Seksuoloog
Moderator: Moderators
Re: Seksuoloog
Hallo Toni.
Wauw, wat een verhaal, en zo herkenbaar. Ik heb geen fotografisch geheugen maar onthoud wel heel veel.
De last die jij meetorst herken ik ook. En als je dan alles wegstopt zonder dat je het echt kunt loslaten, dan wordt je op een gegeven moment overspoeld met je verleden, alsof er een lawine over je heen dendert.
Ik kreeg van mijn therapeute het volgende mee over het loslaten van alle shit uit je verleden
"Je kunt het zien als een ballon die je wilt oplaten. Eerst haal je het tevoorschijn, uit je jas of broekzak. Dan blaas je hem op en dat kan niet zonder dat de ballon zichtbaar en tastbaar is in je handen. Je moet het voelen, aanraken en handelen, tot de ballon gevuld is en dichtgeknoopt, gereed om los te laten en op te stijgen. Dat gaat niet anders. Als je dan zover bent en je vindt dat de ballon helemaal voorbereid is, werp je er nog een laatste blik op, voelt nog één keer de omvang en het gewicht, waarna je de ballon vrijlaat. Om de ballon los te kunnen laten, moet je het voelen en aanraken. Zo is het ook met trauma's, gevoelens, pijn, depressie en noem maar op. Je zult de ontmoeting met en het voelen van...moeten ondergaan/meemaken."
Anders blijft het vluchten voor denk ik. Tenminste, dat is wat ik vele jaren heb gedaan.
Sterkte met het proces wat je ondergaat.
Groetjes Roos
Wauw, wat een verhaal, en zo herkenbaar. Ik heb geen fotografisch geheugen maar onthoud wel heel veel.
De last die jij meetorst herken ik ook. En als je dan alles wegstopt zonder dat je het echt kunt loslaten, dan wordt je op een gegeven moment overspoeld met je verleden, alsof er een lawine over je heen dendert.
Ik kreeg van mijn therapeute het volgende mee over het loslaten van alle shit uit je verleden
"Je kunt het zien als een ballon die je wilt oplaten. Eerst haal je het tevoorschijn, uit je jas of broekzak. Dan blaas je hem op en dat kan niet zonder dat de ballon zichtbaar en tastbaar is in je handen. Je moet het voelen, aanraken en handelen, tot de ballon gevuld is en dichtgeknoopt, gereed om los te laten en op te stijgen. Dat gaat niet anders. Als je dan zover bent en je vindt dat de ballon helemaal voorbereid is, werp je er nog een laatste blik op, voelt nog één keer de omvang en het gewicht, waarna je de ballon vrijlaat. Om de ballon los te kunnen laten, moet je het voelen en aanraken. Zo is het ook met trauma's, gevoelens, pijn, depressie en noem maar op. Je zult de ontmoeting met en het voelen van...moeten ondergaan/meemaken."
Anders blijft het vluchten voor denk ik. Tenminste, dat is wat ik vele jaren heb gedaan.
Sterkte met het proces wat je ondergaat.
Groetjes Roos
Je hebt haar in jezelf ontmoet.
Je hebt je man en vrouw gevoeld.
Omhels haar maar want het is goed.
Het universum heeft het zo bedoeld.
Je hebt je man en vrouw gevoeld.
Omhels haar maar want het is goed.
Het universum heeft het zo bedoeld.
- laura.sparkle
- ForumFan
Hoi Roos,
Mooie metafoor van die ballon, dankjewel !
Liefs, Laura.
Mooie metafoor van die ballon, dankjewel !
Liefs, Laura.
"Hallo, gezellig!", Lena Braams, 't Schaep met de 5 Pooten.
- Moniquevdm
- dagelijks aanwezig
Hoi
Ik heb gesprek gehad met huisarts, deze man begrijpt mij helemaal,
Heeft ook meteen verwijzing aangevraagd bij het vu in Amsterdam
Ik kwam bij hem compleet femme
Hij vond het dapper
Ik kan ook altijd bellen en vragen stellen
Helaas is er een wachttijd
Maar ik heb geduld
Veel liefs monique
Ik heb gesprek gehad met huisarts, deze man begrijpt mij helemaal,
Heeft ook meteen verwijzing aangevraagd bij het vu in Amsterdam
Ik kwam bij hem compleet femme
Hij vond het dapper
Ik kan ook altijd bellen en vragen stellen
Helaas is er een wachttijd
Maar ik heb geduld
Veel liefs monique
Hoi allemaal,
Wat mooi om te lezen hoe we elkaar hier ondersteunen. Die metafoor van de ballon raakte me echt. Het idee dat je je pijn en verleden moet doorvoelen en aanpakken voordat je het kunt loslaten, herken ik heel erg. Ik draag zelf ook veel mee en weet hoe het voelt als je overspoeld wordt door wat je hebt weggestopt.
Monique, wat een krachtig verhaal van je bezoek aan de huisarts. Het klinkt alsof hij je echt ziet en begrijpt, helemaal zoals jij bent. Dat geeft hoop, ook al is er een wachttijd. Die steun maakt zo’n verschil.
Het is een proces, maar we zetten allemaal stappen. Laten we blijven omarmen wie we zijn, met alles wat daarbij hoort.
Liefs,
Berdine
Wat mooi om te lezen hoe we elkaar hier ondersteunen. Die metafoor van de ballon raakte me echt. Het idee dat je je pijn en verleden moet doorvoelen en aanpakken voordat je het kunt loslaten, herken ik heel erg. Ik draag zelf ook veel mee en weet hoe het voelt als je overspoeld wordt door wat je hebt weggestopt.
Monique, wat een krachtig verhaal van je bezoek aan de huisarts. Het klinkt alsof hij je echt ziet en begrijpt, helemaal zoals jij bent. Dat geeft hoop, ook al is er een wachttijd. Die steun maakt zo’n verschil.
Het is een proces, maar we zetten allemaal stappen. Laten we blijven omarmen wie we zijn, met alles wat daarbij hoort.
Liefs,
Berdine
Ik ben wie ik ben, en wat ik ben, ben ik door mijn eigen liefde
Will Ferdy zanger en voorvechter van LGBTQ+ acceptatie
Will Ferdy zanger en voorvechter van LGBTQ+ acceptatie
Ik heb alles even gelezen van iedereen en dat waren vaak dingen die heel herkenbaar is.
Op een dag ook een brief geschreven naar de huisarts omtrent dat ik het fijn vindt om soms een vrouw te zijn.
Door verwezen naar een aardige psychologe. Het waren leuke sessies die ik met haar had omdat ik kon praten over mijn leven en mijn vrouwelijke kant. Gesprekken over mijn sexuele voorkeur die bi-curious is. Gesprekken over wat ik zou kunnen doen om alles meer te onderzoeken. Maar eigenlijk had ik gewoon iemand nodig die mij bij de hand pakt en mij helpt in mijn ontdekkingsreis en dat kreeg ik daar niet. Ik zit al heel lang met verlangens over vrouw zijn en mannen.
Ik denk dat vooral het gebrek aan een gelijke gesprekspartner is het gene wat ik mis. Het kunnen praten over kleding, over het gevoel wat het ons geeft. Samen als volledig vrouw zijnde heerlijk hier over te praten. Een man die begrip voor mijn bi-curious heeft en mij daar in wil helpen. Dus wat ik merk voor mijzelf is dat ik vooral iemand mis die mij helpt. Het hoe en waarom heb ik al achter mij gelaten. De gevoelens en het smachten naar om vaker vrouw te zijn en mijn bi gevoelens worden alsmaar sterker.
Gr sandra
Op een dag ook een brief geschreven naar de huisarts omtrent dat ik het fijn vindt om soms een vrouw te zijn.
Door verwezen naar een aardige psychologe. Het waren leuke sessies die ik met haar had omdat ik kon praten over mijn leven en mijn vrouwelijke kant. Gesprekken over mijn sexuele voorkeur die bi-curious is. Gesprekken over wat ik zou kunnen doen om alles meer te onderzoeken. Maar eigenlijk had ik gewoon iemand nodig die mij bij de hand pakt en mij helpt in mijn ontdekkingsreis en dat kreeg ik daar niet. Ik zit al heel lang met verlangens over vrouw zijn en mannen.
Ik denk dat vooral het gebrek aan een gelijke gesprekspartner is het gene wat ik mis. Het kunnen praten over kleding, over het gevoel wat het ons geeft. Samen als volledig vrouw zijnde heerlijk hier over te praten. Een man die begrip voor mijn bi-curious heeft en mij daar in wil helpen. Dus wat ik merk voor mijzelf is dat ik vooral iemand mis die mij helpt. Het hoe en waarom heb ik al achter mij gelaten. De gevoelens en het smachten naar om vaker vrouw te zijn en mijn bi gevoelens worden alsmaar sterker.
Gr sandra
Als vrouw zijnde heet ik Sandra.
