Migraine overgenomen uit "De zin van ziek zijn" Signalen en betekenis van ziekten door Thorwald Dethlefsen en Rüdiger Dahlke.
Bij de migraine gaat het om een in aanvallen optredende, meestal eenzijdige hoofdpijn, die gepaard kan gaan met gezichtsstoornissen (lichtschuwheid en het zien van lichtflitsen en sterretjes) maag- en darmklachten, zoals braken en diarree. Deze aanval, die gewoonlijk verscheidene uren duurt, is gebed in een tot depressie en prikbaarheid geneigde stemming. Op het hoogtepunt van de migraine- aanval bestaat het dringend verlangen alleen te zijn en zich in een donkere kamer of bed terug te trekken. (Bräutigam) In tegenstelling met de spanningshoofdpijn komt het bij de migraine na inleidende spasmen tot een sterke verwijding van de bloedvaten in de hersenen. Het Griekse woord voor migraine hemicranie (cranion = schedel) betekent letterlijk halfhoofdigheid en wijst ons zeer direct op de eenzijdigheid van het denken, dat wij bij de migrainepatiënt in dezelfde vorm aantreffen als bij de spanningshoofdpijnen.
Alles wat wij in dit verband gezegd hebben gaat ook op voor de migraine, maar met één wezenlijk verschil. Terwijl de patiënt met spanningshoofdpijnen zijn hoofd van zijn lijf zou willen scheiden, verplaats de migrainepatiënt een thema van zijn (onder) lijf naar zijn hoofd het probeert het daar te beleven. Dit thema is de seksualiteit. Migraine is altijd een in het hoofd geschoven seksualiteit. Het hoofd wordt onderlijf. Deze verschuiving is helemaal niet zo vreemd, omdat het gebied van de genitaliën en het hoofd in een analoge samenhang ten opzicht van elkaar staan. Het zijn de twee lichaamsdelen, waar zich alle lichaamsopeningen van de mens bevinden. De lichaamsopeningen spelen in de seksualiteit een zeer belangrijke rol (liefde = binnenlaten – dat kan men op het niveau van het lichaam slecht daar verwerkelijken, waar het lichaam zich kan openen !!) Bij de orale seks wordt het verband en de ‘inwisselbaarheid’ van het onderlijf en hoofd overduidelijk. Onderlijf en hoofd zijn polariteiten en achter hun tegengesteldheid staat hun gemeenschappelijkheid – zo boven, zo beneden. Hoe vaak het hoofd als surrogaat voor het onderlijf wordt ingezet, zien wij duidelijk aan het blozen. In pijnlijke situaties, die bijna altijd een min of meer duister seksueel karakter hebben stijgt het bloed ons naar het hoofd en laat het rood worden. Hierbij wordt boven verwerkelijkt, wat eigenlijk beneden moest gebeuren, want bij seksuele opwinding stroomt het bloed normalerwijze naar de streek van de genitaliën, en de geslachtsorganen zwellen op en worden rood. Dezelfde verschuiving van gebied van de genitaliën naar het hoofd vinden wij bij de impotentie. Hoe meer een man tijdens de geslachtsgemeenschap met zijn gedachten in zijn hoofd is, des te zekerder ontbreekt hem de potentie in zijn onderlijf, wat fatale gevolgen heeft. Deze zelfde verschuiving gebruiken seksueel onbevredigde mensen, wanneer zij als vervanging steeds meer eten. Velen proberen hun honger naar liefde via de mond te stillen – en worden nooit verzadigd. Als deze verwijzingen moeten voldoende zijn ons de analogie tussen onderlijf en hoofd bewust te maken. De migrainepatiënt (vaker is het een patiënte) heeft altijd problemen met de seksualiteit.
