'ik voel mij vrouw'

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

violet schreef:
Annegreet schreef: Ik reageerde vooral op de wat dreigende vraag van Violet waarom ik een TG met vrouwelijke termen aansprak waar Violet zoiemand blijkbaar liever als vreer ziet.
Verwonderde, enigzins geïrriteerde vraag. Wat jij TG noemt, noem ik genderqueer.
Violet, het wordt me allemaal wat te veel, al die verschillende termen voor (in mijn ogen) vrijwel hetzelfde. Ik heb ook een hekel aan discussies over definities (dat zal komen door mijn automatiseringsachtergrond waarbij ik als ontwerper meerdere discussies van uren heb gevoerd over de vraag "mag dit verschijnsel wel dit naampje hebben" -> zeker als die discussies in rondjes cirkelen en het in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoon een kwestie van smaak blijkt te zijn).
violet schreef:Onder het kopje informatief vind je de volgende omschrijving van de term TG: Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.

Ik interpreteer dat als soms een mannelijke presentatie een soms een vrouwelijke presentatie.
Ik interpreteer dat anders. Ik interpreteer dat als: iemand die (misschien wel: nog?) zoekend is tussen de geslachten mannelijk en vrouwelijk en die niet per definitie voor volledig vrouwelijk wil gaan. En die dat uit wil dragen door al-dan-niet continue al-dan-niet volledig als vrouw over straat te gaan. Dat past ook prima binnen de definitie zoals die bij informatief staat.
violet schreef:Als iemand zich als vrouw presenteert, dan spreek ik die persoon ook aan als vrouw, of ze nou passabel is of niet doet er niet toe. Jij kiest voor een presentatie met mannelijke en vrouwelijke kenmerken, daar ben je vrij in maar dan moet je wel de consequenties accepteren dat als je je niet als lid van van het vrouwelijke geslacht presenteert, je ook niet als vrouw gezien en behandelt wordt.
Waar leg jij daarbij de grens?

Als ik, zoals 2 weken geleden, in een rok buitenloop waarbij wel mijn baardschaduw zichtbaar is, spreek je me dan aan als vrouwelijk (want: draagt een rok en heeft op het eerste gezicht borstjes en presenteert zich dus als vrouw), of spreek je me aan als man (want: heeft een baardschaduw en presenteert zich dus als man)? En waarom is het ene voor jou dan belangrijker dan het andere? Zie overigens ook mijn eerdere antwoorden in deze thread: mij zal het een zorg zijn als je me in zo'n geval als man aanspreekt, binnen deze threads vind ik dat om de al genoemde redenen anders.
violet schreef:Daarom blijft het mij ook verwonderen waarom je zonodig een genderlabel wilt als je wars bent van gender.
Ik voel mij deels man, deels vrouw. Dan is mijn gender dus ook deels man, deels vrouw. Right?
violet schreef:Dat staat haaks op elkaar. In de hoop je een plezier te doen en om aan te tonen dat ik hier niet post om jou kwaad te maken, heb ik een stapel leuke links voor je opgezocht. Misschien heb je er wat aan.
Ik ga ze op een rustig moment allemaal lezen, mijn waardering voor jou stijgt per dag: gister was'ie al beter dan donderdag, vandaag beter dan gister. Chapeau!
violet schreef:Men ziet het waarschijnlijk niet eens.Da's misschien wel een pleidooi voor maatje luchtballon... Het kassameisje wat meneer tegen een beginnende T zegt, doet dat niet om te pesten maar omdat meneer is wat ze ziet.
Ik zie sommige kassameisjes en -jongens schrikken als ze kijken naar een plek zo'n 30 centimeter onder mijn kin. Als ik ze vervolgens vriendelijk en glimlachend aankijk dan gaan ze rustig verder met waar ze mee bezig waren. Ook toen ik later in dezelfde winkel terugkwam had ik niet het gevoel alsof er naar mij gewezen werd of dat ik uitgelachen werd.
violet schreef:
Annegreet schreef: Begrijp me ook goed: van mij mag jij (en ook Violet) zich rustig vrouw noemen. Heb ik niets op tegen. Ik zal ook keurig de vrouwelijke aanspreektermen (haar, zij, enz) bij jullie gebruiken.
Toch blijf ik het als een gunst ervaren zoals jij het brengt en dat terwijl mijn presentatie alleen maar valt te associëren met het hokje vrouw.
Tja. Ik weet niet wat ik hier nu nog op moet zeggen. Violet, ik accepteer je helemaal als vrouw, net als ieder ander die in dit forum onder een vrouwennaam schrijft.
violet schreef:
Annegreet schreef: Hier op het forum vind ik dat anders, hier zijn mensen die het vakje "vrouw" zo eng inrichten dat alleen hun eigen verschijning daarin lijkt te passen. En dat zo eenzijdig toe-eigenen van een vakje vind ik niet goed voor mensen die beter zouden moeten weten.
Je wilt in een hokje waar je niet inpast...
Ik wil in een hokje waar ik voor jouw gevoel niet in pas.

Ik vind een deel van mijn gedrag in het hokje vrouw passen. Soms zie ik in korte tijd zoveel vrouwelijke zaken van mijzelf dat ook ik er van overtuigd ben dat ik een vrouw ben. Die vrouwelijke kant wil ik onderzoeken, een kans geven. Daarom schrijf ik op dit forum ook onder een vrouwelijke naam. Ik zie niet in wat daar op tegen is en ik snap ook niet waarom het jouw zo moeilijk valt om dat gewoon te accepteren.
violet schreef:
Annegreet schreef: Ik vind die toe-eigening vervelend: stel dat ik wel verder wil, mag ik dan van de forum-diva's op dit forum met mijn 1.97m, schoenmaat 48 en vagina en make-up en alles-erop-en-eraan dan wel vrouw heten?
Daar gaan we weer, je baggetaliseert de gab. Je laat het overkomen alsof het een spelletje is. Goh, laat ik vandaag eens van geslacht veranderen. Het is geen kwestie van verder willen gaan, maar van niet verder kunnen als man.
Ik snap heel goed dat een GAB voor jou (en alle andere transen) een heel erg grote stap is. Ik zie de GAB ook absoluut niet als een stap die je van vandaag op morgen zomaar kunt nemen (ik weet echt wel beter want ook ik lees boeken en internetartikelen op dat gebied).

Ik denk wel dat je een belangrijk verschil noemt tussen een TS en een TG. Ik zal proberen dat uit te leggen op basis van meerdere artikelen en boeken die ik hierover gelezen heb, mocht ik iemand tekort doen omdat hij/zij dat anders voelt dan bij voorbaat mijn excuses.

Een (primaire, want daar praten we hier over) TS ziet inderdaad haar mannenlichaam als iets wat volledig, 100%, strijdig is met haar gevoel. En heeft dus een gruwelijke pest aan alles wat daar mannelijk aan is, heeft dat altijd al gehad, het is in het gedrag ook altijd al min-of-meer duidelijk geweest dat de TS een vrouw geweest is.

Een TG voelt dat anders. Een TG heeft jarenlang zijn vrouwelijke gevoelens weggedrukt als "niet passend bij de rol die hij op dat moment speelt". De gevoelens kwamen soms op, maar werden direkt weggedrukt omdat die gevoelens er niet mochten zijn. Soms niet van de omgeving, soms ook niet van de TG zels. Op het moment dat de TG zijn vrouwelijker gevoelens accepteert komen die weggedrukte gevoelens langzaam op. Het is niet, zoals bij TS-en, altijd al zo geweest dat het eigen lichaam verachtelijk is, dat gaat (als het al komt!) veel langzamer. Het is ook niet zo dat een TG zijn gedrag altijd al vrouwelijk was of van de ene op de andere dag vrouwelijk is, ook die verschuiving gaat langzaam.

Concreet voorbeeld: gevalletje Annegreet: toen ik hier begon te schrijven had ik net mijn eerste rokje gekocht en had bij borstjes nog het gevoel: misschien past het wel bij mij, maar het kan ook heel goed zijn van niet. Ik heb ze wel gekocht (wist dat ik eventueel een paar honderd euro pleite zou zijn als het een miskoop zou blijken te zijn), maar was bereid die gok te nemen. Toen ik ze een keer had en die dingen droeg, wist ik heel erg zeker dat ik dat die borstjes 100% zeker bij mijn vrouwelijkheid pasten. Ik kan me nu geen voorstelling van "mijn echte ik" voorstellen zonder borstjes.

Een ander voorbeeld: mijn baardschaduw. Ik heb er over gedacht om die baardgroei weg te laten laseren. Mijn gevoel zei me echter dat het best wel eng is om zo'n ingrijpende, niet terug te draaien, ingreep te doen zonder dat ik er 100% zeker van ben dat dat ook bij mij past. Die onzekerheid zorgt ervoor dat ik nog niet begonnen ben met het weghalen van mijn baardgroei. Wel ben ik begonnen om die baardgroei weg te make-uppen, maar dat resultaat valt tot dusver tegen en ik heb een gruwelijke hekel aan geklieder. Mijn conclusie: ik weet wel dat als ik in de spiegel kijk dat die baardgroei mij (gedeeltelijk) stoort. Ik weet ook wel dat daar oplossingen voor bestaan. Maar de mate waarin het me stoort weegt (nog?) niet op tegen geklieder (make-up) en zeker (nog?) niet tegen ge-laser. Mijn gevoel gaat ook (nog?) niet zo ver dat ik mijzelf veracht als ik wel met een rok, maar ook met baardschaduw. Nogmaals: het gaat niet om vrijblijvendheid waarbij je dagelijks iets anders kiest, nee, het gaat om gevoelens die langzaam opkomen. En waarbij de mogelijkheid open gehouden wordt dat sommige gevoelens misschien wel nooit zullen opkomen.

Een GAB is voor mij uiterst ver toekomstgeluid. Geluid, geen muziek, want ik kan nu onmogelijk inschatten of ik mijn mannelijke geslachtsdelen waar ik nu nog best aan hecht en waar ik dus op vrijwel geen enkele manier een hekel aan heb (uitzonderingen: 1 broek die best wel strak zit, 1 badpak en 1 bikinibroekje waarin die piemel best wel prominent naar voren komt) op termijn ook werkelijk wil laten vervangen door een vagina. En, voor alle duidelijkheid, een GAB zie ik als een belangrijke ingreep in iemands lichaan. Die ingreep is voor mij net zo belangrijk (en niet belangrijker of minder belangrijk) als het weglaseren van baardgroei, het slikken van hormonen, enz.

