een dubbele transformatie... van man naar vrouw naar moslima
Moderator: Moderators
een dubbele transformatie... van man naar vrouw naar moslima
De dubbele transformatie van Karima Tieleman
Door Karima Idrissi en Michel Hoebink
21-08-2007
Karima Tieleman transformeerde eerst van man tot vrouw en zes jaar later bekeerde ze zich tot de islam. Maar ook onder de gelovigen vindt ze niet de acceptatie waarop ze gehoopt had. Ze ziet het als haar lot dat ze haar hele leven onbegrip en afwijzing moet trotseren. "Ik ben blij met mijn leven, maar soms word je het vechten moe."
karima_tielemans
Karima: van man naar vrouw naar moslima
Foto: RNW
"Je bent een vrouw, want je bent geen man." Karima Tieleman (31), blozend Hollands gezicht omlijst door een zwarte sluier, praat zacht en een beetje verlegen. Na lang wikken heeft ze erin toegestemd haar verhaal te vertellen.
Donker dal
"Eigenlijk ben ik een meisje." Karima wist het zelf al op haar achtste, maar in de puberteit vertelt ze het aan haar ouders. Die schrikken zich een ongeluk en nemen haar mee naar de dokter. In de jaren tachtig is transseksualiteit nog een groot taboe. Ze wordt opgenomen op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis in Utrecht. Ze komt in een donker dal terecht. Haar middelbare school - ook daar wordt ze niet geaccepteerd - mislukt; ze doet twee zelfmoordpogingen. De enige persoon die haar begrijpt is haar jongere zusje.
Op haar zeventiende besluit ze niet langer tegen de wereld te vechten en als man te gaan leven. Ze gaat in de tuinbouw werken en 's avonds in de discotheek kijkt ze naar meisjes die haar niet aantrekken.
Vrouwenbaan
Drie jaar houdt ze het vol en dan loopt ze vast. Uiteindelijk kiest ze voor haar eigen waarheid. In het VU-ziekenhuis in Amsterdam, waar inmiddels enige expertise is op het gebied van transseksualiteit, vindt ze steun. Daar krijgt ze voor het eerst in haar leven te horen dat het mag: Ze mag zich erop voorbereiden als een meisje te gaan leven. Een paar jaar later, op haar vierentwintigste, vindt de operatie plaats en wordt ze vrouw. Ze gaat werken als verkoopster in een schoenenwinkel in Rotterdam. Een echte vrouwenbaan. "Na die operatie ben ik pas gaan leven."
Maar een makkelijk leven is het niet. Nieuwe vrienden haken af zodra ze haar verhaal horen, en ook met relaties heeft ze weinig geluk. Haar grootste liefde bedriegt haar en blijkt uiteindelijk getrouwd te zijn. Sindsdien weet ze dat ze altijd afgewezen zal worden en wil ze geen relaties meer.
Tweede bekering
Vorig jaar vond haar 'tweede bekering' plaats. In de schoenenwinkel waar ze werkte, had ze een leuk contact met Marokkaanse klanten. Jonge gehoofddoekte vrouwen die haar vertelden over de islam. Ze voelde zich geaccepteerd door die vrouwen, op een vanzelfsprekende manier die nieuw voor haar was. En dat is precies wat haar in de islam aantrekt: "In de islam word je geaccepteerd zoals je bent." Uiteindelijk besluit ze zich te bekeren. Ze gaat naar een moskee in de buurt en spreekt de shahada, de geloofsbelijdenis uit.
Nu heeft ze een Arabische naam, Karima. Ze gaat als moslima door het leven. En niet zomaar een moslima, maar eentje die dat in haar kleding duidelijk zichtbaar maakt: haar lichaam, dat ze na zoveel narigheid in overeenstemming bracht met haar geest, is volledig bedekt door een zwarte hijab, die alleen haar gezicht vrijlaat. Zelfs haar handen zijn in zwarte handschoenen gestoken.
De afwijzing blijft Karima achtervolgen. Op straat wordt ze regelmatig uitgescholden vanwege haar streng islamitische kledij. "Wat je niet allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt!"
Medegelovigen
Maar ook onder haar medegelovigen ontmoet ze de nodige weerstand. In de moskee waar ze zich bekeerd heeft, willen de vrouwen niet met haar samen bidden en de mannen ook niet. De imam, die ze enigszins voor zich gewonnen heeft met haar verhaal, bedenkt een oplossing: hij reserveert een speciale plek voor haar, niet bij de mannen en niet bij de vrouwen. Dat is aardig van die imam, maar toch maakt het Karima verdrietig, want de imam heeft besloten dat haar plek in de moskee alleen toegankelijk is via de manneningang.
Ze besluit naar een andere moskee te gaan waar ze haar verhaal voor zich houdt. Maar ze is er nog geen week of het gonst er al van de geruchten. Ze wordt op het matje geroepen bij de imam die haar zonder omhaal vraagt of ze nog een mannelijk geslachtsdeel heeft. 'Nee!' roept ze uit, 'ik ben volledig vrouw, het staat zelfs in mijn paspoort!' De imam besluit dat ze welkom is en laat haar bij de vrouwen bidden. Ook die verwelkomen haar in hun midden. 'Je bent een vrouw, want je bent geen man', zeggen ze en daarmee is de kous af. Toch merkt Karima na verloop van tijd dat het steeds leger wordt om haar heen. De vrouwen blijken weg te blijven omdat hun mannen hen verbieden naar de moskee te gaan. Vanwege haar. Wederom besluit ze de moskee te verlaten.
Rotte appels
Ze heeft de islam omarmd omdat ze voelde dat die haar accepteerde, maar nu wordt ze door de gelovigen opgejaagd en afgewezen. Hoe kan dat nou? Karima heeft er over nagedacht en is tot de slotsom gekomen dat er een verschil bestaat tussen de islam en de islamitische cultuur. De islam is goed, die vergeeft en accepteert haar, maar de islamitische cultuur, daar is van alles mis mee. Als Nederlanders haar aanspreken over de islam en ze uitleg moet geven over islamitische terreur volgt ze dezelfde redenering. 'Rotte appels heb je overal', zegt ze dan. 'Maar die terreur heeft met de islam niks te maken. De islam zegt juist dat we zulke dingen niet mogen doen!'
Nu bidt Karima in verschillende moskeeën in Den Haag en Amsterdam, waardoor ze het verzet steeds een stapje voor blijft. Ondanks haar problemen met de gelovigen blijft haar relatie met Allah goed. Soms zit ze uren in de moskee met Allah te praten. Ze heeft er wel begrip voor dat mensen moeite met haar hebben, maar dat maakt het voor haar niet gemakkelijker. "Ik ben, al-hamdu li-llah (God zij geprezen), blij met mijn leven. Maar soms word je er wel moe van; het is iedere dag vechten."
Link met foto!
http://static.rnw.nl/migratie/www.werel ... redirected
Door Karima Idrissi en Michel Hoebink
21-08-2007
Karima Tieleman transformeerde eerst van man tot vrouw en zes jaar later bekeerde ze zich tot de islam. Maar ook onder de gelovigen vindt ze niet de acceptatie waarop ze gehoopt had. Ze ziet het als haar lot dat ze haar hele leven onbegrip en afwijzing moet trotseren. "Ik ben blij met mijn leven, maar soms word je het vechten moe."
karima_tielemans
Karima: van man naar vrouw naar moslima
Foto: RNW
"Je bent een vrouw, want je bent geen man." Karima Tieleman (31), blozend Hollands gezicht omlijst door een zwarte sluier, praat zacht en een beetje verlegen. Na lang wikken heeft ze erin toegestemd haar verhaal te vertellen.
Donker dal
"Eigenlijk ben ik een meisje." Karima wist het zelf al op haar achtste, maar in de puberteit vertelt ze het aan haar ouders. Die schrikken zich een ongeluk en nemen haar mee naar de dokter. In de jaren tachtig is transseksualiteit nog een groot taboe. Ze wordt opgenomen op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis in Utrecht. Ze komt in een donker dal terecht. Haar middelbare school - ook daar wordt ze niet geaccepteerd - mislukt; ze doet twee zelfmoordpogingen. De enige persoon die haar begrijpt is haar jongere zusje.
Op haar zeventiende besluit ze niet langer tegen de wereld te vechten en als man te gaan leven. Ze gaat in de tuinbouw werken en 's avonds in de discotheek kijkt ze naar meisjes die haar niet aantrekken.