Er zijn, zoals meermalen al in ander verband gezegd, principieel twee mogelijkheden om met een probleemgebied om te gaan: Men kan dit gebied wegschuiven en verdringen (afklemmen) of het demonstratief overcompenseren. Beide manieren zien er weliswaar uiterlijk zeer verschillen uit, maar zij zijn slecht polaire uitdrukkingsmogelijkheden van hetzelfde probleem. Wanneer men angst voelt kam men bibberen, of woest om zich heen slaan – het is allebei een uitdrukking van zwakte. Zo vinden wij ook bij de migrainepatiënten zowel mensen, die hun seksualiteit totaal uit hun levensgebied verbannen hebben (… met zo iets heb ik niets te maken) als mensen die proberen hu ‘o zo gemakkelijke omgang met seksualiteit tentoon te stellen. Wat zij gemeenzaam hebben is: zij hebben een probleem met hun seksualiteit. Wanneer men zichzelf dit probleem niet wil bekennen, of omdat men met seks, zoals immers iedereen kan zien, helemaal geen problemen heeft, verschuift zich dit probleem naar het hoofd en meldt zich daar weer aan als migraine. Hier kan men nu het probleem op hoger niveau verwerken. De migraine- aanval is een orgasme in het hoofd. Het verloop is identiek, alleen de plaats ligt hoger. Zoals bij seksuele opwinding het bloed naar de streek van de genitaliën stroomt en de spanning op het hoogtepunt omslaat in ontspanning, verloopt ook de migraine: bloed stroomt naar het hoofd, er ontstaat een gevoel van druk, de spanning wordt groter en slaat om in de ontspanningsfase (dilatatie = verwijdering van de vaten) Alle prikkels kunnen aanvallen van migraine veroorzaken: licht, lawaai, tocht, weer, opwinding, enz. Een karakteristieke trek van de migraine is ook, dat de zieke na een aanval geruime tijd een uitgesproken gevoel van welbevinden geniet. Op het hoogtepunt van de aanval zou hij het liefste in een donkere kamer en in bed zijn – maar wel alleen.
Dit alles laat de seksuele thematiek zien en ook de angst, dit thema met een ander mens op het adequate vlak te verwerken. Al in 1934 beschreef E. Gutheil in een psychoanalytisch tijdschrift een patiënt, wiens migraine- aanvallen na een seksueel orgasme plotseling ophielden. Verschillende keren had de patiënt verscheidene orgasmen, voordat ontspanning intrad en de aanval eindigde. In onze beschouwing past ook de waarneming, dat onder de bijverschijnselen van de migrainepatiënt stoornissen in de spijsvertering en verstopping veel voorkomen: men is beneden dicht. Men wil van de onbewuste inhouden (drek) niets zien en men trekt zich daarom terug naar boven, naar de bewuste gedachten – tot het hoofd gonst. Huwelijkspartners gebruiken migraine (zoals vaak een gewone hoofdpijn wordt genoemd) ook wel om de geslachtsgemeenschap te ontlopen.
Samenvattend kunnen wij zeggen, dat wij bij de migrainepatiënt het conflict aantreffen tussen drift en denken, tussen beneden en boven, tussen onderlijf en hoofd, wat leidt tot de poging het hoofd als uitwijkmogelijkheid en oefenterrein te gebruiken, om daar problemen op te lossen, die slechts op een heel ander vlak (lichaam, seks, agressie) uitgedrukt en opgelost kunnen worden. Freud al noemde het denken een proef – handelen. Het denken lijkt de mens minder gevaarlijk en minder verplichtend dan het handelen. Het denken mag echter het handelen niet vervangen maar het één moet gedragen worden door het andere. De mens heeft een lichaam gekregen om zich met behulp van dit instrument te verwerkelijken (werkelijk te worden). Alleen door verwerkelijking blijven de energieën stromen. Zo is het ook geen toeval, dat begrippen als ver – staan en be – grijpen zeer lichamelijke beelden beschrijven. Het verstand en het begripsvermogen van de mens wortelen in het gebruik van handen, van de voeten, dus van het lichaam. Wanneer dit samenspel verbroken wordt, komt het tot een steeds dichter wordende stuwing van de energie, die zich in verschillende symptoomgroepen als ziekte manifesteert. Het volgende overzicht kan dit verduidelijken:
Escalatietrap van geblokkeerde energie:
1. Wordt activiteit (seks, agressie) in het denken geblokkeerd, dan leidt dat tot hoofdpijnen.
2. Wordt de activiteit op het vegetatieve niveau, dat wil zeggen op het niveau van de lichamelijke functies, geblokkeerd, dan leidt dit tot hoge bloeddruk en het symptoombeeld van de vegetatieve dystonie.
3. Wordt de activiteit op het nervale niveau geblokkeerd, dan leidt dit tot ziektebeelden als bijvoorbeeld multiple sclerose.
4. Wordt de activiteit in het musculaire gebied geremd, dan vinden wij ziektebeelden van het bewegingssysteem, zoals bijvoorbeeld reuma, jicht.
Deze indeling in fasen komt overeen met de verschillende fasen van een verwekelijkte handeling. Of het nu om een vuistslag of een geslachtsdaad gaat, alle activiteiten beginnen in de voorstellingsfase (1), waarin men de handeling in gedachten voorbereidt. Dit leidt tot de vegetatieve voorbereiding (2) van het lichaam, zoals sterkere doorbloeding van bepaalde benodigde organen, verhoogde pols, enz. Tenslotte wordt de voorstelling met de innerverende medewerking van de zenuwen (3) door de spieren (4) in handeling omgezet. Maar altijd wanneer een voorstelling niet wordt omgezet in de daad, wordt onvermijdelijk de energie in een van de vier gebieden (denken – vegetatief vlak – zenuwen – spieren) geblokkeerd en leidt daar mettertijd tot overeenkomstige symptomen.
