Je zal het maar hebben

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Violet Skye schreef:.... maar of travestieten ook genderdysfoor zijn, kun je over twisten....
Hoef je wat mij betreft niet over te twisten, dat zijn verschillende aangelegenheden (of stoornissen als je uit gaat van de DSM IV TR), die overigens weer wel in combinatie voor kunnen komen.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Selena Maria
dagelijks aanwezig
Berichten: 138
Lid geworden op: za aug 09, 2003 4:18

Bericht door Selena Maria »

In ieder geval zijn we allen mensen!!! :wink: En maar onderscheid maken tussen elkaar.....we zijn in ieder geval op de goede weg zo............Dat is een zwerver,dat is een arbeider...getsie...bah......ooh maar kijk daar komt een bankdirekteur.....wauw...
Selena,eres el camino para mi corazon y alma
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Ik heb me in ieder geval opgegeven en dat zullen ze weten ook hehehe....
Morgen rond drie uur wordt ik gebeld en hoor ik meer...
Voor mij maakt het geen mallemoer uit of ik de BNN trans ga worden.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Joanne

Dapper van je hoor (al kennen de meeste mensen in je woonplaats je toch al).
Maar op deze manier zul je daar ook nooit af komen, en of dat nou is wat je wilt?
Nou ken ik het programma niet, maar wordt dat met publiek opgenomen?
Cyn.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Ik heb wat afleveringen uit de vorige serie gezien, en dat was bij de mensen thuis en op locatie, geen studio met publiek.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Cynthia schreef:Hoi Joanne

Dapper van je hoor (al kennen de meeste mensen in je woonplaats je toch al).
Maar op deze manier zul je daar ook nooit af komen, en of dat nou is wat je wilt?
Nou ken ik het programma niet, maar wordt dat met publiek opgenomen?
Het boeit me werkelijk geen ene ruk wat men van mij vind hier. In het begin vond ik het nog wel lastig (maar gelukkig heb ik hier een klankbord als het me eens te veel wordt) en van het weekend ben ik voor het eerst zonder reden bijna inelkaar gemept met een ketting met hangslot eraan, kon gelukkig net op tijd weg fietsen. Maar het neemt niet weg dat ik het prima vind als mensen van mijn achtergrond op de hoogte zijn. Ik hoef me nooit anders voor te doen dan ik ben en dat is voor mij belangrijker dan dat ik als een normale vrouw gezien wordt. Verder ben ik een BNN fan hoewel niet zo'n hele fanatieke maar wel genoeg om nu eindelijk eens op tv te verschijnen om over mijn TS zijn te praten. Ben benieuwd wat het wordt en of het uberhaupt wat wordt.
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

@Joanne,

Succes en laat ze achter met een verpletterende indruk :D
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Ik doe mijn best:)
Gebruikersavatar
Janiek
ForumFan
Berichten: 459
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 18:06
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janiek »

Joanne schreef: Ben benieuwd wat het wordt en of het uberhaupt wat wordt.
Ik ook. In ieder geval ben jij mijn heldin als het om durf en openheid gaat :D . Succes!

Liefs, Jeanet
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

joanna_ schreef:
Violet Skye schreef:.... maar of travestieten ook genderdysfoor zijn, kun je over twisten....
Hoef je wat mij betreft niet over te twisten, dat zijn verschillende aangelegenheden (of stoornissen als je uit gaat van de DSM IV TR), die overigens weer wel in combinatie voor kunnen komen.
DSM-IV-TR betekent "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, versie 4, (Text Revision)" en is een uitgave van de
American Psychiatric Association -- een vereniging van amerikaanse psychiaters, niet een officiele instantie, en zowieso niet geldend voor Europa.

In Europa geldt de regels van ICD-10, de tiende uitgave van de International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, een uitgave van de WHO (World Health Organization), een deelorganisatie van de Verenigde Naties:
The current edition of the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems has five different diagnoses for gender identity disorder: transsexualism, Dual-role Transvestism, Gender Identity Disorder of Childhood, Other Gender Identity Disorders, and Gender Identity Disorder, Unspecified. [1]

Transsexualism has the following criteria:

The desire to live and be accepted as a member of the opposite sex, usually accompanied by the wish to make his or her body as congruent as possible with the preferred sex through surgery and hormone treatment.
The transsexual identity has been present persistently for at least two years.
The disorder is not a symptom of another mental disorder or a chromosomal abnormality.