Vrouwenbaan
Drie jaar houdt ze het vol en dan loopt ze vast. Uiteindelijk kiest ze voor haar eigen waarheid. In het VU-ziekenhuis in Amsterdam, waar inmiddels enige expertise is op het gebied van transseksualiteit, vindt ze steun. Daar krijgt ze voor het eerst in haar leven te horen dat het mag: Ze mag zich erop voorbereiden als een meisje te gaan leven. Een paar jaar later, op haar vierentwintigste, vindt de operatie plaats en wordt ze vrouw. Ze gaat werken als verkoopster in een schoenenwinkel in Rotterdam. Een echte vrouwenbaan. "Na die operatie ben ik pas gaan leven."
Maar een makkelijk leven is het niet. Nieuwe vrienden haken af zodra ze haar verhaal horen, en ook met relaties heeft ze weinig geluk. Haar grootste liefde bedriegt haar en blijkt uiteindelijk getrouwd te zijn. Sindsdien weet ze dat ze altijd afgewezen zal worden en wil ze geen relaties meer.
Tweede bekering
Vorig jaar vond haar 'tweede bekering' plaats. In de schoenenwinkel waar ze werkte, had ze een leuk contact met Marokkaanse klanten. Jonge gehoofddoekte vrouwen die haar vertelden over de islam. Ze voelde zich geaccepteerd door die vrouwen, op een vanzelfsprekende manier die nieuw voor haar was. En dat is precies wat haar in de islam aantrekt: "In de islam word je geaccepteerd zoals je bent." Uiteindelijk besluit ze zich te bekeren. Ze gaat naar een moskee in de buurt en spreekt de shahada, de geloofsbelijdenis uit.
Nu heeft ze een Arabische naam, Karima. Ze gaat als moslima door het leven. En niet zomaar een moslima, maar eentje die dat in haar kleding duidelijk zichtbaar maakt: haar lichaam, dat ze na zoveel narigheid in overeenstemming bracht met haar geest, is volledig bedekt door een zwarte hijab, die alleen haar gezicht vrijlaat. Zelfs haar handen zijn in zwarte handschoenen gestoken.
De afwijzing blijft Karima achtervolgen. Op straat wordt ze regelmatig uitgescholden vanwege haar streng islamitische kledij. "Wat je niet allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt!"
Medegelovigen
Maar ook onder haar medegelovigen ontmoet ze de nodige weerstand. In de moskee waar ze zich bekeerd heeft, willen de vrouwen niet met haar samen bidden en de mannen ook niet. De imam, die ze enigszins voor zich gewonnen heeft met haar verhaal, bedenkt een oplossing: hij reserveert een speciale plek voor haar, niet bij de mannen en niet bij de vrouwen. Dat is aardig van die imam, maar toch maakt het Karima verdrietig, want de imam heeft besloten dat haar plek in de moskee alleen toegankelijk is via de manneningang.
Ze besluit naar een andere moskee te gaan waar ze haar verhaal voor zich houdt. Maar ze is er nog geen week of het gonst er al van de geruchten. Ze wordt op het matje geroepen bij de imam die haar zonder omhaal vraagt of ze nog een mannelijk geslachtsdeel heeft. 'Nee!' roept ze uit, 'ik ben volledig vrouw, het staat zelfs in mijn paspoort!' De imam besluit dat ze welkom is en laat haar bij de vrouwen bidden. Ook die verwelkomen haar in hun midden. 'Je bent een vrouw, want je bent geen man', zeggen ze en daarmee is de kous af. Toch merkt Karima na verloop van tijd dat het steeds leger wordt om haar heen. De vrouwen blijken weg te blijven omdat hun mannen hen verbieden naar de moskee te gaan. Vanwege haar. Wederom besluit ze de moskee te verlaten.
