Wat als...?

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Wat als...?

Bericht door tonia »

Hallo dames,

ik denk dat een ieder van ons weleens een "Wat als...?" moment heeft gehad. Van die momenten waarop je denkt: 'Wat als ik dít in plaats van dát had gedaan?' Ook ik heb dit weleens, en omdat ik van filosoferen houdt, aanschouw ik deze kwesties vanuit het standpunt: 'Hoe anders zou mijn leven er nu hebben uitgezien als ik een andere weg was ingeslagen, dan degene waar ik voor gekozen heb?'

Al geruime tijd loop ik met een "Wat als...?" vraag rond, die eigenlijk de afgelopen 50 jaar van mijn leven heeft vormgegeven. Die vraag is: "Wat als het een halve eeuw geleden gewoon geaccepteerd zou zijn dat ik mij, als man, zou mogen kleden in de kleren waarin ik me het gelukkigst voelde, en dat het dan niets zou uitmaken of dit een herenbroek of een damesrokje was?" Het zou mijn leven er volgens mij veel leuker op gemaakt hebben, en in ieder geval voor minder psychische problemen hebben gezorgd.

Hoe denken jullie over deze "Wat als...?" vraag?

Groetjes, Tony.
Ik ben mezelf. Puur en authentiek.
Ik volg mijn hart en doe wat goed is.
Als ik mijn eigen pad volg, wordt het vanzelf bijzonder.
En dat klopt. Ik ben nou eenmaal uniek en bijzonder.
(Mark Verhees)
Berdine
dagelijks aanwezig
Berichten: 128
Lid geworden op: ma mei 27, 2024 15:25

Re: Wat als...?

Bericht door Berdine »

Hi Tony
Misschien eens een nieuw topic hierover maken ik vind het wel interessant.
Liefs Berdine
Ik ben wie ik ben, en wat ik ben, ben ik door mijn eigen liefde
Will Ferdy zanger en voorvechter van LGBTQ+ acceptatie
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 118
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

Re: Wat als...?

Bericht door Gerdi »

Erg moeilijk, deze materie, want het is puur filosoferen. Je volg in je leven een weg die je gedeeltelijk samen bereisd, en gedeeltelijk alleen. En elke gebeurtenis heeft weer gevolgen voor de verdere weg.
Ik zal een voorbeeld geven. Ik heb ooit parachute gesprongen, waar bij één sprong de chute niet goed open ging. Had ik toen te laat of verkeerd gereageerd dann was ik te pletter geslagen, dan had ik mijn vrouw niet getrouwd, waren mijn kinderen en kleinkinderen er niet geweest en was met deze gebeurtenis een reeks aan gevolgen niet of heel anders gebeurd.
Als ik 50 jaar geleden de kennis van nu had gehad was mijn leven ook heel anders gelopen. Maar het is niet zo.
En nu leef ik met de gevolgen van mijn toenmalige gebeurtenissen.
Maar nogmaals, het is een erg moeilijke vraag om te beantwoorden. Je zou als man in vrouwenkleding evengoed tegen dezelfde problemen aan kunnen lopen, ook al was het geaccepteerd.
Maar misschien was het ook wel veel leuker.
Groetjes Roos
Can you remember who you were..
Before the world told you who you should be?
Berdine
dagelijks aanwezig
Berichten: 128
Lid geworden op: ma mei 27, 2024 15:25

Re: Wat als...?

Bericht door Berdine »

Wat ik me wel eens afvraag
Wie ben ik?
Ik ben wie ik ben, en wat ik ben, ben ik door mijn eigen liefde
Will Ferdy zanger en voorvechter van LGBTQ+ acceptatie
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: Wat als...?

Bericht door tonia »

Beste Roos,

natuurlijk is filosoferen over dit soort zaken erg moeilijk, met name omdat het frustrerend kan zijn als je denkt aan alle kansen die je zou zijn misgelopen in je leven, door niet te handelen zoals je gedaan hebt. Aan de andere kant denk ik, dat mijn leven een stuk makkelijker geweest zou zijn als ik de dingen anders aangepakt zou hebben dan ik gedaan heb.

In het verleden heb ik vaak nagedacht over hoe anders mijn leven er zou hebben uitgezien, als ik bepaalde "Wat als...?" vragen niet uit de weg zou zijn gegaan. Bijvoorbeeld: Wat als ik assertiever was geweest naar mijn moeder? Wat als ik op mijn 15de openlijk had toegegeven dat ik mij gelukkiger voelde in dameskleding, dan in herenkleding?

Dit zijn zeer moeilijke vragen waarop ik wellicht nooit een antwoord zal krijgen. Het is zeker dat ik tegen problemen zou zijn aangelopen, waardoor ik bepaalde kansen in mijn leven zou zijn misgelopen, maar het zou mij in ieder geval de daaropvolgende jaren ook een hoop psychische problemen hebben bespaard. Daarom moet je deze materie dan ook van 2 kanten benaderen: Wat zouden de voordelige en wat zouden de nadelige gevolgen zijn?

Groetjes, Tony.
Ik ben mezelf. Puur en authentiek.
Ik volg mijn hart en doe wat goed is.
Als ik mijn eigen pad volg, wordt het vanzelf bijzonder.
En dat klopt. Ik ben nou eenmaal uniek en bijzonder.
(Mark Verhees)
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: Wat als...?

Bericht door tonia »

Beste Berdine,

om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je aan zelfreflectie doen, waarbij je dan vooral een onderscheid moet maken tussen het wie en het wat je bent. Naar mijn mening is ieder persoon het product van zijn of haar verleden, de dingen die je zijn overkomen in je leven en de dingen die je gedaan, of juist niet gedaan hebt.

In een andere draad vroeg jij je af of je travestiet was, en ik kan je verzekeren dat dit geen gekke vraag is. Ook ik, en ik denk meerdere personen op deze website, hebben weleens met deze vraag geworsteld. Dat is dan ook de reden waarom velen van ons in het verleden hebben geprobeerd afstand te nemen van deze, door de buitenwacht vaak veroordeelde, leefstijl. Daarom is het fijn dat er websites als deze zijn, waar je, al dan niet, antwoorden kunt vinden op vragen zoals deze.

Groetjes, Tony.
Ik ben mezelf. Puur en authentiek.
Ik volg mijn hart en doe wat goed is.
Als ik mijn eigen pad volg, wordt het vanzelf bijzonder.
En dat klopt. Ik ben nou eenmaal uniek en bijzonder.
(Mark Verhees)
Plaats reactie