Genderbender (HP de Tijd d.d. 16 januari 2004)

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
racine
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: za jan 05, 2002 1:00
Locatie: Kop van Drenthe
Contacteer:

Genderbender (HP de Tijd d.d. 16 januari 2004)

Bericht door racine »

Hallo dames (en heren ook),

N.a.v. een artikel op t.org overgenomen uit HP de Tijd d.d. 16 januari 2004 wordt het begrip "genderbender" aan de orde gesteld.

Hoe kijken jullie hier tegen aan. Na het lezen ervan is mijn conclusie:
Oude wijn in nieuwe zakken, feitelijk een vorm waarin travestie en transgender in elkaar over gaan met de nodige uiterlijke kenmerken. Voor mijn gevoel is het niet iets nieuws. Een deel van de beschreven verschijnings vormen kun je onder de vlag travestie plaatsen en wat er over blijft onder transgender. Het is niet mijn bedoeling om hiermee iets wat mogelijk nieuw is, af te kraken, maar op dit moment kijk ik er zo tegen aan.

Met vriendelijke groet,
Racine
Als privacy illegaal wordt, zullen slechts illegalen privacy hebben.
sharon
ff weer wat posten
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 0:29
Locatie: randstad

Bericht door sharon »

hoi Racine,

Ik heb het artikel niet gelezen. Staat het ergens online?
Doe maar rustig aan, het leven gaat al snel genoeg.
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Beter lezen, Sharonneke :D
N.a.v. een artikel op t.org overgenomen uit HP de Tijd d.d. 16 januari 2004 wordt het begrip "genderbender" aan de orde gesteld.
Als het overgenomen is zal het vast wel ergens online staan, hè ? En zowaar: het staat op de hoofdpagina ! ;)
http://www.travestie.org/nl/index.php?b ... how&id=196

Alstublieft....
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
sharon
ff weer wat posten
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 0:29
Locatie: randstad

Bericht door sharon »

sharon schreef:hoi Racine,

Ik heb het artikel niet gelezen. Staat het ergens online?
Met andere woorden, waar kan ik het vinden. :wink:

Maar bedankt Nathalie.
Doe maar rustig aan, het leven gaat al snel genoeg.
in-sanne-ty
ff weer wat posten
Berichten: 51
Lid geworden op: za mar 01, 2003 0:02

Bericht door in-sanne-ty »

Ik heb het artikel gelezen en ik ben inderdaad ook van mening dat er niet echt een bijzondere groep bij is gekomen. De "soort" mensen die in het artikel genoemd worden hebben altijd wel bestaan alleen nu heeft het opeens een naampje (crossseksualiteit; leuk woord met 3 's'-en ;)) gekregen. Niks nieuws onder de zon...

Voor mij persoonlijk hebben de namen me nooit veel gezegd. Travestie, transgenderisme, transseksualiteit; het zijn voor mij allemaal namen voor afbakeningen van groepen in de variatie tussen MV en VM transseksueel.
Voor mij bestaat er niet zoiets als EEN travestiet of EEN transseksueel. 't Klinkt misschien heel cliché, maar ik denk dat iedereen geboren als man (ff aannemen voor 't gemak omdat ik hiermee op de grootste groep van de leden doel) zijn eigen gradatie van innerlijke vrouwelijkheid bezit en iedereen ook voor zichzelf kan bepalen waar de grens voor diegene ligt om die innerlijke vrouwelijkheid te uiten.

De een wil misschien alleen maar lingerie aan, terwijl voor de ander dat niet genoeg is. Weer een ander wil een totaal vrouw zijn, terwijl nog een ander misschien net niet vrouw genoeg is om ook de "mannelijke uitrusting" te laten verwijderen, maar van de andere kant wel genoeg vrouw is om borsten te verlangen...

Ook in dit antwoord van mij staat niets nieuws. De vormen die ik hierboven zijn ook niets nieuws. Of je er een nieuwe naam aan kunt geven ligt enkel en alleen aan het feit hoe nauwkeurig (in hoeveel groepen) je de varieteit aan mensen tussen de twee tegenpolen op gaat delen.

Waarschijnlijk geen nieuwe visie, maar zo kijk ik er tegenaan...

Sanne :roll:
Gebruikersavatar
aisha
is nieuw hier
Berichten: 4
Lid geworden op: do dec 25, 2003 12:54
Locatie: vlakbij Groningen

genderbenders

Bericht door aisha »

Hi, ook even een commentaartje van mij:
wat jacine hierover schrijft is inderdaad zo, maar ik kan me ook niet geheel onttrekken aan de indruk dat het een tijds danwel modeverschijnsel is.Het is niet mijn bedoeling het artikel af te kraken, maar ik denk dat degenen die hier aan doen, niet zozeer met travestie of andere mixed identity bezig zijn.Maar dat het meer een gevoel van vrijheid blijheid en gekdoen is, een soort flowerpower van deze eeuw?Er zullen heus wel een paar tv's/tg's of t's's tussen zitten, maar ik kan het niet zien als een nieuwe verschijningsvorm van wat ons bezighoudt.
Iemand is zoals hij is, zo is hij denken wij
Gebruikersavatar
Margreet de lange
daar ben ik weer
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 09, 2003 22:33

Bericht door Margreet de lange »

Leuk dat er toch nog serieus gereageerd wordt.
Mijn mening is niet veel afwijkender van de vorige reacties: al die gevoelens zijn niet nieuw. Maar het verschijnsel dat mensen man en vrouw op het zelfde moment zijn is volgens mij nieuw. Een travestiet is man of vrouw en niet alletwee op het zelde moment. En ik denk dat iedere tijd anders tegen de T's aankijkt, vroeger werd in woordenboeken Travestie verwoordt naar het begrip in toneelstukken. De Vaal schreef dat het een ziekelijk behoefte was. Nu kan iemand zijn wat iemand is. In het kader van de vooruitgang vind ik het wel opmerkelijk maar niet nieuw wat Travestie (of andere) gevoelens betreft
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Bericht door simone_v »

Margreet de lange schreef:... Een travestiet is man of vrouw en niet alletwee op het zelde moment. ... Nu kan iemand zijn wat iemand is...
Nou Margreet, een travestiet is dus een man (de weinige vrouwelijke travestieten uitgezonderd). Hij kan er uitzien als een vrouw, hij is en blijft altijd een man. Een transseksueel kan vrouw worden, en kan ook iets ertussenin zijn. Een Transgender is dat ook, vanuit een bewuste keus. En sommige travestieten willen wel gedeeltelijk een vrouwelijk uiterlijk presenteren, maar niet helemaal. Volgens mij bedoelen ze dat in het artikel.

En waar je stelt dat iemand kan zijn wat iemand is: dat zie ik anders. Zelfs hier, in een kring van mensen met allemaal soortgelijke ideeën, wordt het niet geaccepteerd als je teveel afwijkt van wat hier als norm beschouwd wordt. En dat betekent voor een travestiet dat hij in travestie altijd zal moeten proberen om zo volledig mogelijk passabel te zijn. Als de poging niet lukt is daar begrip voor, als het niet geprobeerd wordt dan word je verketterd. Hierbij spreek ik uit ervaring. Ik heb een snor, en draag graag een rok en pumps, en die combinatie schijnt niet te mogen.

Nou raak ik niet meer zo erg onder de indruk van wat negatief commentaar. Maar als een puber die al met zichzelf worstelt er hetzelfde over denkt als ik, dan zal die zich afwenden van alles wat te vinden is aan hulp- en informatie groepen en organisaties. Toen ik puber was dacht ik hetzelfde over travestie als nu, dat andere pubers nu hetzelfde denken is dus goed mogelijk. Als die hulp vragen aan de T&T groepen kan het gebeuren dat ze voor karikatuur worden uitgemaakt. Als ze hier terecht komen ben ik bang dat er niet veel anders gereageerd zal worden.

In hoeverre kun je dan stellen dat iemand zichzelf kan zijn? Als binnen de T* gemeenschap al negatief wordt gereageerd op afwijkingen van de hier geldende norm, hoe kun je dan ooit verwachten of zelfs maar hopen dat de algemene maatschappij ruimer zal gaan denken?
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Simone

Toch even een reactie.
Zelfs hier, in een kring van mensen met allemaal soortgelijke ideeën, wordt het niet geaccepteerd als je teveel afwijkt van wat hier als norm beschouwd wordt.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Acceptatie van jouw anders zijn, en acceptatie van jouw normen.
Zoals ik (en anderen) al eerder hebben uitgelegd, is de wereld verdeeld in mannen en vrouwen. En wij proberen (in het algemeen) om de overstap te maken naar de andere kunne, al dan niet permanent.
Dat is voor d ebuitenwereld best wel lastig, en daarom proberen we dat ook zo goed mogelijk te doen in het algemeen.
En wanneer je nu afbreuk doet aan dat beeld door jouw snor te laten staan, verlaag je de kans op acceptatie door d ebuitenwereld.
Nogmaals, van mij mag je. Maar verwacht niet dat ik sta te applaudiseren om jouw keuze. En je kiest daarmee wel voorde moeilijke weg.
Op deze site zul je behalve support ook kritische kanttekeningen vinden. En dat heeft niks te maken met wel of geen acceptatie, maar met goedbedoelde raad.

