Studentenvereniging voor holebi's en transgenders

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Studentenvereniging voor holebi's en transgenders

Bericht door Frederique_ »

Sinds kort heeft Maastricht een studentenvereniging voor holebi's en transgenders: Kaleidoscope. Die gaat zich tîjdens de komende introductieweek van de Universiteit Maastricht en Hogeschool Zuyd presenteren en leden werven.

Het initiatief hiervoor is in mei 2006 genomen door een aantal studenten van de Universiteit Maastricht (UM).

Op dit moment bestaat de vereniging uit ongeveer 20 Nederlandse en buitenlandse studenten, voornamenlijk van de UM. Het komende academisch jaar hoopt Kaleidoscope meer leden te werven, ook van Hogeschool Zuyd.

Doelstellingen

Deze nieuwe studentenvereniging heeft twee doelstellingen. Kaleidoscope wil een sociale ruimte bieden aan lesbiennes, homoseksuele, biseksuele, transseksuele en gelijkgestemde studenten in Maastricht. Daarnaast wil Kaleidoscope de diversiteit bevorderen binnen de studentengemeenschap in Maastricht door meer bewustzijn en acceptatie van alternatieve seksuele oriëntaties en geslachtsidentiteiten te creëren.

Activiteiten

Om nieuwe studenten kennis te laten maken met Kaleidoscope, wordt er in samenwerking met COC Limburg op donderdag 24 augustus een keuzeactiviteit georganiseerd als onderdeel van de introductieweek INKOM.

[bron: COC]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
isabel
dagelijks aanwezig
Berichten: 99
Lid geworden op: za aug 07, 2004 17:10
Locatie: provincie Zeeland

Bericht door isabel »

Waarom zou je je als holebi of trans met of zonder een van voornoemde sexueele voorkeuren toch af willen scheiden ipv van intergreren?

En waarom wordt ik als trans toch in een adem genoemd met holebi's, mijn sexuele voorkeur staat toch los van mijn genderidentiteit?

groetjes,
Quinty
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

't Is denk ik net waar je behoefte aan hebt. Waarom bestaan clubs als LKGT&T, de werkgroep transseksualiteit van Humanitas en waarom bestaat travestie.org? Ook hier: veel mensen kunnen er zonder, die gaan naar hun buurtcafé of naar vrienden en bekenden - voor een ander is het prettig om een plek te hebben waar je als groepsgenoten samen komt.

Het COC begint zich (om onder meer financiële redenen) ook te richten op transgenderend Nederland. Er zijn verschillen (zoals die jij noemt), maar er zijn zeker ook overeenkomsten (bijv. het outen naar familie/werk, of, in dit geval: medestudenten, op straat herkenbaar "anders zijn", enz). Ik denk dat het vanuit transgenderend Nederland voordelen biedt om daar waar mogelijk samen te werken - alleen een transgender-studentenvereniging oprichten heeft voor mijn gevoel niet zoveel zin...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Het zal ongetwijfeld voor iedere T* anders zijn, maar als er toen ik studeerde een LBGT-studentenvereninging was geweest (of ik die had gekend) dan zou dat misschien wel iets voor mij geweest zijn, ook al reken ik mijzelf niet tot de "holebi's". Als student heb ik toch geprobeerd om mijn T-gevoelens zoveel mogelijk weg te stoppen of eigenlijk zelfs gewoon proberen te ontkennen, zo'n studentenclub had mij, denk ik, wel kunnen helpen om mijzelf te accepteren. En hoe je het wendt of keert, het "anders zijn" en (zelf) acceptatie, dat is nu eenmaal iets waar je flink meeworstelt of je nu T* bent of holebi.
Aan de andere kant, een vereniging van 20 leden is klein, dat zal natuurlijk nog groeien, maar nooit echt heel groot worden, denk ik. En ja, hoeveel transen zitten daar dan bij en had ik mij daarzelf in kunnen herkennen? In mijn studententijd kon ik mij als jonge T* eigenlijk ook al niet echt herkennen in de "gevestigde" T*-organisaties. Nou ja, ik wil ook niemand voor het hoofd stoten, misschien was dat ook wel een beetje een onterechte beeldvorming dat ik daar toen van had.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

