Definitie van transgenderisme

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Hoi meiden,

Het valt me op dat er maar een aantal mensen lijken te zijn, die me kunnen vertellen wat transgenderisme nu precies inhoudt. Vaak kom ik (vanuit de chat of anderszins) met mensen in gesprek die zeggen TG te zijn. Maar bij navraag blijkt dat ze niet of nauwelijks hebben georiënteerd op deze materie en zich gewoon maar een 'hokje' hebben aangemeten. Soms onder invloed van de 'Cogiati-test' soms omdat ze zelf vinden dat ze daartoe behoren.

Vandaar mijn volgende vraag voor jullie als TG's: Is het mogelijk om een allesomvattende definitie te formuleren die duidelijk maakt wat transgenderisme is en wat niet ?

Laat ik duidelijk zijn: het is geenszins mijn bedoeling mensen onheus te bejegenen. Echter, een duidelijke definitie van transgenderisme in relatie tot travestie, crossdressing en transsexualiteit zou prettig zijn.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
jeannetv

Bericht door jeannetv »

Hoi nathalie,
Is het geven van een sluitende definitie van transgenderisme niet gewoon een nieuw hokje waarin we iemand kunnen plaatsen?
Is dat niet precies waar we nu al last van hebben?
Als ik zo in het forum rondkijk en lees, valt mij op dat vanuit ieders gevoel een eigen plaats ontstaat waarin die persoon zichzelf ziet. Veel kan worden gedeeld. De verschillen zijn meestal slechts nuances.

Voor mijzelf ontdek ik steeds sterker dat mijn gevoel bepalend is voor het beeld dat ik van mezelf heb. En dat beeld nuanceert en ontwikkelt steeds door.

Lastig voor mij al die hokjes.

Het onderschrift van Ilona dat er meer is tussen zwart en wit spreekt mij zeer aan. Nieuwe hokjes maken ook weer nieuwe "tussengroepen" die dan weer verloren dolen.

Ik weet het niet.....

Liefs,
Jeanne
Gebruikersavatar
natalie tg
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: wo jun 20, 2001 2:00
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door natalie tg »

hoi nathalie

ik houd ook niet van hokjes,maar ik citeer een gerespecteerd schrijver nl. paul vennix.

het kan echter zijn dat men zich zowel man als vrouw voelt of noch man of noch vrouw.
men past dan niet in de hokjes travestie en transexualiteit en heeft het gevoel daar ergens tussen te zitten.

de auteur paul vennix
travestie een serieuze nood(zaak)
liefs natalie
een fles kan halfleeg zijn maar ook half vol
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Tja, Jeanne, ik voel me je mee. Maar, het plaatsgeven en een naam geven aan een scala van gevoelens is iets anders dan jezelf in een hokje gedrukt voelen.

Hoe kan men anders weten wat transgenderisme inhoudt als men zelf al niet weet wat dit betekent ? Hoe kunnen mensen, die bezig zijn met het zich orienteren op de TV/TS/TG materie, nu weten waar hun gevoelens het beste bij passen als ze niet weten wat al die afkortingen inhouden ? En de gevoelens die ze hebben, waar die bij horen ? Snap je een beetje wat ik bedoel te zeggen ?
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
jeannetv

Bericht door jeannetv »

Hoi Nathalie,
Ja hoor, ik begrijp best wat je bedoelt. Ik wilde echter ook de andere kant laten zien.
we blijv4en zoeken.....

Dus eigenlijk ben ik het met je eens, zou mij wellicht ook verder helpen. Maar toch...
Liefs,
jeanne
Jessie
dagelijks aanwezig
Berichten: 249
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00

Bericht door Jessie »

Ik denk zelf dat het is er tussen in hangen je bent geen TV( want kleding alleen geeft geen voldoening op zich( je wilt meer)

TS ja dan ga je ervoor om volledig lichamelijk er voor te kiezen om als vrouw door het leven te gaan.(geestelijk is het namelijk alzover)

En TG is er tussen in zitten net niet die overstap kunnen of willen maken naar volledige transformatie (kan bepaalde redenen voor zijn)maar ook geen voldoening hebben met alleen kleding en make up zoals de TV..die voor de rest gelukkig is met het leventje als man lekker switchen af en toe het vrouwtje spelen maar zich ook als stoere jongen willen gedragen.

En TG wil graag meer bv denk ik aan laseren in het gezicht haardracht borsten ,het zit eigenlijk tegen de TS kant aan kun je wel zeggen alleen het laatste stukje wat tussen de benen zit nog niet of wil kwijt raken.Omdat je dat nog als hekelpunt ziet.

eumm ik hoop dat ik het een beetje redelijk hebt uitgelegd in mijn eigen woordjes dit is wat ik er ongeveer van denk.
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Met dank aan Mme Arthur van Stichting Renee die zo vriendelijk was mij even hierover te mailen, publiceer ik mede op haar verzoek hier een (ondanks de hokjesgeest) een definitie van transgenderisme.

<i>Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.<br>
(Gianna E. Israel, 1996)).</i>
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Jessie
dagelijks aanwezig
Berichten: 249
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00

Bericht door Jessie »

Ja Nathalie dat stukje vergat ik er nog bij te vertellen ik had het ook gelezen bij stichting Renee.

Ik denk dat iedereen het nu een beetje begint te begrijpen wat het allemaal een beetje inhoud.
Maar iedereen zal het ook een beetje in zijn eigen woordjes vertalen en wat die er van denkt.Wat dat betreft zit het allemaal een beetje ingewikkelt inelkaar en iedereen beleeft het ook anders naar mijn gevoel.
PatrickTG

Bericht door PatrickTG »

Hoi allen,

dit is een stokpaardje van me....:smile:
Transgenderisme is een relatief recente term, die een verzamelnaam poogt te zijn voor mensen (zoals ik) die zich niet thuisvoelen in de definities van travestie of van transsexualiteit. Het is geen hokjesdenken per sé, het is een poging om exacter te omschrijven wat er in welke soort mensen leeft en omgaat. Net zoals niet-gender dysfore mensen zich niet terugvinden in travestie, net zomin kan een transgender zich terugvinden in de andere definities.
Je vindt dan ook zelfhulpgroepen voor alles en nog wat, maar tot voor kort kon je als transgender nergens écht terecht, wegens verschillen in denk- en leefwereld.
Ik zou hier een heel lang exposé kunnen houden over wat ik transgenderisme beschouw, maar voor de geïnteresseerden verwijs ik dan liever naar de website waar ik mijn overpeinzingen heb achtergelaten : "Brieven van een transgender" op http://www.geocities.com/Wellesley/Vera ... /index.htm Deze link vind je op de travestie.nl site ook terug.
Voor mij betekent transgenderisme dat ik openlijk als androgyne persoon ook mijn plaatsje in onze maatschappij opeis, en dat ik dus niet wens me met pruik en make-up als vrouw voor te doen.
Als transgender kan je je levenskwaliteit danig verbeteren door eerlijk met jezelf en met je omgeving uit te komen voor je echte geaardheid en echte persoonlijkheid.
Noteer dat in de engelstalige wereld met het woord "transgender" eigenlijk een transsexueel bedoeld wordt.
Gebruikersavatar
besilvia
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door besilvia »

PatrickTG,

leuke site, veel info. En je hebt er wel enorm goed over nagedacht. Het helpt mij in ieder geval een stuk op weg. Ik loop een beetje het zelfde proces door, alleen heb ik nog en paar jaar denkwerk voor de boeg - logisch want ik ben geboren op het einde van de sixties :razz:

Terugkomend op het onderwerp. Ik weet dat velen zich niet graag laten plaatsen in een vakje, maar het helpt wel het denken vooruit. Na Patrick's site te hebben gelezen heb ik er nog weinig nieuws aan toe te voegen in termen van definitie. Overigens denk ik dt het feit dat weinigen onder ons zich graag laten 'klasseren' eerder te maken heeft met het feit dat we net tussen twee hokjes invallen: nog echt man, noch echt vrouw, wel een beetje van beide. Zelf heb ik er geen probleem mee met in een vakje als transgender de vlag dekt de lading (in de nederlandse betekenis). Het belang voor mij was dat, toen ik een paar jaar geleden het www opging mezelf sneller kon leren ontdekken, en vooral tot het besef te komen dat ik niet alleen was. Het is enkel jammer dat het www niet was wat het is een goede 20 jaar geleden. Het had vele dingen in mijn leven een stuk eenvoudiger gemaakt.