- Moniquevdm
- dagelijks aanwezig
hai allemaal
ondertussen aan meer vrienden en vriendinnen verteld dat ik meer vrouw dan man ben
mijn vriendin is blij dat ik het nu openbaar maak
ze vertelde dat ze het al lang wist
maar wilde niks zeggen
ze wil mij bijstaan en helpen in mijn proces
ze houd van mij zoals ik ben
ik ben happy
lieve groetjes van Monique
ondertussen aan meer vrienden en vriendinnen verteld dat ik meer vrouw dan man ben
maar wilde niks zeggen
ik ben happy

- laura.sparkle
- ForumFan
Hoi Monique,
Wat een opluchting, goed gedaan!
Liefs, Laura.
Wat een opluchting, goed gedaan!
Liefs, Laura.
Hey Monique!Moniquevdm schreef: vr jul 18, 2025 21:45 hai allemaal
maar wilde niks zeggen
ik ben happy![]()
Een situatie waar ik voorlopig alleen maar van kan dromen.
Voorlopig wil mijn vriendin er niks van weten. Een afspraak bij de sexuoloog is nog niet gelukt (antwoordapparaat, geen antwoord op e-mail, ongesxhikte data,...).
Praten over mijn 'Sanne' wil ze er niet, vragen stelt ze niet.
Ik ben al blij dat ze mijn eerste zwarte stretchrokje gewassen heeft zodat het komend weekend weer mee kan naar mijn boot, waar ik stilaan mijn 'WOMAN-cave' creeer.
Ze vroeg er niks over, zei er niks over.
I am sailing 
- Eric-a
- ff weer wat posten
Hey Sanne,
Voor een hele hoop informatie kan je ook terecht op transgenderinfo.be zitten op het UZG.
Je kan daar ook op gesprek gaan als je dat wenst.
Liefs,
Erica
Voor een hele hoop informatie kan je ook terecht op transgenderinfo.be zitten op het UZG.
Liefs,
Erica
Hey Laura!laura.sparkle schreef: di jun 18, 2024 10:17 P.S.
Ik heb wel eens gelezen in een wetenschappelijk artikel dat travestie iets is waarvan de persoon zelf vaak niet precies begrijpt waarom. Dus ik hou er voor mezelf sterk rekening mee, dat ik mezelf op dit punt misschien wel nooit helemaal ga begrijpen.
Liefs, Laura.
Goh, misschien moet ik het voorlopig ook maar zo bekijken.
Gisterenavond bevestiging gekregen van een sexuologe voor een afspraak, volgende week vrijdag.
Mijn vriendin gaat mee, al is het niet helemaal met zin, zo voel ik het aan.
Maar goed: ik koos bewust voor een vrouw, en vlakbij huis. Dat ze me per gesprek haast 100eur zal kosten neem ik er dan maar bij.
Ik ga zeer zeker ook mijn dagboek meenemen, die ik bijhoud sinds mijn 'blikseminslag', een dikke twee weken geleden.
I am sailing 
Goedemorgen Erica!Eric-a schreef: wo sep 17, 2025 8:31 Hey Sanne,
Liefs,
Erica
Ik ga die site nog eens bezoeken vandaag of morgen. (Of misschien beter vanop mijn boot, daar kan ik in alle rust Sanne zijn en alles lezen).
Op gesprek wil ik ook wel eens overwegen. Maar misschien dan beter op een donderdagavond in café de Draak, aan het Roze Huis in Berchem.
Dat zou anoniem kunnen en is gratis.
I am sailing 
- laura.sparkle
- ForumFan
Hoi Sanne,Krabke schreef: wo sep 17, 2025 8:38Hey Laura!laura.sparkle schreef: di jun 18, 2024 10:17 P.S.
Ik heb wel eens gelezen in een wetenschappelijk artikel dat travestie iets is waarvan de persoon zelf vaak niet precies begrijpt waarom. Dus ik hou er voor mezelf sterk rekening mee, dat ik mezelf op dit punt misschien wel nooit helemaal ga begrijpen.
Liefs, Laura.
Gisterenavond bevestiging gekregen van een sexuologe voor een afspraak, volgende week vrijdag.
Maar goed: ik koos bewust voor een vrouw, en vlakbij huis. Dat ze me per gesprek haast 100eur zal kosten neem ik er dan maar bij.
Ik ga zeer zeker ook mijn dagboek meenemen, die ik bijhoud sinds mijn 'blikseminslag', een dikke twee weken geleden.
Goed dat je het onderzoekt. Ik heb dat ook gedaan voor zover ik daarmee antwoorden kon vinden. Dat het geld, tijd en energie kost, dat begrijp ik, dat is jouw persoonlijke afweging. Maar dat de behoefte om dingen te snappen groot is dat is normaal, vooral door die knal van de bliksem. Je wil dingen kunnen plaatsen, benoemen, begrijpen. Je denkt: misschien is er meer dat ik niet wist van mezelf. Is het normaal? Wat nu? Hoe dan?
Iemand uit mijn familie zei dat ik niet op alles wat er op me afkomt hoef te reageren. Van actie en reactie word je heel moe. Je mag de tijd nemen. Het onderzoek hoeft niet meteen en snel klaar te zijn. Misschien hoort het bij je leven. Veel mensen (die niet travestiet zijn) weten op latere leeftijd ook niet alles over zichzelf.
Ik heb ook met mijn huisarts gesproken, die ik al decennia ken. Hij zei ook dat ze niet precies weten hoe het met travestie zit, maar dat je niet "ziek" bent ofzo. Verder zei hij dat je niemand kwaad doet, dus waarom wil ik dan alles begrijpen, doe gewoon wat je wil, maak het niet te groot. En dat ik mijn energie misschien beter in de toekomst kan steken dan in het verleden, hoe ik er gelukkig mee kan worden. Dat vond ik wel wijs.
Veel verder dan dat ben ik ook nog niet Sanne. Haha.
Liefs, Laura.
Verdorie, Laura, dat zijn weer heel lieve woorden van je.laura.sparkle schreef: wo sep 17, 2025 9:22Hoi Sanne,Krabke schreef: wo sep 17, 2025 8:38Hey Laura!laura.sparkle schreef: di jun 18, 2024 10:17 P.S.
Liefs, Laura.
Ik heb ook met mijn huisarts gesproken, die ik al decennia ken. Hij zei ook dat ze niet precies weten hoe het met travestie zit, maar dat je niet "ziek" bent ofzo. Verder zei hij dat je niemand kwaad doet, dus waarom wil ik dan alles begrijpen, doe gewoon wat je wil, maak het niet te groot. En dat ik mijn energie misschien beter in de toekomst kan steken dan in het verleden, hoe ik er gelukkig mee kan worden. Dat vond ik wel wijs.
Veel verder dan dat ben ik ook nog niet Sanne. Haha.
Liefs, Laura.
Wat mij alvast opvalt, is dat ik zachter ben, mooier schrijf, maar ook zelfzekerder en rustiger word, als Sanne de overhand neemt.
De huisarts: ik zou hem kunnen inlichten inderdaad. Ik ken hem zeer goed en hij is al een paar keer mee gaan zeilen de voorbije jaren.
I am sailing 
- laura.sparkle
- ForumFan
Hoi Sanne,Krabke schreef: wo sep 17, 2025 9:27 ..
Verdorie, Laura, dat zijn weer heel lieve woorden van je.
Wat mij alvast opvalt, is dat ik zachter ben, mooier schrijf, maar ook zelfzekerder en rustiger word, als Sanne de overhand neemt.
De huisarts: ik zou hem kunnen inlichten inderdaad. Ik ken hem zeer goed en hij is al een paar keer mee gaan zeilen de voorbije jaren.
Graag gedaan hoor.
Ja dat heb ik ook, haha. Grappig he? Ik vind het daarom wel fijn om regelmatig Laura te zijn.
Ik merk ook dat ik mijn fouten en dingen die gewoon mislopen beter accepteer als Laura. Laura is flexibeler, vergevingsgezinder, positiever. Soms denk ik: "Hoe zou Laura dat doen?" Haha. Heb jij / heeft Sanne dat toevallig ook?
Liefs, Laura.
laura.sparkle schreef: wo sep 17, 2025 11:14Hey dat is leuk om te lezen!Krabke schreef: wo sep 17, 2025 9:27 Hoi Sanne,
Graag gedaan hoor.
Ja dat heb ik ook, haha. Grappig he? Ik vind het daarom wel fijn om regelmatig Laura te zijn.
Ik merk ook dat ik mijn fouten en dingen die gewoon mislopen beter accepteer als Laura. Laura is flexibeler, vergevingsgezinder, positiever. Soms denk ik: "Hoe zou Laura dat doen?" Haha. Heb jij / heeft Sanne dat toevallig ook?
Liefs, Laura.
Jaja, Sanne is veel gemakkelijker. Ook ik denk soms 'Zou Sanne het ook zo doen? Zou Sanne het anders aanpakken?'
Ik betrap me er zelfs op om droevig te worden als ik Sanne weer even opzij moet schuiven, zoals straks/deze namiddag: mijn vriendin is dan thuis en we moeten naar het recyclagepark.
Ik kan enkel elke voormiddag Sanne zijn, maar oh, wat ben ik ze graag!
Ik heb mijn Sanne-spulletjes net weer ingepakt voor komend weekend op de boot, en ik word daar vrolijk van
I am sailing