen wat ze bereikt heeft. Ze kwam voor t eerst echt in beeld tijdens Big Brother, waar ze door haar transseksualiteit als "sensatie" werd neergezet. Daarna is ze toch vooral bekend van domme optredens bij Jensen en de lage score bij een IQ test.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef: Analogie: kinderen die gepest worden schiet er ook niks mee op als ze naar de juf kunnen hollen en dat de juf dan vervolgens de pestkop in de hoek zet. Daar wordt het slachtoffer niet weerbaar van, wel gehaat. En de pestkop schrikt het niet af. Er zijn beter manieren om in de dynamiek van pesten en discrimineren in te grijpen: weerbaarheid vanhet slachtoffer vergroten, dader aanspreken op zijn inlevingsvermogen, bevorderen dat omstanders sociale controle uitvoeren.
Kinderen moet gedemonstreerd worden hoe pesten werkt, daar zijn vele methoden voor maar die worden door angst niet ingezet, misschien wil de maatschappij wel dat we elkaar de hersens in leren slaan...
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

AM_ber_79 schreef:Als Kelly het visitekaartje zou zijn en de domheid zou gespeeld zijn, dan kan je je afvragen in hoe verre ze een visitekaartje is. Je kan je trouwens ook afvragen wat ze bereikt heeft. Ze kwam voor t eerst echt in beeld tijdens Big Brother, waar ze door haar transseksualiteit als "sensatie" werd neergezet. Daarna is ze toch vooral bekend van domme optredens bij Jensen en de lage score bij een IQ test.
Dan heeft ze nog altijd meer bereikt dan jou tot dusver!!!!!!!
En ik ben ook graaaag een dom blondje!
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef: weerbaarheid vanhet slachtoffer vergroten, .
de pestkoppen moeten zelf eens gepest worden....
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Snoopy schreef:
Janiek_ schreef: Analogie: kinderen die gepest worden schiet er ook niks mee op als ze naar de juf kunnen hollen en dat de juf dan vervolgens de pestkop in de hoek zet. Daar wordt het slachtoffer niet weerbaar van, wel gehaat. En de pestkop schrikt het niet af. Er zijn beter manieren om in de dynamiek van pesten en discrimineren in te grijpen: weerbaarheid vanhet slachtoffer vergroten, dader aanspreken op zijn inlevingsvermogen, bevorderen dat omstanders sociale controle uitvoeren.
Kinderen moet gedemonstreerd worden hoe pesten werkt, daar zijn vele methoden voor maar die worden door angst niet ingezet, misschien wil de maatschappij wel dat we elkaar de hersens in leren slaan...
Het moet vaker gedaan worden en verdwijnen zal het nooit. Maar op de middelbare school waar mijn oudste dochter zit hebben ze een uitgebreid programma gedaan om het pesten terug te dringen. Met rollenspelen onder leiding van acteurs en zo.

Mijn oppaskindje van drie jaar is een schattig meisje, maar als ze een kwetsbare plek van een ander kind in de gaten krijgt, dan is dat onweerstaanbaar. Haar confronteren met dat het andere kind blijkbaar niet leuk vindt wat ze doet, helpt vooralsnog weinig. Dan kijkt ze je aan met een blik van "ja, maar dat was toch ook de bedoeling?"

Met repressieve maatregelen kom je niet ver. Die kinderen bewust maken van de dynamiek, de gevolgen en het feit dat je zomaar van rol kunt wisselen schijnt wel wat uit te halen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Bericht door snoopy »

Janiek_ schreef:
Met repressieve maatregelen kom je niet ver. Die kinderen bewust maken van de dynamiek, de gevolgen en het feit dat je zomaar van rol kunt wisselen schijnt wel wat uit te halen.
Hoi Janiek,

Ja precies...
er was een amerikaanse docente die dat in de jaren 60/70 deed, dat is op internet te vinden compleet met beelden. Zij maakten de kinderen 1 dag wijs dat kinderen met blauwe ogen superieur waren aan kinderen met bruine ogen, en draaide dit vervolgens de volgende dag om, om de derde dag het de kinderen uit te leggen.

gevonden: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/divided/

dat zouden ze overal moet doen vind ik... dat is pas effectief...
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Het geitenwollensokken gehalte is behoorlijk hoog hier geloof ik.

Hoe verzin je het en waar haal je de moed vandaan om op school je kind te laten opvoeden...

Vroeger:
"ik ben gepest boehoe"
"ja, eh, terug pesten dan, de groeten"

Nu krijgen ze een maatschappelijk verantwoord rollenspel

hahahahahaha sorry hoor... :roll:
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

En toch wint jouw cynisme het :o .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Janiek_ schreef:En toch wint jouw cynisme het :o .
Ja, leuk he?
Dat gebeurt zomaar vanzelf, als ik al die onzin om me heen zie.
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Plaats reactie