Enneagram ... welk type ben jij?

Algemeen

Moderator: Moderators

Welke type ben jij?

Type EEN is Perfectionist: realistisch, consciëntieus, grondig en principieel
3
9%
Type TWEE is de Helper: warm, betrokken, hulpvaardig en verzorgend
5
15%
Type DRIE is de Presteerder: energiek, optimistisch, zelfverzekerd en doelgericht
1
3%
Type VIER is de Romanticus: gevoelig, warm en scherpzinnig
4
12%
Type VIJF is de Waarnemer: introvert, leergierig, analytisch en inzichtelijk
3
9%
Type ZES is de Loyalist: verantwoordelijk, betwijfelend, betrouwbaar en loyaal
4
12%
Type ZEVEN is de Avonturier: energiek, levendig en optimistisch
1
3%
Type ACHT is de Baas: direct, onafhankelijk, zelfverzekerd en beschermend
0
Geen stemmen
Type NEGEN is de Vredestichter: ontvankelijk, goedaardig en ondersteunend
4
12%
Ik weet het niet
5
15%
Nog meer hokjes: ik word er niet goed van !!!
3
9%

Totaal aantal stemmen: 33

Joyce_
ForumFan

Enneagram ... welk type ben jij?

Bericht door Joyce_ »

Enneagram komt van het Griekse woord Ennea dat negen maar ook draaien betekent. Van het enneagram wordt gezegd dat het een eeuwenoude studie van menselijke motivatie is.

Het diagram bestaat uit negen basismodellen van ons gedrag. Elk mens herkent alle negen modellen meestal wel in zijn eigen leven, maar er is er bij iedereen één die dominant is. Het dominante model verklaart waarom wij ons op een bepaalde manier gedragen of een bepaalde kijk op de wereld hebben.

De typering van elk van de negen modellen is een beschrijving van behoeftes, aannames en positieve en minder positieve drijfveren om situaties in het leven ‘aan te gaan’. Het type bepaalt in belangrijke mate de ‘bril’ die opgezet is om problemen te bezien.

Inzicht in het enneagram kan mensen helpen zichzelf en anderen te begrijpen en met name waarom mensen op een bepaalde manier op elkaar reageren. Ook geeft het een handvat om naar persoonlijke groei te zoeken.
Even een speelse manier om te onderzoeken of mensen met T-gevoelens vaak ook dezelfde type mensen zijn. Probeer te kijken welk type het meest op je van toepassing is.

Voor een beschrijving van de verschillende types, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Enneagram

Alvast bedankt,

Joyce (de Vredestichtster)

Bericht door **** »

Nummer 4.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Dit onderwerp is hier al eens aan de orde geweest toen de serie op TV was met in de hoofdrol telkens een ander type.

Uit de test kwam voor mij een type (weet niet meer welke), waarin ik mij niet direct herkende. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan een gebrek aan zelfkennis ;-)
Overigens hecht ik niet zoveel waarde aan deze testen. De antwoorden die je geeft, hangen toch ook vaak af aan de stemming, waarin je je op dat moment bevind. Of ben ik te wispelturig? Dat zou wel eens kunnen kloppen.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Dorothy schreef:Dit onderwerp is hier al eens aan de orde geweest toen de serie op TV was met in de hoofdrol telkens een ander type.
Met de zoekfunctie kon ik niets vinden, Dorothy ... maar die werkt niet goed meer, daarom maar het risico genomen dat ik misschien in herhaling zou vallen.

Ik denk wel dat de waarde van dit soort testen is dat je je bewust wordt van bepaalde gedragingen en (als je dat wilt) hoe je dat dan kan veranderen.

Groetjes,

Joyce
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Re: Enneagram ... welk type ben jij?

Bericht door Arike »

Joyce_ schreef: Even een speelse manier om te onderzoeken of mensen met T-gevoelens vaak ook dezelfde type mensen zijn.
Leuke poll!
Ik vond in meerdere types wel wat herkenbaars zitten. Lastig dus. Daarom maar even een internettestje gedaan. Altijd handig om de lastige beslissingen in het leven door een testje te laten nemen :wink:
Er kwam bij mij een type 6 uit en dat heb ik ook maar ingevuld.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Nummer 6.

Gedaan via m'n pychologe.

Liefs, Kitty.
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Kitty Mermaid schreef:Gedaan via m'n pychologe.
Vast dezelfde uit Schoonhoven :wink:
paula25
dagelijks aanwezig

Bericht door paula25 »

ik moet eigenlijk 6 en 9 kiezen
Afbeelding
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Joyce_ schreef:
Dorothy schreef:Dit onderwerp is hier al eens aan de orde geweest toen de serie op TV was met in de hoofdrol telkens een ander type.
Met de zoekfunctie kon ik niets vinden, Dorothy ... maar die werkt niet goed meer, daarom maar het risico genomen dat ik misschien in herhaling zou vallen.
Ik kon het ook niet meer terugvinden, anders had ik ook kunnen vinden welk type er toen voor mij uitrolde.
Het is ook geen verwijt hoor, Joyce. Er zijn ten slotte weer een hoop nieuwelingen op het forum, voor wie dit onderwerp dus ook nieuw is (althans op dit forum).

Inmiddels heb ik het resultaat van toen weer gevonden op mijn harde schijf. Toen kwam er dit uit:

Afbeelding
Type 9, 5 en 1 als hoogste scores.

En nu dit:
Afbeelding
Type 6, 1, 9 en 5 als hoogste scores.

Nogal afwijkende resulaten dus, als je alleen afgaat op de hoogste score.
Er zit dan ook ruim een jaar tussen de twee testen en ik ben ik die periode ook in de VUT gegaan. Vandaar dat type 'levensgenieter' nu wat hoger scoort :wink:

Je doet deze poll om erachter te komen of onder T's veel dezelfde types voorkomen. Als je het goed wil doen moet je dat ook bekijken voor niet-T's. Wellicht kom je dan tot dezelfde conclusie en zijn de meeste mensen ook van het type 6.

Dorothy.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Ik had zowel type 1 (de perfectionist) als type 8 (de baas) als hoogste. De rest zat op een gelijk, maar iets lager niveau. Alleen type 9 zeilde er nogal onderuit - hoe zou dat nu kunnen? :wink: .

Dat bij type 1 "de realist" staat dat streelt mijn gevoel toch wel ;-)

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Koste wel wat moeite om te kiezen, vandaar dat ik type 6 heb gekozen (niet alleen vanwege het betwijfelende hoor ;-) )

Irene
Kleine stapjes
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Irene schreef:Koste wel wat moeite om te kiezen, vandaar dat ik type 6 heb gekozen (niet alleen vanwege het betwijfelende hoor ;-) )

Irene
Het lijkt me niet eerlijk om zelf te kiezen zonder de test te doen.
Als ik zelf had mogen kiezen, dan had ik type 4 gekozen.

Dorothy.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik wist niet dat ik niet zelf mocht bepalen welk hokje ik aanvinkte, stond trouwens ook geen test bij zover ik heb kunnen zien.

Indien ik het over het hoofd heb gezien, mijn excuses

Irene
Kleine stapjes
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Als je het zelf al weet, zonder test, prima toch ?!
Maar ik vond kiezen lastig en heb daarom maar het testje (via wikipedia) gemaakt
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Van mij mag je gerust zelf kiezen hoor, Irene.
Je kan vast zelf heel aardig inschatten wat voor type bent, behalve dan de 9-types, die veel moeite hebben met een eigen mening ;).

Ik wist zelf ook niet dat er online tests voor zijn. Op de pagina van Wikipedia staat inderdaad een link naar een dergelijke test. Deze net even gedaan en nu kwamen er zowel type 5 - De waarnemer als type 9 - De bemiddelaar als hoogste uit.

Joyce
Plaats reactie