Zorgpremies gaan zeer fors stijgen, zoals in Zwitserland

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben tegen de nieuwe basisverzekering.

Ja
12
41%
Geen mening
5
17%
Nee
12
41%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Frederique_ schreef:Hoe zit 't met WAO'ers die goedgekeurd worden (terwijl ze de kracht niet hebben om te werken)? Ook voor hen weg met de zorgtoeslag?

Groetjes,

Frederique
Ja, jij zult er ongetwijfeld vele kennen...

Maar in plaats van zo op de barricades te gaan voor je 'minder bedeelde' medemens zou je eens wat beter om je heen moeten kijken. Misschien zie je de zaken dan wat helderder. Als ik zo eens mijn directe omgeving neem:

mijn zwager - vier jaar niet gewerkt, want zogenaamd psychisch in de war - allerlei opleidingen vergoed gekregen, uitkeringen ontvangen en allerlei therapieën voor hem en de kinderen (je kunt het zo gek niet bedenken wat hij allemaal heeft gedaan op kosten van de staat); uiteindelijk diploma gehaald en nu voor drie dagen per week aan het werk, de overige twee nog steeds lekker thuis (op kosten van de staat dus)

mijn buurman - werkt al jaren niet, want zogenaamd psychisch in de war: twee auto's voor de deur en regelmatig op vakantie. En klussen dat hij doet...

een goede vriend van mij (ja, dat lees je goed, ik onderhoud gewoon vriendschappen met deze mensen) - al anderhalf jaar werkloos, maar geen zin om te solliciteren, want de soos betaalt de wasmachine, de sportclub, de toneelvereiniging, de gemeentelijke belastingen, een deel van de schulden en het voedselpakket. Zijn letterlijke commentaar: "Waarom zou ik gaan werken, als de soos mijn rekeningen betaalt?"

een vriendin van mij - werkt wel, op papier dan, bij de DCW, want zogenaamd last van haar rug. Negen van de tien keer zit mevrouw thuis wegens 'klachten', maar gaat dan ondertussen wel van de ene stad naar de andere stad verhuizen. Mag jij raden wie de verhuisdozen sjouwt ;-).

Dit zijn zomaar vier voorbeelden uit mijn directe omgeving. WAO'ers die niet kunnen werken? Waar dan?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

O ja, en niet te vergeten mijn vriend Edwin, die vandaag jarig is en waar ik strakjes dus even een biertje ga halen. Goed gevulde ijskast, twee auto's voor de deur, goedkoop huurhuisje (want huursubsidie uiteraard), driehonderd huisdieren en lekker elke dag uitslapen. Soms verplicht solliciteren, even een weekje werken, zorgen dat je ontslagen wordt en hup, de uitkering is weer geregeld.

Dit land gaat kapot aan de uitkeringen, echt waar.

En ja, er zijn er die niet kunnen werken, maar die groep is echt heel erg klein vergeleken met de groep die ik hier boven heb geschetst.

Zorgtoeslag terecht? Dacht het niet.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Coco,

't Is net wat je om je heen ziet. Ik heb een zus die in de WAO zit met vermoeidheidsklachten. Ze heeft energie genoeg voor vrijwilligerswerk (want: minder werkdruk) bij een kinderboerderij, maar merkt dat zelfs dat niet meer gaat dan drie dagen in de week en dan nog maximaal 6 uur per dag. Heeft in het verleden (op eigen kosten) hulp gezocht bij een soort psychiater. Heeft, ondanks dat ze in de WAO zat en genoeg % afgekeurd was om dat niet te hoeven, in de tussentijd 2x geprobeerd om opnieuw aan het werk te gaan - had er in beide gevallen heel veel zin in, maar is in beide gevallen binnen een paar weken afgebrand. Enig idee wat dit met iemand haar zelfvertrouwen doet?

Je ziet ook dat ze telkens zwakker wordt als ze weer naar zo'n keuringsarts moet - wat kan ik wel/niet zeggen? En telkens de onvrede van: "hij wou totaal niet luisteren en had z'n mening voor het gesprek al klaar". Ze heeft ook een reintegratie-piepesnijder gehad. Die man had bij die reintegratie totaal geen oren naar wat ze wel/niet kon - er was maar één ding belangrijk: haar zo snel mogelijk aan het werk krijgen, schijnbaar werd hij daar op afgerekend (en niet op hoelang ze het op dat werk uithield). Je voelt gewoon dat die mensen niet op zoek zijn naar de werkelijke oorzaak en een degelijke aanpak van het probleem - het gaat er alleen om, ja, om wat? Mensen zo snel mogelijk aan het werk te schoppen? Eigen werk te houden? En dan noem ik helemaal nog even niet de administratieve blunder waardoor ze ineens een aanzienlijk bedrag terug moest betalen omdat de uitkeringsinstantie een foutje had gemaakt - per direkt a.u.b! En, toen daar toch een terugbetalingsregeling voor kwam, jaarlijks dat goed op de jaaropgave te krijgen bij die instantie...

Ik ben er van overtuigd dat ze zeker 3 stappen verder zou zijn dan ze nu is als ze in de afgelopen jaren niet meerdere keren gekeurd zou zijn, als de administratie van het GAK op orde geweest zou zijn en niet via een reintegratiebureau aan "werk geholpen" zou zijn. Dit soort ergernissen + brieven schrijven + in beroep gaan kost een hele hoop nutteloze energie! Een gezond mens zou nog ziek worden van de manier waarop die lieden met je omspringen...

Ik zie haar de afgelopen jaren (dankzij, ook weer zelf betaalde, weerbaarheidscursussen en -trainingen) ook sterker worden en daardoor haar vrijwilligerswerk uitbreiden en binnen dat werk meer verantwoordelijkheid pakken. Ik ben er volstrekt van overtuigt dat als ze haar niet continue uit haar proces halen dat ze dan binnen een paar jaar weer betaald werk heeft. Ik ben ook ontzettend trots op haar dat ze in het afgelopen jaar ondanks al haar WAO-problemen toch in weerbaarheid vooruit gaat!

Omdat ze in de WAO zit kijk ik ook naar TV-programma's die daar over gaan. Zoals zembla van april 2005, waar mensen als een ziek musje aan tafel zitten, waarvan je gewoon ziet dat niemand zoiemand aan het werk wil hebben omdat zoiemand gewoon emotioneel of fysiek niet sterk genoeg is, maar wel probleemloos 100% gezond verklaard. En zo zijn er tientallen voorbeelden van gewoon compleet onrealistische gezondverklaringen en mij verbaast het dan ook niets dat opvallend veel van deze "gezond verklaarde mensen" niet aan werk kunnen komen...

Natuurlijk, ik weet dat jouw voorbeelden ook voorkomen - en ik ben het dan compleet met je eens dat die mensen aan het werk geschopt moeten worden. Maar als ik dan naar mijn zus kijk, dan denk ik "geef mensen die zo duidelijk bezig zijn zelf uit hun eigen moeras te klimmen eens wat meer krediet". Ze verdienen het!

Groetjes,

Frederique
...en dus ook de zorgtoeslag :wink:
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Natuurlijk heb je in het geval van je zus helemaal gelijk, Frederique. Ik had in mijn betoog ook al gemeld dat er een groep mensen is die echt niet kan werken. Voor die groep dienen wij als maatschappij te zorgen. En daar wíl ik ook voor zorgen. Ik zal wel de laatste zijn om dat soort mensen verplicht aan het werk te zetten of hun de uitkering afnemen. Ten opzichte van deze groep hebben we een zorgplicht zoals dat met een mooi woord heet. En ja, daar hoort dan ook weer die vermaledijde zorgtoeslag bij.

Maar die hele grote groep, de door mij aangehaalde personen onder andere, zou verplicht aan het werk gezet dienen te worden. Of de uitkering zou zo naar beneden geschroefd moeten worden dat ze er niet van rond kunnen komen, zodat ze wel moeten gaan werken. En voor hen zou er derhalve geen zorgtoeslag behoren te zijn.

