Tijn schreef:volgens mij mogen namen als poepie en scheetje niet eens, maar mijn kennis van maatschappijleer is nogal weggezakt.
In artikel 4 lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek wordt aangegeven dat de ambtenaar van de burgerlijke stand de voornamen mag weigeren als deze "ongepast" zijn. Maar wat is ongepast? Dan zou je eigenlijk in de oude Kamerstukken en de jurisprudentie moeten duiken en dat heb ik hier niet allemaal liggen
Tijn schreef:
en daarnaast, hoe weinig hersencapaciteit heb je als je je kind poepje gaat noemen, je weet toch dat dat kind dan z'n naam gaat veranderen zodra hij dat kan.
Kan die mooi gebruikmaken van lid 4 van datzelfde wetsartikel
Tijn schreef:volgens mij mogen namen als poepie en scheetje niet eens, maar mijn kennis van maatschappijleer is nogal weggezakt.
en daarnaast, hoe weinig hersencapaciteit heb je als je je kind poepje gaat noemen, je weet toch dat dat kind dan z'n naam gaat veranderen zodra hij dat kan.
En daar gaat de laatste discussie hier nu over.
De ambtenaar is degene die hier het laatste woord over heeft.
Dat is helemaal niet zo mooi. Dat wetsartikel is al meer dan 35 jaar oud. En in die tijd zijn de inzichten over wat "ongepast" is, ongetwijfeld wel enigszins veranderd. En dan maar hopen dat jouw ambtenaar een beetje met de tijd is meegegaan als je een leuke nieuwe naam hebt bedacht.
In een eerdere bijdrage wilde je nog een adviserende rol:
Tijn schreef:ik bedoelde het niet zo dat je dan een ambtenaar hebt die met een stempeltje van 'ja' en 'nee' al die registers doorgaat, maar dat degene bij het loket dan zegt 'zou u dat wel doen, want zus en zo'. zoals hierboven dus ook al gezegd is, een adviserende en geen leidende rol.
Maar nu ik schrijf :
Cynthia schreef:
En daar gaat de laatste discussie hier nu over.
De ambtenaar is degene die hier het laatste woord over heeft.
in extreme gevallen heeft die ambtenaar inderdaad gewoon het laatste woord, zoals namen als poepie en scheetje. bij namen als beautyfull zou de ambtenaar het moeten afraden.
@ Arike: ik denk dat ambtenaren nog wel redelijk goed kunnen inschatten wat gepast en ongepast is. tenzij je ambtenaar bij de sgp zit, dan zou je nog wel eens een hele reutemeteut kunnen krijgen.
Ik ga er in beginsel absoluut van uit dat de betrffende ambtenaren kundig zijn en een goed beoordelingsvermogen hebben (en zich niet laten leiden door hun politieke voorkeur). Maar toch is het haast niet te voorkomen dat het referentiekader van een ambtenaar te Staphorst niet geheel hezelfde is als die van de collega in Amsterdam.
nee, maar wat doe je eraan
de betekenis van ongepast hangt compleet van de persoon af die het gebruikt, dus misschien dat je daar dan duidelijkere regels voor moet opstellen, op de een of andere manier
Het gaat hier over namen die jullie jezelf gegeven hebben. Dus los van een ambtenaar of what ever. Mijn vraag was hoe, of waarom heb je voor jouw naam gekozen
groetjes elsa.
Elsa schreef:Het gaat hier over namen die jullie jezelf gegeven hebben. Dus los van een ambtenaar of what ever. Mijn vraag was hoe, of waarom heb je voor jouw naam gekozen
groetjes elsa.
Ik kreeg de inspiratie voor mijn naam van de film "Babette's feast", aangezien ik een grote affiniteit met lekker koken en het zorgen voor de ( inwendige ) mens heb. Bovendien heb ik het gevoel dat deze naam perfect bij me past.
Liefs,
Babette.
De liefde voor de vrijheid is de liefde voor anderen.
Een zus van mij heeft haar naam veranderd, jaren geleden. Zij heette
Bernadiena en werd er altijd mee geplaagd, nu noemt zij zich Berry.In het begin was het voor iedereen wennen, duurde lang eer wij het zonder vergissing konden zeggen. Weten jullie partners/ vrienden/ ouders het en noemen zij jullie ook zo? Zal voor een ts meer vanzelfsprekend zijn denk ik dan een tv. Dit met alle respect hoor
groetjes elsa
m´n partner en vriendenkring zijn allemaal op de hoogte van m´n "Ts- zijn", en m'n buurvrouw noemt me zelfs "Babs". Is een dot van een meid, waarmee ik veel deel! Zij is eigenlijk de enigste waarmee ik miep....
Met ouders en familie onderhoud ik geen contact. Een zusje van m'n partner weet het als enigste van haar familie wel, maar ook daar is het contact sporadisch.
Liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela