...als je daarom vraagt.
Onlangs werd ik weer spontaan boos, toen ik inlogde op mijn bank. "goedemorgen meneer *****" was het. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik regelmatig gebeld met de bank (o.a.) om te vragen mij mevrouw te noemen, maar de bank weigert dit, op grond van hun verplichting je te registreren volgens de gegevens van het welgehate GBA.
Echter, ik vond een uitspraak van het College van de Rechten van de Mens, waarin een werkgever (een gemeente !) schuldig werd geacht aan discriminatie op grond van geslacht, omdat de werkgever de transgender persoon (MtoF) als 'meneer' bleef aanspreken, ondanks het verzoek dat niet te doen.
Daarom heb ik een mail naar het college gestuurd met de vraag of de aanhef die de bank gebruikt bij internetbankieren en/of briefwisseling, dan ook discriminatie zou kunnen zijn.
Het antwoord van het college luidt dat ik geen werknemer ben van de bank, maar klant. En dat ook op dit terrein (het aanleveren van goederen of diensten) geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van geslacht. Ik ga mijn bank nog 1 kans geven om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
Volgens mij houdt dit in, dat wij, indien nodig, instanties, banken, werkgevers, gemeentes, UWV's ,zorgverzekeringen, ziekenhuizen, euhhhh, genderteams ??? etc. etc. kunnen verzoeken om aangesproken te worden in de gewenste vorm, qua meneer, mevrouw, en zijn zij verplicht om dat te respecteren. Er is geen diagnose voor nodig, of een of andere medische verklaring van de gendermacht.
Daarom wil ik iedereen oproepen, die net als ik geen gehoor krijgt, bij deze instanties : leg een klacht neer, verwijs naar de volgende uitspraak van het hof, http://www.mensenrechten.nl/publicaties ... en/2013-84" onclick="window.open(this.href);return false; en indien er geweigerd wordt, overweeg dan een aangifte. Denk erom, het gaat om de aanhef. Niet om de registratie als man/vrouw.
Ik ga mijn bank nog 1 kans geven (na vele vele verzoeken, en een klacht) om mij wel met de juiste aanhef aan te spreken, doen ze dat niet dan volgt aangifte. Maar dat is maar 1 bank.
In mijn beleving zijn de mensen in Nederland verder dan de instanties met het accepteren en respecteren van transgenders. Er wordt vooruitgang geboekt, maar we kunnen ze wel een beetje helpen met deze uitspraak, lijkt mij.
Overigens doet de Triodos bank er niet moeilijk over. Daarom heb ik daar inmiddels een rekening geopend. Bovendien is dat wel een veel betere bank, tenminste geen wapenhandelaar, zoals die staatsbank bij wie ik nu (nog) ben....
bank is verplicht 'mevrouw' te zeggen...
Moderator: Moderators
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
-
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Re: bank is verplicht 'mevrouw' te zeggen...
Ik heb ook een rekening bij de Triodos bank.
Dat is echt een superbank! Op meedere vlakken zijn ze erg goed.
Ze zijn sowieso uitgeroepen tot klantvriendelijkste bank van NL.
Dus dat zegt wel iets.
Dat is echt een superbank! Op meedere vlakken zijn ze erg goed.
Ze zijn sowieso uitgeroepen tot klantvriendelijkste bank van NL.
Dus dat zegt wel iets.
zowel triodos als ASN deden helemaal niet ingewikkeld toen ik dat verzocht, ING en ABNAMRO zijn echter ontzettende eikels/sukkels dus leg die maar het vuur aan de schenen
ik ben overal al doorheen dus heb nog weinig last meer op dit vlak
ik ben overal al doorheen dus heb nog weinig last meer op dit vlak
van mij is er maar een, gelukkig, van jullie ook toch ?
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
abn is ook door de knieën gegaan, vlak voor de procedure begon bij het College voor de Mensenrechten. Ben nu bezig met het UWV en de belastingdienst.
Heeft iemand dit wellicht al voor elkaar bij die instanties, dan zou ik graag met je in contact komen, zodat ik gebruik kan maken van het precedent. Andersom, als iemand moeite heeft met de ABN bank, of Zilveren Kruis, dan kan mijn toezegging het wellicht makkelijker maken.
Heeft iemand dit wellicht al voor elkaar bij die instanties, dan zou ik graag met je in contact komen, zodat ik gebruik kan maken van het precedent. Andersom, als iemand moeite heeft met de ABN bank, of Zilveren Kruis, dan kan mijn toezegging het wellicht makkelijker maken.
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Men zal zich persoonlijk niet zo zeer getroffen voelen als er tijdens de transitie irritante tegenslagen zijn....de transitie is een lang proces en op een gegeven moment kom je die dingen niet meer tegen....het is aan jezelf daar doorheen te komen....er komt een tijd, waar alles achter je ligt en waar je denkt, waar heb ik me eigenlijk druk over gemaakt....
....ik weet, geduld is iets, wat soms ver te zoeken is maar als je weet, dat het een keer goed moet komen, dan zal al de visie daarop al een beetje helpen door het proces te komen....
in dat zin, fijne kerst iedereen
Mara
....ik weet, geduld is iets, wat soms ver te zoeken is maar als je weet, dat het een keer goed moet komen, dan zal al de visie daarop al een beetje helpen door het proces te komen....
in dat zin, fijne kerst iedereen
Mara
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--