Genderkliniek Gent: ervaring?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Genderkliniek Gent: ervaring?

Bericht door LauraTG »

Hallo iedereen,

In februari heb ik mijn eerste afspraak in de Genderkliniek in Gent. Zijn er mensen met ervaring in dit centrum? Naarmate de datum dichterbij komt ben ik heel zenuwachtig. Hoe waren de ervaringen ? positief of negatief?
Gaarne zoveel mogelijk reacties
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Tip: kijk eens op het forum van de Vlaamse Gender Kring ( www.vlaamsegenderkring.be ), daar lopen meer mensen rond met ervaringen in Gent. Ik hoor te veel verschillende meningen om zo maar "ja, doen!" of "nee, niet doen!" te kunnen schrijven...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

bedankt voor het advies. Ik zal het eens proberen
*Barbara*
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 23:08
Locatie: Brugge

Bericht door *Barbara* »

Hoi Laura,

ik heb vandaag een afspraak gemaakt met de Genderkliniek van het UZ Gent. Eind april ga ik voor mijn eerste gesprek.
Het moet voor jou wel erg spannend zijn om heel binnenkort een eerste keer te gaan.
Mijn huisarts had al positieve ervaring met deze genderkliniek.

Barbara
Gebruikersavatar
leonie1
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: do jun 23, 2011 9:59
Locatie: moreac

Bericht door leonie1 »

Ik ben ook bezig via UZ gent , heb echter eerst gesprekken en onderzoeken gehad via anthe - kontich , waarna ik doorverwezen werd naar uz gent , dokter Heylens .
Met deze heb ik reeds een goed gesprek gehad , en deze verzekerde me dat binnen 2 jaar maximum 2 1/2 jaar , alles voor me achter de rug zou zijn , ik ben al 65 jaar , en op deze leeftijd telt elk jaartje , ik wil ook graag nog enkele jaren gelukkig door het leven gaan als vrouw .

Ik woon in bretagne-frankrijk , doch ik heb gekozen voor uz gent in belgie , ik ben zelf belg van antwerpen afkomstig , maar hier in bretagne is het triestig gesteld met transsexuelen .
Eigenlijk is frankrijk , dat zich toch wil voordoen als een modern land toch heel ouderwets , vind ik , geen euthanasie , nog steeds verboden , homo's , lesbiennes , mogen hier nog steeds niet huwen , en , transsexuelen zijn nog maar over 3 jaar uit de wet gehaalt dat ze gek zijn en dienen opgesloten te worden .
Nu weet ik dat er in de stad LYON , een ziekenhuis zou zijn met een genderteam , maar .... ik woon in bretagne , en gent is 800 km van me en lyon meer dan 1.000 km

Ik had met dokter heylens in oktober 2011 een afspraak , en hij wist me te zeggen dat ik , gezien de afstand die ik moet doen ( 800 km ) ineens alle testen mag doen , en als de uitslagen van de testen goed zijn , ineens met androcur en hormonen mag starten .
Die testen gebeuren op 28 februari , om 8 uur s'morgens nuchter daar zijn , en tot s'middags , dan wat eten , en dan een afspraak met dokteres Verhaeghe van dermatologie , en daarna nog eens met dokter Heylens .
Ik heb tot nu het volle vertrouwen in het genderteam van het UZ gent
*Barbara*
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 23:08
Locatie: Brugge

Bericht door *Barbara* »

Bedankt Leonie. Je hebt in je bericht meteen mijn grootste zorg weggenomen: de leeftijd.
Ik ben zelf bijna 46 jaar en ik maakte mijn vooral zorgen over hoever ik, ondanks :-? mijn ouderdom, nog zou geraken in de transitie.

Leonie, als ik het goed begrijp, heb je na het eerste gesprek geen voorschriften gekregen. Moest je dan de periode oktober - februari gewoon wachten op de volgende afspraak (met testen) of heb je toch iets meegekregen om enige vooruitgang te maken?