Overigens nog even terugkomend op "langzaam": ik merk ook dat ik soms te snel wil. Dat zorgt bij mij voor een intense stress. Die stress wordt veroorzaakt doordat mijn vrouwelijke kant heel erg snel vooruit wil maar mijn mannelijke kant tegenstrubbelt. Bij mij leidt dat tot enorme passiviteit en een enorme twijfel of mijn gevoelens wel echt zijn, waarbij ik soms een ander nodig heb om mij daar weer uit te halen. Ik merk dat jouw berichten, waarin je heel sterk aanstuurt om mensen uitsluitend als 100% vrouw te laten uiten, dezelfde soort stress veroorzaakt. Mede daarom ook is jouw oplossing misschien heel erg goed geschikt voor TS-en, maar in mijn situatie als TG werkt die contra-produktief.
violet schreef:Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Er zijn alleen algemeen maatschappelijk geaccepteerde voorwaarden om lid te zijn van het hokje vrouw.
We zijn het hier niet eens: er wordt maatschappelijk veel meer geaccepteerd dan jij lijkt te denken. Het is maar net naar welk deel van de maatschappij je kijkt...

Groetjes,

Annegreet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Annegreet schreef: Ik merk dat jouw berichten, waarin je heel sterk aanstuurt om mensen uitsluitend als 100% vrouw te laten uiten, dezelfde soort stress veroorzaakt.
Annegreet
Hoi Annegreet,

Is dit een idee: kom een keer gezellig mee naar het Noodles Café, iedere derde zondag van de maand in Saarein II in Amsterdam. Daar kun je van gedachten wisselen met mensen die qua opvattingen dichter bij je staan. Dat is vast veel ontspannener dan deze strijd.

http://www.n00dles.nl

Tot ziens?

Jeanet
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

het is een tijd geleden dat er in een thread zoveel postings is geweest. :D

Lisa (die nodig weer wat wilde zeggen...)
If all else fails, buy new shoes
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik wil ook nog wat zeggen, maar ik heb in die draad al dat gezegt wat nodig was, mensen gaan we ons maar allemaal unbeschreiblich weiblich voelen, ons inbeelden kinder te gebaren en maandelijks te menstrueren met de daarmee verbondene stemmingswisselingen, ons ergeren aan opdringelijke mannen met vieze behoeftes en ons op het klimaterium verheugen :wink:

We gaan ervoor, hup vrouwlijkheit hup, vooruit dan maar :P

Lisa, je mag het slot op doen :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Jeanet schreef:Hoi Annegreet,

Is dit een idee: kom een keer gezellig mee naar het Noodles Café, iedere derde zondag van de maand in Saarein II in Amsterdam. Daar kun je van gedachten wisselen met mensen die qua opvattingen dichter bij je staan. Dat is vast veel ontspannener dan deze strijd.

Tot ziens?

Jeanet
Jeanet,

Bedankt voor de uitnodiging, maar nog veel meer bedankt voor de link: ik heb hem eerder in een tijdschrift zien staan en snapte maar niet waarom die link niet werkte. Blijken de O's nullen te zijn...

Even inhoudelijk: zoals eerder aangegeven hecht ik enorm aan deze site, juist om haar diversiteit. Ik sluit niet uit dat ik ooit wel eens naar N00dles toe zal komen, maar wil het toch ook hier proberen.

Groetjes,

Annegreet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Annegreet schreef:
Jeanet schreef:Hoi Annegreet,

Tot ziens?

Jeanet
Jeanet,

Bedankt voor de uitnodiging, maar nog veel meer bedankt voor de link: ik heb hem eerder in een tijdschrift zien staan en snapte maar niet waarom die link niet werkte. Blijken de O's nullen te zijn...

Even inhoudelijk: zoals eerder aangegeven hecht ik enorm aan deze site, juist om haar diversiteit. Ik sluit niet uit dat ik ooit wel eens naar N00dles toe zal komen, maar wil het toch ook hier proberen.

Groetjes,

Annegreet
Graag gedaan, hoor. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, inderdaad.

