Wordt de SRS vergoed als dit buiten Nederland plaats vindt?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Wordt de SRS vergoed als dit buiten Nederland plaats vindt?

Bericht door EvaLvanE »

Iemand vertelt mij dat zorgverzekeraars alleen de SRS vergoeden als de operatie in Nederland plaatsvindt.
Als je - zoals ik - het traject ingaat via de Psycho Informa Groep (ook wel aangeduid als Tanja van Hengel) is de kans niet groot dat je de SRS in Nederland kunt laten uitvoeren, maar dat kan op diverse locaties in België en Duitsland dan weer wel.
Als zorgverzekeraars dan echter weigeren die kosten te dragen zou dat wel heel vervelend zijn!
Erger u niet. Verwonder u slechts.
joandelynn
Eredivisie

Re: Wordt de SRS vergoed als dit buiten Nederland plaats vin

Bericht door joandelynn »

EvaVanA schreef:Iemand vertelt mij dat zorgverzekeraars alleen de SRS vergoeden als de operatie in Nederland plaatsvindt.
Onzin, ik hoor tegenwoordig zelfs steeds vaker verhalen van mensen die het zelfs in Thailand (buiten de EU) nog vergoed krijgen.

Maar vraag me niet precies wat de regels zijn. Ik geloof dat als er een te lange wachtlijst voor een bepaalde behandeling is, de zorgverzekeraar verplicht is om diezelfde behandeling in een ander EU-land te vergoeden. Hierbij krijg je wel alleen het maximale bedrag dat ze in Nederland zouden vergoeden, dus de kans bestaat dat je dan bij moet betalen. Ook moet er geloof ik vaak voorgeschoten worden en krijg je later pas het geld terug van de zorgverzekeraar.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Kimkimkimkim
ff weer wat posten

Bericht door Kimkimkimkim »

Het makkelijkst gaat het als het in een ziekenhuis gebeurd dat gecontracteerd is door je zorgkostenverzekeraar. Dan krijg je maximaal 100% vergoed van het Nederlandse tarief.

Bij niet gecontracteerde zorg kan de vergoeding lager zijn. Maar via aanvullende verzekering kan het dan weer wel vergoed worden.

In principe moet het dus vergoed worden. Maar dat is theorie. In de praktijk zijn zorgkostenverzekeraars niet zo makkelijk.

Het zal dus een hoop geregel zijn. Maar dat wist je natuurlijk al als je bij Tanja zit. Maar je hebt gewoon recht op het kiezen van een zorgverlener dus ik neem aan dat het uiteindelijk wel vergoed wordt.
Kimkimkimkim
ff weer wat posten

Bericht door Kimkimkimkim »

Op de website van het college van zorgverzekeraars staat trouwens een positieve uitspraak over vergoeding van SRS in Thailand van iemand die ook het traject à la Tanja heeft gedaan.

Op de website zoeken onder transseksuelen
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Gevonden: pagina 3, Het geschil. Dank je wel, Kim!

En je hebt gelijk; het is me duidelijk dat ik de regie zelf in de hand heb, maar ik zie niet op tegen regelwerk. De tijdrovende procedure van het VUmc zou voor mij veel erger zijn, mede gezien mijn leeftijd.

groeten
Eva
Erger u niet. Verwonder u slechts.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Hoi Eva,

Vriendinnen van mij zijn in Thailand geopereerd en hebben het vergoed gekregen, maar ze hebben het vooraf wel met de verzekering geregeld en achteraf terugbetaald gekregen.

Groetje Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Plaats reactie