een dubbele transformatie... van man naar vrouw naar moslima

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ja hoor, ik ben wereldvreemd.

Veel plezier gewenst in jouw wereld, waarin je bang moet zijn voor van alles en nogwat, waar je niet de straat meer op durft omdat er wel eens wat-dan-ook zou kunnen gebeuren...

...laat mij maar leven in mijn werelds vreemde wereld...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Ik ben niet bang, ik neem alleen wat Prescilla en Robijntje hier schrijven stukken serieuzer dan jouw bijdrage, zij staan midden in het leven nl.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Oh? Dus mensen die het met jou eens zijn staan midden in het leven, mensen die het niet met jou eens zijn niet?

En kan het zijn dat ik je eens IRL ontmoet heb en dat je jezelf toen Mila noemde?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Prescilla
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Prescilla »

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet dagelijks of wekelijks gebeurt maar ja het gebeurt wel dat je zo nu en dan uitgescholden of nageroepen of wat dan ook wordt.Maar bang ben ik zeker niet voor de grote boze buitenwereld aangezien ik er dagelijks in rondloop weet ik wat voor types er rondlopen en ja dat zijn de goede en de slechte en soms kom je gewoon even een slechte tegen die je gelijk verrot scheld maar ja schelden doet geen pijn gelukkig..

Kan er dus ook niet bij dat dit niet bij anderen gebeurt want het gebeurt zelfs bij vriendinnen van mij die geboren vrouwen zijn en die worden evengoed uitgescholden of wat dan ook door allochtonen.

Dus ik kan er niet bij dat er sommigen zijn die nooit uitgescholden worden of wat dan ook neem aan dat dat die personen ook wel eens is overkomen en er gewoon niet over willen spreken dat kan ook natuurlijk.
Groetjes Prescilla
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Zodra je ook maar iets afwijkt van de geldende norm zal je merken dat je nageroepen en soms allerlei verwensingen naar je hoofd krijgt. Goth vrienden van me worden bv regelmatig uitgescholden voor heks of satanist. Allochtoon of autochtoon, t zijn allemaal mensen. Zij tegen wij, lang leve de verdeeldheid. En in hoe verre is iemand allochtoon als t iemand van de derde of vierde generatie is? Als je naar je eigen stamboom kijkt zal je zien dat er ook bij jou veel buitenlands bloed in je lijf zit. Ben je dan gelijk allochtoon? Nee, laten we de maatschappij lekker verdelen in 2 kampen, daar wordt de wereld echt zp veel beter van...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Frederique_ schreef: En kan het zijn dat ik je eens IRL ontmoet heb en dat je jezelf toen Mila noemde?
Nee, ik heb nog nooit de naam Mila gevoerd. Ik kan me ook niet herinneren dat ik een Frederique hebt ontmoet, als dat je echte naam is.
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

AM_ber_79 schreef: Nee, laten we de maatschappij lekker verdelen in 2 kampen, daar wordt de wereld echt zp veel beter van...
Nee laten we lekker onze kop in het zand steken en wegkijken zoals in WO2... dat is een goed idee!
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Ah, eindelijk. De te verwachten godwin...
Erger u niet. Verwonder u slechts.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

anastasia schreef:Nee laten we lekker onze kop in het zand steken en wegkijken zoals in WO2... dat is een goed idee!
Degenen die hun kop in het zand steken zijn degenen die zwijgend toekijken terwijl er haat gezaaid wordt tegen moslims, of nog erger, degenen die er aan meedoen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

joandelynn schreef:
anastasia schreef:Nee laten we lekker onze kop in het zand steken en wegkijken zoals in WO2... dat is een goed idee!
Degenen die hun kop in het zand steken zijn degenen die zwijgend toekijken terwijl er haat gezaaid wordt tegen moslims, of nog erger, degenen die er aan meedoen.
Ik heb wilders nog nooit horen roepen dat marocs 3 hoog van een flat gegooid moeten worden, zo beschaafd is ie nog! En het zijn toevallig wel de joden homo's en transseksuelen die uit hun huis worden gejaagd. Dat Nederlanders hier nu boos over zijn is meer dan terecht. Dat je n maroc bent en moslim betekent niet dat je tegelijkertijd geen nazi, fascist of rascist kunt zijn.

ps ik ben btw geen Wilders aanhanger of stemmer.
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Als je wil gaan zeggen dat marocs/moslims/whatever homofoob, antisemiet of tegen transseksuelen zijn, kan je hoogstens zeggen dat ze zich verdomde goed hebben aangepast aan de christelijke traditie. 8)
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

anastasia schreef:Ik heb wilders nog nooit horen roepen dat marocs 3 hoog van een flat gegooid moeten worden, zo beschaafd is ie nog!
Ik heb Wilders recentelijk nog etnische zuiveringen van Palestina horen bepleiten. Dat noem ik niet alleen onbeschaafd, dat noem ik gewoon fascisme.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Geert W had het over JORDANIE en idd; geen enkele moslim maakt zich druk over het feit dat Jordanie zo'n 25 jaar eerder dan Israel gesticht is op........PALESTIJNS GRONDGEBIED ten behoeve van het Hashemitische koningshuis en nou niet bepaald ten behoeve van de Palestijnen, inmiddels zo'n 70% van de Jordaanse bevolking.
Dus wat Geert bedoelt is: Jordanie is gesticht op Palestijns grondgebied en geen enkele moslim of palestijn maakt zich daar druk over. Dus: Israelische Palestijnen; move over to Jordania en leef daar in 'vrede' .

Verder maken de 'de toch zo betrokken' NL moslims broeders en zusters zich niet zo druk over het feit dat in Irak zo'n beetje iedere week shi'itische moslims sunnitische moslims bij dozijnen tegelijk opblazen en vice versa.

Indonesische moslim dienstmeisjes die zwaar mishandeld en verkracht worden in oa Saudi Arabie; onze moslim broeders en zusters slapen er niet minder om. Hoe gruwelijk de foto's ook die in de media verschijnen.

Daarbij heb ik tot nu toe nog niet gehoord over groepjes Wilders aanhangers die door de straten trekken om marok moslims te vervolgen maar andersom wel.
Groepjes marok moslims die door de straten van de grote NL steden trekken om herkenbare joden, homo's EN hoofddoekloze NL vrouwen te vervolgen in de meest letterlijke zin van het woord.

Dus, meneer Bolkestein die herkenbare joden maar adviseert om uit NL te vertrekken omdat 'er geen toekomst hier voor hun is'............who's next requested to leave? Homo's? Die ook al bij dozijnen tegelijk hun huis en buurt uit geterroriseerd worden?

En waar zouden die dan naar toe moeten emigreren? En hoofddoekloze NL toch maar een hoofddoek op zodat ze in de grote steden maar niet meer luidkeels voor HOER uitgemaakt worden door die oh zo vriendelijke, tolerante moslim jongens en mannen?

Het moet wel heeeeeeeeeeeeeeel erg met je gesteld zijn om dit islamo fascisme NIET te kunnen of willen zien.

EN niet te kunnen of willen zien dat zeer zwaar moslimgeweld, vervolging, verkrachting enzenz van moslims onderling er niet zo toe doet bij onze 'bezorgde en betrokken' moslim broeder en zusters.

Want moslims onderling, dan is alles gepermitteerd.
estherv
daar ben ik weer

dit staat in de spits!! 26 dec 2010 .

Bericht door estherv »

Geloof mij maar dat is niet waar,wat de eerste persoon boven mij schreef.Ik geloof het voor geen 7 cent ,moslim ?
Je weet niet waar je het over hebt!
Ze nemen geen travestiet in hun gemeenschap op of ts, ze willen 1 ding.
Weet ik bij feiten!
Dat hun alle landen in handen krijgen,linksom of rechtsom.
Maar daar horen geen personen bij van deze site ,ik wil wel feiten geven door hun texten neer te zetten maar,een ongeloving typen blijft bij zijn verhaal.