Want waarom wel voor hen en niet voor mij, terwijl ik gewoon keurig mijn eigen centen verdien en belasting betaal? Zij leven ten slotte van mijn belastingcenten en dan krijgen ze nog eens zorgtoeslag ook, terwijl ik nada krijg. Nou, Frederique, hoe je dat ook wendt of keert, in mijn optiek klopt er dan toch iets niet.

Maar goed, de zorgtoeslag komt er en de werkenden in dit land gaan zoals gewoonlijk weer aan het kortste eind trekken. But then again, who cares?
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Coco schreef:Of de uitkering zou zo naar beneden geschroefd moeten worden dat ze er niet van rond kunnen komen, zodat ze wel moeten gaan werken. En voor hen zou er derhalve geen zorgtoeslag behoren te zijn.
Uitkeringen zijn in dit land al dramatisch laag. De meesten hebben heel veel moeite om rond te komen, Tuurlijk zijn er mensen die er van profiteren. Ken er zelf ook wel een aantal. Doordat ik vroeger (voor mijn transitie) een goede baan had verdiende ik lekker. Heb toen een huisje gekocht. Waardoor ik nu nergens vrijstelling voor kan krijgen , terwijl anderen in mijn situatie in een huurhuis dat wel krijgen, Ik moet eerst mijn huis maar opeten. Wie heeft er zin in bakstenen met saus vandaag ??? Heb geluk dat het niet zon duur huis is. lage hypotheek.

Toen mijn verhaal naar buiten kwam kon ik gelijk moven bij de baas. Daag baan. Maandenlang op de uitkering moeten wachten, omdat het Gak iets tegen de baas aanspande. Dus van spaargeld leven.

Vervolgens een hele lage uitkering. Veel gesolliciteerd maar zonder resultaat. En als je in het begin van het proces zit is het helemaal moeilijk om een baan te krijgen. Dus een uitkering kies je niet voor hoor. !!!

Ken ook iemand die invalide is en die werd tijdens de herkeuring gewoon volledig goedgekeurd, Moest de werkgever maar de werkvloer aanpassen, ze zien je al aankomen.

En dat over de zorgtoeslag daar ben ik ook oop tegen, Het gaat problemen op leveren. Ze moeten gewoon de premie naar draag kracht heffen (dus inkomens afhankelijk.) en de zorgtoeslag afschaffen. Iemand met een loon van 1200 euro betaald dus minder dan die 1100 euro en iemand met 2000 betaald dan meer. Veel eerlijker, want die inkomens afhankelijke bijdrage is ook tot max 30.000 euro bruto. De hoge inkomens lachen zich dus kapot om deze rgeling.

Ik denk dat het volgende gaat gebeuren, In december krijgen de mensen de zorgtoeslag uitgekeerd, Vlak voor kerst. Het geld zal worden besteed aan andere dingen en/of schulden en dan komt in januari de premie ... oeps probleem.

En Coco om even op jou reactie terug te komen ook ik heb heel erg veel belasting betaald!!! dus weet wat je bedoelt. Was internationaal chauffeur en draaide veel overuren. en daar wordt zwaar belasting opgeheven. Kon onderhand wel een uitkering van iemand anders per maand betalen!!!!!
Maar probeer jezelf ook eens intedenken wat er gebeurd als jij je baan kwijt raakt, want dat doe je nu niet. Ik lees alleen maar , Ikke ikke ikke en de rest kan stikken,
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

esther-marye schreef:
Ik denk dat het volgende gaat gebeuren, In december krijgen de mensen de zorgtoeslag uitgekeerd, Vlak voor kerst. Het geld zal worden besteed aan andere dingen en/of schulden en dan komt in januari de premie ... oeps probleem.
En dat is dan een kwestie van "eigen schuld, dikke bult", 't heet niet voor niets zorgtoeslag. Ook al heb je het financieel niet gemakkelijk, dat wil nog niet zeggen dat je geen eigen verantwoording hebt.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Wendy B
ForumFan
Berichten: 381
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:39
Locatie: Hilversum

Bericht door Wendy B »

Over 5 jaar hebben de meeste minima geen ziektekostenverzekering meer. Dat is ook de bedoeling van het nieuwe 'zorg'stelsel.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Wendy B schreef:Over 5 jaar hebben de meeste minima geen ziektekostenverzekering meer. Dat is ook de bedoeling van het nieuwe 'zorg'stelsel.
En dan komen de problemen pas echt, want de artsen hebben zorgplichtdoor hun eed. Krijg je hetzelfde als in USA , even snel een pleistertje plakken. Kijk anders de film John Q zie je hoe het niet moet.
Zoon van John moet maar dood omdat papa niet genoeg geld heeft!!!!!!!!!!


