Legitimatie

Algemeen

Moderator: Moderators

gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Legitimatie

Bericht door gast »

Hoi, allemaal,

Afgelopen woensdag was het zover: werd ik aangehouden (alcoholcontrole) en moest ook mijn rijbewijs tonen ter legitimatie. Nu staat daar nog de pasfoto in zoals ik er nog maar zelden bijloop. Immers bestaat voor legitimatie alleen maar man of vrouw, en geen tussenwegen. In mijn geval moet ik het dus doen met mijn oorspronkelijke geslacht.

De dienstdoende agent had er wat moeite mee. Nu heb ik ter vergelijking altijd een extra foto van mijzelf bij me, zodat hij kon vergelijken. Hij vond echter dat ik mij moest voordoen zoals ik op de pasfoto sta in mijn rijbewijs, omdat ik teveel zou lijken op een vrouw. Ja, die is lekker! Op die manier kan ik dus nooit meer de straat op, hoewel ik het aan de andere kant weer interpreteerde als compliment.

Hoe zit dat? Moet je echt zoals je op de pasfoto staat over straat? Voor zover ik weet heeft LKG T&T van die dubbele ID bewijsjes, die echter niet rechtsgeldig zijn.

Kitty.
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Ben even aan het googlelen geweest, maar veel kan ik er nog niet over vinden. Het enige duidelijke wat ik tot nu toe tegenkwam, was het volgende:

U bent als werkgever verplicht het getoonde legitimatiebewijs te controleren op echtheid. Let daarbij op dingen als:

de pasfoto: komt deze overeen met de persoon die voor u staat?
kenmerken: kloppen de op het legitimatiebewijs genoemde fysieke kenmerken zoals lengte en leeftijd?
handtekening
nationaliteit
geldigheid van het document: is de vervaldatum nog niet verstreken?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Kitty

Formeel moet er op het identiteitsbewijs een goed gelijkende pasfoto staan. Wil niet zeggen dat je er bij moet lopen zoals je op de foto staat; je kunt ook de foto vervangen door eentje zoals je er meestal bijloopt :D

Ik ben vroeger ook wel eens aangehouden. Toen de agent om mijn rijbewijs vroeg zei ik, dat ik niet erg leek op de foto; hij verblikte of verbloosde niet, en zei er verder ook niks van.

Dus ik zou me niet al te druk maken erover. Kan altijd nog als je er echt last mee zou krijgen.
Cyn.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Hoi Kitty,

Op de site van LKG T&T (Landelijke contactgroep T&T) vond ik iets over een identificatiepasje voor iedereen die "en-femme" de dagelijkse dingen doet. Het is echter alleen voor LKG leden. Dit is de link naar de site: http://www.lkgtent.nl/show.php3?pag=htt ... pasje.html Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes,
Edith[/url]
Nancy Koppens
dagelijks aanwezig
Berichten: 168
Lid geworden op: di nov 16, 2004 22:11

Bericht door Nancy Koppens »

Ik werk op Schiphol, op mijn schipholpas sta ik nog met kort haar, nu heb ik lang haar, één keer heb ik mijn rijbewijs moeten laten zien, echter sta ik daar ook met kort haar op, maar was ter bevestiging van dat ik wel degene was. vind het wel onzin als de dienstdoender dat zegt hoor dat je ja als de persoon op de foto moet voordoen, kan je zelfs je haar niet laten groeien.. men kijkt naar de lijnen in je gezicht van neus ogen mond en kaaklijn... zou ook voldoende moeten zijn lijkt mij om personen te herkennen.
Gebruikersavatar
johnn
Forum / Website Beheerder
Berichten: 1365
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Weiteveen
Contacteer:

Bericht door johnn »

volgens de wet dien je op een (officiele)legitimatie een goed gelijkende pasfoto te hebben.
In de praktijk betekent dat heel simpel dat je foto moet lijken op jou zoals jij er op dat moment bijloopt.
Een (klein) beetje langer (of korter) haar is geen probleem, maar (voor de mannen) wel een baard of snor en op de foto niet (of omgekeerd) kan dus formeel al niet.
zoals hierboven ook vermeld staat wordt er naar het hele gezicht gekeken in alle aspceten.
Nu even naar de bezoekers van deze site:
Als je je overwegend als vrouw presenteert kan het dus de moeite lonen om je rijbewijs (bijv.) om te wisselen voor 1 met een foto van je als vrouw.
Dit mag niet geweigerd worden want je voldoet hiermee aan de wet.
Voor de TV's onder ons ligt het wat lastiger want meerdere rijbewijzen (of andere officiele) identiteitsbewijzen word nu eenmaal niet verstrekt.
in dat geval zul je dus in voorkomende gevallen moeten 'bewijzen' dat jij echt degene op de foto bent.......en dat zou (in het ergste geval) kunnen inhouden dat je (langs de weg) bijv. je pruik af moet doen.
Bovenstaande is echter theorie en valt in de praktijk (gelukkig) over het algemeen redelijk mee.
Voor de leden van LKG T&T is er (zoals al eerder genoemd) een pasje verkrijgbaar waarop je in beide gedaanten vermeld staat met een kleine uitleg.
Zoals ook al gezegd is dit niet echt rechtsgeldig, maar helpt vaak enorm.
Groetjes,
Afbeelding

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
jenni_b
dagelijks aanwezig
Berichten: 171
Lid geworden op: do mei 20, 2004 1:09
Contacteer:

Bericht door jenni_b »

Nancy Koppens schreef:... vind het wel onzin als de dienstdoender dat zegt hoor dat je ja als de persoon op de foto moet voordoen, kan je zelfs je haar niet laten groeien.. men kijkt naar de lijnen in je gezicht van neus ogen mond en kaaklijn... zou ook voldoende moeten zijn lijkt mij om personen te herkennen.
Toch is het principe eenvoudig: er dient een goedgelijkende pasfoto op een legitimatiebewijs te staan. Een eis die natuurlijk wel voor de nodige praktische onhandigheden kan zorgen voor mensen uit de T*-gemeenschap.

Wat je aanhaalt van de beginselen van persoonsherkenning is ook waar, maar toch kunnen de verschillen wel degelijk zo groot zijn, dat die simpele handvatten niet altijd werken. Voor de gein heb ik eens een goede vriend van me -die mij alleen van na mijn transitie kent- een oude pasfoto laten zien. Zijn reactie, terwijl hij toch echt zeer goed getraind is in het vak van persoonsherkenning, was: "ik kom niet verder dan broer-zus".

Wat voor transen goed kan werken in de tijd dat je officiele papieren nog de oude foto hebben, maar je al wel in je RL periode zit, is het zorgen dat je een pasje van je werk bij je hebt. Veel bedrijven gebruiken tenslotte die dingen voor toegangscontroles enzo en daar staat normaal ook wel een pasfoto op. Ook dat is niet rechtsgeldig, maar voor de dienstdoende wetshandhaver wel een hele sterke aanwijzing dat je bent wie je zegt dat je bent èn dat er geen sprake van kwader trouw is.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

johnn schreef:Voor de TV's onder ons ligt het wat lastiger want meerdere rijbewijzen (of andere officiele) identiteitsbewijzen word nu eenmaal niet verstrekt.
Het zou nog een oplossing kunnen zijn om naast -bijv- een paspoort (met foto als man) ook een -bijv- een Nederlandse identiteitskaart (met een foto als vrouw) te nemen. Of dit toegestaan is weet ik niet, op postbus 51 en op de site van mijn gemeente kon ik in ieder geval niet vinden dat het niet zou mogen.

Overigens las ik op de eerder genoemde site van mijn gemeente dat het mogelijk is een tweede paspoort aan te vragen. Dit is bedoeld voor problemen met visumstempels van andere landen. Of ze voor onze situatie ook bereid zijn een tweede paspoort met een andere pasfoto uit te geven weet ik niet.

Ik realiseer me trouwens goed dat dat bij een rijbewijs geen oplossing is.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Overigens las ik op de eerder genoemde site van mijn gemeente dat het mogelijk is een tweede paspoort aan te vragen. Dit is bedoeld voor problemen met visumstempels van andere landen. Of ze voor onze situatie ook bereid zijn een tweede paspoort met een andere pasfoto uit te geven weet ik niet.

Ik realiseer me trouwens goed dat dat bij een rijbewijs geen oplossing is.
Maar als je een rijbewijs hebt met de juiste naam, en een paspoort met diezelfde naam, en een gelijkende foto, is de cirkel toch rond?
Al blijf ik het een hoop moeite om niks vinden.
Cyn.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Volgens mij zei de agent dat puur op eigen conto, want het is nergens op gebaseerd. Zelfs als je als vrouw gekleed op de foto wil voor je paspoort kan niemand er wat van zeggen.

En als je foto niet lijkt kun je altijd een nieuw paspoort aanvragen voordat de oude is verlopen.

Maar was er laatst niet iets met een homofestival waarbij een verkleedverbod uit de kast werd gehaald waardoor travestie feitelijk verboden werd.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Cynthia schreef:Maar als je een rijbewijs hebt met de juiste naam, en een paspoort met diezelfde naam, en een gelijkende foto, is de cirkel toch rond?
Al blijf ik het een hoop moeite om niks vinden.
Dat zijn we eens...

Groetjes,

Frederique
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Hmm... kennelijk had ik dus te maken met een dienstdoender die niet echt wist hoe hij ermee om moest gaan. Overigens heeft hij mij wel laten gaan, zij het na overleg met een collega. Ik heb dan ook niet gedronken.
Intussen heb ik een mailtje gestuurd naar de korpschef van de regio waar het voorval heeft plaatsgehad. Ben benieuwd wat men daarvan zegt.

Ik zal het voorlopig nog even doen met een soortgelijk 'pasje' zoals LKG T&T (ben lid geweest voor twee maanden) met dubbele pasfoto's erop. Tenslotte ga ik alleen nog in mijn oude gedaante naar mijn werk ('en-femme' gaat daar om practische redenen niet)

In ieder geval dank voor de extra info omtrent dit onderwerp.

Liefs,

Kitty.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Hmmmm, mijn nederlandse ID is van net de hormoonstart, maar er was door het soort hormoon al wat degelijke veranderingen zichtbaar, dus ik sta op zoals ik bijloop, nou de oude duitse is nog geldig, ik zou niet weten of ze niet raar zullen kijken, zal het maar's toch moeten proberen, veel tijd heb ik niet meer, de duitse ID is al zo oud, dat die nu al vervangen dient te worden, moet wel elk 10 jaar of zo in Kanzler-Qounty.....

......ach en un nieuwe nederlandse ID krijg ik binnenkort ook weer, als ik erover uit ben of ik nou beter kaaskop kan worden of gewoon kwijlende zeurende, etterige pruus wil blijven, pruus voel ik me alleen niet......maar ook geen nederlandse :roll: Hmmmmmmm
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Carla van Eibergen
dagelijks aanwezig
Berichten: 91
Lid geworden op: di dec 23, 2003 15:01
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Carla van Eibergen »

Ik ben best al wel een paar keer aangehouden voor alcohol controle of auto papieren
De reactie was verschillend, van "zonder blikken of blozen" (waarom zouden ze ook), tot de opmerking " goede morgen Merv. de volgende keer een nieuwe foto op het rijbewijs laten zetten aub".
De reactie is blijkbaar nauw verbonden met de agent(e) die je aanhoud

Een oplossing voor indentificatie zou kunnen zijn om een ID kaart aan te schaffen met de vrouwelijk versie en een paspoort met de mannelijke versie voor degene die zowel als man en als vrouw door het leven gaan.
Volgens mij is is dit wettelijk toegestaan

Groetjes, Carla
Gebruikersavatar
Natashja
ForumFan
Berichten: 309
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:51
Locatie: Drenthe

Bericht door Natashja »

Hoi,

Helaas, het is het een of het ander.
Dus een paspoort of een NL id kaart beide mag niet.

Ik heb ernaar gevraagd toen ik in februari een nieuwe id kaart moest hebben.
Dit omdat ik best wel graag een keer naar de VS wil... Maar dan word het ID-kaart inleveren en paspoort weer meenemen.
Maar voorlopig blijf ik toch wel in Europa.

Greetzzz, Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Plaats reactie