Zweepslagen voor travestietenIn Soedan hebben negentien mannen gistermiddag publiekelijk zweepslagen gekregen, omdat zij vrouwenkleren en make-up droegen. Dat meldt persbureau Reuters vandaag. Een rechtbank veroordeelde de groep gisterochtend voor openbare zedenschennis.

De politie viel binnen tijdens een feest in een voorstad van Khartoem en arresteerde de mannen. De travestieten, die ieder 30 keer zweepslagen kregen, probeerden volgens getuigen krampachtig hun gezicht te verbergen voor ruim 200 moslims die van de afranseling kwamen genieten.

dit staat in de spits!! 26 dec 2010 .
geloof je me nu dat dit niet kan?

Travestiet mag geen vrouw knippenImams in Indonesië hebben een fatwa uitgevaardigd tegen het knippen en stylen van vrouwenharen door travestieten. De maatregel werd door afgevaardigden van 125 islamitische kostscholen afgekondigd na een vergadering, meldt de Jakarta Globe vandaag.

De imams stellen dat travestieten mannen zijn en daarom volgens de Koran geen vrouwen mogen aanraken als zij niet hun echtgenotes of bloedverwanten zijn. Zij vinden dat travestieten uit schoonheidssalons geweerd moeten worden. ''Ze kunnen wel nog mannen knippen, geen probleem'', aldus een van de geestelijk leiders.
estherv
daar ben ik weer

Bericht door estherv »

Transseksualiteit en islam
door Abdulwahid van Bommel

De islamitische traditie staat niet toe dat mannen vrouwenkleren dragen en andersom. Wanneer een man make-up draagt in een grote islamitische stad, krijgt hij veel belangstelling. Over het algemeen maken schriftgeleerden bezwaar tegen wasl, de kunstmatige verlenging van haar, of het hoofd kaal scheren en dragen van pruiken, tatoeëren. Verder tegen washr, ruimte maken tussen de voortanden en tegen namas, het epileren van de wenkbrauwen, omdat het wordt omschreven als afwijkend van de natuurlijke manier waarop Allah de mens heeft geschapen. Iedereen begrijpt dat wenkbrauwen er zijn om het zweet niet in je ogen te laten lopen, dus waarom zou je ze willen verwijderen? Tegen het epileren van gezichtsbeharing die vrouwen op mannen doen lijken - zoals baarden en snorren - bestaat geen bezwaar. De internationale islamitische conferenties over medische ethiek hebben een consequentere logica in de beslissingen van schriftgeleerden gebracht, maar op lokaal niveau bestaat nog veel willekeur.

Islamitische schriftgeleerden zijn echter geen tegenstanders van transseksualiteit. De Iraanse schriftgeleerde Hodjatulislam Kariminia schreef zijn doctoraalscriptie over de gevolgen van sekseveranderende operaties voor de islamitische wet. Hij is de belangrijkste expert voor vragen als: heeft een man of vrouw toestemming nodig van zijn of haar echtegeno(o)t(e) om een sekseveranderende operatie te ondergaan? Zijn zij automatisch gescheiden na de operatie? En wat gebeurt er met de bruidsgave en het aandeel in de erfenis na de operatie? Kariminia beschouwt transseksualiteit als een mensenrecht.

Wanneer een sekseverandering wordt aangevraagd, omdat iemand is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken, wordt de ingreep aanvaardbaar geacht als men van één van beide lichamelijke geslachtskenmerken wil worden verlost. Hierbij wordt het medische oordeel meegewogen of een dergelijke operatie mogelijk en wenselijk is. Indien mogelijk, dan wordt het geslachtsorgaan waarvoor men heeft gekozen gereconstrueerd zodat men daarover volledig kan beschikken. Dit wordt gezien als een psychosomatisch proces, waarbij men uiteindelijk volledig over een eenduidige identiteit kan beschikken en waarmee het bereiken van menselijk geluk waarschijnlijker wordt. Verandering van sekse, vergroten van borsten en ingrepen gericht op alleen maar een meer gevarieerde lustbeleving worden over het algemeen vanuit de moslimethiek als overbodig en in sommige gevallen als ontoelaatbaar beschouwd.

In de hightech ziekenhuizen van het rijke deel van de moslimwereld maakt geld echter veel mogelijk. In 1988 was het nog onmogelijk begrip op te brengen voor een student medicijnen die zich van een man in een vrouw had laten veranderen. Deze student, Sayyid Abdullah, voelde de aanwezigheid van vrouwelijke organen in zijn lichaam. Dit bracht dr. Izzat Ashmallah, arts in het Umbâba-ziekenhuis, ertoe de penis van de student operationeel te verwijderen en in zijn lichaam een opening aan te brengen in de vorm van een vagina. De student veranderde vervolgens zijn/haar naam in Sally. De ingreep kreeg bekendheid en werd voorgelegd aan een mufti, Atiyya Saqr. Saqr legde uit dat deze operatie niet door de islamitische wet werd gerechtvaardigd en dat de student een zondaar was. Zijn redenering luidde dat de neiging tot de andere sekse te willen behoren niet noodzakelijkerwijs hoefde te leiden tot een sekseveranderende operatie. De operatie lijkt een tragische afloop te hebben, want er openbaarden zich geen verdere vrouwelijke kenmerken bij de student, wiens vrouwelijke neigingen niet konden worden bevredigd binnen een door de islam gelegitimeerde seksuele relatie. Volgens de mufti moest de student hierna - en niet voorafgaand aan de operatie - beschouwd worden als een mukhannath of khuntha, een androgyn of hermafrodiet. De operatie had naar zeggen van de mufti niets opgelost maar eerder een probleem gecreëerd.

Samenvattend wordt er volgens de schriftgeleerden vanuit gegaan dat - ondanks het feit dat de operatie een verandering in de schepping van Allah betekent - zowel plastische chirurgie in het algemeen als een sekseveranderende operatie - is toegestaan, indien daarmee een persoonlijke en veel stress veroorzakende emotionele situatie wordt opgelost. Het is ook belangrijk dat iemand zichzelf na de operatie als 'man' óf 'vrouw' kan definiëren. Misschien is het overbodig te zegen dat medisch noodzakelijke ingrepen altijd zijn toegestaan. Zeven jaar later stond de hoogste soennitische autoriteit in Egypte, de Azhar Universiteit in Cairo, in een fatwa - een gezaghebbende uitspraak - transseksualiteit onder bovengenoemde condities toe. Sinds de toestemming zijn ongeveer twintig sekse-operaties in Egypte geregistreerd. Het waren vooral mannen die zich hebben laten 'ombouwen' tot vrouwen. In zekere zin een nuancering van het negatieve ‘vrouwbeeld’ binnen en buiten de moslimwereld.

Abdulwahid van Bommel is docent geestelijke verzorging en schrijver.

Reacties

16-2-2007 Wim Haan
transseksualiteit en islam
Beste Abdulwahid van Bommel,

Laat ik beginnen met u te complimenteren met de poging om het thema transseksualiteit positief neer te zetten vanuit Islamitisch perspectief. Ik denk dat dat een goed initiatief is op dit moment. Er is veel discussie over genderdiversiteit en Islam. En een genuanceerd geluid vanuit een islamitische autoriteit kan heel waardevol zijn!
Staat u mij toe een aantal kleine kanttekeningen te maken bij uw betoog. Ik ben geen islamwetenschapper en mijn kennis van koran, hadith en overleveringen is niet groot. Maar ik ben wel al een aantal jaren bezig met het thema transgender en religie en heb daarbij speciale aandacht voor de islamitische traditie.
Laat ik mijn reactie in een aantal punten verdelen:
1) in uw standpuntbepaling hutselt u verschillende concepten en realiteiten door elkaar: u spreekt over travestie, transseksualiteit en interseksualiteit, maar in uw beschouwingen waar de schriftgeleerden standpunten bepalen maakt u helaas niet duidelijk op welk van die zeer onderscheiden gebieden die betrekking hebben: Al Azhar in Egypte bijvoorbeeld heeft bijna uitsluitend uitspraken gedaan over interseksualiteit;
2) er is een groot onderscheid tussen gezaghebbende uitspraken over transseksualiteit binnen de soennitische en shiitische traditie. Het zogenaamde Mekka van transseksuelen dat gelegen zou zijn in Teheran en Iran is met name door uitspraken en een fatwa van Ruhollah Khomeini gefundeerd; volgens anecdotes die breed zijn uitgemeten op internet zijn die met name het resultaat van zijn irritatie en annoyance door het toedoen van een vertwijfelde transseksueel die Khomeine persoonlijk heeft weten te overtuigen van de urgentie en ernst van de transseksuele identiteit;
3) u merkt op dat men in islamitische landen vreemd opkijkt van een man in vrouwenkleren en voorzien van make-up; helaas gaat dat nog wel een graadje verder: travestie en homoseksualiteit in een aantal islamitische landen mogen rekenen op strenge straffen; nu is het helaas zo dat in het internationaal vertoog rond transseksualiteit een noodzakelijke voorwaarde om voor een geslachtsverandering in aanmerking te komen is dat men een aantal jaren in de rol van het andere geslacht leeft; in Iran bijvoorbeeld maar zeker in Saoudi Arabië, Oman en andere arabische landen, zou dat worden aangemerkt als travestie, mensen zijn dus hun leven niet zeker als ze zich zouden houden aan de verplichtingen die de zogenaamde Standards of Care met zich mee brengen;
4) de meningsvorming rond seksualiteit en gender in zijn algemeenheid wordt in de islamitische wereld helaas voornamelijk bepaald door een beperkt aantal bronnen (ik doel niet op de koran, hadith en andere islamitische overleveringen, maar op recent wetenschappelijk onderzoek in de arabische wereld); het boekwerk van Heba Kotb wordt in dat verband vaak aangehaald: http://www2.hu-berlin.de/sexology/GESUN ... /kotb2.htm
Die bevindingen stemmen helaas niet erg optimistisch over mogelijk positieve veranderingen in denkwijze rond themas als transseksualiteit.
5) Veel islamitische landen kennen natuurlijk varianten van transseksualiteit, maar ze worden vaak anders benoemd; in het islamitisch deel van Noord-India hebben we het over de Hijras, in Oman over de Xanith; maar tegelijkertijd is de houding tegenover transseksualiteit heel erg cultuurbepaald, en zijn de mensen die een vrije houding voorstaan ten aanzien van dit fenomeen naarstig op zoek naar duidelijke bronnen (bijvoorbeeld Maleisië, overwegen Soenitisch, en dus helaas niet op de lijn van het liberale stand van de shiïtische traditie in de lijn van Khomeini).
6) de situatie van gendervarianten in islamitische landen is helaas over het algemeen uitermate tragisch, en het is vaak een kwestie van to be or not to be,
vanuit dat laatste perspectief moet ik toch helaas vaststellen dat uw analyse van de thematiek zijn tekortkomingen heeft: u schetst een beeld dat in de islamitische wereld overwegend een uitermate negatieve en discriminerende keerzijde kent.

Maar desalniettemin is het goed om het thema verder te exploreren. En ik hoop zeker dat de komende jaren ook meer publicaties over transseksualiteit en islam zullen verschijnen.

Ik dank u dus hartelijk voor uw initiatief.

Vriendelijke groet,
wim haan of wel yemisi een bekende bij travestie org schreef dit in 2007
maar, lees het vorige en zie ,dat ze hun niet toelaten als het erop aan komt.Wim Haan, producten: Bezinningscentrum Vrije Universiteit Amsterdam heeft hoop gehad maar, verloor van de wanhoop.
Plaats reactie