Dat heeft niks te maken met verkettteren.

En wanneer er pubers komen die met dezelfde problemen worstelen als jij, dan ben jij er toch weer voor hen? En zullen wij toch weer dezelfde kritische kanttekeningen blijven plaatsen? Want het blijft een combinatie, die je in het dagelijks leven niet zult zien.

Tot zover mijn reactie. Hoop dat je er wat mee kunt en dat je het opvat zoals het bedoeld is. En dat is zeker niet negatief.
Cyn.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Misschien ben ik iemand die graag tegen de maatschappij aan schopt als het om dit soort zaken gaat. Maar ga vooral je gang Simone, met je snor en je rok. Ik heb altijd het idee gehad dat ik geen vrouw ben maar een trotse trans. Op een gegeven moment heb ik een stuk van Ilse Mikage haar site gelezen over de maatschappelijke tweedeling en de onwil van de mensen om daar wat minder zwart wit in te zijn. Dit stuk heeft mijn gevoel zo letterlijk verwoord dat ik ineens wist welke weg ik op wilde gaan. Schoppen tegen die tweedeling door gewoon mijzelf te zijn en me niet te schamen voor mijn tussenvorm. Want er zit veel meer tussen man en vrouw en dat mag men best weten. Als je er ergens tussenin hangt en daar ook graag zo in de buitenwereld voor uitkomt dan heb je net zo veel recht op een normaal geaccepteerd leven dan ieder ander mens dus vecht voor zo'n plek (als je daar behoefte aan hebt). Maar inderdaad dat is een zwaar te bewandelen pad en je moet er wel sterk voor zijn om dit vol te houden zonder te verbitteren of je zelfvertrouwen kwijt te raken. Mijn zegen heb je in ieder geval al. Het wordt tijd dat men zich kan uiten zoals men zicht het prettigst voelt. Ook al strookt dat niet met de maatschappelijke denkwijze. En mijn idee is dat als je het maar gewoon doet en lang genoeg volhoudt er vanzelf mensen zijn die er aan gaan wennen. Je creëert zo je eigen rimpel in het water die zich uitbreidt en uitbreidt. Je eigen cirkel van acceptatie. Ik doe het al jaren zo en hoewel ik het nu moeilijk heb omdat ik nog maar pas begonnen ben om het water opnieuw te laten rimpelen (nu als Joanne in plaats van Jeroen) weet ik dat het mij wéér gaat lukken. Succes Simone lekker doorgaan met je snor en rok. Prima plan!!!!
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi allemaal,

een mensenleven met regelmaat gedaan aan travestie, ja met snor, "slaapkamer moeder van huis travestie" en het gekke was die snor die zag ik in feite niet eens meer. :roll:

Dus op deze wijze wat maakt het uit, het is een ander verhaal buiten, realiteit travestie is gewoon "nog" niet geaccepteerd gewoon buiten op straat, laten we ons niets wijs maken.

Alles wat wijst op het mannelijke zal je niet helpen in acceptatie van travestie door anderen, zoveel mogelijk het vrouwelijke "plaatje" invullen helpt en afhankelijk van het resultaat en je presentatie heb je een kans.

Ik denk net zo als we onze vrouw/vriendin niet graag met een snor of baard zouden willen zien het omgekeerde ook waar is, dus er zijn grenzen.

Wel blijf ik er bij dat iedereen vrij is om zich te presenteren zoals hij/zij zich voelt 8) maar verwacht als je afwijkt van het gemiddelde man/vrouw plaatje, niet veel begrip alleen blikken en je moet erg sterk in je "pumps" staan om hier tegen te kunnen, trouwens travestie doeje voor je plezier/behoefte dus moet het prettig blijven.