isabel schreef:En waarom wordt ik als trans toch in een adem genoemd met holebi's, mijn sexuele voorkeur staat toch los van mijn genderidentiteit?
Heb pas gelezen dat vroeger in New Orleans er drie gescheiden gemeenschappen waren: de blanke gemeenschap, de negers (de armste mensen, vroeger allemaal slaven, en de creoles (doorgaans halfbloeden, en niet (of heel vroeger) afkomstig uit slaaf-families; meestal beter opgeleid en met meer geld). In 1896 werd door de Supreme Court het (veel later verworpen) principe van rassenscheiding goedgekeurd, waarna, tot hun verontwaardiging, de creolen maatschappelijk gezien gelijkgesteld waren met de zwarten.

Ook in Zuid-Afrika speelde er een gelijke situatie. Daar was al onderscheid gemaakt tussen volle zwarten, halfbloeden, en blanken. En tot hun grote verontwaardiging waren immigranten uit India -- die met recht kunnen hardmaken dat ze echt niets gemeen hebben met de halfbloeden, ingedeeld als "coloured".

In beide gevallen hebben de groepen uiteindelijk erin gezien dat, ondanks hun onderlinge verschillen, wat ze wel gemeen hadden was hoe de maatschappij hen behandelden, en hebben ze daarom besloten om hun handen ineen te slaan om dat gezamelijk te bevechten.

Zo ook zie je dat, vooral in de angelsaksische landen, holebi's en T*'s samen optreden onder de paraplu van "GLBT" (Gay, Lesbian, Bisexual and Transgender; ook soms als "LGBT" gezien).

Het vormen van coalities is soms maar de enige manier om invloed uit te oefenen. Kijk naar de recente geschiedenis van de Nederlandse politiek:

Van Agt I : CDA, VVD
Van Agt II: CDA, PvdA, D66
Van Agt III: CDA, D66
Lubbers I & II: CDA, VVD weer
Lubbers III: CDA en PvdA
Kok I & II: CDA, VVD, D66 (paars)
Balkenende I: CDA, VVD, LPF
Balkenende II: CDA, VVD, D66
Balkenende III: CDA, VVD

Het CDA zelf is een ineensmelting van twee christelike partijen en een katholieke partij, wat 50 jaar geleden ondenkbaar zou zijn, gezien de al eeuwenlang geschiedenis van haat, wantrouwen en onderdrukking tussen de twee groeperingen. Als een grote partij konden ze een grotere vuist maken dan als drie kleine partijen.

GroenLinks is ook een samenvoeging van CPN, PPR, PSP en EVP -- partijen die in het verleden ook elkaars bloed kon drinken. Ook zij zijn tot de conclusie gekomen dat alleen samenwerken kon hun behoeden van een marginale bestaan aan de marge van het politiek.

In de historie komen wij regelmatig de raarste bondgenootschappen tegen. De Duitse en Oostenrijkse landen vochten samen met de Russen en Engelsen tegen de Fransen van Napoleon. Honderd jaar later waren Duitsland en Oostenrijk tot twee keer toe de vijanden de Engelsen, Russen en Fransen. In WOI vocht Italie en Japan aan de kant van de Engelsen tegen de Duitsers maar in WOII zaten ze aan de andere kant. In de tweede wereldoorlog vochten de capitalistische westen en de communistische Sovjet Unie tegen de fascisten. Geen zes jaar later werd Rusland de grote vijand en ineens werd (West-) Duitsland een baken van vrijheid en democratie. Totdat Nixon naar China is geweest, waren de Sovjet Unie en de China van Mao Zedong de grootste vijanden van Amerika, maar toen werd China de grote bondgenoot van Amerika tegen Rusland. En, in laat 1955, oefenden Engelse en Franse strijdkrachten samen voor een preventieve aanval op Israel. Maar nadat Nasser het Suez Kanaal overnam, hebben Engeland en Frankrijk samen met Israel de Sinai en het Suez Kanaal bezet, vanwaar ze zich onder sterke druk van Amerika onmiddelijk en onvoorwaardelijk moesten terugtrekken -- iets wat nu in Amerika ondenkbaar zou zijn.

De maatschappij ziet ons graag met elkaar bekvechten -- "verdeel en heers" voorkomt dat men effektief voor hun rechten op kunnen komen. Krachten ineenbundelen, ook al zijn wij niet helemaal gelijkgestemd op alles, is soms het enige manier om je doelen te bereiken.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Het CDA in paars zullen we je maar vergeven :-)

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Oeps. :oops:

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
isabel
dagelijks aanwezig
Berichten: 99
Lid geworden op: za aug 07, 2004 17:10
Locatie: provincie Zeeland

Bericht door isabel »

Lisa met een S schreef: ...een heel verhaal...
Daar gaat het allemaal niet om. Transseksualiteit is gewoon geen seksuele voorkeur, en daarom slaat GLBT community nergens op in principe. Volgens mij komt dat vooral voort uit het feit dat transjes (MV) als een soort rare homo's worden gezien.

Dat er enige overeenkomsten zijn tussen vrouwelijke homo's en MV's en mannelijke lesbo's en VM's is weer een tweede, maar ik vind heel sterk dat je scharen bij de GLB-community het beeld van transseksualiteit als *seksuele* afwijking versterkt of bevestigt.

Ik vind het dus geenzins bijdragen aan de emancipatie van de transseksueel. (net zoals ik het je verenigen en profileren op basis van seksuele voorkeur niet vind bijdragen aan de emancipatie van de holebi)

groetjes,
Quinty
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

isabel schreef:Transseksualiteit is gewoon geen seksuele voorkeur, en daarom slaat GLBT community nergens op in principe.
In de basis heb je wel gelijk dat je TS los moet zien van seksuele voorkeur. Maar ergens raakt het elkaar wel. Zie bijvoorbeeld de site van Ilse Mikage. Op pagina http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0146.htm beschrijft zij vijf kenmerken van geslachtsbewustzijn. De combinatie hoe deze vijf kenmerken worden ingevuld bij een individueel persoon, bepaalt of je deze in populair taalgebruik kan aanduiden als transseksueel, homo, bi of ... En wat dat betreft is er zeker wel zoiets als een LBGT-community, al is het alleen maar dat de combinatie van kenmerken van geslachtsbewustzijn van deze mensen anders is dan bij de meerderheid van de mensen.

Bovendien: holebi ben je ook "bij gratie" van je fysieke geslachtsidentiteit. Wat nu, als je je leven leidt op een manier dat je niet standaard in een man of vrouw hokje past, is het dan nog duidelijk of je gezien moet worden als hetero of als holebi?
Natuurlijk zal een meerderheid van de holebi wellicht weinig hebben met dit soort vragen. Net zoals veel T*'s dat waarschijnlijk omgekeerd ook zullen hebben. Maar de scheidslijnen moeten niet zo strikt getrokken worden. En zoals Lisa met een S ook al zei, het is gewoon verstandig om je als minderheid te verenigen met anderen
isabel schreef: Volgens mij komt dat vooral voort uit het feit dat transjes (MV) als een soort rare homo's worden gezien.

Dat er enige overeenkomsten zijn tussen vrouwelijke homo's en MV's en mannelijke lesbo's en VM's is weer een tweede, maar ik vind heel sterk dat je scharen bij de GLB-community het beeld van transseksualiteit als *seksuele* afwijking versterkt of bevestigt.
Ik vind dit weinig genuanceerd klinken, en ik hoop dat het woord "afwijking" hier niet in negatieve zin is bedoeld.
isabel schreef:Ik vind het dus geenzins bijdragen aan de emancipatie van de transseksueel. (net zoals ik het je verenigen en profileren op basis van seksuele voorkeur niet vind bijdragen aan de emancipatie van de holebi)
Het is, denk ik, of samen "ten strijde" trekken, of een hele lange adem hebben en eenzaam doorknokken, of als T* je mond houden en je stilletjes schikken in een wereld met een M-hokje en een V-hokje.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
isabel
dagelijks aanwezig
Berichten: 99
Lid geworden op: za aug 07, 2004 17:10
Locatie: provincie Zeeland

Bericht door isabel »

Kim_E schreef:In de basis heb je wel gelijk dat je TS los moet zien van seksuele voorkeur. Maar ergens raakt het elkaar wel.

Dat schreef ik hieronder dus al in het stukje dat je ongenuanceerd noemt.
Kim_E schreef:Zie bijvoorbeeld de site van Ilse Mikage. Op pagina http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0146.htm beschrijft zij vijf kenmerken van geslachtsbewustzijn.
Ah, eindelijk iemand die weet hoe het precies zit. Wetenschappers komen er niet uit, maar Ilse gelukkig wel.
Kim_E schreef:De combinatie hoe deze vijf kenmerken worden ingevuld bij een individueel persoon, bepaalt of je deze in populair taalgebruik kan aanduiden als transseksueel, homo, bi of ... En wat dat betreft is er zeker wel zoiets als een LBGT-community, al is het alleen maar dat de combinatie van kenmerken van geslachtsbewustzijn van deze mensen anders is dan bij de meerderheid van de mensen.
Het 'geslachtsbewustzijn' beter bekend als genderidentiteit is bij een homo, lesbo, bi en travestiet gewoon man of vrouw. Das nou net het verschil met TS en TG's
Kim_E schreef:Bovendien: holebi ben je ook "bij gratie" van je fysieke geslachtsidentiteit. Wat nu, als je je leven leidt op een manier dat je niet standaard in een man of vrouw hokje past, is het dan nog duidelijk of je gezien moet worden als hetero of als holebi?
'fysieke geslachtsidentiteit'? Je bedoelt primaire en secundaire geslachtskenmerken?

En wil je duidelijk gezien worden als holebi of TS?
Kim_E schreef:
isabel schreef:... maar ik vind heel sterk dat je scharen bij de GLB-community het beeld van transseksualiteit als *seksuele* afwijking versterkt of bevestigt.
Ik vind dit weinig genuanceerd klinken, en ik hoop dat het woord "afwijking" hier niet in negatieve zin is bedoeld.
Nee, en om transseksualiteit nou een seksuele *voorkeur* te noemen vond ik helemaal ongepast.
Kim_E schreef:Het is, denk ik, of samen "ten strijde" trekken, of een hele lange adem hebben en eenzaam doorknokken, of als T* je mond houden en je stilletjes schikken in een wereld met een M-hokje en een V-hokje.
Nou ja, als trans wil ik gewoon intergreren en niet 'ten strijde'. En met mijn seksuele voorkeuren heb ik geen problemen van dien aard dat ik me daarvoor moet verenigen. Ik noem mezelf maar bi, heb meestal de voorkeur voor een man, heb vaak genoeg met vrouwen het bed gedeelt en heb nu een relatie met een pre-op transje en lijk voor de buitenwereld daarmee lesbisch. Voel me er prima bij.

We moeten ons verenigen met gender-eufore hetero's i.p.v. er tegen strijden, mijns inziens.
michelle1983
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 20:58

Bericht door michelle1983 »

isabel schreef:Waarom zou je je als holebi of trans met of zonder een van voornoemde sexueele voorkeuren toch af willen scheiden ipv van intergreren?

En waarom wordt ik als trans toch in een adem genoemd met holebi's, mijn sexuele voorkeur staat toch los van mijn genderidentiteit?

groetjes,
Quinty
Ik moet toegeven dat ik het eigenlijk al heel fijn vindt dat transseksuelen ergens bij genoemd worden qua studentenverenigingen. In de meeste steden is er iets dergelijks ook niet, zelfs holebi-studieverenigingen zijn uitzonderlijk. En juist daarom vind ik het een mooi initiatief. LGBT-groepen bij Amerikaanse universiteiten zijn er velen en het is toch iets wat mensen bindt en ze zo meer mogelijkheden geeft.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Lisa met een S schreef:Het CDA zelf is een ineensmelting van twee christelike partijen en een katholieke partij, wat 50 jaar geleden ondenkbaar zou zijn, gezien de al eeuwenlang geschiedenis van haat, wantrouwen en onderdrukking tussen de twee groeperingen. Als een grote partij konden ze een grotere vuist maken dan als drie kleine partijen.
Ter aanvulling: Die christelijk bondgenootschap is al heel oud. Al sinds 1888 (bijna 120 jaar geleden) werken katholieken en protestanten samen in regeringscoalities. Tussen 1918 en 1967 hadden de drie CDA-voorlopers (RKSP/KVP, AR en CHU) de meerderheid in de Tweede Kamer. Tussel 1918 en 1994 zaten minimaal één van hun en meestal alledrie in de regering, en vaak leverde ze de premier. Op initiatief van Kuyper en als onderdeel van de 19e eeuwse emancipatie van katholieken in Nederland. Kathalysator was de financiële gelijkstelling van christelijk en openbaar onderwijs. Als tegenwicht tegen de liberalen en de verworvenheden van de Franse Revolutie en het individu. Een van de CDA-voorlopers heette dan ook Anti-Revolutionaire Partij. Oprichter was diezelfde Kuyper. Ik kan hierover nog meer schrijven, maar ik laat het hierbij.

Nog even de afkortingen
RKSP = Roomsch-Katholieke Staatspartij
KVP = Katholieke Volkspartij (spotnaam Kleffe Vriendjes Politiek) :lol: :lol:
AR = Anti-Revolutionairen
ARP = Anti-Revolutionaire Partij
CHU = Christelijk-Historische Unie (spotnaam Lichtelijk Gestoorde Unie :lol: :lol: )
liefs, Josette
Gebruikersavatar
Anakin_TS
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 2:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Anakin_TS »

Ik vind deze nieuwe vereniging een goede zaak. Als trans val je snel tussen wal en schip.

Het is gewoon heel prettig, dat je als student in een vreemde wereld toch ergens terecht kunt waar men je begrijpt.

Homo zijn is op het WO goed te doen, maar transseksualiteit is nog een probleem. Ik ken een verhaal van een student op de Uithof (Utrecht) dat een transsekueel moeilijk aan een kamer kon komen. Ze werd geweerd door andere studenten, die geen kamer met haar wouden delen.

Hoe meer vrienden en organisaties er zijn, hoe beter je geholpen kan worden. Ik heb als transseksueel ook erg veel problemen gehad. Vooral in het begin. En de wereld zit vol gevaren. Wie eenmaal met zijn ziel alleen over straat loopt, de verkeerde mensen hebben je zo.

Momenteel zit ik op het DWH in Delft, ik heb hier in de keuken gewerkt voor de Owee. Studenten komen hier ook neuzen, omdat de sfeer hier toch anders is en je kunt hier gewoon lid worden terwijl je dat ergens anders ook al bent. Of ze gay zijn? Geen idee. In het normale gay uitgaansleven voel ik mij niet zo op mijn gemak, maar hier heb ik het wel naar mijn zin.

Mandy
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

isabel schreef:
Kim_E schreef:Bovendien: holebi ben je ook "bij gratie" van je fysieke geslachtsidentiteit. Wat nu, als je je leven leidt op een manier dat je niet standaard in een man of vrouw hokje past, is het dan nog duidelijk of je gezien moet worden als hetero of als holebi?
'fysieke geslachtsidentiteit'? Je bedoelt primaire en secundaire geslachtskenmerken?

En wil je duidelijk gezien worden als holebi of TS?
Got me, ik heb hier zelf ook niet heel zorgvuldig en genuanceerd zitten formuleren. Inderdaad ja, er zullen niet veel mensen zijn die duidelijk gezien willen worden als holebi of TS. Ik hoef zelf ook niet zo nodig ten strijde te trekken, ook ik wil het liefst gewoon kunnen zijn wie ik ben, zonder dat ook maar iemand mij om wat voor reden dan ook "raar" zou vinden. Bij voorkeur gewoon naadloos integreren, maar dat zal niet iedereen gegeven zijn, niet voor TS'en kort na hun transitie (en dat is niet onwaarschijnlijk als je jong bent, je wilt zo snel mogelijk gaan studeren en verder met je leven) en ook niet voor TG's.
Je kiest natuurlijk niet voor 'nare' reacties uit de omgeving, maar die komen er toch wel. En tenzij je zelf een hele dikke huid hebt, dan kan zo'n vereniging wellicht een hulp zijn.

@Anakin_TS:
Ik denk inderdaad ook dat een kamer vinden voor een TS in een grote studentenstad niet simpel is. Heel vaak krijg je dan toch te maken met kijkavonden, hospiteersessies en andersoortige vleeskeuringen. Als je met 20 anderen moet strijden voor één kamer en je bent toevallig een niet-100%-passabele TS, dan zou je wel eens wat eerder het onderspit kunnen delven.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Anakin_TS
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 2:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Anakin_TS »

"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Plaats reactie