Groetjes, Jeanet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:Violet, het wordt me allemaal wat te veel, al die verschillende termen voor (in mijn ogen) vrijwel hetzelfde. Ik heb ook een hekel aan discussies over definities (dat zal komen door mijn automatiseringsachtergrond waarbij ik als ontwerper meerdere discussies van uren heb gevoerd over de vraag "mag dit verschijnsel wel dit naampje hebben" -> zeker als die discussies in rondjes cirkelen en het in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoon een kwestie van smaak blijkt te zijn).
Ergens anders op dit forum schrijf deze site vooral te waarderen om de diversiteit ervan, nu vind je de verschillende definities allemaal op hetzelfde slaan. Daarmee doe je anderen te kort omdat die verschillende benamingen juist zijn onstaan uit behoefte aan onderscheid. Zonder onderscheid is er geen diversiteit.
Annegreet schreef: Ik interpreteer dat anders. Ik interpreteer dat als: iemand die (misschien wel: nog?) zoekend is tussen de geslachten mannelijk en vrouwelijk en die niet per definitie voor volledig vrouwelijk wil gaan. En die dat uit wil dragen door al-dan-niet continue al-dan-niet volledig als vrouw over straat te gaan. Dat past ook prima binnen de definitie zoals die bij informatief staat.
Structureel presenteren als lid van het andere geslacht is niet proberen tussen de geslachten in gaan zitten. Dus past jouw interpretatie niet binnen de definitie.
Annegreet schreef: Waar leg jij daarbij de grens?
Bij de indruk die de persoon maakt, bij inzet tonen, in ieder geval geprobeerd hebben de mannelijke kenmerken te verbergen.
Annegreet schreef: Als ik, zoals 2 weken geleden, in een rok buitenloop waarbij wel mijn baardschaduw zichtbaar is, spreek je me dan aan als vrouwelijk (want: draagt een rok en heeft op het eerste gezicht borstjes en presenteert zich dus als vrouw), of spreek je me aan als man (want: heeft een baardschaduw en presenteert zich dus als man)? En waarom is het ene voor jou dan belangrijker dan het andere? Zie overigens ook mijn eerdere antwoorden in deze thread: mij zal het een zorg zijn als je me in zo'n geval als man aanspreekt, binnen deze threads vind ik dat om de al genoemde redenen anders.
Het dragen van rokken is niet alleen weggelegd voor vrouwen. Het is nog niet een veel voorkomend iets op straat maar de mannenrok bestaat wel. Vooral op gothic feesten zie je ze veel. Voor een vrouwelijke presentatie is er meer nodig dan alleen een rok en kipfilets. Ik ging eerst wel eens naar Virgin (een veredelde t en t, zogenaamd alleen toegankelijk voor transen), daar trof ik iemand van in de 60, die wijdbeens in een veel te kort rokje in zijn kruis zat te krabben onder een luidkeels aaahhhh jeuk aan m'n ballen.
Dus weer de indruk die je wekt is bepalend voor hoe ik je aanspreek en zolang je niet de indruk wekt om als vrouw gezien te worden omdat het je teveel gedoe is, dan zal ik ook niet naar je verwijzen als zij. Net zoals ik dat hier niet doe. Ik mijd iedere gendergeralteerde verwijzing naar jouw persoon.
Annegreet schreef: Ik voel mij deels man, deels vrouw. Dan is mijn gender dus ook deels man, deels vrouw. Right?
Wrong. Gender(identiteit) is man of vrouw. Of zoals mijn psychogologie boek zegt a firm sens of oneself as either male or female.
Annegreet schreef: Ik ga ze op een rustig moment allemaal lezen, mijn waardering voor jou stijgt per dag: gister was'ie al beter dan donderdag, vandaag beter dan gister. Chapeau!
Niet te vroeg juichen. Jou van informatie voorzien is verspilde moeite besef ik me nu, want je zult het wel weer afdoen met verschillende benamingen voor hetzelfde fenomeen.
Annegreet schreef: Ik zie sommige kassameisjes en -jongens schrikken als ze kijken naar een plek zo'n 30 centimeter onder mijn kin. Als ik ze vervolgens vriendelijk en glimlachend aankijk dan gaan ze rustig verder met waar ze mee bezig waren. Ook toen ik later in dezelfde winkel terugkwam had ik niet het gevoel alsof er naar mij gewezen werd of dat ik uitgelachen werd.
Dat is ook waar ze voor aangenomen zijn, spul verkopen en niet moeilijk doen. Zolang jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is hoe je er bijloopt, zullen de mensen waar je mee in aanraking komt daar ook minder snel een probleem van maken.
Annegreet schreef: Tja. Ik weet niet wat ik hier nu nog op moet zeggen. Violet, ik accepteer je helemaal als vrouw, net als ieder ander die in dit forum onder een vrouwennaam schrijft.
Tsja, 20 dingen die je niet zegt tegen een trans

DON'T #3 - "Well I want you to know I certainly consider you a woman." It is a never-ending source of wonderment that well-intentioned, and otherwise very well-brought-up, people say this to me, with a light of total sincerity shining from their eyes for which any self-respecting cocker spaniel would kill. Unfortunately, this assurance turns on at least four assumptions which, upon closer inspection, prove to be entirely unfounded: a) my gender is a subject about which reasonable people might be expected to reasonably differ; b) my gender is a topic that is currently open for discussion; c) my gender and your perception of it, is something about which I suffer rather a great deal of anxiety and about which I am seeking some reassurance; d) you, since you are a non-transsexual, are in just the providential position of providing me with this reassurance I desperately seek.

Annegreet schreef: Ik wil in een hokje waar ik voor jouw gevoel niet in pas.
Je wilt in een hokje maar weigert aan de voorwaarden van dat hokje te voldoen, dus pas je er niet in.

Annegreet schreef: Ik vind een deel van mijn gedrag in het hokje vrouw passen. Soms zie ik in korte tijd zoveel vrouwelijke zaken van mijzelf dat ook ik er van overtuigd ben dat ik een vrouw ben. Die vrouwelijke kant wil ik onderzoeken, een kans geven. Daarom schrijf ik op dit forum ook onder een vrouwelijke naam. Ik zie niet in wat daar op tegen is en ik snap ook niet waarom het jouw zo moeilijk valt om dat gewoon te accepteren.
Zie de ik vind dat dit forum mij beperkt in mijn uitingsvormen omdat ik mijn *** geen *** mag noemen posting. Erg vrouwelijk vond ik dat...

Annegreet schreef: Ik snap heel goed dat een GAB voor jou (en alle andere transen) een heel erg grote stap is. Ik zie de GAB ook absoluut niet als een stap die je van vandaag op morgen zomaar kunt nemen (ik weet echt wel beter want ook ik lees boeken en internetartikelen op dat gebied).
Goh. Een hele stap, zo heb ik het nooit gezien. Een stap impliceert namelijk een vrijwillige keuze.
Annegreet schreef: Ik denk wel dat je een belangrijk verschil noemt tussen een TS en een TG. Ik zal proberen dat uit te leggen op basis van meerdere artikelen en boeken die ik hierover gelezen heb, mocht ik iemand tekort doen omdat hij/zij dat anders voelt dan bij voorbaat mijn excuses.
Jouw beleving van het begrip TG verschilt wezenlijk van die van mij.

Annegreet schreef: Een (primaire, want daar praten we hier over) TS ziet inderdaad haar mannenlichaam als iets wat volledig, 100%, strijdig is met haar gevoel. En heeft dus een gruwelijke pest aan alles wat daar mannelijk aan is, heeft dat altijd al gehad, het is in het gedrag ook altijd al min-of-meer duidelijk geweest dat de TS een vrouw geweest is.
Ehm, nee. Een m/v trans doet alles eraan om zoveel mogelijk vrouw te worden, ze is dat niet geweest, anders zou de transitie niet nodig zijn.

