Hartjesparade?

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Hartjesparade?

Bericht door Lisa met een S »

Iemand naar het Hartjesparade gegaan?

Afbeelding

http://www.hartjesdagen.nl/

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Lisa

Ik ben het hele weekeinde weggeweest, dus ben ik niet geweest.
Was ik thuis geweest, dan had ik het niet geweten, anders was ik zeker wezen kijken. Een idee om het volgend jaar vooraf onder de aandacht te brengen? Ik kan me niet herinneren dat ik een aankondiging gezien heb dit jaar. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Cyn.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Hoi, Cyn,

Zoals je weet, hoewel wij zelf de net rondstruinen, zijn wij grotendeels afhankelijk van mensen die ons attent maken op zowel nieuwsberichten, T*-evenementen en -gelegenheden, zodat wij het onder de aandacht van onze bezoekers kunnen brengen.

Ikzelf ben geen Amsterdammer, en was niet bekend met deze volksfeest, die, volgens de site, dateert al vanaf de middeleeuwen. Toevallig kwam ik in De Telegraaf iets tegen hierover en ben op zoek gegaan naar meer informatie. Had ik het al eerder geweten, dan had ik zeker iets erover geschreven (en misschien was ik zelfs ernaartoe geweest).

Ik hoop dat ik er volgend jaar nog aan denk, dan zal ik zeker eerder wat erover schrijven.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Kim Femme
dagelijks aanwezig
Berichten: 100
Lid geworden op: do jul 05, 2001 2:00
Locatie: Noord-Holland

Hartjesdagen

Bericht door Kim Femme »

Twee jaar geleden heb ik de lezeressen van dit forum attent gemaakt op de Hartjesdagen. Onderstaand een kopie van mijn posting van toen:

Geplaatst: 12 Jul 2003 20:01 Onderwerp: Hartjesdagen, Amsterdam

--------------------------------------------------------------------------------

Over een maand is het weer feest op de Amsterdamse Zeedijk; de "Hartjesdagen Zeedijk 2003" worden dit jaar gevierd op zaterdag 16 en zondag 17 augustus.
Voor de T's is met name de zondag een fantastische dag. Het begint om 12:00 uur met de traditionele Zeedijk brunch waarbij de horeca ondernemers een tafel van een paar honderd meter gedekt hebben, en echt niet alleen voor de buurtbewoners. Iedereen is welkom en voor een paar euro's schuif je gezellig aan, bruncht lekker mee, praat met buurtbewoners, andere Amsterdammers en toeristen terwijl een looporkestje zorgt voor extra sfeer. Na afloop wordt de giga-brunchtafel weggehaald en nemen steeds meer mensen bezit van de vele terrassen. Hartjesdag is een echt volksfeest, waarbij vrouwen zich als mannen en mannen zich als vrouwen verkleden en als T kan je je hier prima tussen begeven. Hartjesparade, Hartjesverkiezing en Queenverkiezing zijn de hoogtepunten van de dag en waar je al dan niet aan mee kan doen. De sfeer is fantastisch, volop muziek, ontspannen mensen, geen agressie, echt super!
Drie jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met dit feest en ik kijk er nu alweer naar uit. Voor meer info zie www.zeedijk.nl en dan doorklikken naar Evenementen / De Hartjesdagen / Buurtnieuws / Bekijk vorige edities / augustus 2002 en september 2002.
Aanbevolen; je beleeft een heerlijke dag!
Liefs,
Kim.


Ook dit jaar, vandaag dus, was het weer een enig evenement. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij.
groetjes,
Kim Femme.
"Verdroom je leven niet, leef je dromen"
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
Gebruikersavatar
Kim Femme
dagelijks aanwezig
Berichten: 100
Lid geworden op: do jul 05, 2001 2:00
Locatie: Noord-Holland

Hartjesdagen

Bericht door Kim Femme »

....... o ja: wordt elk jaar gehouden dus rond deze datum.
"Verdroom je leven niet, leef je dromen"
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nou, als iemand volgende jaar juni of jullie erover denkt en ons dan tijdig aan herinnert, dan komt het goed.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Helaas

Bericht door Tara »

Ik had wel willen gaan, maar ik was gewoon veel te moe.
Hopelijk volgend jaar beter (ca. half augustus).
Volgens info die ik via E-mail heb ontvangen kun je gewoon meelopen in de parade op zondagmiddag vanaf het Barbizon hotel.
Voor de verkiezing moet je je wel aanmelden.
Besef wel dat het een nogal carnavaleske parade is.
Op de al genoemde link http://www.hartjesdagen.nl vind je de foto's.

Groetjes van Tara.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Shit, had ik dat nou geweten. Ik heb me gisteren de hele dag zitten vervelen.

Monica
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Hoi, Monica,

Zullen wij nu alvast afspreken voor volgend jaar? Gaan wij samen meedoen! Van de foto's lijkt het reuze gezellig te zijn.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

oké :-)
Gebruikersavatar
Miss Teddy
ff weer wat posten
Berichten: 42
Lid geworden op: do nov 04, 2004 10:44
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Miss Teddy »

Nee helaas. Ik kom zelden of nooit in Amsterdam en had er dus nog nooit van gehoord. Een paar weken geleden wees iemand me erop, maar ik had al andere plannen. Wat houdt het eigenlijk in?
Gebruikersavatar
Rachel Ridder
daar ben ik weer
Berichten: 14
Lid geworden op: vr jul 29, 2005 19:04
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Zogehettende 'Herten daegen'

Bericht door Rachel Ridder »

wat ik begrip is dat het een sort brod en spellen dagje uit voor de arm wijken in en rond de zeedijk - waarop de peasants mocht herten op de landgoed buiten de stad jagen, landgoed van [de toen] adelijke ascendancy klasse....

De Hartjesdagen op de Zeedijk
30 juli 2003 - Johanneke Helmers
De Hartjesdagen op de Zeedijk komen er weer aan. 15, 16 en 17 augustus staat de straat op stelten en worden mannen vrouwen en vrouwen man. Iedereen is welkom. Waar komt dit feest vandaan en is het wel zo Amsterdams?
Twee verhalen over de verkleedpartijen
Het feest heeft altijd in het teken gestaan van verkleedpartijen. Over de herkomst van deze gewoonte bestaan twee versies. De ene zegt dat het te maken heeft met het gevoel van vrijheid dat werd opgewekt door de jacht. Het begon ergens in 1200 in de bossen bij Haarlem. De gewone burgers mochten eens per jaar op Hertjesdag, de derde zaterdag van augustus, jagen. De rest van het jaar was deze sport alleen toegestaan aan de adel. Deze ene dag van doen waar je zin in hebt is later naar Amsterdam gekomen. De geschoten herten werden aan grote spitten op straat geroosterd en onder het genot van vele pullen bier verorberd

Volgens de andere versie hebben de verkleedpartijen te maken met de armoede die in de streek heerste. Het aantrekken van elkaars kleren was de enige manier waarop men zich kon verkleden. Geld voor kostuums was er niet.

Twee gezichten in Amsterdam
Oorspronkelijk hadden de Hartjesdagen in Amsterdam twee duidelijke gezichten. In de Dapperbuurt was er de wielerronde en de Zeedijk stond in het teken van vuurwerk. Kinderen gingen langs de deuren om geld op te halen voor vuurwerk. Daarnaast gingen de vaste klanten uit de cafés in een verklede stoet de straat op om feest te vieren.

Langzaamaan werd het een jaarlijks festijn. Nog tot ver in de Tweede Wereldoorlog werd Hartjesdag gevierd. Maar nadat de Duitsers het in 1943 verboden :evil: , werd zetten Amsterdammers slechts op een enkele plek in Amsterdam door.

Nieuw leven voor de Hartjesdagen
De Hartjesdagen werd in 1997 nieuw leven ingeblazen door N.V. Zeedijk. :P Zij zagen het als goede publiciteitsstunt om de wereld te laten zien hoeveel er was veranderd in de buurt. :wink: De Zeedijk was namelijk ooit een no-go gebied waar niemand meer wilde wonen.

Het is een feest voor de buurtbewoners die, ook in die moeilijke tijd, waren gebleven. Zonder hen was het veel moeilijker geweest de buurt weer uit het slop te trekken. Deze buurt draait op de sociale banden, aldus N.V. Zeedijk.

Buurtbrunch
Die sociale banden worden ook duidelijk tijdens de buurtbrunch die op zondag voor de buurt wordt gehouden. Er zijn honderden stoelen en iedereen kan aanschuiven. Het geheel wordt bekostigd door N.V. Zeedijk, maar de hele buurt wordt betrokken. Zo zorgt een hotel voor personeel en bijvoorbeeld koffiekannen. En de ingrediënten worden bij buurtondernemers tegen lage prijzen ingekocht.
Sweet Dreams !
Gebruikersavatar
Miss Teddy
ff weer wat posten
Berichten: 42
Lid geworden op: do nov 04, 2004 10:44
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Miss Teddy »

Klinkt me wel boeiend. Ik dacht dat het een gay-evenement was! Als ik had geweten van niet, was ik vast al eens eerder gaan kijken!

Ik dacht dat het net zo'n 11-uur-'s-ochtends-al-aan-de-speed-en-pillen-en-dan-iedereen-afzeiken-die-in-de-buurt-staat homo-evenement was als de Pride. Amsterdam en dan zeker de gayscene spant daar namelijk in mijn optiek de kroon in en ik houd daar niet van.

Nou ja, volgend jaar beter dan...
Gebruikersavatar
Kim Femme
dagelijks aanwezig
Berichten: 100
Lid geworden op: do jul 05, 2001 2:00
Locatie: Noord-Holland

Hartjesdag(en)

Bericht door Kim Femme »

Lisa met een S schreef:Nou, als iemand volgende jaar juni of jullie erover denkt en ons dan tijdig aan herinnert, dan komt het goed.
Lisa
Hi Lisa,
... op je wenken bediend; zie
http://www.zeedijk.nl/hartjesdagen.html
groetjes,
Kim Femme
"Verdroom je leven niet, leef je dromen"
http://www.flickr.com/photos/kim_femme
Gast

Vragen, vragen...

Bericht door Gast »

Hallo iedereen op dit forum,
Mijn naam is Francis, en ik ben nog aardig nieuw in dit wereldje. Maar daarom niet minder gefascineerd. De hartjesdagen lijken me superleuk, ik wil er zeker naartoe gaan. Wel heb ik nog een paar vragen:

- ik kan nergens vinden of iedereen die goed verkleed is aan de optocht/parade/verkiezing mag meedoen, of moet je ergens van tevoren inschrijven?

- natuurlijk wil ik niet teveel uit de toon vallen, en ik las ergens dat drag niet erg gewaardeerd wordt. Nou hou ik wel van drag, glam, camp, betekent dat dat ik beter 's avonds kan komen? Of op zoek gaan naar een ander jurkje?

Misschien kan ik beter dit jaar eerst even rustig aan doen en volgend jaar weer terugkomen, maar... ik heb er zo'n zin in!

Nog een maandje....
groet

Francis - :wink:
Plaats reactie