Rotte appels
Ze heeft de islam omarmd omdat ze voelde dat die haar accepteerde, maar nu wordt ze door de gelovigen opgejaagd en afgewezen. Hoe kan dat nou? Karima heeft er over nagedacht en is tot de slotsom gekomen dat er een verschil bestaat tussen de islam en de islamitische cultuur. De islam is goed, die vergeeft en accepteert haar, maar de islamitische cultuur, daar is van alles mis mee. Als Nederlanders haar aanspreken over de islam en ze uitleg moet geven over islamitische terreur volgt ze dezelfde redenering. 'Rotte appels heb je overal', zegt ze dan. 'Maar die terreur heeft met de islam niks te maken. De islam zegt juist dat we zulke dingen niet mogen doen!'
Nu bidt Karima in verschillende moskeeën in Den Haag en Amsterdam, waardoor ze het verzet steeds een stapje voor blijft. Ondanks haar problemen met de gelovigen blijft haar relatie met Allah goed. Soms zit ze uren in de moskee met Allah te praten. Ze heeft er wel begrip voor dat mensen moeite met haar hebben, maar dat maakt het voor haar niet gemakkelijker. "Ik ben, al-hamdu li-llah (God zij geprezen), blij met mijn leven. Maar soms word je er wel moe van; het is iedere dag vechten."
Link met foto!
http://static.rnw.nl/migratie/www.werel ... redirected
- Kim Femme
- dagelijks aanwezig
Ik zou zeggen: "Lees eens een krant""In de islam word je geaccepteerd zoals je bent."
Begrip? Onbegrijpelijk!Ze heeft er wel begrip voor dat mensen moeite met haar hebben
"Verdroom je leven niet, leef je dromen"
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
Kvraag me af wat de topicstarter hier mee wil duidelijk maken.... Of is t n vervolg op dit stukje?
Overigens wel grappig dat je dit artikel gebruikt. Er is al een gebruiker op deze website die op een moslimforum met dit artikel juist meer begrip kweekte onder moslims.
In dat geval mogen we inderdaad blij zijn met onze zogenaamde christelijke inslag van dit land...je weet wel, waar relifunda's in Staphorst en Bunschoten homo's weigeren om te huwen en je in de kerk als zondig en ziek gezien wordt als je T bent...Je zou hoogstens kunnen zeggen dat deze moslims juist heel erg goed aangepast zijn aan de christelijke waarden en normen van dit land!anastasia schreef:maar je mag dus geen moreel bezwaar maken tegen het subsidiëren van geboortes van nog meer onopgevoede probleemjongeren en potentiele relifunda's in achterstandswijken?
Overigens wel grappig dat je dit artikel gebruikt. Er is al een gebruiker op deze website die op een moslimforum met dit artikel juist meer begrip kweekte onder moslims.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
En de krant is gelukkig wel een zaligmakend medium... Kzou zeggen: loop n moskee binnen en praat eens met moslims.... De moslima's waar ik t mee heb besproken hebben er niks op tegen en behandelen mij als een van hen.Kim Femme schreef:Ik zou zeggen: "Lees eens een krant""In de islam word je geaccepteerd zoals je bent."
Begrip? Onbegrijpelijk!Ze heeft er wel begrip voor dat mensen moeite met haar hebben
Er geen begrip voor hebben dat een ander er geen begrip vor heeft.... dat is dan wel begrijpelijk?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
-
- Eredivisie
Niet echt, ik denk dat vooral de Telegraaf-lezers juist eens wat minder de krant zouden moeten lezen. Die 'krant' praat je alleen maar angsten aan. De Telegraaf en dat soort media scheppen het beeld dat er vanuit Islamitische hoek een ware straatterreur gaande is tegen homoseksuelen, joden, etc. De feiten: homoseksuelen worden landelijk gezien net zo vaak door autochtonen dan door allochtonen in elkaar geslagen (vaak gaat het om een bekende, bron) en anti-semitisme neemt juist af terwijl geweld tegen moslims juist toeneemt (bron).AM_ber_79 schreef:En de krant is gelukkig wel een zaligmakend medium...
Elke daad van geweld of onverdraagzaamheid is er een teveel, maar we moeten mensen aanspreken op hun individuele daden en niet een volledige bevolkingsgroep voor de daad van een ander verantwoordelijk stellen, want dan ben je net zo onverdraagzaam en geen haar beter. En als je het dan toch doet, doe het dan b.v. eens in het gezicht van mijn Marokkaanse collega, een harde werker, die geen enkel probleem met mij heeft maar die zich wel continu tegen allerlei onterechte aantijgingen van Telegraaf-lezers moet verdedigen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
-
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Ik woon al ruim 20 jaar in Den Haag, tussen allochtonen, waarvan er veel moslim zijn.
Daarnaast werk ik al ruim 12 jaar bij een bedrijf, waar ook veel collega's moslim zijn.
Puur uit eigen ervaring kan ik vertellen dat 99% van de negatieve reacties die ik krijg, volledig voor rekening zijn van (moslim)allochtonen.
En nee, dit zijn niet alleen opstandige jongeren!
Het is waar; niet alle allochtonen discrimineren, maar alle discriminatie komt WEL van allochtonen
Daarnaast werk ik al ruim 12 jaar bij een bedrijf, waar ook veel collega's moslim zijn.
Puur uit eigen ervaring kan ik vertellen dat 99% van de negatieve reacties die ik krijg, volledig voor rekening zijn van (moslim)allochtonen.
Het is waar; niet alle allochtonen discrimineren, maar alle discriminatie komt WEL van allochtonen
- Prescilla
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Hier kan ik me dus volledig bij aansluiten dat de meeste problemen bij allochtonen vandaan komen ik maak het zelf vaak genoeg mee dat ik wordt uitgescholden door marokaanse turkse of andere rassen van buitenlandse afkomst. Dus vind het ook niet vreemd dat nederlanders een haat krijgen aan allochtone mensen tuurlijk heb je er ook goede tussen zitten maar de rotte appels blijf je er ook tussen houden natuurlijk.Robijntje schreef:Ik woon al ruim 20 jaar in Den Haag, tussen allochtonen, waarvan er veel moslim zijn.
Wat ik doe als ze me uitschelden voor wat dan ook ik loop naar ze toe en vraag gelijk waarom ze mij discrimineren terwijl zij de grootste gediscrimineerde groep zijn. En dat zij wel beter moeten weten dat discriminatie niet leuk is ik ga niet terug schelden dat werkt toch niet. Ik sta gelukkig sterk in me schoenen en laat dan ook niet met me sollen en de reactie die je ziet als je gelijk op ze af stapt en de vraag stelt zegt al meer dan genoeg omdat ze het niet verwachten dat je naar ze toe komt en een vraag stelt. Ze zijn gelijk verbouwereerd en weten dan opeens niets meer te zeggen een betere aanpak kun je dus niet hebben wat mij betreft
Groetjes Prescilla
-
- Eredivisie
Denken jullie nu echt dat autochtonen zoveel beter zijn dan die allochtonen? Lees voor de lol eens wat opmerkingen op sites als Geenstijl of nu.nl als het weer eens over transseksuelen gaat. Dat zijn echt vooral autochtonen die daar posten hoor. Het enige verschil is misschien dat de gemiddelde autochtoon een stuk minder direct is dan b.v. een Marokkaan en het niet in je gezicht durft te zeggen, maar achter je rug lachen ze je net zo hard uit.
Al die transen die ontslagen worden, hebben die allemaal allochtone werkgevers? Ik dacht het toch echt niet hoor.
groeten,
Joandelynn
Al die transen die ontslagen worden, hebben die allemaal allochtone werkgevers? Ik dacht het toch echt niet hoor.
groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
Ik heb in een eerdere post wel eens GS aangehaald en daar was het publiek erg ruimdenkend over TSen.
Overigens wordt er de laatste tijd opvallend veel aandacht besteed aan gender dysforie zoals laatst bij "de taarten van Abel" en andere jeugdseries.
In geen enkel geval heb ik een negatief oordeel kunnen ontdekken.
(en eerlijk gezegd verbaasde mij dat in positieve zin)
Hetzelfde kan ook gezegd worden van geïntegreerde delen van de allochtone Nederlanders. Van Mary (Mariposa) begreep ik dat de buurt rond de lounge niet veel problemen meer veroorzaakt met de bezoekers aldaar...
Overigens wordt er de laatste tijd opvallend veel aandacht besteed aan gender dysforie zoals laatst bij "de taarten van Abel" en andere jeugdseries.
In geen enkel geval heb ik een negatief oordeel kunnen ontdekken.
(en eerlijk gezegd verbaasde mij dat in positieve zin)
Hetzelfde kan ook gezegd worden van geïntegreerde delen van de allochtone Nederlanders. Van Mary (Mariposa) begreep ik dat de buurt rond de lounge niet veel problemen meer veroorzaakt met de bezoekers aldaar...
- Prescilla
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Tuurlijk zijn er ook atochtonen die evenmin niet beter zijn als allochtonen. Maar het overschot wat je uitscheld of wat dan ook zijn toch de allochtonen en die doen het ook niet in je gezicht die doen het pas als je een aantal meter voorbij bent en dan pas durven ze iets te zeggen.joandelynn schreef:Denken jullie nu echt dat autochtonen zoveel beter zijn dan die allochtonen? Lees voor de lol eens wat opmerkingen op sites als Geenstijl of nu.nl als het weer eens over transseksuelen gaat. Dat zijn echt vooral autochtonen die daar posten hoor. Het enige verschil is misschien dat de gemiddelde autochtoon een stuk minder direct is dan b.v. een Marokkaan en het niet in je gezicht durft te zeggen, maar achter je rug lachen ze je net zo hard uit.
groeten,
Joandelynn
Dat geld net zo voor autochtonen die durven ook pas na een paar meter iets te zeggen daar zal ik dan ook op afstappen net als bij de allochtonen. Maar mijn ervaringen die ik heb gehad tot nu toe zijn toch alleen maar allochtonen.
Op de site geen stijl kom ik niet nooit geweest omdat de naam alleen al mij niet aanspreekt de titel zegt het al ze hebben daar geen stijl. Zo zijn er genoeg sites waar je problemen kan ontdekken over genderdysfore mensen neem maar eens een kijkje hier op het forum dan zal je ook genoeg vinden en nee het is geen steek onder water of even oude koeien uit de sloot halen maar hier gebeurden ook dat soort dingen. Terwijl dit een site is voor t-girls.
Groetjes Prescilla
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
In mijn geval was dit absoluut niet het geval. Ja, ik ben op een vervelende manier nageroepen door allochtone jongeren, maar ook de autochtone jongeren (uit mijn eigen buurtje, 250 meter van mijn huis) konden er ook wat van. Omgekeerd heb ik zowel leuke dingen met allochtonen als met autochtone mensen meegemaakt.Robijntje schreef:Het is waar; niet alle allochtonen discrimineren, maar alle discriminatie komt WEL van allochtonen
Nee, ik weet heel goed hoe het is om door een groep van 40 allochtone jongeren nageroepen te worden en het probleem daarvan wil ik zeker niet bagetaliseren. Maar eerlijk: mensen zijn mensen. Onafhankelijk van hun huidskleur laten sommigen een leukere kant zien dan anderen...
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik hoop niet dat jij ooit ruw uit je sprookjeswereld wordt gehaald Frederique want dat gun je niemand... maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Steek wat op van de dames die hier schrijven en spreken vanuit de dagelijkse praktijk in grote steden. Het blijft nl niet altijd bij woorden. En zeker gezien de oplopende frustraties van tegenwoordig zou ik niet zo gerust zijn met zo'n naive houding.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt en waar je wel-of-niet komt en op welke tijdstippen.
Ik weet 't: ik ben geen feestbeest. Maar desondanks ben ik, ook in de tijd dat ik tussen man-en-vrouw inleefde, wel rond 01:00 in de nachttreinen/nachtbussen gereisd en bij het centraal station in Amsterdam geweest. Het was geen probleem. Ook in trams 5 en 51 (waar Jos Megens van de VU regelmatig voor waarschuwt) had ik nooit problemen. In "mijn" bussen 170, 172, 142, 300 in de regio Amsterdam: nooit een probleem gehad. Natuurlijk is er veel om mij gelachen (ZOWEL door autochtonen ALS door allochtonen), maar ik had een walkman en de mogelijkheid om me af te sluiten van wat er om mij heen gebeurde loste veel problemen op.
Tot slot: met alle respect voor jou, maar wat ik schrijf zijn MIJN ervaringen. Die ervaringen zijn niet negatiever t.o.v. allochtonen dan t.o.v. autochtonen. Dat je bang moet zijn voor je leven als je een allochtoon tegenkomt en dat autochtonen nooit iets doen is echt buiten de waarheid. Ik ben nooit in elkaar geschopt, ben nooit fysiek bedreigd. Niet door autochtonen EN niet door allochtonen.
