Hoi,
Er zitten een (groot) aantal kanten aan dit verschijnsel, ik noem er een paar:
1) Travestie.org is een van de eerste forums die je vindt als je zoekt op travestie, transgender en transseksualiteit. Is dus laagdrempelig, laagdrempeliger dan andere forums met hetzelfde onderwerp. Vanuit die gedachte wil je ook dat dit een veilig forum is. Of, in de woorden van travestie.org zelf: "
travestie.org is een onafhankelijke website, welke tot doel heeft de verschillende facetten van travestie, transgenderisme en transseksualiteit te belichten. Een ieder kan het T* zijn op een andere wijze beleven. Daarom is het belangrijk om elkaar hierin te accepteren en respecteren. Wij streven dan ook naar respect onderling en van buitenaf.". Een heel scherpe en aanvallende toon (zoals Mila, Spiegel, en destijds ook Esther en Petra) past daarin niet.
2) Mensen die in een traject van zelfontdekking, zelfacceptatie of zelfverandering zitten (en geldt dat niet voor ieder van ons - waarom zit je hier anders?) zijn soms prikkelbaar(der) en gevoelig(er) dan anderen. Hebben sneller dan anderen het gevoel dat ze aangevallen worden. Zijn zo met hun proces bezig dat ze vermoeider zijn dan normaal. Kortom: dit leidt tot kwaaiere berichten dan IRL tussen mensen voorkomt. Of het leidt tot slowchat omdat mensen als ze moe zijn door blijven schrijven in plaats van in bed te stappen... Dit vraagt om een iets terughoudender moderatie dan je vanuit punt (1) zou willen: zou je mensen te snel van het forum afschoppen dan doe je zowel die persoon als de rest van het forum (uiteindelijk) geen plezier...
3) Mensen zijn op een forum zowieso geneigd om "direkter" te schrijven dan ze IRL zouden doen. Ook dat geldt vermoedelijk voor iedereen. Er zijn berichten van mij geweest die ik, als ik Petra life zou ontmoeten, niet hardop zou durven voorlezen. Toch schreef ik ze... Ik merk aan mijzelf dan ook dat ik, sinds ik mensen life ben gaan ontmoeten (bij Petra helaas nog niet gebeurd, wel bij o.m. Melina), minder fanatiek en aanvallend ben gaan schrijven. Probeer het eens: pak het aanvallende mailtje van Spiegel en probeer je voor te stellen dat die tekst letterlijk uitgesproken wordt richting Mila. Iemand die zoiets zou doen zoekt gewoon ruzie - is niet meer constructief bezig. Ik zou snel weg zijn uit een café waar zoiets gebeurt. Hier op het forum schrijf ik er wel tegenin (zie mijn reactie op het eerste bericht van Spiegel).
Vanuit deze gedachten dan ook mijn tips aan de forumwatch:
* Als mensen afgesloten worden, doe dit dan tijdelijk en niet permanent (3 maanden om af te koelen zou genoeg moeten zijn - is dat niet genoeg probeer het dan eens met een half jaar en daarna met hooguit een jaar)
* Modereer iets strikter dan tot nu toe het geval is geweest. Als je regels hebt (zowel m.b.t. aanvallendheid van berichten als m.b.t. slow-chat) handhaaf die dan ook - of schaf de regel af. En met alle respect voor de slowchatters: in de draad die vorige week gestart is hebben jullie er zelf een potje van gemaakt waardoor die thread (m.i. terecht) binnen een paar dagen afgesloten is. En de thread die nu loopt rond ruimtegebrek geeft heel duidelijk aan waarom het toestaan van uitgebreid slowchatten een slecht idee is.
En het idee van de "meet-and-greet" vind ik in die zin ook geen slecht idee: laten we gewoon eens bij elkaar komen. Deze keer niet om te feesten (daar zijn trav.org feesten voor), wel om elkaar eens IRL te vertellen wat er nu werkelijk aan de hand is. Lichaamstaal werkt vaak beter om elkaar dit over te brengen dan lange polemieken (zoals dit bericht - kop ik 'm dan zelf maar in
) of harde taal.
Groetjes,
Frederique