Annegreet schreef: Een TG voelt dat anders. Een TG heeft jarenlang zijn vrouwelijke gevoelens weggedrukt als "niet passend bij de rol die hij op dat moment speelt". De gevoelens kwamen soms op, maar werden direkt weggedrukt omdat die gevoelens er niet mochten zijn. Soms niet van de omgeving, soms ook niet van de TG zels. Op het moment dat de TG zijn vrouwelijker gevoelens accepteert komen die weggedrukte gevoelens langzaam op. Het is niet, zoals bij TS-en, altijd al zo geweest dat het eigen lichaam verachtelijk is, dat gaat (als het al komt!) veel langzamer. Het is ook niet zo dat een TG zijn gedrag altijd al vrouwelijk was of van de ene op de andere dag vrouwelijk is, ook die verschuiving gaat langzaam.
Bovenstaande gaat net zo goed op voor transen, de wedden dat ik wel een man kan zijn fase.

Annegreet schreef: Concreet voorbeeld: gevalletje Annegreet: toen ik hier begon te schrijven had ik net mijn eerste rokje gekocht en had bij borstjes nog het gevoel: misschien past het wel bij mij, maar het kan ook heel goed zijn van niet. Ik heb ze wel gekocht (wist dat ik eventueel een paar honderd euro pleite zou zijn als het een miskoop zou blijken te zijn), maar was bereid die gok te nemen. Toen ik ze een keer had en die dingen droeg, wist ik heel erg zeker dat ik dat die borstjes 100% zeker bij mijn vrouwelijkheid pasten. Ik kan me nu geen voorstelling van "mijn echte ik" voorstellen zonder borstjes.
Je echte ik is man, je borstjes zijn kipfilets. Plastic dingen uit een doosje die je zo nu en dan eens draagt. Je speelt een gevaarlijk spelletje, namelijk genderdysforie kweken. Dat wordt hier gestimuleerd helaas. Misschien werk ik daar zelfs wel aan mee door mensen te stimuleren hun best te doen bij het neerzetten van een vrouwbeeld. Dat is niet mijn opzet. Mensen die zo nu en dan genderrol doorbrekend gedrag willen vertonen hebben mijn zegen, maar ik wil niemand doen geloven dat hun andere ik hun echte ik is. Ik heb bewondering voor mannen die een vrouw kunnen spelen en medelijden met mannen die denken dat ze een vrouw zijn.

Annegreet schreef: Een ander voorbeeld: mijn baardschaduw. Ik heb er over gedacht om die baardgroei weg te laten laseren. Mijn gevoel zei me echter dat het best wel eng is om zo'n ingrijpende, niet terug te draaien, ingreep te doen zonder dat ik er 100% zeker van ben dat dat ook bij mij past. Die onzekerheid zorgt ervoor dat ik nog niet begonnen ben met het weghalen van mijn baardgroei. Wel ben ik begonnen om die baardgroei weg te make-uppen, maar dat resultaat valt tot dusver tegen en ik heb een gruwelijke hekel aan geklieder. Mijn conclusie: ik weet wel dat als ik in de spiegel kijk dat die baardgroei mij (gedeeltelijk) stoort. Ik weet ook wel dat daar oplossingen voor bestaan. Maar de mate waarin het me stoort weegt (nog?) niet op tegen geklieder (make-up) en zeker (nog?) niet tegen ge-laser. Mijn gevoel gaat ook (nog?) niet zo ver dat ik mijzelf veracht als ik wel met een rok, maar ook met baardschaduw. Nogmaals: het gaat niet om vrijblijvendheid waarbij je dagelijks iets anders kiest, nee, het gaat om gevoelens die langzaam opkomen. En waarbij de mogelijkheid open gehouden wordt dat sommige gevoelens misschien wel nooit zullen opkomen.
Keer op keer geef je aan dat je vrouwelijkheid aangeleerd gedrag is terwijl je een vrouwelijke presentatie eigenlijk maar gedoe vindt. Je ontleent je vrouwelijkheid aan uiterlijkheden als kleding. Het lijkt alsof je graag trans wilt worden. Je houdt er rekening mee dat je primaire en secundaire mannelijke kenmerken je misschien wel ooit zouden kunnen gaan storen. Waarom? Wat is de winst van ontevreden worden met je lichaam?
Annegreet schreef: Een GAB is voor mij uiterst ver toekomstgeluid. Geluid, geen muziek, want ik kan nu onmogelijk inschatten of ik mijn mannelijke geslachtsdelen waar ik nu nog best aan hecht en waar ik dus op vrijwel geen enkele manier een hekel aan heb (uitzonderingen: 1 broek die best wel strak zit, 1 badpak en 1 bikinibroekje waarin die piemel best wel prominent naar voren komt) op termijn ook werkelijk wil laten vervangen door een vagina. En, voor alle duidelijkheid, een GAB zie ik als een belangrijke ingreep in iemands lichaan. Die ingreep is voor mij net zo belangrijk (en niet belangrijker of minder belangrijk) als het weglaseren van baardgroei, het slikken van hormonen, enz.
Je verwart de gab met een srs. De geslachts aanpassende behandeling is een optelsom van hormoon therapie, permanent ontharen, logopedie en uiteindelijk de srs. Dat zou je toch moeten weten na het lezen van alle artikelen en websites... De srs is daarbij de minst belangrijke stap voor de buitenwereld. Je baart me zorgen, een transitie is iets wat je zou moeten mijden als de mogelijkheid daar is. Die is er bij jou, je hebt geen hekel aan je fysieke geslacht en toch sluit je het niet uit dat ooit te ontwikkelen.