Overigens: wat zijn jouw ervaringen? Of is jou ook nooit iets overkomen en presenteer je hier alleen je angsten?
Groetjes,
Frederique
Ik weet 't: ik ben geen feestbeest. Maar desondanks ben ik, ook in de tijd dat ik tussen man-en-vrouw inleefde, wel rond 01:00 in de nachttreinen/nachtbussen gereisd en bij het centraal station in Amsterdam geweest. Het was geen probleem. Ook in trams 5 en 51 (waar Jos Megens van de VU regelmatig voor waarschuwt) had ik nooit problemen. In "mijn" bussen 170, 172, 142, 300 in de regio Amsterdam: nooit een probleem gehad. Natuurlijk is er veel om mij gelachen (ZOWEL door autochtonen ALS door allochtonen), maar ik had een walkman en de mogelijkheid om me af te sluiten van wat er om mij heen gebeurde loste veel problemen op.
Tot slot: met alle respect voor jou, maar wat ik schrijf zijn MIJN ervaringen. Die ervaringen zijn niet negatiever t.o.v. allochtonen dan t.o.v. autochtonen. Dat je bang moet zijn voor je leven als je een allochtoon tegenkomt en dat autochtonen nooit iets doen is echt buiten de waarheid. Ik ben nooit in elkaar geschopt, ben nooit fysiek bedreigd. Niet door autochtonen EN niet door allochtonen.
Overigens: wat zijn jouw ervaringen? Of is jou ook nooit iets overkomen en presenteer je hier alleen je angsten?
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
In Nederland is 'generaliseren' altijd zo'n vies woord. Op het moment dat het over moslims gaat is er altijd weer net iemand die toevallig wel een hele aardige moslim buurman heeft.
Als deze groep nu niet zo veel problemen zou veroorzaken zou die aardige buurman niet zo uitblinken.
Ik vind generaliseren eigenlijk gewoon heel menselijk en logisch en niets meer of minder dan een voor mezelf getrokken conclusie uit opgedane ervaringen.
Zo vind ik moslims eng, Amerikanen oppervlakkig maar Surinamers juist weer heel prettig in de omgang maar Polen alcohol verslaafd en hou ik er rekening mee dat alle medewerkers van het Hofnarretje pedofielen zijn.....ik snap ook wel dat dat bullshit is maar ik zou toch mijn kind er niet brengen!
En zo is het ook met moslims. Mohammed, Hassan en Ahmed zijn waarschijnlijk hele aardige kerels, maar kom ik s'avonds een groep moslimjongeren tegen ga ik liever aan de overkant lopen.
Als deze groep nu niet zo veel problemen zou veroorzaken zou die aardige buurman niet zo uitblinken.
Ik vind generaliseren eigenlijk gewoon heel menselijk en logisch en niets meer of minder dan een voor mezelf getrokken conclusie uit opgedane ervaringen.
Zo vind ik moslims eng, Amerikanen oppervlakkig maar Surinamers juist weer heel prettig in de omgang maar Polen alcohol verslaafd en hou ik er rekening mee dat alle medewerkers van het Hofnarretje pedofielen zijn.....ik snap ook wel dat dat bullshit is maar ik zou toch mijn kind er niet brengen!
En zo is het ook met moslims. Mohammed, Hassan en Ahmed zijn waarschijnlijk hele aardige kerels, maar kom ik s'avonds een groep moslimjongeren tegen ga ik liever aan de overkant lopen.
Dat noem ik echt je kop in het zand steken. Het valt me trouwens op dat je erg irrationeel bent ... je eigen zonderlinge ervaring als uitgangspunt nemen voor de dagelijks realiteit waarin veel homo's lesbo's, joden, transseksuelen, zelfs gehandicapte en bejaarde mensen moeten leven, dat is toch wereldvreemd?Frederique_ schreef: Ik weet 't: ik ben geen feestbeest. Natuurlijk is er veel om mij gelachen (ZOWEL door autochtonen ALS door allochtonen), maar ik had een walkman en de mogelijkheid om me af te sluiten van wat er om mij heen gebeurde loste veel problemen op.