Documentaire Dick Schwaab

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Documentaire Dick Schwaab

Bericht door Frederique_ »

Hallo,

Naar gender wordt best veel onderzoek gedaan. Een van de bekendere onderzoeken is van Dick Schwaab, die hersenonderzoek deed bij onder meer transseksuelen. Je vindt een link naar een documentaire over hem op de site van de Humanistische Omroep: http://www.human.nl/programma-38974-profiel:-dick-swaab

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Geweldige man!
En heeft veel voor homo's en transseksuelen betekent.
Wat ik me afvraag, hij vertelt ook in de docu dat hormonen de hersenen aansturen, dan kun je je afvragen of de hersens ook niet veranderen door HRT. En of dat onderzoek ook gedaan is met transseksuelen die geen HRT hebben ondergaan (wel lastig) lol.
Ik herinner me dat daar wat kritiek over was, en twijfel of het onderzoek wel betrouwbaar was.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Vind je dit soort onderzoek interessant, zie dan ook dit bericht op transman.nl

Groetjes,

Frederique
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik vind Schwaab's onderzoek gevaarlijk onderzoek. Waar ik vooral bang voor ben is dat behandelaars dit soort onderzoek in de toekomst gaan gebruiken om vast te stellen wie ze wel-of-niet moeten behandelen voor transseksualiteit.

De reden dat ik behandeld ben is mijn gevoel. Niet de grootte van het gebiedje in de hersenen. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft, want de reden dat mijn leven als man on-leefbaar was en dat mijn lichaam MOEST veranderen ligt in mijn gevoel, ONafhankelijk van hoe mijn hersenen er uit zien.

Nog even afgezien van het feit dat transgendere gevoelens soms veel minder binair zijn dan man-OF-vrouw. En de noodzaak van behandling minder binair ligt dan gehele-behandeling-OF-geen-enkele-behandeling. En dat je ook daar dus enorme uitgleiders kunt krijgen als je je binnen de diagnostiek op de vorm van de hersenen baseert in plaats van op mensen hun gevoelens.

Er is nog zoveel wat we niet weten... Dat maant tot enorme voorzichtigheid in conclusies... Dat mis ik wel wat in de (soms) provocerende uitspraken van dhr. Schwaab.
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Ik denk dat het alleen maar goed is. En ik denk ook dat daar op termijn wel uit zal gaan komen dat er verschillende vormen van transseksualiteit zijn.
En de diagnostiek verandert echt niet van de een op de andere dag van een geestelijke naar een puur lichamelijke. Ze weten nog veel te weinig van de hersenen om op die kennis een diagnose te baseren.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

anastasia schreef: Wat ik me afvraag, hij vertelt ook in de docu dat hormonen de hersenen aansturen, dan kun je je afvragen of de hersens ook niet veranderen door HRT. En of dat onderzoek ook gedaan is met transseksuelen die geen HRT hebben ondergaan (wel lastig) lol.
Ik herinner me dat daar wat kritiek over was, en twijfel of het onderzoek wel betrouwbaar was.
Voor zover ik begrepen heb zijn er vervolgonderzoeken gedaan die hebben uitgesloten dat het door HRT kwam.

Ik kan zijn boek "Wij zijn ons brein" ook absoluut aanraden, heb het pas gelezen en het leest heel erg gemakkelijk weg.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
marinth
ForumFan

Bericht door marinth »

Wat leuk ! Bedankt voor de tip !
Hexley
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Hexley »

Frederique_ schreef:Ik vind Schwaab's onderzoek gevaarlijk onderzoek. Waar ik vooral bang voor ben is dat behandelaars dit soort onderzoek in de toekomst gaan gebruiken om vast te stellen wie ze wel-of-niet moeten behandelen voor transseksualiteit.
Frederique_ schreef:Vind je dit soort onderzoek interessant, zie dan ook dit bericht op transman.nl
Het lijkt niet dat men psychologen inwisselt voor neurologen en slagers of zo, met Swaab's resultaten kun je in de praktijk weinig
maar die scanners tja... Nee volgens mij kun je beter zeggen dat Swaab's resultaten interessant zijn en die scanner dat kan gevaarlijk zijn maar goed.....
anastasia schreef:dan kun je je afvragen of de hersens ook niet veranderen door HRT. En of dat onderzoek ook gedaan is met transseksuelen die geen HRT hebben ondergaan
Dat onderzoek @ Transman.nl is met proefkonijntjes zonder HRT, het zal waarschijnlijk wel een vervolg krijgen.
Er was een genderteam bij betrokken dus met HRT kunnen ze vast ook wel regelen, of anders de oude proefkonijntjes na een tijdje gewoon recyclen...
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Schwaab heeft altijd de neiging nogal door te draven.

Natuurlijk bepaalt je brein uiteindelijk wat je doet. Dat is geen nieuws. Maar wat moet je met die informatie?

En wat Schwaab dan veronderstelt, namelijk dat daarmee alles vastligt na de geboorte, klopt niet. Als het wel klopte, zou een mens nooit meer iets kunnen leren. Gelukkig kunnen we dat wel en wij mensen, kunnen dat zelfs heel goed. Dat betekent dus dat het brein flexibel is en zich kan aanpassen. Maar daar hoor je Schwaab niet over.

En heel merkwaardig is dan dat hij veronderstelt dat dat brein gedurende de zwangerschap als het ware pas echt gevormd wordt. Als je denkt dat dat brein echt heel belangrijk is, en dat is het natuurlijk, dan begrijp je wel dat de natuur dat niet overlaat aan kleine, toevallige hormoonfluctuaties.

Schwaab vindt ook verschillen in het brein tussen bijvoorbeeld homo's en hetero's. En vervolgens weet hij het absoluut zeker. Die verschillen moeten zijn aangeboren. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet, want je vindt ook verschillen in het brein tussen Londense taxichauffeurs en gewone chauffeurs.

Die onderzoeken van Schwaab zijn vaak ook niet gerepliceerd door andere onderzoekers. De vraag is dan: is het echt zo of vindt Schwaab het alleen in zijn vaak behoorlijk unieke onderzoek?
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Plaats reactie