Annegreet schreef: Overigens nog even terugkomend op "langzaam": ik merk ook dat ik soms te snel wil. Dat zorgt bij mij voor een intense stress. Die stress wordt veroorzaakt doordat mijn vrouwelijke kant heel erg snel vooruit wil maar mijn mannelijke kant tegenstrubbelt. Bij mij leidt dat tot enorme passiviteit en een enorme twijfel of mijn gevoelens wel echt zijn, waarbij ik soms een ander nodig heb om mij daar weer uit te halen. Ik merk dat jouw berichten, waarin je heel sterk aanstuurt om mensen uitsluitend als 100% vrouw te laten uiten, dezelfde soort stress veroorzaakt. Mede daarom ook is jouw oplossing misschien heel erg goed geschikt voor TS-en, maar in mijn situatie als TG werkt die contra-produktief.
Ik spoor mensen aan om hun best te doen bij het imiteren van een vrouw, om vooral lekker te blijven travestieten. Om er iets moois van te maken. Maar vooral om er bij stil te staan dat het een uitlaatklep is. Geen werkelijkheid.

Annegreet schreef: We zijn het hier niet eens: er wordt maatschappelijk veel meer geaccepteerd dan jij lijkt te denken. Het is maar net naar welk deel van de maatschappij je kijkt...
Ik accepteer veel meer dan jij denkt, alleen blijf ik realistisch. Ik lijdt aan een ernstige handicap, het onvermogen om te berusten in mijn geboortegeslacht. Dat is iets wat ik niemand gun. Jij lijkt dat na te streven, daar krijg ik kippevel van.

Tuurlijk
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Violet,

Ik heb niet veel commentaar over wat je hierboven heb geschreven, omdat ik mij er grotendeels in kunt vinden, behalve dan een paar opmerkingen die je hebt gemaakt over Annegreet die ik onnodig vond.

Wel wil ik op twee citaten een kanttekening maken:
violet schreef:Een stap impliceert namelijk een vrijwillige keuze.
Dat zie ik niet. Een stap is een afzonderlijk handeling bij het uitvoeren van iets. Stappen kunnen net zo goed noodgedwongen zijn.
violet schreef:Ik heb bewondering voor mannen die een vrouw kunnen spelen en medelijden met mannen die denken dat ze een vrouw zijn.
:D Zo heb je niet altijd over gedacht, geloof ik. Ik merk hier wat groei in. Misschien wordt je toch milder. Of verstandiger ;-)

Als ik over de grote linie naar jouw postings kijkt, lijkt het alsof je probeert om mensen af te schrikken, om het GAB traject in te gaan. Je vindt het "knuffel-sfeer" hier ongezond en te aanmoedigend. Je wilt tegengas geven. Op zich een mooie streven. Ik heb ooit gehoord, dat als je in Israel besluit om naar het jodendom te laten bekeren, en je het hele traject ter voorbereiding hebt afgelegd, dat je op de dag van je besnijdenis wordt begeleidt door twee rabbijnen die alsnog je proberen te overtuigen om het af te lasten, want wie, in hemel's naam, zou bij zijn volle verstand vrijwillg kiezen om joods te worden. En als je dan alsnog vastberaden bent om door te zetten, heb je vrijwel zeker de goede keus voor jezelf gemaakt. Maar, ja, of dat gepaard moet gaan met een scherpe tong, tja, weet ik zo 1-2-3 niet....

Ikzelf vind dat je mensen wel de ruimte moeten bieden om voor zichzelf achter te komen wat er voor hen de juiste beslissing is. Soms gaat dat gepaard met heel veel gewauwel en onzin, en dat moeten wij nog welvinden. Zachtjes corrigerend, maar nooit afkeurend. Het moet dan wel niet te gek worden -- je moet ze niet laten wachten tot het SRS achter de rug is, om erachter te komen dat het toch niet was wat ze zocht. Misschien komt dat door de tijd wanneer wij opgroeiden. Jij bent kind van de '90 jaren, een tijd wanneer er een duidelijk verharding heeft opgetreden in de maatschappij, terwijl ik nog de "gouden jaren" van de "touchie-feelie" maatschappij heb meegemaakt. Het is misschien goed dat wij allebei aktief zijn in het forum, want dan zorgen wij voor een balans. Maar misschien zou het wel beter voor het evenwicht zijn, als wij allebei toch wat meer naar elkaar opschuifde (qua benadering dan -- ik heb het niet over standpunten).

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Violet,

Het is een lang verhaal geworden wat wij elkaar toeschrijven. Ik wil het verhaal van mijn kant min-of-meer afsluiten met een soort samenvatting, een overzicht van wat ik de belangrijkste verschillen van inzicht tussen ons zie.

Jij vindt het belangrijk om heel enge kadertjes te zetten binnen een definitie. Doel lijkt te zijn om zo precies mogelijk aan te geven wat iemand is. Ik ben daar minder strikt in dan jij en gebruik dan ook makkelijker termen door elkaar.

Een ander verschil zit in het taalgebruik. Je snapt me prima als ik het over een *** heb, net zo goed als zowel biologische mannen als biologische vrouwen het wel over een *** hebben als ze een vagina bedoelen. Jij hecht schijnbaar aan een netter taalgebruik, mijn taalgebruik is soms iets rauwer.

Ons grootste fundamentele verschil zit mijns inziens in verstand vs gevoel en in de mate waarin je me vrijlaat om te doen wat ik doe. Om met dat laatste te beginnen: in je laatste bericht probeer je mijn gedrag te sturen: je schrijft bijvoorbeeld dat je mensen aanspoort om zich te kleden als vrouw maar dat dat geen werkelijkheid is. Je motiveert mensen om vooral man te blijven en vooral niet de ingrijpende stappen te zetten die leiden tot een GAB. Ik snap dit soort adviezen, maar ze zijn gebaseerd op verstand, niet op gevoel.

Ik voel het dan ook anders dan je het daar beschrijft. Ik ben bezig met een continue aftasten van mijn gevoel om te zien wat wel/niet bij mij past. Mijn gevoel zegt mij dat ik me prettiger voel als ik met (inderdaad, kunst-)borstjes over straat loop. Daarom doe ik dat. Voor mijn gevoel doen mijn (kunst-)borstjes niet onder voor echte borstjes. Ik weet (op basis van wat ik van anderen lees) dat ook dat gevoel in de toekomst kan veranderen.

Het gaat op dit moment veel te ver om te concluderen dat dat zal gebeuren, laat staan (wat jij deed) te concluderen dat dat aanpassen van mijn lichaam mijn streven zou zijn. Dat is het niet, nog nauwkeuriger, dat streven is er juist niet. Ik heb maar 1 streven: geluk. Geluk, wat ik denk te bereiken door mijn uiterlijk aan te passen aan mijn gevoel. En dat ik op de goede weg zit is voor mij zeker: ik voel me gelukkiger met, dan zonder, kunstborstjes. Ook als ik het waarom niet 1-2-3 met mijn verstand kan beredeneren.

De hele kern van mijn verhaal in 1 alinea is de volgende: ik heb me jarenlang als man gedragen (en voelde me daar vaak ook goed bij). Toch begon dat op een gegeven moment te knellen. Daarom ben ik zowel mijn gedrag als mijn uiterlijk aan het analyseren en ben ik bezig om dat gedrag en mijn uiterlijk aan het aanpassen aan wat voor mijn gevoel beter bij mij past. Ik merk dat mij dat nu al, na een half jaar, tot een rustiger en evenwichtiger mens maakt. En daarom ga ik daarmee door.

Groetjes,

Annegreet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Annegreet schreef: Daarom ben ik zowel mijn gedrag als mijn uiterlijk aan het analyseren en ben ik bezig om dat gedrag en mijn uiterlijk aan het aanpassen aan wat voor mijn gevoel beter bij mij past. Ik merk dat mij dat nu al, na een half jaar, tot een rustiger en evenwichtiger mens maakt. En daarom ga ik daarmee door.

Groetjes,

Annegreet
Een vraag: doe je dat helemaal in je eentje, aan de hand van wat je hier en elders leest, of heb je de hulp van een gendertherapeut(e) ingeroepen?
Ik heb dat laatste gedaan en als ik zie met wat voor vragen jij op dit moment zit, kan ik je dat -uit eigen ervaring dus- van harte aanbevelen.

Groetjes, Jeanet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Ik heb niet veel commentaar over wat je hierboven heb geschreven, omdat ik mij er grotendeels in kunt vinden, behalve dan een paar opmerkingen die je hebt gemaakt over Annegreet die ik onnodig vond.

