Medische behandeling/ ~begeleiding

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

joandelynn schreef:Wat wel een instinker is: de DBC telt mee voor het eigen risico in het jaar waarin de DBC geopend is. Ik had maar 2 gesprekken in 2008 en de rest in 2009, maar omdat ik in 2008 een maximaal vrijwillig eigen risico had moest ik uiteindelijk toch nog een flinke mep zelf betalen. In feite betaal je dan over 2008 voor gesprekken die je pas in 2009 gevoerd hebt. Een beetje krom vind ik.
Het is maar net hoe je het bekijkt, ik ben mijn eigen risico al kwijt op het moment dat ik naar de apotheek geweest met recept van de pijnpoli. Je hebt de gesprekken in 2008 gevoerd feitelijk, dus geldt ook het eigen risico van 2008. Anders zou niemand meer eigen risico hoeven te betalen na het ooit gedaan te hebben. Iemand die eind 2008 een ongeluk krijgt en in 2009 nog verdere behandeling nodig heeft betaald ook over en 2008 en 2009 eigen risico.
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

Saartje schreef: Nee, niet meer.
Of ze hebben tegen me gelogen een paar weken geleden. ;)
Ok, misschien is het dan verstandig die optie open te houden, maar dan eigenlijk voornamelijk voor het einde van het traject, de SRS.

Trouwens, long time no see. Alles goed?
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Chloe'tje schreef:
Saartje schreef: Nee, niet meer.
Of ze hebben tegen me gelogen een paar weken geleden. ;)
Ok, misschien is het dan verstandig die optie open te houden, maar dan eigenlijk voornamelijk voor het einde van het traject, de SRS.

Trouwens, long time no see. Alles goed?
Hmm jah
Je moet nog wel gewoon vrolijk rondjes rennen hoor.
Je mag alleen zelf weten hoe lang en hoeveel. :)
Meer maatwerk, zeg maar...
Zoals ik daar zei, "dat las ik op jullie site en ik kom de knuppel in het hoenderhok gooien." =)

Met mij gaat het prima.
Niets te melden, dus ik lees alleen... :)

(ik zou vragen "met jou?" maar dan wordt het weer slowchatten en daar willen we ons natuurlijk ook weer niet aan branden hè?) :lol:
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Anna. schreef:Je hebt de gesprekken in 2008 gevoerd feitelijk, dus geldt ook het eigen risico van 2008.
Nee, ik heb slechts 2 van de 11 gesprekken in 2008 gevoerd. Het leek mij dus ook logisch dat slechts 2/11e van het bedrag mee zou tellen voor mijn eigen risico in 2008 en dat de overige 9/11e mee zou tellen voor mijn eigen risico van 2009. Maar dat is dus niet zo, het volledige bedrag telt mee voor het eigen risico in 2008, dus ook de kosten voor gesprekken die je pas in 2009 gevoerd hebt.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat lijkt eerder een voordeel dan een nadeel, of kan ik niet rekenen?

Irene
Kleine stapjes
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Hangt van de situatie af, voor mij is het een nadeel omdat ik in 2008 een maximaal vrijwillig eigen risico had en in 2009 geen vrijwillig eigen risico.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

joandelynn schreef:
Anna. schreef:Je hebt de gesprekken in 2008 gevoerd feitelijk, dus geldt ook het eigen risico van 2008.
Nee, ik heb slechts 2 van de 11 gesprekken in 2008 gevoerd.
Ja, maar je hebt die 2 gesprekken wel in 2008 gevoerd, het eigen risico is per kalenderjaar, niet per behandeling, ziekte of wat dan ook. Is hetzelfde als dat ik in 2008 een gesprek zou hebben bij een chirurg over een operatie in 2009, het consult van 2008 wordt in rekening gebracht. Heb je geen andere medische kosten komt dat dus voor eigen rekening, terwijl in 2009 je ook weer eigen risico hebt vanwege de operatie. Alleen bezoek aan de huisarts valt buiten het eigen risico. Elke psychische DBC wordt ook aan het eind van het kalenderjaar trouwens verplicht gesloten.
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Volgens mij lees je niet goed wat ik zeg, of ik kan niet uitleggen ;)

Ik heb 11 gesprekken gevoerd, 2 in 2008, 9 in 2009.

Wat je zou verwachten is dat die eerste 2 gesprekken meetellen voor 2008 en de rest voor 2009.

Maar zo werkt dat niet, tenminste niet bij psychologische gesprekken, daar wordt 1 DBC (die inderdaad na een jaar wordt afgesloten, dan gaat een nieuwe in) dus als 1 behandeling gezien, ongeacht het aantal gesprekken dat daaronder valt.