Barbara
Gebruikersavatar
leonie1
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: do jun 23, 2011 9:59
Locatie: moreac

Bericht door leonie1 »

*Barbara* schreef:Bedankt Leonie. Je hebt in je bericht meteen mijn grootste zorg weggenomen: de leeftijd.
Ik ben zelf bijna 46 jaar en ik maakte mijn vooral zorgen over hoever ik, ondanks :-? mijn ouderdom, nog zou geraken in de transitie.

Leonie, als ik het goed begrijp, heb je na het eerste gesprek geen voorschriften gekregen. Moest je dan de periode oktober - februari gewoon wachten op de volgende afspraak (met testen) of heb je toch iets meegekregen om enige vooruitgang te maken?

Barbara
je ziet , 46 jaar ben je nog een mooie jonge dame hihihihi .
Ze screnen je eerst grondig pschychologisch , als je daar groen licht krijgt , gaan ze je lichamelijk nakijken , maar eer dat gebeurd geven ze je een paar maand tijd om nog eens goed na te denken , je mag niet vergeten dat de weg naar vrouw onomkeerbaar is , daarom lassen ze een periode in of je geen spijtoptant bent .
pschychologisch heb ik einde oktober groen licht gekregen , dan kwam men spijtoptant periode, die nu nog bezig is , en 28 februari gaan ze lichamelijk helemaal testen hoeveel testosteron is er nog in men bloed , hoe is het met hart- lever- nieren - longen enz... ze moeten een totaal beeld krijgen van men gezondheid , na deze uitslag gaan ze vegaderen en beslissen ze of ik verder mag met hormonen en androcur enz...

Voorschriften krijg je pas als je volledig groen licht daarvoor hebt gekregen en eerst pschychologisch ook groen licht hebt gekregen , dit alleen al kan meer dan 1 jaar duren in sommige gevallen waar twijfel is .
Bij mij 2 maand , en het licht stond op groen .

Zo simpel gaat het nu ook weer niet hoor
de periode van oktober tot einde februari is gewoon een periode om te zien of je het vol houd , daar zijn geen medicaties bij nodig hoor .

Maar maak je over je ouderdom dus niet druk , als je gezondheid ok is , maar als jezelf 100 % wil gaan leven als vrouw , moet je uw eigen ook wat geduld en kans geven
*Barbara*
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 23:08
Locatie: Brugge

Bericht door *Barbara* »

Bedankt voor de info (en het compliment :oops: :wink: ), Leonie.

Mijn emmertje geduld is nu weer bijna helemaal vol. Ik had al gelezen dat er heel wat tijd gegund wordt om aan zelfreflectie te doen. Het is, inderdaad, ook wel een hele grote stap in ons leven. Ondertussen neem ik rustig mijn tijd om verder open te bloeien.

Dat betekend dat we met z'n drieën dit jaar naar de Gentse Genderkliniek gaan.
Zijn er nog meiden die 'onderweg' zijn en Gent gekozen hebben?

Barbara
Gebruikersavatar
leonie1
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: do jun 23, 2011 9:59
Locatie: moreac

Bericht door leonie1 »

ho maar , we zijn niet de enige hoor die afspraken maken met het genderteam van het UZ gent .

Het word daar druk bezocht .

heb je ook een afspraak met dokter Heylens ?

Zij gerust , ze geven je geen groen licht als ze niet 100% zeker zijn dat je volledig transsexueel bent , aan U ze te overtuigen .
begin dus niet , bv> ik voel me soms vrouw en soms man , want dan ???
*Barbara*
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 23:08
Locatie: Brugge

Bericht door *Barbara* »

Ik bedoelde drie van dit forum. Er zullen er inderdaad wel een stuk meer zijn.

Ja, inderdaad, mijn eerste afspraak is bij dokter Heylens. Ergens tussen polio 3 & 4.

Ik ben al 45 jaar een vrouw. Daar moet ik geen seconde over twijfelen. Alleen heb ik nu zo het gevoel dat ik tientallen lagen mannenkleren moet uittrekken vooraleer ik verschijn. Zoveel jaar van zelfverloochening en anderen niet willen beschamen, is niet zomaar weg te vegen. Maar ik kom er wel. Ik voel me steeds meer openbloeien. Tegen eind april ben ik er helemaal, zeker weten.

Barbara
Gebruikersavatar
leonie1
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: do jun 23, 2011 9:59
Locatie: moreac

Bericht door leonie1 »

*Barbara* schreef:Ik bedoelde drie van dit forum. Er zullen er inderdaad wel een stuk meer zijn.

Ja, inderdaad, mijn eerste afspraak is bij dokter Heylens. Ergens tussen polio 3 & 4.

Ik ben al 45 jaar een vrouw. Daar moet ik geen seconde over twijfelen. Alleen heb ik nu zo het gevoel dat ik tientallen lagen mannenkleren moet uittrekken vooraleer ik verschijn. Zoveel jaar van zelfverloochening en anderen niet willen beschamen, is niet zomaar weg te vegen. Maar ik kom er wel. Ik voel me steeds meer openbloeien. Tegen eind april ben ik er helemaal, zeker weten.

Barbara
ik wens je veel moed toe , en duim voor je in april .
Mijn ouderdom schijnen ze toch als uitzondering te nemen , ken nog iemand die zijn transitie volledig af is , en zij is 68 jaar , inmiddels al terug hertrouwd met een man , en ho zo gelukkig .

Ps ; die verloochening en schaamte heb ik nog 20 jaar langer gedragen , ik ben pas verleden jaar in juni volledig gecapituleerd voor men gender probleem , ik was gewoon op , kon niet meer , er moest iets gebeuren of ik was hier niet meer , nu ik gekozen heb voor leonie , krijg ik terug zin in het leven .
Een gouden raad = ga er voor , en laat je door niets of niemand van de wijs brengen .
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Ik heb op 7 feb een afspraak met dr Heylens, ik ben best wel zenuwachtig. Ik neem eigenlijk al hormonen dus voordat ik groen licht kreeg maar met mijn medische achtergrond, ben ik wel intensief mt al deze zaken bezig geweest, ook met diagnostiek.
Hopelijk gaan ze me direct afschieten, want voor mijn is het duidelijk dat ik transseksueel ben. daarom wil zo snel mogelijk met de transitie beginnen. Het enige obstakel is mijn familie en omgeving informeren, wat voor mij heel moeilijk is.
Gebruikersavatar
leonie1
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: do jun 23, 2011 9:59
Locatie: moreac

Bericht door leonie1 »

LauraTG schreef:Ik heb op 7 feb een afspraak met dr Heylens, ik ben best wel zenuwachtig. Ik neem eigenlijk al hormonen dus voordat ik groen licht kreeg maar met mijn medische achtergrond, ben ik wel intensief mt al deze zaken bezig geweest, ook met diagnostiek.
Hopelijk gaan ze me direct afschieten, want voor mijn is het duidelijk dat ik transseksueel ben. daarom wil zo snel mogelijk met de transitie beginnen. Het enige obstakel is mijn familie en omgeving informeren, wat voor mij heel moeilijk is.
je neemt al hormonen ? waar heb je die dan verkregen ??
wie heeft je die voorgescheven ? en ben je eerst grondig onderzocht door een endocrinoloog ?
Dan moet je niet meer beginnen aan je transitie ?? je bent al bezig ?
Of wat moet ik me erbij voortstellen ?

een normaal begin van transitie , is gesprekken met een pschycholoog of pschychiator , dit kan kort of lang duren , en als je groen licht hebt gekregen , kan je naar de endocrinoloog , maar .... ze lassen wel een aantal maanden proef in , om te zien of je geen spijtoptant bent .

Dokter Heylens is een vriendelijke zachte mens hoor , en zal je niet afschieten , gewoon in alle kalmte alles uitleggen , hij zal je wel helpen .
je moet tegen Dokter Heylens zeker niet gaan zeggen of vragen " snel " te zijn , want daar trapt deze niet in hoor , integendeel .

ik wens je veel succes .
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

het is inderdaad fijn dat minstens 3 vrouwen naar het UZ Gent gaan. Jullie hebben me ook wat meer zelfvertrouwen gegeven voor mijn afspraak op 7 feb.
Plaats reactie