De migrainepatiënt staat aan het begin van deze scala – hij blokkeert zijn seksualiteit op het gebied van de voorstelling. Hij moet gaan leren zijn problemen daar te zien, waar het is, om dat wat hem naar het hoofd gestegen is, daarheen terug te leiden waar het nu eenmaal hoort – naar beneden. Ontwikkeling begint altijd onderaan en de weg naar boven is lang en moeizaam – wanneer men hem eerlijk gaat.
Hoofdpijnen
Bij hoofdpijn en migraine moet men zich het volgende afvragen:
1 Waarmee breek ik mij het hoofd?
2. Staan bij mij boven en beneden nog in een levende wisselwerking?
3. Probeer ik te ingespannen hogerop te komen (eerzucht)
4. Ben ik stijfhoofdig en probeer ik met mijn hoofd door de muur te lopen?
5. Probeer ik het handelen door het denken te vervangen?
6. Ben ik eerlijk tegenover mijn seksuele problematiek?
7. Waarom schuif ik het orgasme naar mijn hoofd.?
Transgender en Migraine
Moderator: Moderators
-
- ForumFan
Als ik alles zo terug lees en mijzelf er ook maar even betrek dan kan ik mij wel voorstellen dat genderdysforie en migraine samen kunnen vallen. Let wel op het volgende: Het is bewezen dat vrouwen er meer last van hebben dan wij als mannen. Ik denk dat wij dan meer andere symptomen zullen vertonen die niet herkend worden als zijnde problematiek op het seksuele gebied. In extreme mate zal impotentie tijdens de geslachtsdaad eerder naar de voorgrond treden (is bij mij het geval: een ex- vrienden zei dit ooit eens zo "seks moet je bedrijven met je onderlijf en niet met je hoofd") terwijl dit bij masturbatie (fantasie dus ook hier weer met het hoofd er geen problemen optreden. Ook denk ik dat we bij ons weer andere uitingen zien zoals exzeem of regelmatig krabplekjes op je armen of benen. Dit is een uiting dat je iets vanuit binnen naar buiten wilt brengen vandaar het openkrabben van je huid.
Verder heb ik jaren terug hulp gehad van een collega die kon behandelen en zij "zag" een zwarte vlek (blokkade) tussen de tweede chakra en de derde. Deze mocht zij niet behandelen omdat ik hierzelf mee in het reine moest zien te komen. Sinds ik mijzelf geaccepteerd heb en ook mijn travestie gedeelte geintrigeerd heb in mijn leven is deze blokkade verdwenen. (bevestigd door haar toen ik laatst met haar sprak). Tevens is mijn rugpijn aan de linkerkant van mijn lichaam sinds een jaar niet meer voorgekomen (behalve bij erge stress maar dan uit het zich nu meer aan mijn rechterkant.) Vandaar mijn vraag ook die ik gesteld heb aan Tara.
Voor mijzelf zie ik hierin dat de stroming van energieën door het lichaam beter is geworden
Verder heb ik jaren terug hulp gehad van een collega die kon behandelen en zij "zag" een zwarte vlek (blokkade) tussen de tweede chakra en de derde. Deze mocht zij niet behandelen omdat ik hierzelf mee in het reine moest zien te komen. Sinds ik mijzelf geaccepteerd heb en ook mijn travestie gedeelte geintrigeerd heb in mijn leven is deze blokkade verdwenen. (bevestigd door haar toen ik laatst met haar sprak). Tevens is mijn rugpijn aan de linkerkant van mijn lichaam sinds een jaar niet meer voorgekomen (behalve bij erge stress maar dan uit het zich nu meer aan mijn rechterkant.) Vandaar mijn vraag ook die ik gesteld heb aan Tara.
Voor mijzelf zie ik hierin dat de stroming van energieën door het lichaam beter is geworden
With Love and Lightness.
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
- Tara
- dagelijks aanwezig
Bij mij zit het iets rechts, maar gelukkig komt het niet al te vaak voor.dhiamara schreef:Is het de linker of rechter kant waar jij last van hebt?
Op dit moment heb ik "gelukkig" alleen maar last van een zware verkoudheid en die begint na een week weer wat af te zakken.
Nu maar weer veel uitrusten.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Te veel mensen vallen er van af.