pas op voor (pas)hokjes

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

pas op voor (pas)hokjes

Bericht door Irene »

Er zijn al veel discussies gevoerd hier over de hokjesgeest, daar wil ik er toch nog een aan toevoegen, omdat het me mateloos interesseert.
Ik heb me altijd verzet tegen de hokjesgeest. Als iemand me vraagt 'wat' ik ben ben ik altijd geneigd te zeggen: Een primaat. Ik ben namelijk Irene en heb met vele hier een hoop overeenkomsten, maar ben wel mezelf en dat is toch vaak anders dan een ander. Ik ben helemaal niet gelukkig met de term Transgender, omdat het een vergaarbak lijkt te worden van zeer uiteenlopende individuen. Wat is nou eigenlijk een transgender, en kom nou alsjeblieft niet met 'quasi' wetenschappelijke definities die ik zelf ook op het internet kan vinden. Bij de vaak seksueel georienteerde travestieten voel ik me net zo min thuis als de androchyne types, maar toch voel ik me niet zo verwant met deze groep. Ik leef niet altijd in mijn vrouwelijke gender, en mag daarom misschien niet eens aanspraak maken op de term transgender (geeft niks hoor). Vroeger toen ik nog niks wist was alles veel makkelijker toen had je alleen maar travestieten en transeksuelen, lekker zwart wit, maar sinds ik in het grijze circuit ben terechtgekomen ben ik er niet gelukkiger op geworden.
Ik benieuwd hoe anderen daar over denken

Irene
Kleine stapjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik zit daar precies andersom in: door te roepen "ik ben transgender" is er maar één ding duidelijk: ik ben geen TV of TS. Verder ben ik vrij om de vorm te kiezen waar ik mij het prettigst in voel - en ik kan daar ook nog ongegeneerd in schuiven zonder direkt last te krijgen met iemand anders die ook toevallig in hetzelfde vakje zit.

Ik voel me wel opschuiven: toen ik in 2004 met mijn zoektocht begon zat ik ergens tussen TV en TG, het enige dat me TG maakte was dat ik aan een paar keer per week omkleden niet genoeg had - en dat ik een hekel aan make-up had.

Op dit moment zit ik ergens tussen TG en TS: ik erken dat ik me vrouw voel, ben ook de voorbereidingen aan het treffen om in mijn "andere vorm" naar het werk te gaan, ben daarbij alleen nog op zoek naar de invulling van welke behandelingen er voor mij bijhoren. Ik zal niet snel zeggen dat ik TS ben: dan moet ik weer aantonen dat ik ook een SRS wil, en logopedie, en dan moet ik er als een vrouw uitzien en als een vrouw lopen en weet-ik-wat-ik-nog-meer-moet-van-deze-en-gene.

TG betekent voor mij: zelf mogen weten welke behandelingen ik wil zonder dat een ander dat voor mij in wil kleuren. 't Scheelt me een hoop discussie.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Frederique_ schreef:TG betekent voor mij: zelf mogen weten welke behandelingen ik wil zonder dat een ander dat voor mij in wil kleuren. 't Scheelt me een hoop discussie.
Betekent het ook niet dat je geen keuze hoeft te maken?
Dus een uiteindelijke beslissing voor je uit schuiven?
Cyn.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Cynthia,

Ik schuif nog steeds in vrouwelijke richting, als je dat bedoelt. Ik heb daarnaast het gevoel dat mijn proces niet sneller kan dan het nu gaat - en ik heb ook een coach die mij soms helpt om te versnellen en soms om te vertragen. Misschien is het ook wel een vorm van zelfbescherming om te voorkomen dat ik mijzelf voorbij ren...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique schreef:één ding duidelijk: ik ben geen TV of TS
Frederique schreef:Ik voel me wel opschuiven
Frederique schreef:Op dit moment zit ik ergens tussen TG en TS
Frederique schreef:Ik schuif nog steeds in vrouwelijke richting
Frederique schreef:ik erken dat ik me vrouw voel
Frederique schreef:Ik zal niet snel zeggen dat ik TS ben
Frederique schreef:om te voorkomen dat ik mijzelf voorbij ren
Je komt er wel......ooit.... :wink:

Voor de lezer blijft het spannend :D

Ik hoop echt, dat je ooit eindelijk bij jezelf uitkomt meid, veel succes ermee, en dat meen ik :wink:

groetjes en geniet van het mooi weer.....
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Irene, Frederique,

Of je nu wel of geen hekel hebt aan hokjes, je zult in deze maatschappij toch je plaatsje moeten zien te vinden. En die maatschappij werkt nu eenmaal met slechts twee hokjes: man of vrouw. Wanneer iemand jou voor het eerst ontmoet, maakt de persoon onbewust, op basis van jouw uiterlijk uit, of hij met een man dan wel vrouw van doen heeft.

Wanneer je er androgyn uitziet, ontstaat onmiddelijk verwarring. Men kan je niet in het hokje man of vrouw plaatsen. Je kunt daar tegenin gaan door uit te gaan leggen wat je nu wel of niet bent, maar geloof me: het is vechten tegen de bierkaai. Daarbij komt nog dat transgenderisme vrijwel onbekend is, in tegenstelling tot travestie en transseksualiteit.

En ik denk dat Irene doelt op dat lijstje van Benjamin uit 1966, waar inderdaad alleen maar travestie in diverse gradaties op stonden en transseksualiteit in diverse mogelijkheden.

Kit.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Kitty,

Je kan de mensheid ook een hokje noemen, maar zo claustrofobisch ben ik nu ook weer niet. In het door jouw genoemde lijstje is er sprake van travestie, en transeksulaiteit, maar sinds 1966 zijn er een heleboel gradaties bijgekomen waarvan transgender het jongste fenomeen is. Juist doordat ik mijn plaatsje zoek stuit ik op deuren van hokjes die er vroeger niet waren. Mijn bezwaar is dan ook dat er door het nogal vage (of misschien beter gezegd te pas en te onpas gebruikte) begrip transgender een soort vergaarbak is aangemaakt die meer onduidelijkheid schept.
Ik kijk er waarschijnlijk iets anders tegenaan dan de meeste, maar dat ben ik wel gewend. Ik heb niet het idee dat ik tussen vrouw en man inzit, maar dat ik het allebei ben.

Irene
Kleine stapjes
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik noem mijzelf een transgender omdat het in het dagelijks sociaal leven gewoon makkelijk is.
In één zin kan ik uitleggen dat ik dus geen TS ben, en geef ik ongeveer aan wat ik dan wel ben.
Vooroordelen daarover ga ik alleen tegenspreken als het gaat om mensen in mijn directe omgeving, bijvoorbeeld collega's of familie.

Ik vind ook wel dat het een beetje onzinnig is om je al te druk te maken over hokjes en bijbehorende vooroordelen/cliché's.
Stel je voor dat een bio-vrouw geconfronteerd wordt met het vooroordeel dat ze dus niet kan inparkeren.
Zou ze dan behoefte hebben om die ander te overtuigen van het tegendeel of zou ze gewoon haar schouders ophalen ?

Het is een beetje paradoxaal om cliché's te gaan bestrijden met andere cliché's (namelijk definities en omschrijvingen van TG).

De conclusie dat mensen die zichzelf TG noemen zo verschillend zijn, is wat mij betreft een inzicht wat veel meer T*s eens zouden moeten krijgen.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik denk ook dat de neiging tot hokjes, definities en cliche's ook wel een klein beetje inherent is aan het T*-wereldje.
Want als je er even over nadenkt dan is het toch wel een cliché van jewelste om jezelf 'vrouw' of 'vrouwelijk' te noemen.
Kom op, zeg. Er lopen 3 miljard vrouwen op de wereld rond; Welke, wat voor vrouw wil je zijn ?

Ik wil helemaal geen vrouw zijn.
Ik ben Wendy, aangenaam kennis te maken.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Leuk Wendy,

Ik ben namelijk ook precies zo uniek als iedereen :-)

Irene
Kleine stapjes
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Wendy B schreef:Ik noem mijzelf een transgender omdat het in het dagelijks sociaal leven gewoon makkelijk is.
In één zin kan ik uitleggen dat ik dus geen TS ben, en geef ik ongeveer aan wat ik dan wel ben.
.
Wendy, mag ik je vragen om dat eens te doen? In een zin uitleggen dat je geen TS bent, maar TG? Want travestie en transseksualiteit mogen dan min of meer bekend zijn, transgenderisme is dat zeker niet... Het is immers nog niet heel lang geleden dat ik er stellig van overtuigd was dat ik androgyn / transgender zou zijn. Uitleggen viel niet altijd mee omdat de term zelf totaal onbekend is. Maar in de praktijk bleek wel dat mensen niet vragen, maar mij wel met een vreemd gezicht aankeken. Gelukkig is die periode nu voorbij....

Liefs, Kit.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Een transgender is wat mij betreft een soort TS, maar dan zonder operatie en hormonenkuur enzo.

Nogal kort door de bocht, maar het is alles wat mensen hoeven te weten. De rest komen ze wel achter als ze me leren kennen.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Misschien kort door de bocht, maar wel duidelijk ja. Al ken ik wel TG's die wel degelijk aan de hormonen zitten, FFS laten uitvoeren, logopedie doen, maar geen SRS wensen. Dus samenvattend kun je zeggen dat transgenderisten TS zijn zonder SRS? Of ben ik dan weer te kort door de bocht....

Kit.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Kitty Mermaid schreef:Misschien kort door de bocht, maar wel duidelijk ja. Al ken ik wel TG's die wel degelijk aan de hormonen zitten, FFS laten uitvoeren, logopedie doen, maar geen SRS wensen. Dus samenvattend kun je zeggen dat transgenderisten TS zijn zonder SRS? Of ben ik dan weer te kort door de bocht....

Kit.
Ja, dat is wel het idee, denk ik.

Als je namelijk meer verteld ben je naar mijn idee een omschrijving aan het geven van jezelf en niet van 'de transgender' of 'de transseksueel'.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Hmmmm, toen ik het eerste keer jaren geleden, en nee niet via internet, het woord transgender heb gehoort, daar was de uitleg ook, un TS zonder SRS en ik hoorde het van onafhankelijke bronnen, ene die zonder SRS haar leven runde en op en top vrouw was, je kon dus niet vermoeden, dat daar iets aan bungelen was onder de rok en de anderen waren verschillende TSsen, die dit zeien en zich wouden afgrensen....alles andere, dus zonder lichaamelijke aanpassingen waren travestieten, crossdresser, *damenwäscheträger* en zo voort....

....tja toen was de wereld nog simpel, tegenwoordig ben je als man in leggins al TG :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Plaats reactie