TS, doen er alles aan om op tegaan in de massa van vrouwen omdat men zich zo voelt en men als vrouw gezien wil worden, de grenzen van acceptatie worden hier bepaald door hoe de anderen je zien en hier is erg weinig speelruimte (zeker geen snor) om af te wijken van de "norm" :roll: , n.l. de verwachting van anderen, wat een vrouw is :wink: .

groetjes, Adriana

Joanne, ik denk wel te weten wat je bedoeld met trotse trans, maar om een cliche te gebruiken - een trans is voor mij toch een - vrouw - met een geboorte defectje, wat verholpen moest worden, meestal heeft het helaas te lang op zich laten wachten.
Laatst gewijzigd door adriana op zo jan 25, 2004 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Berichten: 230
Lid geworden op: za aug 31, 2002 14:33
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Simone_v en Cynthia,

Dat is nou net wat er wél nieuw is aan genderbenders. Ze zijn zelf niet nieuw, bestaan zelfs al sinds midden jaren '80 in de US, en met name de travestiet met het snorretje vond je in Rio zelfs al eerder.

Ik kan wel zien dat Arianne van der Ven na haar terugkeer uit Boston het gevoel kreeg dat de hulpverlening hier in de seventies was blijven steken. Maar zij merkt terecht op dat het nachtleven hier een deel van de functie van de praatgroepen invult, en zal ook moeten toegeven dat het nachtleven hier actiever is dan in de Amerikaanse steden.

Een opinieblad bekijkt het net zoals ons wereldje van buitenaf. Waar het om gaat, kan je uitgebreid lezen op http://www.continuum.nl. Het niet willen passen in een tweepolige genderindeling is essentieel (zij noemen dat "dichotomie"). Zelfs de New Yorkse genderbenders, die uit het ik-tijdperk van de beursyuppen overgebleven zijn, zijn dus activist. In Nederland is het continuum zelfs militant.

Hun nachtleven is overigens buitengewoon interessant. Zoals het artikel zegt, ben je als travestiet bijna overal welkom, als je maar "alles vrouwelijk" hebt. Dan gaat het helemaal niet over passabel zijn, maar om het accepteren van een "vrouwelijke" genderpresentatie, en om het formeel respecteren van de regels daarvan. Dus een rokje en hakken, al gaan bijna alle vrouwen in een spijkerbroek en sneakers de stad in. Als je niet aan een "monogendered" beeld voldoet, ben je inderdaad op veel plaatsen na de eerste nieuwsgierigheid niet meer interessant. Die grote groep mensen vlucht in de scene, die het artikel beschrijft, de feesten waar vrijheid van genderexpressie de eerste regel is.

Gek genoeg komen in Nederland ook de drag kings daarin terecht, hoewel je ze soms op lipstick en dress code feesten ziet. Op papier zijn zij het spiegelbeeld van de queens, en je zou dus verwachten dat er king bars, restaurants, en theaters zijn. Maar de straat is voor kings nog onveiliger dan voor queens, en ik kan me voorstellen dat een Mental Theo polderjoch met geweld reageert, als "zijn" meisje ingaat op de avances van een meisje met een getekend snorretje.

Naast de drag kings hebben eigenlijk de meeste groepen die niet binnen de twee traditionele genders passen, goede redenen om het TG friendly nachtleven in te duiken. Ook veel mensen die hier komen dus. De "acceptatie" van de party-travestiet in het mainstream-nachtleven is eigenlijk een uitzonderingspositie. Hoewel ikzelf veel plezier beleef aan die uitzonderingspositie, vind ik het toch weer teleurstellend dat alweer de VU denkt dat iedereen buiten het kleine groepje dat zij bedient, van die positie geniet. En dus maar gebruik moet maken van het illegale hormonencircuit. De media kennende, is dat vast niet wat er gezegd is, maar toch...

Gender recognition!

Isabelle
Get over it.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

adriana schreef:Joanne, ik denk wel te weten wat je bedoeld met trotse trans, maar om een cliche te gebruiken - een trans is voor mij toch een - vrouw - met een geboorte defectje, wat verholpen moest worden, meestal heeft het helaas te lang op zich laten wachten.
Dat is ook je goed recht Adriana maar ik kies ervoor als TT door het leven te gaan. Dat past beter bij mijn down to earth way of looking at the world. Het is zeg maar meer ME!!! Maar ieder zijn eigen perceptie. Jij bent voor mij een prachtige vrouw met geboortje defectje :wink:
Plaats reactie