-Een sombere, depressieve of prikkelbare stemming, leegheid.
-Het verlies van interesse en plezier, niet meer blij kunnen zijn.
Daarnaast een zevental neven symptomen:
-Een gevoel van waardeloosheid of schuldgevoelens.
-Slaapstoornissen
-Verminderde of grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering
-Vermoeidheid of weinig energie
-Concentratieproblemen of besluiteloosheid
-Traagheid of juist aanhoudende lichamelijke onrust
-Terugkerende gedachten aan dood of over zelfdoding
Als je naast de 2 basissymptomen last heb van meerdere van de zeven nevensymptomen kan er sprake zijn van een depressie.
Vooral na ingrijpende levensgebeurtenissen zoals ziekte sterfgeval of verhuizingen kan dit voorkomen. Ik heb naast de basiskenmerken dus nog last van 5 van de andere kenmerken en dat was reden om te gaan praten over antidepressiva. Evt gaan we dit combineren met lichttherapie. Heb een recept meegekregen voor Cipramil een milde antidepressiva die meestal als eerste voor wordt geschreven om te kijken wat de reactie daarop is. Moet zeggen dat ik een bewogen dagje er aan over gehouden heb en vind het doodeng om te beginnen met die medicatie. Mijn angst is verslaving maar er werd me duidelijk gemaakt dat ik daar geen reden voor heb omdat het middel pas gaat werken na 2-4 weken gebruik. Volgens de psych kan het zelfs zo zijn dat mijn behoefte aan drugs en drank afneemt door het gebruik van dit middel. Ze zei ook dat ik me niet te druk moest maken en gewoon moest gaan zien wat het ging brengen. Dus vanaf morgenochtend zit ik aan de happypillen
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)