Met als gevolg: alles telt mee voor 2008. Ook die gesprekken uit 2009.

En ik heb het dus nagezocht omdat ik dat nogal een kromme regeling vond en hoopte bezwaar te kunnen maken, maar het blijkt inderdaad in de voorwaarden te staan van de meeste verzekeraars.

Dit staat b.v. in de voorwaarden van Interpolis:
Wanneer een behandeling in de vorm van een DBC-tarief wordt gedeclareerd, is het moment van aanvang van de behandeling bepalend voor het toepassen van het verplicht eigen risico.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat heeft waarschijnlijk dus alles te maken met je verandering van je eigen risico, ze zagen de bui al hangen om het zo maar te noemen, niet leuk, maar wel begrijpelijk.

Irene
Kleine stapjes
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Ja, maar dat probleem hebben ze sowieso met mensen die meerdere jaren zorg nodig hebben, die zetten natuurlijk allemaal hun vrijwillige eigen risico op 0.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Als je meerdere jaren GGZ nodig hebt ben je elk jaar je eigen risico kwijt, want na een jaar wordt moet een DBC afgesloten worden. Veel mensen die langer bij de ggz in behandeling zijn gebruiken bepaalde medicatie, en aan de hand daarvan werd in het verleden een deel van het eigen risico terug betaald. Dit jaar is het wat ruimer geworden de bepaling voor terugbetaling van een deel.
Joandelynn, ik had het inderdaad verkeerd begrepen, sorry, terwijl ik het had moeten weten hoe het werkt. Maar waar ik in behandeling ben wordt elk DBC (bij doorgaande behandeling) aan het eind van een kalenderjaar afgesloten, en dat is dus blijkbaar niet in alle gevallen zo.
sommistica
is nieuw hier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr nov 25, 2011 11:47

Re: Medische behandeling/ ~begeleiding

Bericht door sommistica »

Stomme vraag, maar wat is de alternatieve route?

Groetjes,
gijs
sommistica
is nieuw hier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr nov 25, 2011 11:47

Re: Medische behandeling/ ~begeleiding

Bericht door sommistica »

Stomme vraag, maar wat is de alternatieve route?

Groetjes,
gijs
Jaimee
Eredivisie
Berichten: 620
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 21:56
Locatie: Amsterdam

Re: Medische behandeling/ ~begeleiding

Bericht door Jaimee »

Ik heb een mix gedaan van het VUmc en mijn eigen weg.

Ze vonden het niet zo leuk dat ik ging 'doe het zelven' maar weetje, zij snappen toch niet hoe het is om transgender te zijn omdat ze zelf niet in het verkeerde lichaam rondhuppelen. En het kan gewoon niet te lang duren. Ik weet zeker dat ik zelfmoord had gepleegd als ik niet die behandelingen er zelf doorheen gedrukt had.

En toen ik daar bij het VUmc in behandeling was moest ik toch al bijna alles zelf betalen. (een orchiectomie, 11 lightsheer laser ontharingen, 50 uur aan elektrische ontharing, 3 neuscorrecties, adamsappelcorrectie, kaak en kinreductie, haarlijn naar voren halen, wenkbrauwbot afschaven, wenkbrauw lift en 4 borstoperaties)

De hormonen werden (en worden) wel vergoed maar dat kost geen drol. En ik heb naar mijn idee weinig aan die gesprekken gehad bij de psycholoog omdat ze altijd heel vijandig deed tegen me.
De SRS had vergoed kunnen worden maar dan had ik het wel in Nederland moeten laten uitvoeren. Nu heb ik een aantal resultaten gezien en die vond ik niet zo geslaagd.
Dus heb ik er voor gekozen om ook de SRS dan zelf maar te betalen. Als je dan alle operaties gehad hebt dan moet je nog de advocaat betalen om je naam en geslacht te wijzigen voor de wet en die kosten lopen ook aardig op.

Ik geloof dat er nu weer het een en ander is gewijzigd qua vergoedingen en ik heb laatst een neo-vagina gezien van 'Nederlandse makelij' die er behoorlijk goed uit zag en ook goed functioneerde. (Binnenste en buitenste schaamlippen, clitoriskapje, ruim 15 cm diepte en ze kon er een orgasme mee bereiken...)

Dus misschien dat ik het nu iets anders had gedaan maar ik kan de tijd niet terug draaien.

Ik heb +-€40.000 schuld gemaakt maar in maart heb ik dan eindelijk de laatste afbetalingstermijn afbetaald.

Probleem is dat ik door die vele cosmetische ingrepen behoorlijk obsessief met mijn uiterlijk bezig ben geraakt en ik alleen maar meer operaties en cosmetische behandelingen wil. (Soort verslaving...)
Plaats reactie