Wel wil ik op twee citaten een kanttekening maken:
violet schreef:Een stap impliceert namelijk een vrijwillige keuze.
Dat zie ik niet. Een stap is een afzonderlijk handeling bij het uitvoeren van iets. Stappen kunnen net zo goed noodgedwongen zijn.
Point taken.
Lisa met een S schreef:
violet schreef:Ik heb bewondering voor mannen die een vrouw kunnen spelen en medelijden met mannen die denken dat ze een vrouw zijn.
:D Zo heb je niet altijd over gedacht, geloof ik. Ik merk hier wat groei in. Misschien wordt je toch milder. Of verstandiger ;-)
Het woord overtuigend had er misschien tussen gemoeten om het wat harder te doen klinken. Voor een man in lingerie heb ik bitter weinig bewondering. Dat ik verstandiger word, is gewoon waar. Ik heb geleerd afstand te nemen. Dat ging niet toen ik nog dagelijks werd uitgemaakt voor vieze travestiet.
Lisa met een S schreef: Als ik over de grote linie naar jouw postings kijkt, lijkt het alsof je probeert om mensen af te schrikken, om het GAB traject in te gaan. Je vindt het "knuffel-sfeer" hier ongezond en te aanmoedigend. Je wilt tegengas geven. Op zich een mooie streven.
Niet afschrikken, behoeden voor een mogelijke teleurstelling. Alleen als je een uitgesproken teringhekel hebt aan je lichaam kan de gab uitkomst bieden, daarbij moet je je wel realiseren dat je lichaam grotendeels hetzelfde blijft.
Lisa met een S schreef: Ik heb ooit gehoord, dat als je in Israel besluit om naar het jodendom te laten bekeren, en je het hele traject ter voorbereiding hebt afgelegd, dat je op de dag van je besnijdenis wordt begeleidt door twee rabbijnen die alsnog je proberen te overtuigen om het af te lasten, want wie, in hemel's naam, zou bij zijn volle verstand vrijwillg kiezen om joods te worden. En als je dan alsnog vastberaden bent om door te zetten, heb je vrijwel zeker de goede keus voor jezelf gemaakt. Maar, ja, of dat gepaard moet gaan met een scherpe tong, tja, weet ik zo 1-2-3 niet....
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en met een bek als de mijne wil daar nog wel eens wat rottigs uitkomen. :D
Lisa met een S schreef: Ikzelf vind dat je mensen wel de ruimte moeten bieden om voor zichzelf achter te komen wat er voor hen de juiste beslissing is. Soms gaat dat gepaard met heel veel gewauwel en onzin, en dat moeten wij nog welvinden. Zachtjes corrigerend, maar nooit afkeurend. Het moet dan wel niet te gek worden -- je moet ze niet laten wachten tot het SRS achter de rug is, om erachter te komen dat het toch niet was wat ze zocht.
Mensen stimuleren om hun hele leven overhoop te gooien is verkeerd.
Lisa met een S schreef: Misschien komt dat door de tijd wanneer wij opgroeiden. Jij bent kind van de '90 jaren, een tijd wanneer er een duidelijk verharding heeft opgetreden in de maatschappij, terwijl ik nog de "gouden jaren" van de "touchie-feelie" maatschappij heb meegemaakt. Het is misschien goed dat wij allebei aktief zijn in het forum, want dan zorgen wij voor een balans. Maar misschien zou het wel beter voor het evenwicht zijn, als wij allebei toch wat meer naar elkaar opschuifde (qua benadering dan -- ik heb het niet over standpunten).
Ehm, ik ben van '77, dus liggen mijn kinderjaren in de jaren '80. Je bespeurt al een mildere tendens in mijn postings, dus wie weet dat ik over een jaartje wel meedoe met het doodknuffelen.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:Jij vindt het belangrijk om heel enge kadertjes te zetten binnen een definitie. Doel lijkt te zijn om zo precies mogelijk aan te geven wat iemand is. Ik ben daar minder strikt in dan jij en gebruik dan ook makkelijker termen door elkaar.
Dat is het doel van een definitie, het duidelijk afkaderen van iets.
Annegreet schreef: Een ander verschil zit in het taalgebruik. Je snapt me prima als ik het over een *** heb, net zo goed als zowel biologische mannen als biologische vrouwen het wel over een *** hebben als ze een vagina bedoelen. Jij hecht schijnbaar aan een netter taalgebruik, mijn taalgebruik is soms iets rauwer.
Ehm, je zou mijn lagere schoolrapporten eens moeten lezen, de meesters en juffen waren niet zo te spreken over mijn taalgebruik. Ik val ook niet over het jouwe, alleen snap ik niet wat je *** ter zake doet als je komt schrijven over je vermeende vrouw zijn.
Annegreet schreef: Ons grootste fundamentele verschil zit mijns inziens in verstand vs gevoel en in de mate waarin je me vrijlaat om te doen wat ik doe. Om met dat laatste te beginnen: in je laatste bericht probeer je mijn gedrag te sturen: je schrijft bijvoorbeeld dat je mensen aanspoort om zich te kleden als vrouw maar dat dat geen werkelijkheid is. Je motiveert mensen om vooral man te blijven en vooral niet de ingrijpende stappen te zetten die leiden tot een GAB. Ik snap dit soort adviezen, maar ze zijn gebaseerd op verstand, niet op gevoel.
Ik probeer je gedrag niet te sturen, ik stel dat als je als vrouw wilt worden gezien, je daar moeite voor zult moeten doen.
Annegreet schreef: Ik voel het dan ook anders dan je het daar beschrijft. Ik ben bezig met een continue aftasten van mijn gevoel om te zien wat wel/niet bij mij past. Mijn gevoel zegt mij dat ik me prettiger voel als ik met (inderdaad, kunst-)borstjes over straat loop. Daarom doe ik dat. Voor mijn gevoel doen mijn (kunst-)borstjes niet onder voor echte borstjes. Ik weet (op basis van wat ik van anderen lees) dat ook dat gevoel in de toekomst kan veranderen.
Uit mijn ervaring doen ze dat wel. Ik was verschrikkelijk blij toen die ondingen de kast in konden.
Annegreet schreef: Het gaat op dit moment veel te ver om te concluderen dat dat zal gebeuren, laat staan (wat jij deed) te concluderen dat dat aanpassen van mijn lichaam mijn streven zou zijn.
Dat deed ik niet. Jij schrijft dat je (nog) niet verder wilt maar je sluit het ook niet uit, ik probeer je ervan te overtuigen dat rekening houden met ooit misschien wel van geslacht te willen veranderen waanzin is.
Annegreet schreef: Dat is het niet, nog nauwkeuriger, dat streven is er juist niet. Ik heb maar 1 streven: geluk. Geluk, wat ik denk te bereiken door mijn uiterlijk aan te passen aan mijn gevoel. En dat ik op de goede weg zit is voor mij zeker: ik voel me gelukkiger met, dan zonder, kunstborstjes. Ook als ik het waarom niet 1-2-3 met mijn verstand kan beredeneren.
Dat is je van harte gegund, waak er alleen wel voor om niet te gaan denken dat die 2 stukken plastic bij je lichaam horen.
Annegreet schreef: De hele kern van mijn verhaal in 1 alinea is de volgende: ik heb me jarenlang als man gedragen (en voelde me daar vaak ook goed bij). Toch begon dat op een gegeven moment te knellen. Daarom ben ik zowel mijn gedrag als mijn uiterlijk aan het analyseren en ben ik bezig om dat gedrag en mijn uiterlijk aan het aanpassen aan wat voor mijn gevoel beter bij mij past. Ik merk dat mij dat nu al, na een half jaar, tot een rustiger en evenwichtiger mens maakt. En daarom ga ik daarmee door.
Succes.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Plaats reactie