Ook als je de premie van de basis verzekering niet betaald, Je wordt er dan na 2 maanden uitgegooid heeft de volgende verzekeraar acceptatiplicht. Dus 30 verzekeraars te gaan zou ik zeggen!!!!
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Wendy B schreef:Over 5 jaar hebben de meeste minima geen ziektekostenverzekering meer. Dat is ook de bedoeling van het nieuwe 'zorg'stelsel.
Over 5 jaar zit deze regering er niet meer. In 2007 (of eerder) mogen we naar de stembus. Ik denk dat er dan een linkse regering komt, die het één en ander wel weer zal terugdraaien.

Beetje positief naar de toekomst blijven kijken mag wel hoor!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
antoinette41
dagelijks aanwezig
Berichten: 164
Lid geworden op: vr jul 30, 2004 2:25
Locatie: heemstede

Zorgellende

Bericht door antoinette41 »

lieve mensen

Ik ben het altijd een beetje voor , vanaf 1998 heb ik altijd al het dubbele aantal uren of 2 banen gewerkt, het is af en toe misschien gekenwerk maar dan kun je het nog even financieel volhouden.
Zelf heb ik bijna geen aftrekposten , dus ieder jaar gaat in Apeldoorn de vlag ut als ik het weer moet insturen.
Maar voor de mensen die, minder hebben vind ik het een triest iets , jaren terug heb ik aan mijn collega s in de gokhal voorspeld , dat we een beetje naar Amerika gaan, en ja elk jaar lijkt het er weer meer op.
En zoals Esther al zei , diverse dingen gaan fors in prijs omhoog, misschien dat we onderling een politieke partij moeten oprichten , kunnen we het zelf eens bepalen.
gr toni
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Franka van Brakel
ff weer wat posten
Berichten: 39
Lid geworden op: di nov 18, 2003 11:00
Locatie: Amersfoort

Bericht door Franka van Brakel »

Nou doe ik ook weer eens een duit in het zakje.
Ik heb nee gestemd.

Afgelopen weekend een voorstel van mijn verzekering ontvangen. (VGZ)
Nou dat stemt mij vrolijk!!
Ik ga gewoon veel minder betalen als voorheen.

Ben nu partikulier verzekerd en betaal 3300,- per jaar!!!!!! Ja, klagen maar die ziekenfonds verzekerden, voor mijzelf dus en 2 kinderen.

Straks de kids gratis en ik maar 1400,-, nou en dan heb ik een uitgebreid pakket en geen eigen risico. Okee geen zorg toeslag, mwah!

En nog mooier, er staat in de voorwaarden dat cosmetische en reconstructieve chirurgie, vergoed word bij vastgestelde transseksualiteit, nou dat is dus hardstikke mooi!! Dat heb ik heb al ruim een half jaar!
Dus ik vind dat allemaal positief hoor.

Dat zit nu allemaal niet in mijn huidige pakket, tenminste het cosmetische deel dan. En ik heb het echt goed gelezen hoor, er waren zelfs collega's die me er op attent maakten.
Dus nog even wachten met de FFS, hihi.

Franka.
Let's go girls!!!
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Franka van Brakel schreef: Dat zit nu allemaal niet in mijn huidige pakket, tenminste het cosmetische deel dan. En ik heb het echt goed gelezen hoor, er waren zelfs collega's die me er op attent maakten.
Dus nog even wachten met de FFS, hihi.

