Burka???

Algemeen

Moderator: Moderators

Burka Ja of Nee

Peiling eindigde op wo aug 18, 2004 7:38

Ik wil als meisje geboren worden en zou mijn hele leven een burka moeten dragen.
5
56%
Nee, dan blijf ik liever een man en vind het zo wel goed.
4
44%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Annegreet schreef:Ik ga er overigens wel vanuit dat de betreffende meisjes deze keuze uit vrije wil maken
Verwar vrije wil nou niet met een jarenlange indoctrinatie. De Koran dicteert dat vrouwen zich verhullen. (net als onze zwarte kousen kerk trouwens.) En je bent, in hun ogen, een slechte moslima als je daar tegen in opstand komt. Natuurlijk zijn er velen die een hoofddoek willen dragen, ze weten immers niet beter dan dat het moet. Zeker als de ouders belijdend moslims zijn. En velen worden thuis door familie (of zelfs op straat door vreemden !) bestraffend toegesproken door de conservatieve mede-moslims. Het zal niet de eerste keer zijn dat een moslim-meisje uit de familie wordt verstoten omdat ze door zo vrijpostig en overhullend te zijn "de eer van de familie" op het spel zou zetten. De weg van de minste weerstand is daarom dan ook: hoofddoekje op.

Door de "verwesting" en de Hollandse invloeden waarmee veel meisjes in aanraking komen zie je vele --vooral jongere-- meisjes die zich daartegen afzetten. Helaas gaat dit maar al te vaak gepaard met grote problematiek in het gezin. Waarna het meisje in kwestie niet zelden terecht komt in een blijf-van-mijn-lijf huis of op de Eerste Hulp met een lading pillen in d'r maag of zelfverwonding.. Erg triest.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

Wat bedoel je met "niet anders kunnen

--kweenie of je recent nog de beelden hebt gezien van het in het openbaar executeren van een vrouw die haar burka niet had gedragen?

is er dan nog sprake van keuze?

al zijn er wel steeds meer vrouwen die het weigeren en ermee wegkomen

Joy
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

Bericht door Elsa »

Vrouwenbesnijdenis is inderdaad erg, een verminking van wie jij bent. Er zijn nog hele achtergebleven gebieden in Somalië waar het gewoon door de oudste vrouw gebeurt, zonder iedere vorm van hygiëne. Ook de bijgelovigheid, besneden meisjes worden in een diepe kuil s'nachts achtergelaten zodat de boze geesten wegkunnen gaan uit dit meisje, wanneer die niet weggegaan zijn wordt het meisje dood terug gevonden. Dit niet vanwege boze geesten maar domweg vanwege doodbloeden. Heb daar een tijd terug een boek over gelezen van een vluchtelinge. Vraag me af waarom vrouwen zoiets moeten meemaken en de mannen niet. Een besnijdenis daarintegen is geen verminking, soms zelf noodzakelijk vanwege urologische problemen. In warme landen wordt het vaker gedaan uit oogpunt van hygiëne. Dit weet ik omdat ik in Brazilië een jaar in een plaatstelijk ziekenhuis gewerkt heb.
groeten Elsa
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Nathalie schreef:
Annegreet schreef:Ik ga er overigens wel vanuit dat de betreffende meisjes deze keuze uit vrije wil maken
Verwar vrije wil nou niet met een jarenlange indoctrinatie
Ik bedoelde met mijn vervolgvraag dus: er zit een groot verschil tussen de situatie in westerse landen met die in de zuidelijker landen. En het is mij net iets te gemakkelijk om vanuit onze luie, westerse, stoel verontwaardigd te worden op gewoontes in de zuidelijker landen [buiten natuurlijk datgene wat triviaal is: stenigen, martelen, etc. is volgens mij altijd verwerpelijk].

Maar het dragen van een burka? Hoe zouden Amerikanen gedacht hebben over klederdrachten van Zeeuwen en Urkers toen men na de 2e wereldoorlog bij ons binnenvielen? Onderdrukking van de vrouwen? En zou dat een juiste conclusie geweest zijn?

Ik weet dat vrouwen die jarenlang een hoofddoekje gedragen hebben het soms heel erg onveilig vinden om zonder hoofddoekje over straat te gaan. Het geeft hen (= een deel van de vrouwen die een hoofddoekje dragen) ook een gevoel van zelfvertrouwen, het is voor hun ook een deel van zichzelf. Waarom zou dit bij een deel van de vrouwen met zo'n burka ook niet zo zijn? Waarom zouden wij dat dan veroordelen zonder dat we mensen ook de vrijheid geven om zoiets wel te dragen?

En zou het kunnen zijn dat de burka in die zuidelijke landen ook gewoon een functie heeft (hitte, stof, zand)?

Groetjes,

Annegreet
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

hoofddoek

Bericht door Mara »

Ik vind het pure discriminatie trouwens dat in Frankrijk bvb het hoofddoek op scholen verboden is, ik vind dat vrije kledingskeuze, uit welke overwegingen dan ook, gewoon mogelijk moet zijn, onze ach zo tolerante westerse samenleving moet toch een voorbeeldfunktie moeten uitoefenen in die opzichte, lijkt me!
Daar tegenover staat wel, en dat is een ander argument, moeten dan deze scholen het toestaan, dat het petje waarmee menige jongens rondlopen dan ook op de hoofd mag blijven tijdens de les of niet?