Groetjes,

Silvia
Gebruikersavatar
Eline
ff weer wat posten
Berichten: 26
Lid geworden op: di sep 25, 2001 2:00
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Eline »

poging 2. :smile:

transgenderisme is nieuwe term, wie hem bedacht heeft, heeft vast niet goed nagedacht, transgender betekent het veranderen van je gender, en gender is het gevoel zoals je jezelf beleefd, als man of vrouw.
De term transgender is erg verwarrend, de oude "hokjes" indeling was veel duidelijker, je hebt vergaande travestieten ( mannen die zich zoveel mogelijk als vrouw kleden en waar mogelijk als vrouw leven, en transseksuelen non-op, mensen met transseksuele gevoelens die zich lichamelijk niet of maar ten delen laten aanpassen aan het geslacht dat beleefd wordt. Iemand die wisseld qua gevoel tussen man en vrouw kan vergaande travestiet zijnm, iemand die zich duidelijker tot een geslacht voelt behoren dat tegengesteld is aan het lichaam is dan transseksueel non-op als deze geen of niet volledige aanpassing wil.
Deze hokjes zijn al in 1966 opgesteld, maar zijn veel duidelijker dan de term transgender die te pas en te onpas wordt gebruikt. Je kunt deze term beter reserveren voor mensen die zich noch man noch vrouw voelen.

Tommygirl (L)
Gebruikersavatar
besilvia
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door besilvia »

2de keer goede keer zeggen ze dan (of was het iets anders :wink: )
Je kunt deze term beter reserveren voor mensen die zich noch man noch vrouw voelen.
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik treed je volmondig bij (als we dan toch een vakje moeten definieren). Alleen is het jammer dat de angelsaksische literatuur er anders over denkt :sad: ...een pot 66-nat.

Groetjes!

Silvia
Gebruikersavatar
nancy steels
is nieuw hier
Berichten: 6
Lid geworden op: do mei 16, 2002 21:16
Locatie: antwerpen
Contacteer:

definitie van transgenderisme

Bericht door nancy steels »

Het lijkt me dat iedereen de term zowat naar eigen goeddunken gebruikt.
Duidelijkheid schept dit echter niet. Het verschil tussen transsexuelen en andere genderdysforische mensen ligt dikwijls enkel in een chirurgische ingreep . Bij vele transsexuelen komt deze uitlating slecht over. De meesten onder hen blijven zichzelf wijsmaken dat zij echt "vrouw" zijn: andere genderdysforische mensen hebben deze staat van genade nog niet bereikt.In feite zijn zij dikwijls de beste ambassadeurs voor het verspreiden van alle mogelijke clichés en rolpatronen die tot voor kort in onze maatschappij golden inzake het onderscheid man/vrouw.
Als ik mijn mannelijke geslachtsdelen laat verwijderen ben ik voor sommigen een post-op transsexueel, laat ik die ingreep niet uitvoeren dan ben ik een pre-op transsexueel of voor anderen een transgender, afhankelijk of ik nu full-time als vrouw leef of slechts part-time.
Dit is onzin : het kan best zijn dat ik niet full time als vrouw leef omdat dit sociaal, familiaal , professioneel enz... niet wenselijk of mogelijk is. Aan mijn genderidentiteit verandert dit echter niets : is een vrouw slechts half vrouw omdat ze niet elke dag make-up draagt of omdat ze tijdens de week in een jeans en een slobbertrui rondloopt ? nee toch.
Hoe gek het ook lijkt, vele genderdysforische mensen hebben de onbedwingbare drang om zich van elkaar te willen onderscheiden door zelf bedachte definities gebaseerd op oppervlakkige kenmerken of persoonlijke ervaringenen. De definitie van Paul Vennix, hoe goed bedoelt ook, is volgens mij reeds lang achterhaald, Paul heeft de verdienste de term terug van onder het stof gehaald te hebben maar maakt de fout hem te koppelen aan een beschrijving die er op neerkomt dat "transgenders" part -time transsexuelen zijn.
Gebruikersavatar
ilona
ForumFan
Berichten: 431
Lid geworden op: za jun 23, 2001 2:00
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: definitie van transgenderisme

Bericht door ilona »

nancy steels schreef: De definitie van Paul Vennix, hoe goed bedoelt ook, is volgens mij reeds lang achterhaald, Paul heeft de verdienste de term terug van onder het stof gehaald te hebben maar maakt de fout hem te koppelen aan een beschrijving die er op neerkomt dat "transgenders" part -time transsexuelen zijn.
Hoi Nancy,

Ik ben het hartstikke met je eens. De terminologie is een puinhoop. Ik geloof ook... na lang nadenken en zelf miskleunen... niet in het geleidelijke opschuiven van TV->TG->TS. Omdat de intenties anders zijn.

De grootste ellende zit 'm volgens mij in de TS: daar gaat het om mensen die een geslachtsaanpassend traject nastreven volgens de huidige mogelijkheden. Als degenen die "liever" vrouw zouden zijn, of zich graag zouden aanmelden als de transitie volledig zou kunnen zijn (lees: fantaseren over magische machines, pillen e.d.) omdat ze (nog) geen genoegen kunnen of willen nemen met het "gepruts" zoals dat via o.a. het VU te realiseren valt, zijn TG of TV.

Ik geloof daar dus niet (meer) in. Wie niet het aanpassend traject volgt, uit angst voor de maatschappelijke consequenties, is nog steeds en wel degelijk TS als men zich vrouw voelt en de wens om zulks lichamelijk ook te zijn daar is. Volgens mij heb je het dan over pre-transeksualiteit. Met andere woorden... eens op een dag realiseer je je dat de incomplete (helaas) mogelijkheden die thans voorhanden zijn, beter zijn dan erover blijven dromen.

TV's hebben die wens duidelijk niet. Ze willen vrouw "spelen" voor enige tijd, maar moeten er niet aan denken het ook te worden. Ik zou de term TG willen reserveren voor degenen die mannelijk en vrouwelijk willen combineren, qua leven en qua aanpassing.

Maar wie eigenlijk het liefst vrouw zou zijn omdat ze zich zo voelt, is TS. Of pretransseksueel. Omdat TS en TV wezenlijk verschillende fenomenen zijn... ondanks de uiterlijke overeenkomsten.

Liefs - Ilona
Everybody 's free... to feel good :-)
Gebruikersavatar
johnn
Forum / Website Beheerder
Berichten: 1365
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Weiteveen
Contacteer:

Bericht door johnn »

Ik wil hier ook wel een poging wagen.
Als ik met mensen in gesprek ben en vertel in welke kringen ik verkeer :D moet ik dat vaak dan uitleggen....ook wat de verschillen dan zijn.
Uitgaande van dat het leken zijn die helemaal van niets (of toch heel weinig weten) geef ik meestal de volgende omsschrijving:

Travestie: man die een vrouw imiteert (zo perfect mogelijk?)

Transgender: vrouw in een mannelichaam, maar laat dit lichaam zo, leeft vaak wel volledig als vrouw.

Transsexueel: vrouw in een mannelichaam en laat dit lichaam ook aanpassen.


Ik geef toe ...dit is een heel kort door de bocht uitleg, maar voor een leek vaak wel voldoende om de verschillen te onderkennen/begrijpen.
Groetjes,
Afbeelding

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Plaats reactie