Verandering t.a.v. de vergoeding van genitale epilatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Verandering t.a.v. de vergoeding van genitale epilatie

Bericht door Frederique_ »

Verandering t.a.v. de vergoeding van genitale epilatie
13 januari 2011
Vanaf 1 januari 2011 is er een verandering t.a.v. de vergoeding van genitale epilatie van toepassing.

Omdat verzekeraars (in het verleden) géén contracten met haar- en huidtherapeuten afsloten en patiënten (in het verleden) vaak niet duidelijk genoeg geïnformeerd waren over de noodzaak van genitale epilatie, was het bestuur van het genderteam met VUmc overeengekomen de kosten van de genitale epilatie tijdelijk te vergoeden. VUmc heeft, zonder juridische verplichting, deze kosten enkele jaren vergoed.

Helaas is aan deze tegemoetkoming vanaf 1 januari 2011 een einde gekomen. Dat betekent voor patiënten die momenteel bezig zijn of gaan starten met genitale epilatie dat zij met hun zorgverzekeraar contact moeten opnemen of deze behandelingen worden vergoed.

De voorwaarden voor epilatie van de baardregio en perineum/scrotum staan gedetailleerd beschreven in de pakketadviezen van CVZ. Ons is niets bekend over veranderingen van deze aanbevelingen. Let wel: aanbevelingen. Het staat elke verzekeraar vrij zich wel of niet te houden aan deze aanbevelingen. U doet er daarom goed aan om vooraf bij uw verzekering na te gaan hoe de epilatie behandelingen worden vergoed.

Voor alle duidelijkheid, rekeningen met betrekking tot epilatie uit het jaar 2010 zullen nog op de oude manier door VUmc worden betaald. Vanaf 2011 moeten patiënten hun rekeningen met datum 2011 direct bij de zorgverzekeraar declareren.

Met vriendelijke groet,

Genderteam VUmc
[bron: website VUmc]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Overigens: het CvZ was van mening dat de kosten voor epilatie van het geslachtsgebied bij de totale kosten van de geslachtsoperatie horen. Dus klinkt het ook logisch dat als de VU zelf geen epilatiebehandelingen aanbiedt, ze dan toch in ieder geval de kosten van de epilatiebehandelingen bij andere aanbieders vergoedt...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Hoi Frederique,
Frederique_ schreef:Overigens: het CvZ was van mening dat de kosten voor epilatie van het geslachtsgebied bij de totale kosten van de geslachtsoperatie horen. Dus klinkt het ook logisch dat als de VU zelf geen epilatiebehandelingen aanbiedt, ze dan toch in ieder geval de kosten van de epilatiebehandelingen bij andere aanbieders vergoedt...
Ik volg je niet helemaal, het is toch helemaal niet logisch dat de VU behandelingen vergoedt? Dat is de taak van de verzekeraars.

Wel ben ik van mening dat de VU het bij het verkeerde eind heeft. Volgens mij gaat het wel degelijk om een bindende uitspraak van het CvZ en is elke verzekeraar verplicht om genitale epilatie vanuit de basisverzekering te vergoeden. Ik heb het genderteam hier ook al een mail over gestuurd, maar helaas nog geen antwoord op gekregen.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Oh wacht, ik had het volgende stukje nog niet gelezen in die uitspraak van het CvZ:
Om voldoende verwijdering van haren in de regio genitalis voor de geslachtsveranderende operatie te bereiken zijn circa 6 behandelingen nodig. Het ziekenhuis moet voorzien in de epilatie en de kosten ervan moeten in de DBC die gebruikt wordt voor de vaginoplastiek respectievelijk penisconstructie, worden verdisconteerd.
Dit is toch een beetje een vage uitspraak hoor. Het VUmc moet blijkbaar de epilatie verzorgen volgens het CvZ, maar voldoet hier niet aan, en levert dus eigenlijk incomplete zorg als ik dit zo lees.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

Zucht kan ik mijn verzekeraar dus dubbel onder druk gaan zetten
Iemand een link naar die voorstellen CVZ

Ook lekker dat je dit via via moet horen en dat het vu dat niet zelf actief meld :evil:
marinth
ForumFan
Berichten: 340
Lid geworden op: wo okt 13, 2010 14:18

Bericht door marinth »

dat is indd erg slordig van ze Tijgertje, maar daar staan ze om bekend :)
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

http://www.cvz.nl/binaries/live/CVZ_Int ... suelen.pdf:

"Epilatie van het perineo-scrotaal/vaginaal gebied
Deze epilatie – indien medisch noodzakelijk - maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de vaginoplastiek en penisconstructie. Deze ingrepen (inclusief epilatie) behoren tot de te verzekeren prestaties."
Kijk ook eens op de genderkalender !
Kimkimkimkim
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: do dec 16, 2010 11:14

Bericht door Kimkimkimkim »

Dus het is eigenlijk wel goed nieuws dan toch?
Over welke techniek gaat het eigenlijk? IPL? VPL, electronogwat?
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Nee, dat de VU dit niet meer betaald is geen goed nieuws: ze leggen hun probleem terug bij de patiënt die nu (telkens individueel) weer moet stechelen met de zorgverlener of die de epilatie van het geslachtsgebied nu wel-of-niet wil vergoeden. En laten we eerlijk zijn: met de uitspraak van de CvZ in de hand kun je het de zorgverzekeraars niet kwalijk nemen dat ze zeggen "vraag maar aan de VU voor vergoeding, want epilatie zit in de prijs van de operatie". Als de VU vervolgens zegt "wij zijn nergens toe verplicht en vraag maar aan de zorgverlener om een vergoeding" dan zit de patiënt tussen twee groepen die beide niet gaan willen betalen...