Het blijft un eeuwige discussie, toch............

Groetjes Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Adeline_
dagelijks aanwezig
Berichten: 136
Lid geworden op: ma okt 20, 2003 15:12
Locatie: Antwerpen

Burka

Bericht door Adeline_ »

Ik kies voor geen van beide ik leef zoals ik wil.Een burka dragen is een godsdienstige verplichting voor een bepaalde strekking van de islam en ik zie het als een vorm van onderdrukking van vrouwen als dusdanig in een wereld waar enkel mannen alles mogen en vrouwen nog steeds aanzien worden als slaven en minderwaardige mensen.Als bescherming tegen de natuur elementen is de burka wel ok maar voor de rest neuh.Aangaande de anti hoofddoek wet in frankerijk vind ik dat men iedereen dan gelijk moet stellen en gelijkaardig verbod moet opleggen in het dragen van potsjes door joodse kinderen en kruis door katolieken enzo want dat zijn ook uitingen van godsdienst.En ook een verbot op de base-ball pet.Ofwel voor iedereen hetzlfde schooluniform.



Groetjes Adeline :wink:
Lach ni met een ander als jezelf niet in de spiegel van het leven durft kijken
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Gott schuf die Welt in alten Zeiten,
vom Mann zuerst ein Exemplar
Doch schien dies freilich anzudeuten,
daß Gott schon etwas müde war.
Denn als er nun sein Werk beaugte
da fehlte dies, da fehlte das
und von dem ganzen Manne taugte
nur eine einz'ge Rippe was.
Auch dies wurde ihm genommen
und eine Frau daraus gemacht
Darum seid ihr zwar zuerst gekommen,
doch wir geschaffen mit Bedacht.
Darum zu der Frau gerechtem Lob.
Erkennt man's auf den ersten Blick.
Der Mann war nur ein Stück zur Probe,
wir Frauen sind das Meisterstück.

:wink:
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Elaina
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: za dec 25, 2004 21:58
Locatie: Waasmunster

Bericht door Elaina »

En zou het kunnen zijn dat de burka in die zuidelijke landen ook gewoon een functie heeft (hitte, stof, zand)?
de burka en de hoofddoek hadden oorspronkelijk een functie. ze werden in de arabische en andere woestijn landen door vrouwen en mannen gedragen als bescherming tegen de weersomstandigheden. en dat was al lang voordat de islam er kwam. hier in het westen is er dus eigenlijk geen enkele reden meer om ze te dragen.

Dus ook niet in frankrijk en ook niet in de scholen daar. het argument van het is deel van de godsdienst is ook niks waard. dan kan je de hoofddoek beschouwen als een hoofddeksel zoals de pet of de hoed en moet ze hiermee dus gelijk geschakkeld worden. dus is deze wet eigenlijk rechtvaardig. dan kan je de hoofddoek natuurlijk ook nog zien als een symbool van verdrukking ....


maar om toch nog effe op het origineel topic trug t kome: ik zou voor geen een van de twee kieze. het zijn allebij levens van verdrukking: een door de maatschapij en een door testosteron :P
something is only what your mind makes of it.
are we who we are cause we are or cause we are thaught to?
Gebruikersavatar
Anakin_TS
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 2:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Anakin_TS »

Tja die Burqa gaat wel ver, vind ik. Er staat nergens in de Koran dat een vrouw dat moet dragen.

Verder, ik ben een Krishna toegewijde en een hoofddoek das gewoon uit respect. Ik ben ook een keer naar de tempel gegaan met hoofddoek. Maar dat was omdat ik avances had gemaakt bij een hele mooie hindoestaanse schone.

Die hoofddoek hielp mij om niet naar de mooie meisjes naast mij te kijken. Wat gebeurde er die keer, ik vertelde de hele geschiedenis aan een dame naast mij en die bekende dat het haar dochter was. Ze vond het erg beleefd van mij dat ik met hoofddoek was gekomen. Ze kon om de situatie lachen.

Verder wil ik er aan toevoegen, dat als je met hoofddoek naar de tempel gaat. Dat je het natuurlijk ook vaker moet dragen, maar dat past weer niet bij de type vrouw die ik ben, de gozer-vrouw, dat zou nog gekker overkomen. Dan zou ik mij meer een soort PLO vrouw voelen. En iedereen zou zeggen daar komt die El Qaeda gek weer die denkt dat ie vrouw is.

Verder wil ik ook zeggen, dat religie en trans zijn op publiek niveau niet altijd goed verloopt, want je hebt altijd van die klootzakken die niets begrijpen van transseksualiteit en daardoor ben ik ook bij die tempel wegggegaan.

Er kwam zo n rare monnik een toespraak houden en hij gebruikte transseksuelen als voorbeeld dat het zo slecht gaat met deze wereld, daar was ik woedend om geworden! En wie mij een keer heeft beledigd zal ik nooit meer bezoeken. Had wel een duel met hem willen beginnen, maar wou niet als trans daar door de mand vallen en op heilig terrein mag ik niet aanvallen. Had taktisch hem moeten opwachten!

Als ik mij niet opmaak dan zien mensen vaak niet dat ik vrouw ben ,dus in die zin ben ik een goede moslima, mijn tweede naam is ook Fatima, maar ben door de jaren heen Krishna toegewijde geworden.

Mandy
Plaats reactie