Dual-role transvestism has the following criteria:
The individual wears clothes of the opposite sex in order to experience temporary membership in the opposite sex.
There is no sexual motivation for the cross-dressing.
The individual has no desire for a permanent change to the opposite sex.

Gender Identity Disorder of Childhood has essentially four criteria, which may be summarised as:
The individual is persistently and intensely distressed about being a girl/boy, and desires (or claims to be) of the opposite gender.
The individual is preoccupied with the clothing, roles or anatomy of the opposite sex/gender, or rejects the clothing, roles, or anatomy of his/her birth sex/gender.
The individual has not yet reached puberty.
The disorder must have been present for at least 6 months.

The remaining two classifications have no specific criteria and may be used as catch-all classifications in a similar way to GIDNOS.

Bron: Campus Program.com
Bij ICD-10, is er een onderscheid dus, tussen Dual-Role Transvestism, dat, met classificatie F64.1 deel uitmaakt van het genderdysfoor topologie (F64), en Transvestic Fetishism (F65.1), dat deel uitmaakt van "Disorders of Sexual Preference" (F65), en dat overeenkomt met de diagnose voor Transvestic Fetishism(302.3) in het DSM. Het DSM maakt onderscheid tussen GID (Gender Identity Disorder) in Adolescenten of Volwassenen (302.85) en GID in Kinderen (302.6) en 3 soorten GID NOS ("not otherwise specified"), waaronder soort 2: "Transient, stress-related cross-dressing behavior". (http://www.mental-health-today.com/gender/dsm.htm). Ook wordt door DSM de mogelijkheid voor een diagnose "Transvestic Fetishism with Gender Dysphoria" (http://www.behavenet.com/capsules/disor ... ishism.htm). Dit houdt in, dat een mens die wel enige opwinding krijgt van het dragen van vrouwenkleding ook genderdysfoor kan zijn.

Dus, Joanne, heb jij het fout en heeft Violet het (bijna) goed. Minstens een vorm van travestie wordt door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) herkend als een vorm van genderdysforie, en ook in het DSM kan travestie onder GID vallen. Of een individuele travestiet genderdysfoor is, is dus afhankelijk van een aantal factoren, en is niet zowieso te zeggen zonder diepgaande kennis van zijn of haar belevingswereld. Ik hoop dat wij met de volgende stellingen eindelijk dit onderwerp kan laten rusten:
  1. Niet alle travestieten zijn genderdysfoor, maar er zijn wel travestieten die wel genderdysfoor zijn.
  2. Travestie kan een vorm van genderdysforie zijn, maar niet alle vormen van travestie zijn genderdysforisch.
  3. Seksuele belevenissen van travestie zijn niet uitingen van genderdysforie, maar sluiten niet uit, dat genderdysforie aanwezig is.
Wat ik ook heb uitgehaald uit mijn zeer oppervlakkig onderzoek, is dat de meeste kinderen die genderdysfoor zijn, uiteindelijk daar overheen groeien (http://www.mental-health-today.com/gender/dsm.htm). Wat ook blijkt, is dat een beslissing om niet door te gaan voor een SRS niet noodzakelijkerwijs betekent, dat genderdysforie -- in de vorm dat door ICD-10 als transsexualism wordt bestempeld -- niet aanwezig is. Men kan het wensen, om voluit door te gaan, maar voor bepaalde redenen ervanaf zien. Maar als de wens niet bestaat om volledig als vrouw te leven, is een diagnose van dual-role transvestism op zijn plaats.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Dus, Joanne, heb jij het fout en heeft Violet het (bijna) goed.
[puberaal]:P grin, zie je nou wel?[/puberaal]
Lisa met een S schreef:
  1. Niet alle travestieten zijn genderdysfoor, maar er zijn wel travestieten die wel genderdysfoor zijn.
  2. Travestie kan een vorm van genderdysforie zijn, maar niet alle vormen van travestie zijn genderdysforisch.
  3. Seksuele belevenissen van travestie zijn niet uitingen van genderdysforie, maar sluiten niet uit, dat genderdysforie aanwezig is.
Een prachtig poldermodel, Lisa, mijn complimenten. Kan me er niet helemaal in vinden, maar toch adequate, zoals Seven of Nine zou zeggen. (maandagavond=star trek avond)

Lisa met een S schreef: Wat ik ook heb uitgehaald uit mijn zeer oppervlakkig onderzoek, is dat de meeste kinderen die genderdysfoor zijn, uiteindelijk daar overheen groeien (http://www.mental-health-today.com/gender/dsm.htm). Wat ook blijkt, is dat een beslissing om niet door te gaan voor een SRS niet noodzakelijkerwijs betekent, dat genderdysforie -- in de vorm dat door ICD-10 als transsexualism wordt bestempeld -- niet aanwezig is. Men kan het wensen, om voluit door te gaan, maar voor bepaalde redenen ervanaf zien. Maar als de wens niet bestaat om volledig als vrouw te leven, is een diagnose van dual-role transvestism op zijn plaats.
Onder kinderen vallen zelfs nog meer af dan onder volwassenen, daarom is behandeling van genderdysfore kinderen ook vrij controversieel.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Joanne schreef:(...) en van het weekend ben ik voor het eerst zonder reden bijna inelkaar gemept met een ketting met hangslot eraan, kon gelukkig net op tijd weg fietsen.
Dat is me nogal wat :-? :cry:
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Lisa met een S schreef: een vereniging van amerikaanse psychiaters, niet een officiele instantie, en zowieso niet geldend voor Europa.
Hoewel de APA een van oorsprong Amerikaanse organisatie is, zijn bijzonder veel Europese psychiaters lid van deze organisatie. Ook de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie onderschrijft de DSM IV (TR) en is zelfs (mede) verantwoordelijk voor het uitbrengen hiervan in een Nederlandstalige versie. Binnen de Geestelijke gezondheidszorg in (zo goed als) alle West-Europese en veel Oost-Europese wordt de DSM IV (TR) als uitgangspunt gebruikt bij de diagnostiek en classificatie van geestelijke problemen. De ICD 10 wordt daarnaast maar in veel mindere mate en hooguit aanvullend gebruikt. De APA wordt wel degelijk als officiele en (mede-)normstellende organisatie erkend in de gezondheidszorg.

Overigens wil dit niet zeggen dat er geen kritiek op het DSM systeem mogelijk is. Er is juist veel kritiek op en dat leidt dan weer met regelmaat tot het uitbrengen van nieuwere versies waarin ziektebeelden worden toegevoegd/ verdwijnen of waarbij de diagnostische criteria worden aangepast.

Wel lezen wat d'r staat Lisa..... :)
joanna_ schreef: die overigens weer wel in combinatie voor kunnen komen.
Overigens, met je stellingen ben ik het eens.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Selena Maria
dagelijks aanwezig
Berichten: 138
Lid geworden op: za aug 09, 2003 4:18

Bericht door Selena Maria »

Ha die Joanne.Als het lukt wens ik je veel succes.En inderdaad,wat maakt het uit wat anderen er van vinden!Ik heb bewondering voor je...zet em op :D
Laatst gewijzigd door Selena Maria op ma jun 28, 2004 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Selena,eres el camino para mi corazon y alma
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

joanna_ schreef:Hoewel de APA een van oorsprong Amerikaanse organisatie is,
APA = American Psychiatric Association. Nog steeds. En is nog steeds maar een vereniging, en geen officiele instantie.
joanna_ schreef:Wel lezen wat d'r staat Lisa..... :)
joanna_ schreef: die overigens weer wel in combinatie voor kunnen komen.
Overigens, met je stellingen ben ik het eens.
Ik had het gelezen. Ik reageerde, op het punt:
travestie en genderdysforie kunnen wel of niet verschillende aangelegenheden zijn, maar Violet had het over of een travestiet een genderdysfoor is.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie