DES en genderdysforie.

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

DES en genderdysforie.

Bericht door Lisa met een S »

Van Trefpunt Zelfhulp (B):
DES is de afkorting van Diethylstilbestrol, een synthetisch hormoon (oestrogeen) dat aan miljoenen zwangere vrouwen over de hele wereld is toegediend opdat het een miskraam zou voorkomen. In België werd DES vooral bekend onder de naam Distilbène en werd het voorgeschreven tussen eind jaren '40 en begin jaren '80. Bekend is dat DES-moeders en hun kinderen (DES-dochters of DES-zonen) problemen met hun gezondheid kunnen krijgen: vruchtbaarheidsstoornissen bij dochters en zonen, zwangerschapscomplicaties en een kleine kans op vaginakanker bij DES-dochters en borstkanker bij DES-moeders. De meeste afwijkingen zijn echter goedaardig en ongevaarlijk, maar moeten in de gaten worden gehouden.
Van Stichting DESCentrum (NL):
DES is een synthetisch hormoon, een oestrogeen. Het werd in Nederland voorgeschreven aan zwangere vrouwen in de periode tussen 1947 en 1976. Later bleken de dochters uit deze zwangerschappen grote problemen te kunnen ondervinden; ook de moeders (de gebruiksters) en de zonen kunnen gevolgen hebben van de blootstelling aan DES.
Van Prenatal Exposure to Diethylstilbestrol (DES) in Males and Gender-Related Disorders: Results from a 5-Year Study (VS):
III. Statistics of Prevalence of Transsexualism, Transgenderism, Gender Dysphoria, or Intersex Among "Confirmed" and "Suspected" DES Exposed Individuals (N=158)

Among the population of DES sons joining the network who have discussed a history of gender identity concerns, personal stories and/or introductions have been received from more than 150 individuals with either confirmed or "strongly suspected" DES exposure.

Responses were received from at least 93 individuals with confirmed prenatal DES exposure who self-identify as either transsexual (male-to-female), transgendered (male-to-female), "gender dysphoric," or intersex. The distribution of these 93 individuals is as follows:

Confirmed DES-Exposed and Gender-Related Issues
(N=93)

(1) Confirmed Exposed and Transsexual: 54 individuals
(2) Confirmed Exposed and Transgender: 26 individuals
(3) Confirmed Exposed and Gender Dysphoric: 10 individuals
(4) Confirmed Exposed and Intersex: 3 individuals

There have been at least 65 individuals with "strongly suspected but not yet confirmed" exposure who indicated they are either either transsexual (male-to-female), transgendered (male-to-female), "gender dysphoric," or intersex. The distribution of these 65 individuals is as follows:

Strongly suspected, not confirmed DES Exposed and Gender-Related Issues
(N=65)

(1) Suspected Exposure and Transsexual: 36 individuals
(2) Suspected Exposure and Transgender: 22 individuals
(3) Suspected Exposure and Gender Dysphoric: 7 individuals
(4) Suspected Exposure and Intersex None reported
Zijn er mensen hier die er iets meer van weten?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Anakin_TS
ForumFan

Bericht door Anakin_TS »

Voor wie het niet weten. Ik ben in het begin van de jaren 90 veranderd. Ik had toen een vriendin, die ook veranderde. Ik kan herinneren dat zij naar Verschoor ging met het bewijs dat haar moeder vroeger DES had gebruikt. Dat vond hij erg interessant. Meer weet ik hier niet over.

Greetz, Mandy
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

Hoi-hoi,

Mijn oma is met DES behandeld in 1947 en 1948, tijdens de zwangerschap van mijn moeder (DES-dochter). De medische wetenschap kan vervolgens een causaal verband tussen deze toxicatie en de genderprobematiek bij kleinkinderen niet aantonen. Dat verband wordt in mijn familiesituatie door het UZ Gent echter met overtuiging verondersteld.

groetjes,

isa
Hendrika_TG
is nieuw hier

des

Bericht door Hendrika_TG »

Goed, algemeen bekend binnen de familie is het "geheim"dat ook mijn moeder hormonen heeft gebruikt om zwanger te kunnen raken. Ik weet dit al jaren. Het word alleen heel moeilijk om erachter te komen wat voor soort dat was. Mijn naaste familie is overleden dus zal ik terug moeten gaan vallen op tantes en ooms en goede vriendinnen. Het intrigeerd me wel, dus dat ga ik zeker doen.

Word dus vervolgd.....
Hendrika
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

DES werd niet toegepast om het zwanger worden te bevorderen, maar om miskramen te voorkomen. Misschien schept dit enige duidelijkheid voor je.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

Onderstaande komt uit Het kind van de duivel, een artikel over Suzan (voorheen Carl) dat in 1996 in de Groene Amsterdammer stond:

De baby bleek tweeslachtig en dat was geen toeval. Om op haar eenenveertigste zwanger te kunnen worden, had Suzans moeder het Des-hormoon geslikt. 'Ik was een soort testiculaire feminisatie', zegt Suzan, 'een wezen dat er uitzag en zich leerde kennen als een meisje met xy-chromosomen.'
Haar ouders besloten dat het een jongetje zou worden en noemden hem Carl. Een kinderarts ging voortvarend aan de slag. 'Zij heeft mijn mannelijke geslachtsorganen geforceerd. Maar hoe precies, dat weet ik niet', zegt Suzan die de waarheid wilde achterhalen toen ze 27 was. Zij ving bot. 'De kinderarts weigerde hierover met mij te praten.'
In een soort mythisch verhaal omschrijft ze het Des-hormoon als een 'duivels elixer'. Haat (vader) en Afgunst (moeder) wilden een kind. 'Satan zocht naar een middel dat de vereniging van Haat en Afgunst vruchtbaar zou kunnen maken.' En Hij schiep het Des-hormoon.
Hendrika_TG
is nieuw hier

zwanger worden

Bericht door Hendrika_TG »

Ik geloof je direct als des was om miskramen te voorkomen. Misschien heeft mijn moeder eerst wel een miskraam gehad, dat weet ik niet. Ik weet wel dat mijn moeder er alle reden voor had om er niet 1 te krijgen. We praten over begin jaren vijftig, een heel andere tijd dan nu met toen voor hun veel persoonlijke dingen. Als je man geen werk heeft en dan maar op de wilde vaart wil kan dat een goede reden zijn om zwanger te willen worden.

Waar ik in ieder geval zeker van ben is dat mijn moeder hormonen heeft gebruikt.

Hendrika
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoihoi,

een paar jaar geleden was er nogal wat te doen over DES dochters, en mijn logische conclusie was dat de indertijd DES gebruikende vrouwen niet alleen dochters baarden, maar ook zonen, waar je nul komma niks over hoorde. En het leek me niet meer dan logisch dat als de DES dochters zulke grote geestelijke/lichamelijke problemen ontwikkelden in hun latere bestaan, dat ook voor DES zonen zou moeten gelden, want mannen zijn per slot van rekening niet onkwetsbaar toch?

En toen kwam ik op internet een groot artikel tegen over DES zonen, en dat loog er niet om! Zware genderproblematiek, onvruchtbaarheid, genitale misvormingen, mentale afwijkingen etc. Jammer dat ik de pagina niet meer terug kan vinden, maar het zette me wel aan het denken.

Hoe komt het dat er in de media alleen aandacht werd besteed aan DES dochters? Omdat alleen vrouwen per defenitie 'slachtoffer' kunnen zijn, en mannen helemaal niet? Met dank aan het feminisme? Of zijn mannen terughoudender om zich als 'slachtoffer van' te profileren?

In ieder geval waren het de dapperste mannen die naar voren durfden te komen met hun DES problematie, temeer omdat Jan en Jannie publiek in de veronderstellig verkeren dat er alleen DES dochters bestaan.

Jammer dat ik die pagina niet meer terug kan vinden, anders had ik zeker de link hier gepost.

Groetjes Mila.
Plaats reactie