Franka.
Wel je even uit de droom halen, Onder het cosmetische verstaan ze de geslachts aanpassende operatie, Hoe jou aanvullende eruit gezien weet ik niet, maar in de basis verzekering zit alleen maar SRS , dus geen FFS en Borstvergrotingen. Een vriendin van me heeft nu het meest uitgebreide pakket en zelfs daar zit geen borst vergroting in. :cry:

Wat ik nu niet snap is dat jij met een partikuliere verzekering zoveel goedkoper uitgaat zijn dan iemand in het ziekenfonds. Hoezo solidair systeem.
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

esther-marye schreef:Wat ik nu niet snap is dat jij met een partikuliere verzekering zoveel goedkoper uitgaat zijn dan iemand in het ziekenfonds. Hoezo solidair systeem.
Ook ik zit in de particuliere verzekering en daar heb ik zelf om verzocht. Toen ik in het ziekenfonds zat, betaalde ik 3.500 euro per jaar voor mijn ziektekostenverzekering. Ja, je leest het goed. Nu ik in de particuliere zit, ben ik een stuk goedkoper uit. Het scheelt me zo'n tweehonderd euro per maand.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi,

even een geluid uit een andere hoek, als kleine zelfstandige nu Euro 2,400 per jaar (voor een persoon, M/V is in deze situatie hetzelfde :D :-? ) wordt dus basis 1,100 per jaar dus kassa, maar niet echt over het inkomen boven een bepaalde grens wordt door de belastingdienst een extra aanslag gestuurd (geloof ergens tussen de 4-6%) dus per saldo zal het wel weer op hetzelfde uitkomen of hoger.
(Zorgtoeslag kom ik niet voor in aanmerking)

De 1,100 Euro lijkt leuk maar de rest erbij noemen ze geloof ik een sigaar uit eigen doos....... :(

groetjes Adriana
Gebruikersavatar
Kosh
is nieuw hier
Berichten: 2
Lid geworden op: zo nov 20, 2005 19:47
Locatie: Ergens in het westen van het land
Contacteer:

Bericht door Kosh »

Nathalie schreef:Wat is nou het probleem, dames.

We willen toch allemaal een kwalitiatief betere zorg, minder grote wachtlijsten, goed opgeleide artsen en verpleegkundigen, professionele en innovatieve diagnostiek, zorg en nazorg ? Zulks moet nu eenmaal ergens van betaalt worden. 20 jaar geleden was een SRS een uitzondering. Moet je eens kijken wat er nu allemaal kan. 't zelfde geldt voor vele ingrepen dotters, open hartoperaties, kankerzorg en -onderzoek en ga zo nog maar even door.

Natuurlijk wordt het allemaal duurder. Maar we willen (of nee: éisen) ook allemaal steeds sneller, beter en meer. En daar is niets mis mee, denk ik. Maar het heeft zijn prijs.

Een mooi voorbeeldje: Wie gaat er nog naar de huisarts voor een verzwikte enkel ? Jij misschien wel, maar de halve goegemeente gaat direct naar de Eerste Hulp want daar helpen ze je meteen, hoef je niet op je huisarts te wachten en maken ze direct een stel röntgenfoto's. Want stel dat ze iets missen. Kosten: minstens 300 euro i.t.t. tot een consult van plm. 30 euro bij je huisarts.

Need I say more ?
Aanrader van mij is, om het ziektekostensysteem van Zweden eens naast dit voorstel te houden. In Zweden is de gezondheidszorg gratis gemaakt en wordt alles betaald uit de pot 'gemeenschapsgeld'. Zo krijg je nooit het gezeur over verzekeraars die alleen een dokter in sintallejezuswatligtdatver willen betalen, en heeft iedereen recht op dezelfde zorg. Het enige nadeel is dat je wel de controle over de zorg moet houden zodat de kosten niet opeens uit de pan rijzen.

Oja, mijn mening is dat dit veel te duur gaat worden binnen een paar jaar, want nu wordt men aan de goden overgeleverd wat tarieven betreft. En als na 5 jaar opeens de helft van Nederland onverzekerd blijkt (omdat je het met je minima niet kan betalen), gaat men terug naar het oude systeem.
"We are looking for deviation from chaos".
Plaats reactie