Interview?
Moderator: Moderators
Interview?
Voor een artikel in Zip, het maandblad van de Utrechtse School voor Journalistiek, ben ik me gaan inlezen in transgenderisme. Ik zou heel graag een transgenderist willen interviewen, voor een publicatie in ons tijdschrift, dat alleen wordt verspreid in onze school.
Het lijkt me interessant om met de geïnterviewde te praten over (zelf)acceptatie, (familie-)relaties, problemen waar je tegenaan loopt, dagelijkse dingen. Het liefst iemand onder de vijfendertig jaar, maar het hoeft zeker niet per se.
Mijn idee was, om het interview te laten plaatsvinden tijdens het winkelen. Voor sommige transgenderisten staat shoppen (kleding, lingerie, het uitgaan) garant voor moeilijkheden in de pubertijd. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het geeft misschien een extra dimensie aan het persoonlijke verhaal.
U kunt mij mailen op: Croonen@ilse.nl, rekening houdend met de deadline van aanstaande donderdag 7 oktober '04.
Alvast bedankt!
L. Croonen,
Vierdejaars studente Journalistiek
Het lijkt me interessant om met de geïnterviewde te praten over (zelf)acceptatie, (familie-)relaties, problemen waar je tegenaan loopt, dagelijkse dingen. Het liefst iemand onder de vijfendertig jaar, maar het hoeft zeker niet per se.
Mijn idee was, om het interview te laten plaatsvinden tijdens het winkelen. Voor sommige transgenderisten staat shoppen (kleding, lingerie, het uitgaan) garant voor moeilijkheden in de pubertijd. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het geeft misschien een extra dimensie aan het persoonlijke verhaal.
U kunt mij mailen op: Croonen@ilse.nl, rekening houdend met de deadline van aanstaande donderdag 7 oktober '04.
Alvast bedankt!
L. Croonen,
Vierdejaars studente Journalistiek
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Lisa, vermoedelijk bedoelt zij met een transgenderist een transgender, dus iemand met transgendergevoelens
Ik raad maar wat Ik val buiten, ik ben TRANSporteuse
Mara
Ik raad maar wat Ik val buiten, ik ben TRANSporteuse
Mara
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Liz,Liz schreef:Het is een benaming die ik teruglees in heel veel 'officiële bronnen'... Sorry als hier iemand mee voor het hoofd stoot.
Ik denk niet dat je met de term transgenderisme iemand voor het hoofd kunt stoten, de term is v.z.i.w. niet beladen. Ook ik moest even nadenken toen ik je bericht las, bij mij kwam dat door de volgende zin:
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, wil je het proberen uit te leggen?Liz schreef:Voor sommige transgenderisten staat shoppen (kleding, lingerie, het uitgaan) garant voor moeilijkheden in de pubertijd.
Groetjes,
Annegreet
Annegreet, ze zal zelf nog wel antwoorden maar wat ze er mee bedoelt lijkt me helder.Annegreet schreef:Liz,Liz schreef:Het is een benaming die ik teruglees in heel veel 'officiële bronnen'... Sorry als hier iemand mee voor het hoofd stoot.
Ik denk niet dat je met de term transgenderisme iemand voor het hoofd kunt stoten, de term is v.z.i.w. niet beladen. Ook ik moest even nadenken toen ik je bericht las, bij mij kwam dat door de volgende zin:
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, wil je het proberen uit te leggen?Liz schreef:Voor sommige transgenderisten staat shoppen (kleding, lingerie, het uitgaan) garant voor moeilijkheden in de pubertijd.
Groetjes,
Annegreet
Als puberende jongen een bh kopen is niet echt een relaxe bezigheid.
Dan geeft een game kopen voor de xbox heel wat minder zweetdruppels:)
Ik kan als 'buitenstaander' nu natuurlijk een heel hoop verkeerd zeggen, maar daarom hoop ik op een beetje hulp van jullie
Ik doe zelf natuurlijk maar een gok (daarom zou ik natuurlijk graag ervaringen horen), maar kleding en lingerie uitzoeken kan wel een moeilijk punt zijn, vooral in de 'ontdekkingsfase'. Heb je een 'mannenlichaam' en trek je vrouwenkleding aan? Of andersom, kleed je je mannelijk terwijl je een 'vrouwelijk lichaam' hebt? Is er nog een taboe, wordt je raar aangekeken?
Dit dat zal voor iedereen anders zijn.
Misschien is er nog wel een andere interessante locatie, die wat dat betreft iets kan toevoegen aan een interview. Een plek waar een transgender misschien in tweestrijd komt...
Ik doe zelf natuurlijk maar een gok (daarom zou ik natuurlijk graag ervaringen horen), maar kleding en lingerie uitzoeken kan wel een moeilijk punt zijn, vooral in de 'ontdekkingsfase'. Heb je een 'mannenlichaam' en trek je vrouwenkleding aan? Of andersom, kleed je je mannelijk terwijl je een 'vrouwelijk lichaam' hebt? Is er nog een taboe, wordt je raar aangekeken?
Misschien is er nog wel een andere interessante locatie, die wat dat betreft iets kan toevoegen aan een interview. Een plek waar een transgender misschien in tweestrijd komt...
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Liz,Liz schreef:Misschien is er nog wel een andere interessante locatie, die wat dat betreft iets kan toevoegen aan een interview. Een plek waar een transgender misschien in tweestrijd komt...
Ik snap wat je bedoelt. Ik dacht dat je iets bedoelde als: "als je aan het shoppen bent komt je pubertijd weer boven", of "shoppen geeft problemen, net als je pubertijd". Ik kwam er even niet meer uit, sorrie
Ik voel me wel transgenderist, maar mijn gevoelens "zweven" nog te veel: er gebeurt heel veel met mij in een heel erg korte tijd. Een interview is nu nog te veel van het goede, misschien dat ik op een later tijdstip dit soort zaken wel aandurf.
Wel denk ik dat ik in dat geval zeker niet samen met iemand anders naar een plek toewil waar ik in tweestrijd kom. Waarom zou ik mijn eigen ongeluk gaan zoeken? En dan zeker niet met een interviewer die dan gedrag of gevoelens waar ik me voor zou schamen ook nog zou publiceren... Ik zou dan liever plek afspreken waar ik samen met zo'n interviewer in alle rust mijzelf mag zijn...
Lees, voor meer begrip hoe andere interviewers hiermee omgaan, ook het boek "travestie in Nederland en Vlaanderen" van Paul Vennix.
Succes met je studie,
Groetjes,
Annegreet
Liz, ten eerste is het al moeilijk om het te kopen, je hebt het idee dat de gehele wereld naar je kijkt.Liz schreef:Ik kan als 'buitenstaander' nu natuurlijk een heel hoop verkeerd zeggen, maar daarom hoop ik op een beetje hulp van jullie
De verkoopster je wraakachtig aankijkt, en je wil villen.
Natuurlijk is dit flauwekul, ze heeft ruzie met haar vriendje, maar weet jij veel.
Dan na slikken heb je de buit binnen, crime is je hebt het niet gepast.
Te klein natuurlijk in je schouders, te groot in de kont.
Dan maar de weer de hobbel nemen om het te ruilen of te passen.
En zoo blijf je lekker doorgaan, je hoeft je niet te vervelen, en je krijgt stalen zenuwen.
Natuurlijk werk je tussentijds ook met makeup, je ziet er uit als een meisje van 9 die de makeupdoos van moeder heeft geplundert.
Maar een troost, oefening baat kunst:)
Groetjes,
- Nathalie
- Forumdiva
- Contacteer:
Hi Liz, na je bericht te hebben gelezen vallen me een aantal zaken op:
1. je bent zeer voorzichtig in je benamingen en terminologieën. Je hebt kennelijk prima aangevoeld dat een deel van de dames hier snel in het kruis getast is bij een verkeerde benaming *grijns*
2. Je gaat van te voren al uit van bepaalde stellingen (shoppen is een probleem dat garant kan staan voor problemen in de puberteit.)
Nog even los van het feit dat ik die stelling niet met je deel (niet iedereen beleeft dezelfde fases tijdens dezefde leeftijden) lijkt het mij dat je niet eens een interview nodig hebt om je verhaal te kunnen destilleren. Immers, dit forum staat bol van de ervaringen, problemen, leuke of minder leuke anecdotes en juichverhalen van vele transgenders (of mensen die zelf vinden dat ze het zijn. Iedereen hier houdt zijn eigen definitie aan.)
Wat ik bedoel te zeggen is dit: lees je eens goed in in de materie. En dat kan prima hier. Correct me if I'm wrong, maar gedegen recherchewerk is volgens mij toch een onlosmakelijk onderdeel van je journalistieke opleiding ? En dan kan een interview eventueel de gaten invullen die je door je onderzoek niet opgevuld kan krijgen.
1. je bent zeer voorzichtig in je benamingen en terminologieën. Je hebt kennelijk prima aangevoeld dat een deel van de dames hier snel in het kruis getast is bij een verkeerde benaming *grijns*
2. Je gaat van te voren al uit van bepaalde stellingen (shoppen is een probleem dat garant kan staan voor problemen in de puberteit.)
Nog even los van het feit dat ik die stelling niet met je deel (niet iedereen beleeft dezelfde fases tijdens dezefde leeftijden) lijkt het mij dat je niet eens een interview nodig hebt om je verhaal te kunnen destilleren. Immers, dit forum staat bol van de ervaringen, problemen, leuke of minder leuke anecdotes en juichverhalen van vele transgenders (of mensen die zelf vinden dat ze het zijn. Iedereen hier houdt zijn eigen definitie aan.)
Wat ik bedoel te zeggen is dit: lees je eens goed in in de materie. En dat kan prima hier. Correct me if I'm wrong, maar gedegen recherchewerk is volgens mij toch een onlosmakelijk onderdeel van je journalistieke opleiding ? En dan kan een interview eventueel de gaten invullen die je door je onderzoek niet opgevuld kan krijgen.
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vind het heel fijn dat iedereen met me meedenkt!
Nathalie, ik begrijp helemaal dat het winkelen niet voor iedereen een probleem is. Dat zei ik er ook duidelijk bij. Maar het kàn een artikel interessanter maken, omdat het iets concreets is dat de lezer kan herkennen.
Ik wil 1 persoon interviewen, omdat het verhaal anders ruis wordt. In de journalistiek is het belangrijk dat je je research ophangt aan 1 persoon, aan 1 invalshoek. Dat zal die ene persoon moeten zijn die een heel open en eerlijk verhaal wil vertellen. Alles wat ik hier leer op het forum, op alle sites die ik inmiddels al bekeken heb, komt terug in het artikel, maar blijft op de achtergrond. Die ene persoon is degene waar de lezer door meegesleept wordt, zich in herkent bv.
Nathalie, ik begrijp helemaal dat het winkelen niet voor iedereen een probleem is. Dat zei ik er ook duidelijk bij. Maar het kàn een artikel interessanter maken, omdat het iets concreets is dat de lezer kan herkennen.
Ik wil 1 persoon interviewen, omdat het verhaal anders ruis wordt. In de journalistiek is het belangrijk dat je je research ophangt aan 1 persoon, aan 1 invalshoek. Dat zal die ene persoon moeten zijn die een heel open en eerlijk verhaal wil vertellen. Alles wat ik hier leer op het forum, op alle sites die ik inmiddels al bekeken heb, komt terug in het artikel, maar blijft op de achtergrond. Die ene persoon is degene waar de lezer door meegesleept wordt, zich in herkent bv.
- Nathalie
- Forumdiva
- Contacteer:
Ok, point taken, Liz. Bedankt voor het verschaffen van deze helderheid.
Heb je trouwens al iemand gevonden die met je het interview wil doen ? Zo nee, misschien is het een tip je oproepje ook even naar het prikbord te kopieren ? Wordt weer door een andere selectie publiek gelezen.
Overigens, even ten overvloede.
Hoewel ik geen deel uitmaak van de door jou gestelde doelgroep (travestiet, geen transgender) noch leeftijd (38 lentes), maar mocht de nood echt aan de vrouw zijn, ben ik zeer wel bereid met je te gaan shoppen (op kosten van de zaak natuurlijk )
Heb je trouwens al iemand gevonden die met je het interview wil doen ? Zo nee, misschien is het een tip je oproepje ook even naar het prikbord te kopieren ? Wordt weer door een andere selectie publiek gelezen.
Overigens, even ten overvloede.
Hoewel ik geen deel uitmaak van de door jou gestelde doelgroep (travestiet, geen transgender) noch leeftijd (38 lentes), maar mocht de nood echt aan de vrouw zijn, ben ik zeer wel bereid met je te gaan shoppen (op kosten van de zaak natuurlijk )
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>