Sexualiteit en geloof

Algemeen

Moderator: Moderators

Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Sexualiteit en geloof

Bericht door Joanne »

Waar ik de laatste tijd mijn twijfels bij begin te krijgen is sexualiteit en geloof. De twee belangrijkst aanwezige religie's in mijn leven bestempelen sex om de sex als een zonde. Alles in de natuur is immers gericht op die oh zo belangrijke voortplanting die zo belangrijk is dat alle sex die niet om voortplanting gaat die religie's een doorn in het oog is. En het lijkt wel of onze maatschappij deze denkwijze klakkeloos overgenomen heeft want als je als vrouw op een bepaalde manier vrij opstelt ben je ineens een goddeloze hoer en weet ik veel wat nog meer fraai's. Enige conclusies die ik daar voor mezelf uithaal zijn de volgende. Als sex om de sex een zonde is zal ik altijd een goddeloze hoer blijven want ik kan geen kinderen krijgen. Het feit dat 80% van de oorlogen op de wereld door die zelfde twee religie's veroorzaakt worden met alle miljarden doden op de wereld die daar het gevolg van zijn wordt dan voor het gemak even opzij geschoven. En dat er inmiddels duidelijk is vanuit de biologische kant dat sex om de sex een veel voorkomend verschijnsel in de natuur is en dat gender en sexuele voorkeur daarbij maar een kleine rol spelen. Ook het hebben van meerdere partners komt veelvuldig voor in de dierenwereld en blijkt prima in het sociale geheel te passen. Tsja en zo komt het er op neer dat ik door mijn hele transformatie zelfs aan mijn eigen beginselen begin te twijfelen. Wie zegt mij dat sex om de sex iets zondigs is. Wie zegt mij dat je perse met 1 partner je leven moet doorbrengen terwijl toch duidelijk is dat wij als soort daar niet mee overweg kunnen gezien de hoge scheidings cijfers.
Wat ik hier nu precies mee wil zeggen weet ik niet maar wilde het wel opschrijven in ieder geval.

Misschien dat ik me eens in het Boedhisme ga verdiepen. Heb begrepen dat daar met veel meer respect naar alle levensvormen gekeken wordt.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Het hele geloof is in mijn ogen "verzonnen" puur voor macht. Macht van de kerk (of moskee). Mensen bang maken. Als ze zondigen komen ze niet in de hemel.

Gisteren zag ik een documentaire over de tsunami bijna een jaar geleden. Daar sprak een Sri Lankeze (?) katholiek. Hij was er stellig van overtuigd dat het een straf van God was omdat de mensen niet naar Hem luisterden en zondigden.

Ikzelf geloof niet in een God. Het enige waar ik van overtuigd ben, is dat er meer is dan alleen dit leven. Reïncarnatie dus. Ieder mens heeft (in mijn ogen) een inner teacher. Deze zorgt ervoor dat jij je lesjes voorgeschoteld krijgt. Pak je ze niet, dan krijg je ze net zolang voor je snuffert tot je het door hebt. Dan mag je verder. Dit kan bij sommige mensen levens duren.

Ik heb enkele jaren geleden een tijdje regressietherapie gedaan. Dingen uit vorige levens alsnog verwerken. Dat heeft me gebracht waar ik nu ben. Het gaf me de kracht om mijn werkelijke gevoel te tonen (mijn levensles dit leven). Dat ik nooit mijn werkelijke gevoel durfde te tonen werd me duidelijk in die periode. Steeds meer mensen zeiden tegen me: "Wie ben je werkelijk?". Dat zette mij aan het denken. Uiteindelijk ben ik over die angst van afwijzing heen gestapt. Gelukkig maar...

En ja seks? Tja... Ik ben zelf niet het type dat met Jan en Alleman dat zou doen. Die tijd heb ik wel gehad, lang geleden...

....sjips... nu ben ik kwijt wat ik wilde zeggen.... uh.... nja komt wel weer!
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Joanne,

Ik denk dat je uit moet kijken dat je de geloven niet te gemakkelijk op één hoop gooit. Er zijn alleen al binnen het christelijk geloof heel veel verschijningsvormen (de bekendste kennen we allemaal: katholiek, protestants, christelijk-gereformeerd, jehovagetuigen, pinkstergemeentes, enz). Ook binnen deze verschijningsvormen heb je sub-groepjes waarbij het per groepje sterk verschilt wat men wel/niet accepteert en waar men de nadruk op legt. Iets soortgelijks geldt voor de islam: ook daar heb je meerdere stromingen waarbij de ene stroming veel strenger is dan de andere.

Probeer de nuance te zoeken en te houden, elke stroming en groep zal dingen hebben waar je je helemaal in zult kunnen vinden en elke groep zal ook dingen hebben waarvan je zegt "moet dat nou"... Mijn advies: "onderzoekt alle dingen en behoudt het goede". Is trouwens een spreuk die ook uit de bijbel komt ;-)

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Ben me welbewust van het feit je net beschrijft Frederique maar in mijn wereldje zijn er maar twee geloven die al eeuwen tegen elkaar in het harnas gaan en dat tot op de dag van vandaag. Het Christelijke geloof versus de Islam. Wat voor groeperingen daar ook in zitten. En als dan vanuit die twee geloven sex zonder voortplanting als iets verfoeilijks gezien wordt kan ik me daar niet echt druk meer om maken. Het Splinter Balk verhaal zeg maar. En daarnaast nog eens het afkeuren van anticonceptie terwijl de wereld straks ten onder dreigt te gaan aan overbevolking en alle samenhangende problematiek. Nee dat gaat er bij mij inmiddels niet meer in. En de manier waarop men met dingen omgaan die niet in dat kerkelijk plaatje passen door het simpelweg als zondig (het doel missend/verspillend) te verklaren ook dat slik ik niet meer voor zoete koek. Daar gaat mij teveel oordeel vanuit en juist oordelen zou men niet mogen doen volgens diezelfde kerkelijke leer dus practice what you preach is het volgende gezegde dat bij mij in gedachten komt. Etc etc en zo kan ik wel doorgaan en doorgaan maar nu effe niet want ik ga lekker happie eten halen nu
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Joanne schreef:Etc etc en zo kan ik wel doorgaan en doorgaan maar nu effe niet want ik ga lekker happie eten halen nu
Foei, en dat op zondag.

:wink:

(In de kerkgemeenschap waar ik ben grootgebracht, wordt dit als een doodzonde beschouwd. Ik bedoel maar, waar gaat dat nou helemaal over?)
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Joanne,

Anticonceptie speelt met name binnen het katholieke geloof - en ook daar geldt dat bisschoppen openlijk de visie van de paus ter discussie stellen. ('k Zag laatst bisschop Muskens met een heel aardig betoog waarin hij dit ter discussie stelde). Je ziet zowel binnen de katholieke kerk als in andere gemeenschappen dat het altijd mensen zijn die de kerk maken - of breken. Die kijken of ze liefdevol met andere mensen omgaan en dan maar even de leer de leer laten - of die "de leer" (= "hun leer") belangrijker vinden dan een goede relatie met hun medemens. Of zoeken naar een tussenweg tussen beide. Daarom kun je niet in het algemeen spreken over "de kerk" of "het geloof": dat bestaat net zomin als "de maatschappij". 't Zijn de mensen die 't 'm (niet) doen en zoveel mensen zoveel meningen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Hebbie helemaal gelijk in maar daar verdwijnt mijn mening niet mee 8) :D
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Coco schreef:
Joanne schreef:Etc etc en zo kan ik wel doorgaan en doorgaan maar nu effe niet want ik ga lekker happie eten halen nu
Foei, en dat op zondag.

:wink:

(In de kerkgemeenschap waar ik ben grootgebracht, wordt dit als een doodzonde beschouwd. Ik bedoel maar, waar gaat dat nou helemaal over?)
Hehehehe schiet mij maar neer dan :D want die rum milk shake doet het prima hier :D
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Coco schreef:
Joanne schreef:Etc etc en zo kan ik wel doorgaan en doorgaan maar nu effe niet want ik ga lekker happie eten halen nu
Foei, en dat op zondag.

:wink:

(In de kerkgemeenschap waar ik ben grootgebracht, wordt dit als een doodzonde beschouwd. Ik bedoel maar, waar gaat dat nou helemaal over?)
Blijkbaar hebben ze dan de bijbel niet gelezen. Jezus ging op de sabbat ook aren plukken en eten en heeft dat ook goedgekeurd.
En degenen die de anti conceptie verbieden weten zelf niet waar ze over praten. Als je zelf in dat soort landen geweest bent voor ontwikkelingswerk dan praat je wel anders. Maar ja de paus en zijn bisschoppen hebben er blijkbaar een knoop in liggen.

Joanne geniet lekker van het leven en laat je niet door doemdenkers het leven vergallen.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Gebruikersavatar
Sjosjana
daar ben ik weer
Berichten: 23
Lid geworden op: do sep 01, 2005 21:24

Bericht door Sjosjana »

Hmmm interresant .

Wel ik ben ook gelovig vol evangelisch en idd je kan niet alles op een hoop gooien. Mij is in ieder geval bijgebleven dat seks gewoon om seks mag het hoeft niet allen over voorplanting te gaan. Het houd wel in dat je bij een partner blijft, echtscheiding is niet goed. Je hebt immers als het goed is een belofte gedaan voor staat en kerk. Een belofte voor God staat vast. Laat je ja ja zijn en een nee een nee. Bezin dus eer ge begint.
Anticonceptie of andere vormen van voorbehoedsmiddelen zijn mijn inziens gewoon toegestaan. Kijk geloof gaat niet om de kerk of wat wereldlijke machtshebbers zeggen. Geloof is veel meer het is jouw persoonlijke relatie met God. Waarom zou je dingen laten opleggen door wat mensen zeggen. Er staat beproeft alles en behoud het goede, alles is toegestaan maar niet alles is nuttig. Bij dit alles onthouden God zal over alles rekenschap vragen.
Dan nog een ander hekel punt zoals iemand al aangaf dat mensen zouden worden gestraft door God om hun zonden.
Wel laat ik het volgende zeggen. Ik geloof in goed en kwaad .
God en satan. Wanneer wij ons afkeren van God (lees geen rekenschap af willen leggen aan God) door te doen en laten wat wij zelf willen dan kan God niks anders dan zijn "beschermende" handen van ons af te trekken. Ik zag ook die documentaire over de tsunami
Wat ik opmerkelijk vond was dat niemand van de salomons eilanden zijn omgekomen. Volgens hen ligt de wereld op een boom en soms schudden kwade geesten aan de boom dus toen de beving werd gevoeld en de zee trok zich terug wisten zij dat gaat mis renden naar het dorp en vertelden dat iedereen zich diep in het bos moest terug trekken totdat land en zee een nieuwe grens hadden bepaald. Dat geeft te denken niet.
Credendo Vides
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Sjosjana schreef:Wel laat ik het volgende zeggen. Ik geloof in goed en kwaad.
Wat is goed? En wat is kwaad? Wie bepaald wat goed en kwaad is? Een gelovige zal dan zeggen: dat staat in de Bijbel! Maar wie heeft dat dan opgeschreven en hoe kan je ervan uitgaan dat de Bijbel niet ooit is geschreven vanuit de kerk om mensen bang te maken?

Honderden jaren geleden leefden mensen veel meer met de gedachten van kwade geesten, heksen ed. Een kerk was dan een "veilige haven". Binnen de kerk werden regels opgesteld.

Hoe je het wendt of keert, ik geloof niet in een God, Allah of Boeddha...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Sjosjana
daar ben ik weer
Berichten: 23
Lid geworden op: do sep 01, 2005 21:24

Bericht door Sjosjana »

Wat is goed? En wat is kwaad? Wie bepaald wat goed en kwaad is?


Even een reactie, hopelijk zonder een dicussie te starten.
Je kan het op twee manieren bezien.
In de eerste plaats lees de bijbel zoals je al zei echter er staat in de bijbel en dan kom ik op punt twee als jouw geweten je daden veroordeelt
weet je dat wat je doet fout is.
Let wel de eerste keer dat je kwaad begaat zal jouw geweten je het meest tegenspreken als je volhardt in het kwaad wordt dat steeds minder.

Er staan zekers regels in de bijbel maar is dat bedoelt om je bang te maken zeker niet. Sterker nog Jezus is voor ons gekomen en is de vervulling van de wet (regels). Want het is uitgesloten dat een mens het ooit in orde kan maken met God door zich aan regels te houden. Enkel door Jezus kan een mens worden gered.

Oke dit is dus mijn zienswijze sorry als ik van het oorspronkelijke onderwerp afwijk
Credendo Vides
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Ik geloof meer in je Zelf (liefde) en je Ego (angst). Beide zitten in ieder mens. Je Ego probeert je Zelf te ondermijnen.

Volgens mijn zienswijze draait alles om Liefde en angst in het leven. Let maar eens op hoevaak je een beslissing per dag maakt. De ene keer omdat je je mateloos krachtig voelt (Zelf), de andere keer uit angst voor reacties van anderen (Ego).
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Sjosjana
daar ben ik weer
Berichten: 23
Lid geworden op: do sep 01, 2005 21:24

Bericht door Sjosjana »

Ik denk dat er wel enige overeenkomsten inzitten.
Ik geloof in geest, ziel en lichaam, jij had het over liefde en angst
Liefde ben jezelf ---- ego is de angst.
Ziel is wat overblijft nadat je sterft.
Geest is in lichaam en bepaalt de handelingen van de mens al dan niet aangestuurt door lichaam of aangestuurt door God.
Dat laatste is het beste want God is liefde ofwel alles wat goed is.
dus je daden zijn correct.
Het lichaam is vaak dwaas en handelt vanuit het 3d perspectief
voelen zien en horen is beperkt en vaak ook angstig.
dus je daden zijn incorrect.
Credendo Vides
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Voor allen die er bezig mee zijn, recentelijk zette de Elsevier een stukje over seksualiteit op hun site "Hoe meer seksshops, hoe beschaafder het land". Klik hier om te lezen. Heel erg leuk stukje.
liefs, Josette
Plaats reactie