Tot eind 2010 vergoedt de VU volgens mij elke bestaande techniek (ze hebben in ieder geval mijn laserbehandelingen bij Korpos wel altijd vergoed).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Kimkimkimkim
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: do dec 16, 2010 11:14

Bericht door Kimkimkimkim »

Frederique_ schreef:Nee, dat de VU dit niet meer betaald is geen goed nieuws: ze leggen hun probleem terug bij de patiënt die nu (telkens individueel) weer moet stechelen met de zorgverlener of die de epilatie van het geslachtsgebied nu wel-of-niet wil vergoeden. En laten we eerlijk zijn: met de uitspraak van de CvZ in de hand kun je het de zorgverzekeraars niet kwalijk nemen dat ze zeggen "vraag maar aan de VU voor vergoeding, want epilatie zit in de prijs van de operatie". Als de VU vervolgens zegt "wij zijn nergens toe verplicht en vraag maar aan de zorgverlener om een vergoeding" dan zit de patiënt tussen twee groepen die beide niet gaan willen betalen...

Tot eind 2010 vergoedt de VU volgens mij elke bestaande techniek (ze hebben in ieder geval mijn laserbehandelingen bij Korpos wel altijd vergoed).

Groetjes,

Frederique
Mhah, maar als iemand ergens anders zou worden behandeld. In Groningen of Gent bijvoorbeeld en die zouden het niet krijgen zou er ook een oneerlijke situatie ontstaan.
Jaimee
Eredivisie
Berichten: 620
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 21:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jaimee »

Je kunt ook een chirurg uitzoeken die de haarzakjes er met de hand uitsnijdt. Scheelt veel pijn en ongemak.
Brenda1980
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: ma feb 19, 2007 17:02
Locatie: Alkmaar

Bericht door Brenda1980 »

Ik heb vandaag de bevestiging gehad van het VU halve wegen deze week stuurt het genderteam een brief naar de zorgverzekeraar om te vragen om dit te vergoeden.

de lopende patienten krijgen hier ook een brief van...

maar het blijft een raar verhaal, waarom moeten we er zelf achter komen en waarom werdt er niet voor 31-12-2010 hierover ingelicht kon je daar met je verzekeringpakket rekening houden.

sterkte voor iedereen
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Kimkimkimkim schreef:Mhah, maar als iemand ergens anders zou worden behandeld. In Groningen of Gent bijvoorbeeld en die zouden het niet krijgen zou er ook een oneerlijke situatie ontstaan.
In Groningen heeft men te maken met dezelfde regels als de VU. Dat maakt dus geen verschil: als het goed is vergoedt ook het UMCG de epilatiekosten (of: voert men de epilatie zelf uit). Als men dat niet doet dan gaat men net zo goed tegen het CvZ-advies in als de VU dat doet.

Hoe het zit met vergoedingen van kosten in het buitenland weet ik niet precies. Volgens mij hebben verzekeraars daar redelijk de vrije hand in in wat ze wel-of-niet vergoeden en in welke mate...

@Jaimee: bij de VU kiest men hier bewust niet voor. De reden is dat men bang is dat het wondherstel minder goed is als je dit -ook- nog doet. (En, naar eigen ervaring: het lichaam heeft moeite genoeg met het wondherstel, zo slecht vind ik die afweging niet).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Toen ik nog liet epileren, op dat moment via Pulse Light methode in Groene Hartziekenhuis, wilde m'n behandelaar daar dat ook wel doen, maar het moest dan toch genoteerd worden als gezichtsbeharingsverwijdering (leuk voor scrabble :P ) dus in dezelfde tijd en geld dat je aan je baard zou besteden.
Ik had toen een machtiging voor 7500 gulden aan behandelingen maximaal, dus kon makkelijk.
Ja, dat niks hielp en te pijnlijk en nog behaard als een kameel is een ander verhaal, maar zo was het toen. Ben daar voor het laatst geweest in 2005 of 2006 geloof ik.
Ik droom, dus ik ben.
Kimkimkimkim
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: do dec 16, 2010 11:14

Re: Verandering t.a.v. de vergoeding van genitale epilatie

Bericht door Kimkimkimkim »

Frederique_ schreef:De voorwaarden voor epilatie van de baardregio en perineum/scrotum staan gedetailleerd beschreven in de pakketadviezen van CVZ.
Frederique? Enig idee waar deze voorwaarden/informatie te vinden is?

Ik heb van het genderteam een brief meegekregen dat ontharing van het gezicht onontbeerlijk is, maar ik moet er nu dus zelf mee naar de zorgkostenverzekeraar. Zou handig zijn wanneer ik ze kan wijzen op iets van het CVZ

Edit: Toch nog zelf gevonden
http://www.cvz.nl/binaries/live/cvzinte ... suelen.pdf
Plaats reactie