Jouw naam en achternaam

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nanine TV
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 20, 2004 16:02
Locatie: Omgeving Hoorn

Jouw naam en achternaam

Bericht door Nanine TV »

Ik ben een beetje gefascineerd door namen (daardoor ook al?)
Het valt me op dat de minderheid van ons, ook een achternaam bij de voornaam hanteert. Ik vroeg me af of daar een diepere psychologische reden achter zit. Of dat het mischien komt door het kiezen van een wat algemenere voornaam.
Vele van ons kiezen een heel bijzondere voornaam, mijn naam is dezelfde als die van het eerste meisje waar ik verliefd op was. Ik was toen ook al verliefd op haar naam, en wilde voor ik de naam voor mezelf gebruikte, een eventueele dochter altijd zo noemen. Nu zal ik dat maar niet meer doen :)
Ik heb als man ook een superbijzondere voornaam, ik denk dat ik de enige ben in Nederland, dat was het alternatief voor een naam die men in het ziekenhuis zo vrouwelijk vond dat mijn ouders mij bij de burgelijke stand anders genoemd hebben.
Of dat veel beter was? Ik werd op basis van mijn naam op school altijd bij de meisjes ingedeeld (rotstreek dat dat altijd hersteld werd)
Bij het ziekenhuis sta ik nog steeds onder een echte meisjesnaam ingeschreven :)

groetjes,
Nanine
Freedom is a path, seldom travelled by the multitude.
Pamela-
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: wo mar 13, 2002 1:00
Locatie: zuid holland

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

Een interessante hobby heb je moet ik zeggen. Ik heb mijn naam uitgekozen en vond dat 1 voorwaarde moest zijn dat mijn beginletter in me mannennaam ook in mijn vrouwennaam moest terug komen.

Zat nog te twijfelen tussen petra en pamela maar vond pamela dan toch leuker en lekkerder klinken.

Wel is het mooie van het verhaal dat mijn ouders altijd liever een meisje hadden gehad. Deze hebben ze in tweede instantie ook gekregen maar toch kwam er als eerste een jongetje. Weliswaar met vrouwelijk trekjes ( hihi ) maar dat wisten ze toen ook nog niet. :lol: :lol: :lol: :lol:

Liefs,
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
sharon
ff weer wat posten
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 0:29
Locatie: randstad

Bericht door sharon »

Mijn naam heb ik gehad van mijn beste vriendin. Het is haar 2de naam en zij was de eerste die van mijn travestie af wist en mij daar altijd in gesteund heeft.

Wat betreft een achternaam, ja. Kan me eigen achternaam er wel achter zetten maar dat heeft alleen nut als er nog een paar Sharon's zouden zijn. Voor zover als ik het weet is het een overbodige luxe voor mij.
Doe maar rustig aan, het leven gaat al snel genoeg.
in-sanne-ty
ff weer wat posten
Berichten: 51
Lid geworden op: za mar 01, 2003 0:02

Bericht door in-sanne-ty »

Sanne... Zo zouden m'n ouders me genoemd hebben als ik een meisje zou zijn geweest.
En daarbij vind ik 't zelf ook wel een leuke naam, dus heb ik em maar aangehouden als m'n meisjesnaam.. :)
Ik ben d'r inmiddels eigenlijk wel aan gewend.. ;)

"Sanne" :roll:
Gebruikersavatar
pinkslipper
ForumFan
Berichten: 326
Lid geworden op: do mei 29, 2003 18:59
Locatie: Amsterdam

What's in a name.

Bericht door pinkslipper »

Ik vind het ook leuk om betekenissen van namen te weten.
De betekenis van mijn echte voornaam wist al jaren en is makkelijk te herleiden.

BTW: deze site heeft vele linken naar databases van namen.
Think Pink en xxx,
pinkslipper

Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
Gebruikersavatar
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Berichten: 230
Lid geworden op: za aug 31, 2002 14:33
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hoi Nanine,

Ik post onder mijn volledige naam, omdat een naamgenote hier eerder was. Dat heb je met een gangbare voornaam inderdaad heel snel, namelijk bij élke provider, messenger, forum, of chatbox. En verder werd ik vroeger ook meteen verliefd op elk meisje dat Isabelle heette, dus die ervaring deel ik ook met je :)

Mijn familienaam is de naam van mijn moeder, maar ik moest wel vijf eeuwen terug om een spelling te vinden die nu niemand meer gebruikt. Er zijn namelijk heel veel Isabelle Rolins en Isabelle Daumeries. Daar ben ik voorzichtig mee.

Net zoals Joanne, denk ik ook dat jouw verhaal een TG kenmerkt, en het bijgeloof raadt aan om dan de familienaam van je moeder of de naam van de straat waar je woont te kiezen. TSen houden hun vaders naam en hun eigen eerste voorletter. Queens houden hun naam over aan hun eerste succesvolle act. En shemales, tja, als het maar Spaans is.

Nanine is wél mooi...

Isabelle
Get over it.
Gebruikersavatar
Nanine TV
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 20, 2004 16:02
Locatie: Omgeving Hoorn

Bericht door Nanine TV »

Isabelle Raulin dAymeries schreef: Net zoals Joanne, denk ik ook dat jouw verhaal een TG kenmerkt, en het bijgeloof raadt aan om dan de familienaam van je moeder of de naam van de straat waar je woont te kiezen. TSen houden hun vaders naam en hun eigen eerste voorletter. Queens houden hun naam over aan hun eerste succesvolle act. En shemales, tja, als het maar Spaans is.
Wauw, kijk naar deze uitleg was ik dus op zoek. Dat wist ik helemaal niet. Pamela zei al wel dat haar eerste letter van haar gekregen naam in haar gekozen naam voor moest komen. De straatnaam wordt niks bij mij, misschien mijn moeders achternaam in het Frans.
Isabelle Raulin dAymeries schreef: Nanine is wél mooi...
Dank je wel!
Met achternaam zou het dan Nanine de la Moulin worden :D
Freedom is a path, seldom travelled by the multitude.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

wat moeilijk allemaal! waren wij allemaal indianen, dan was het een stuk makkelijker:
A little indian brave got curious one day, and asked his father how indians got their names.

"Well, If a big earthquake happens while the parents are making the baby, the little brave will be known as Shaking Ground", he replied sternly.

"If little brave is made while great flood is sweeping through the land, his name would be Running Water", he stated again.

"Now tell me, Broken Rubber, why are you curious? ?"
Lisa :wink:
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Meiden,

Volgens mij zijn er nu twee actieve threads over je naamkeuze.
Zal hier weer es vertellen hoe ik tot de mijne gekomen ben.
Toen ik naar buiten kwam wilde ik een eigen naam.
Had ooit es meegemaakt hoe iemand werd gepest, door van haar naam een mannelijke variant te maken. Had mezelf toen voorgenomen dat ik dat nooit wilde. Dus van mijn naam mocht geen mannelijke gemaakt kunnen worden. Dat was mijn eerste vereiste. Verder moest ik hem vooral mooi vinden. En na enig nadenken en selectie kwam ik uit op Cynthia. En daar ben ik nog steeds wel content mee. Al vind ik nu drie lettergrepen iets te lang in het dagelijks gebruik. Maar daarvoor heb ik natuurlijk nog CYN ter beschikking hihi. En je naam blijft gewoon je naam he.

Isabelle schreef
Net zoals Joanne, denk ik ook dat jouw verhaal een TG kenmerkt, en het bijgeloof raadt aan om dan de familienaam van je moeder of de naam van de straat waar je woont te kiezen. TSen houden hun vaders naam en hun eigen eerste voorletter. Queens houden hun naam over aan hun eerste succesvolle act. En shemales, tja, als het maar Spaans is.
Zit ik toch weer tussen TG en TS in ben ik bang. Hou wel mijn achternaam, maar heb andere voorletters. Symbool van de twijfel?
Of dat ik niet in vakjes pas? Gelukkig maar.

En Lisa , ik kende jouw mopje al, maar dan iets anders, al was de essentie hetzelfde.
Jouw clou was
"Now tell me, Broken Rubber, why are you curious?
Bij mij luidde die "Why do you ask these questions, two-ducks-***"?
Cyn.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Cynthia, Cynthia,

*tsk, tsk, tsk* wat een taal... en dat voor een dame.

Lisa :wink:
If all else fails, buy new shoes
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Bericht door simone_v »

Ik vond (en vind) de naam Simone gewoon een mooie naam. Verwijst naar niets, geen eerste verliefdheid, geen overeenkomsten met mijn naam in het geboorteregister, komt voorzover ik weet ook nergens in de familie voor. En die V erachter, ik heb ooit eens een mooie achternaam uitgedacht, die voorzover ik wist nog niet bestond. De V is daarvan een restant. Één letter typt sneller als een hele naam, vandaar...
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
capt haok
Eredivisie
Berichten: 694
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:59

Re: Jouw naam en achternaam

Bericht door capt haok »

Nanine TV schreef:)
Bij het ziekenhuis sta ik nog steeds onder een echte meisjesnaam ingeschreven :)
Hee wat grappig, ikke ook....bij het VU in Amsterdam!!
Die andere is maar kull :D

Anouk, die maar zo denkt een naam is maar een naam, maar het moet bij je passen, lekker strak om je billen, net zoals een jeans :D ...in mijn naakie loop ik nie.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Re: Jouw naam en achternaam

Bericht door Joanne »

~*anouk*~ schreef: ...in mijn naakie loop ik nie.
Mmmm ik de laatste maanden wel hoor. Ben erg blij met mijn nieuwe lijf en dat mag gezien worden, waar gepast natuurlijk:o)
Gebruikersavatar
Calista
daar ben ik weer
Berichten: 20
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 20:07

Bericht door Calista »

Tsja heb gewoon een naam met power gekozen en dacht:Calista dat heeft het wel een krachtige naam voor een zelfverzekerde diva.
Een achternaam vond ik niet nodig zou maar nekel de aandacht van de vooraam weghouden en ik hou in het echte leven er ook niet van om met mn achternaam aangesproken te worden.Ik heb wel een titel,lol of nog een extra voorvoegsel en dat is dus Queen Calista een vriend zei dat da het geheel afmaakt;-)
xxxQ.C
Ik ben dus Calista,een klassevrouw uit Belgie. De ene keer the girl next-door de andere keer de Diva.

love ya all darlings,
xxxCalista
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Calista schreef:Tsja heb gewoon een naam met power gekozen en dacht:Calista dat heeft het wel een krachtige naam voor een zelfverzekerde diva.
En ik maar denken dat je een Allie McBeal fan was (Calista Flockhart, natuurlijk).

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie